Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#1066
Elbiler i media / Sv: Elbiler suger strøm
torsdag 19. juni 2014, klokken 21:49
Erstatter bil ,som oktober - april har vært koblet til motorvarmer, batterilader og 1300w kupevarmer - tilsammen ca 2,5 kw pr. Time.

Tenker å saktelade elbil 10/12 amp. Rart om det skulle medføre enorme oppgraderinger i strømnettet og trafoer.

For å spare det norske samfunnet med bekymringer rundt det sårbare  strømnetet,  så får jeg heller droppe elbil bruk, og heller kjøre  fosilbilen uten motorvarmer til vinteren.


#1067
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvordan bruke Model S som campingvogn?
lørdag 14. juni 2014, klokken 14:55
En slik burde kunne være perfekt for model s , siden det er en combi coupe.

http://www.roadandtrack.com/go/car-culture/go-car-culture-toppola-camper

Hadde Saab 900 i familien på 80 tallet, husker denne kom da.

Med et moderne design på påbyget - kunne dette konseptet vært interessant for flere.
#1068
BMW i3 / Sv: Klimaanlegg på varme dager
tirsdag 10. juni 2014, klokken 22:02
Flott om dere som er i loopen med å få ordnet med ac - får svar på hva som må byttes og hvorfor.

For de spesielt interessert - advarsel langt bilnærdete innlegg.

- jeg har slitt med tilsvarende problem med min godt brukte audi og har forventninger om at ac bør virke uten for mye styr etter garantitid er over - bil med defekt ac hørte jeg for mange år siden var årsak til at en del biler ble kastet i USA - hørtes utrolig ut , men kan idag skrive under på at bil uten fungerende klima er ubrukelig også i Norge.

Det automatiske klimaanleget på min godt brukte 1997 audi  a6 har kostet meg 30.000 kr i repprasjoner siste 100.000 km. Det har blitt brukt unødvendige mye kroner på bytte av fungerende komponenter og feilsøking. Feilen/svakheten har jeg funnet ut av på egenhånd - men det kreves en del kunnskap om hvordan demontere store deler av en bil for å løse problemet. 

Her er det luft spjelene ( samme funksjon som i3 dysene ?) som styres fra sensorer, styresystem og elmotorer.
Feilen ligger i at de små elmotorene henger seg opp innvendig pga mikroskopiske smusspartikler ( kull/karbon?)
For å få disse motorer byttet ut kreves det en del demontering i coupe + motorrommet.
Har gjort jobben selv en gang med å overhale motorene - virket en kort periode til neste gang de stopper opp. Den mest ireterendes situasjonen var at full ac låste seg over stynefjellet i snøstorm og minus 10 - ingen mulighet til å styre varmluft inn i coupe - hadde heldigvis ikke med min sønn på 2 år med da.


Har fått estimert på 20.000 kr uten garanti for at anlegget er ok. Pumper, filter, slanger, rør, styringsenhet er også slitedeler/kan måtte byttes ut i samme slengen - nå er det uaktuelt å bruke ytligere kroner på dette.

Har løst dette på min måte ved å bygge om hele klimaanleget til manuelt , stagbasert slik at jeg selv bestemmer om det skal være varm eller kald luft inn i coupe uavhengig av et tullete digitalt knappesystem ( må bygge om mine armer til s- form for å kunne stenge luft ut/inn ved kjøring i tunell o.l siden girspaken er i veien for knappen når jeg kjører).

Bestilt i3 som bruks&pendlebil - og audi med defekt klima henvises til kjøre søppel til dynga o.l oppdrag.
Synd hvis også i3 skulle ha upålitelig klima anlegg - ikke morsomt eller helsefremmende å kjøre med vindu oppe i rushtrafikken idag.

Har tilgang på en 1998 modell mitshubishi ,som ikke har sett service de siste 100.000 km. Kun olje som etterfylles når ventiler rasler - her fungere både varme og ac aperatet utmerket.

Min i3 er nå bekreftet i produksjon, skal snart begynne å telle dager og ikke måneder :D



#1069
Ja hvis det er slik ,høres det ut som at det ikke berører batteriene. Men at egen ventil som styrer kaldluft fra kompressor/pumpe til coupe ,som har i noen tilfeller ikke vært operativ av en eller annen årsak ( mekanisk eller sensor/programvare?)

Får bil i juli - har med soltak ,som av erfaring er godt nok ,hvis ac svikt.
Har idag bil uten soltak, og defekt ac for n' gang - som vil koste dobbelt av bilens markedsverdi å få reparert uten garanti på å få anlegget igang.
Det er her i3 tar over, så får jeg klare meg uten ac de få gangene i året for å trekke opp båt og kjøre søppel på fyllinga.
#1070
Hvis AC/klima ikke virker : Hva er det som skal sørge for optimal temperatur/kjøring til batteripakken ,som gir energi til motoren ?

Er det et eget kjølesystem til disse batteriene eller er det varmepumpern, som gir klima til coupe' n ?

Er det noen temperaturmåler for selve bateripakken ,som man kan lese av ?
#1072
Model S 2013 - 2022 / Sv: Konkurrentene sover ikke
mandag 12. mai 2014, klokken 23:06
Historien viser at BMW har i flere 10 år holdt liv i forskning og utvikling av el biler.

http://www.businessinsider.com/bmw-history-of-electric-cars-2012-12?op=1

Ikke sikker på om det hadde vært rett timing å tilby el- bil i 1984.

Idag med I3 , så har de kommet et godt stykke på vei med innovativ tenkning rundt konstruksjon av lettvekt karroseri

#1073
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Foruminndeling
onsdag 07. mai 2014, klokken 21:29
Spørsmålet er om vi her på berget definerer elbil annerledes enn hva andre land ? Feks når jeg leser om elbil EV (electric vehicle) fra USA ,så ser jeg den "norske typen" av el-bil defineres som BEV (batery electric vehicle)  mens  pluggin hybrid , ofte defineres som PEV eller PHEV. 

Tolker da at både PEV og BEV er i kategori under EV?

Må en elbil for alltid bare ha batteri som drivstoff ?
Hva om noen finner på noe annet lurt , istede for batteripakke Og bilen drives av el motorer ?


#1074
BMW i3 / Sv: BMW i8
onsdag 07. mai 2014, klokken 09:01
Var der, flott presentasjon av en el- bil.  I8 har 4x4 drivlinje. I3 var godt representert på diverse stands.
Etter å ha prøvesittet , Kunne tenkt meg i8 setene i i3 :)
#1075
Elbilen i Samfunnet / Sv: Utfasing av elbilfordeler
tirsdag 22. april 2014, klokken 21:50
Kan ikke se at det er mengden av elbiler (Oslo) , er så stor at luftkvalitets problemet er løst.

At elbileier, beholder "fosilbilen" til noen få langturer/ turer med behov for å trekke båthenger etc. Ser jeg ikke som noe problem.
For min del beholder jeg en bil , som sikkert noen andre kunne ha nyttegjort seg nye 200.000 km, istede for at jeg vil ha denne som trekkdyr og kanskje kjøre 2500km på 10 år.

Tenker at kolektivfeltordningen er kjekt å ha hvis man skal få pendlere inn mot Oslo , som ikke har lademulighet på jobb eller kjørelengden en vei på over 5 mil.

#1076
Elbiler i media / Sv: Finansavisen har regnet på subsidiene
lørdag 12. april 2014, klokken 18:40
Så en som kjøper ny dieselbil med type 120g CO2  , som f.eks har 70.000 i engangsavgift, er subsidiert av en som kjøper en bensin V8 bil med 300g CO2 med 500.000 kr i avgift.  ?   

Også Urettferdig at en med økonomisk dieselmaskin skal betale mindre pr. Mil enn en med gammel bensin  bil ?

For min del betaler jeg 300k for ny bmw (i3) , med ekstra avgift , ville alternativet mitt være å kjøre min gamle 300 CO2  bil noen ekstra år, eller kjøpt en 2005-2007 dieselbil til ca 100-150k ,som pendlerbil de neste 10 år.



#1077
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
fredag 11. april 2014, klokken 19:16
Morsom test i Sverige. 17 timer på lading av i3 og åpenbart ikke noe til bil - hvis behovet er 50 mils pendling pr. Dag. Bruker mer bensin(i3 REX) en en gammel volvo 240. 

http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/forsta-langkorningen-for-bmw-i3
#1078
20 stasjoner vs mulighet til å lade hjemme + relativt lav kost for eksisterende kjøpesenter, butikker, bensinstasjoner, kafe'er og andre ,som har lyst å tjene på salg av strøm til el- biler.

20 stasjoner på X antall 100.000 biler på østlandet , som skal fylle hydrogen, er nok større investeringer på dette en å legge opp noen el stolper..

Nå som el bil også har kommet dit at selv meg har fått øynene opp, så tenker jeg det er en liten avsporing hvis jeg heller skal droppe elbil, og vente på hydrogen - og i mellomtiden kjøre 20.000 km i året i Oslo med dieselbil.

At det er forskning/eksperiment på andre drivstoff er flott - kanskje godt alternativ for lastebiler, fly og busser, før overføring til personbilparken.ikke bare personbil som støyer/forurenser.
#1079
Elbiler i media / Sv: Elbiler i bilprogrammer
onsdag 09. april 2014, klokken 18:22
Morsom elbil test.

Men for å sammenligne med bensin/dieselbil, kunne man se hvor mange mil en kompaktbil (1200kg) kommer på denne banen med 5 liter drivstoff. De fleste moderne kompaktbiler er satt opp til å kjøre 10 mil på 5 liter (0.5l pr mil).
#1080
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
mandag 07. april 2014, klokken 20:45
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA