Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#31
Skoda ENYAQ / Sv: Skoda ruller ut ME3
fredag 28. april 2023, klokken 13:58
Fikk faktisk første OTA oppdatering i min 80x igår.

Dette er bil levert med ME3.0, SW oppgraderingen var av type mindre fix noen nye funksjoner, bugfix og noe med oppgraderinger mot app.

#32
Polestar 2 / Sv: Facelift og bakhjulsdrift
tirsdag 25. april 2023, klokken 08:12
Aha takk, der ble et hull tettet. Ja MG ZT kunne fås som både forhjulstrekk eller bakhjulsdrift avhengig av motor.
#33
Skoda ENYAQ / Sv: Jekke opp Enyaq
tirsdag 25. april 2023, klokken 08:02
Joda, jekket min 80x med 3 tonn garasjekk uten #problemer". Utfordringen er hvis du ønsker å jekke opp bilen på en stabil og trygg måte, er det på min bil slik at jekkeflaten (til jekken) også treffer batteripakken.  Løsningen (for min del , ikke anbefalt), var å la bilen på 2.2 tonn balansere (som en ballettdanser på tå), i ytterkant av jekkeflaten.

Kunne jo bruke saksejekk/originaljekk ? Problemet med disse er hos meg tele/vårløsning i grunnen når jeg skal bytte til sommerhjul. Har mistet/sklidd biler ned flere ganger (pga grunnen gir etter)  i "gamledager" før jeg gikk over til ordentlig jekk.

Kunne sikkert løst dette med å enten flytte til varmere strøk, lagt betongdekke, begynt å bruke dekkhotell etc. Men litt snodig da dette ikke er en problemstilling på noen av mine eldre hobby biler.
#34
Skoda ENYAQ / Sv: SoH - State of health ved førstegangsservice
søndag 23. april 2023, klokken 08:30
Enig at det hadde vært fint for ekstra info (for de som er interessert), men for det gjengse tror jeg det er greit at man ikke må tenke på alt mulig.

Så lenge bilen ikke gir noen feilmeldinger, så kan eier av bilen slappe av og slå seg til ro at her er alt i orden ?

Skulle det være fysiske skader, som slag i batteripakka pga "kjørt i grøfta" så ville det vært mitt ansvar å dokumentert og fått teknisk inspisert/reparert.

Når jeg skal selg min elbil, så kan ikke jeg annet gjøre enn å peke på gjettometer eller be kjøper f.eks teste elbilen 5 eller 10 mil for å beregne faktisk rekkevidde  (snittforbruk/ rest % kap.).

For å sammenligne batterihelse, med bensin/diesel motor, er det å sammenligne med å ta ut motoren og sette i benk for å teste faktisk ytelse (HK/NM/KW) som er igjen for å kunne dokumentere hvor mye som er igjen i forhold til da bilen var ny og ubrukt.
#35
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 21. april 2023, klokken 22:25
Ja litt kompliser modell å følge, men får bare anta att dette er smart måte å omsette strøm på.

Men ut fra hva jeg kan tolke, ser det ut til at "mitt" strøm selskap byr på strøm ca 1 døgn før den dukker opp i elektrisk ovn eller i lyspære hjemme hos meg.

Men så ser jeg at det handles i Euro ?  Trodde i det minste at enegistormakten Norge med sin Norpol børs handlet i NOK ?   

Er det mitt kjære strømmselskap som tar diffen på uheldig valuttautvikling for NOK (valuttasikring), eller er dette nok en kostnad jeg selv må dekke inn ?

Vil da EU borgere da kunne kjøpe vannkraft i sommer til AC anlegg på "billigsalg", slik at det blir fin pris på strømmen (for meglerene) til vinteren.
#36
Skoda ENYAQ / Sv: Jekke opp Enyaq
mandag 17. april 2023, klokken 20:50
Har samme 3 tonn jekk og har nylig lagt over til sommer. Tullete av bilprodusentene å lage så diffuse/knølete/spesiale jekkepunkt slik at det er veldig lett for en ikke-proporsjonel gjøre feil.

A. Enten balansere jekken på kant (når man først har en stabil og standardisert garasje jekk) B. Jekke opp bilen på platen under og dermed herpitisere batteri kassen/batteripakke, med dertil kostnader/skader.

Tipper mange går på en smelle her ved innbytte vurdering/eu kontroll.

Var samme spesialjekkefeste system på BMW i3 , som var en av årsakene jeg forlot BMW. så viser seg at det er samme tankesett for å jekke en Skoda. Vanvittig dårlig merket hvor punktet skal være. 

Har 60-80 talls BMW & Porsche, som hobby bil, der er både merking og konstruksjon for å kunne jekke opp bil med skikkelig garasjejekk.

Er det laget for at mannen i gata ikke skal få mulighet for å vedlikeholde/bytte hjul selv ?



 
#37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
onsdag 22. mars 2023, klokken 20:27
....men er dette ikke å vri seg vekk fra opprinnelige påstand/problemstilling ?   " bedre å la de land som har råvaren til aluminium  å prosessere metallet og foredle varene, som biler, beslag for bygninger, skinner for solsellepanel osv osv. 

Samme om produksjonen går på kull/olje. men spørsmålet er da, har disse lokasjoner alle andre råstoff/materiale som skal for å produsere varene ? Er det nok kompetanse, rett arbeidskraft er de nærme nok markedene som varene skal selges i ?

Hvis noe skal fraktes (da ikke med skip), er det bedre med lastbil/fly ?

Hvis ikke Europa skal få fraktet inn aluminiumsprodukter, hvilket materiale skal erstatte dette - rustfritt stål ?

Klarer ikke se ulempen med å prosessere metall/produkter på fabrikk liggende nær Havn (for motak av materiale og utsendelse av ferdige produkter til andre havner)  kombinert med energi fra co2 fri vannkraft.

#38
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
mandag 20. mars 2023, klokken 18:30
Skal jeg ta på meg noen objektive briller, ville jeg tenke at den delen av befolkningen ,som bor i kaldt strøk eller gammelt hus vil i framtiden påføre nasjonen dobbel byrde ?
Staten må inn og subsidiere (strømstøtte) overforbruket for at disse skal holde seg varme + bortfall av eksportinntekter ?

Vil noen tenke at det er urettferdig felleskapet skal være med på å finansiere at noen er så ..... å ikke bo i 0 utslipp eller varmt strøk ?
#39
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
søndag 19. mars 2023, klokken 20:01
Men hva skal Europa  isteden for materiale basert på aluminium ? (Alt fra stillaser/forsterkninger i bygg/konstruksjoner/kjøretøy etc).

Er vel ikke helt galt om det blir foredlet nær markedet (havn til havn) og med 0 utslipp prosessering?
#40
Kjøpe elbil? / Sv: Minste elbilen med 4WD?
lørdag 18. mars 2023, klokken 18:10
Ville også ha fulgt med på Jeep Avenger og kommende Mini Countryman, når de leveres med 4x4.

Skulle gjerne ha sett en Elektrisk Fiat Panda 4x4.
#41
bZ4 / Sv: Skandaleresultat for Toyota i rekkeviddetest
lørdag 11. mars 2023, klokken 18:25
Litt OT, men hvilken fabrikk/land er det BZ4 produseres på ?  (normalt så finner jeg dette ut selv, men her må jeg melde pass).
#42
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 11. mars 2023, klokken 14:03
Det er allerede betaling etter selvkost for feiing, men ved gjør at det soter mer en ved å fyre men annet ? så vedfyring gir 500 kr ekstra i tillegg til selvkost feiegebyr.
#43
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 11. mars 2023, klokken 11:38
Nei dette er nylig vedtatt i 2 norske kommuner. Avgiften faller på de som fyrer med ved. Kun kr. 500. I ekstra avgift lagt oppå normalt feiegebyr/kostnad.

Ikke dårlig gjettet hvis slike gebyr kan øke i sum, betaler allerede eiendomskatt og renovasjon/vann( betaler for målt forbruk) dette kommer på toppen. Antar dette er første steg til å «forby» vedfyring.
#44
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 10. mars 2023, klokken 22:23
Enig med de siste og flere.

* fasiten i vinter for oss, er doblet strømutgifter i vinter jfr siste 20vintre (4000-6000 kr. pr.mnd siden i høst), med ca 15% laver forbruk sammenlignet med de siste 20 vintre - for prisen lever vi med 17 maks 19 grader i huset.

De siste dagene har vi hatt gratis solvarme igjennom vinduet og kjent på hvordan det er å ha 20grader i stua.

Kommunen min har nylig innført ekstra avgift til de som fyrer med ved, skal jeg tipse de om avgiftsfrie solstråler ?
#45
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 02. mars 2023, klokken 17:48
Lenge og lenge ? Slik jeg husker historien, først tidlig på 2000 tallet det ble «ledig» kraft i nettet. Årsaken var nedleggelse/avvikling av mye tung/prosessindustri fram mot slutten av 90 tallet.

Den gang var heller ikke den «grønne» vannkraften like verdifull ,som den kommer til å være for neste generasjon innbyggere.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA