Det korte svaret er nok ja.
Lurte litt på det samme etter at jeg fikk i3.
Slik jeg forstår det er det ikke noen som sitter med 100% svar på hva som er lurt i forhold til maks optimal behandling av batteri.
Sikkert lurt å bruke 25% før man setter igang ny ladesyklus.
Når det gjelder lading opp t ,så håndterer bilen dette selv , dvs den stopper Ladingen på 100% , som igjen er ca 85% av maks. Bmw batteriet er lagt inn en buffer i bunn og topp , slik at vi slipper å tenke på dette med 100% lading, som kanskje over tid reduserer levetid/ kapasitet.
Når jeg nå lader bilen, med orginallader henger fast på vegg inne i garasjen, 16 amp. Kurs, så bruker jeg nå under 10 sekunder på å Ladingen.
Resten ordner bilen selv om kvelden og gjennom natten. Har stort sett lading på low, som tilsvarer 6 amp konstant.
Noe jeg tror er greit for batteriet og for å redusere belastning strømnettet inn til huset.
Lader ved behov på maks (12 amp) uten noen spesielle bekymringer, enn at jeg setter ned til low om natten.
Lurte litt på det samme etter at jeg fikk i3.
Slik jeg forstår det er det ikke noen som sitter med 100% svar på hva som er lurt i forhold til maks optimal behandling av batteri.
Sikkert lurt å bruke 25% før man setter igang ny ladesyklus.
Når det gjelder lading opp t ,så håndterer bilen dette selv , dvs den stopper Ladingen på 100% , som igjen er ca 85% av maks. Bmw batteriet er lagt inn en buffer i bunn og topp , slik at vi slipper å tenke på dette med 100% lading, som kanskje over tid reduserer levetid/ kapasitet.
Når jeg nå lader bilen, med orginallader henger fast på vegg inne i garasjen, 16 amp. Kurs, så bruker jeg nå under 10 sekunder på å Ladingen.
Resten ordner bilen selv om kvelden og gjennom natten. Har stort sett lading på low, som tilsvarer 6 amp konstant.
Noe jeg tror er greit for batteriet og for å redusere belastning strømnettet inn til huset.
Lader ved behov på maks (12 amp) uten noen spesielle bekymringer, enn at jeg setter ned til low om natten.