Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - 02jan

#1021
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
søndag 23. november 2014, klokken 21:53
Det korte svaret er nok ja.

Lurte litt på det samme etter at jeg fikk i3.
Slik jeg forstår det er det ikke noen som sitter med 100% svar på hva som er lurt i forhold til maks optimal behandling av batteri.

Sikkert lurt å bruke 25% før man setter igang ny ladesyklus.
Når det gjelder lading opp t ,så håndterer bilen dette selv , dvs den stopper Ladingen på 100% , som igjen er ca 85% av maks. Bmw batteriet er lagt inn en buffer i bunn og topp , slik at vi slipper å tenke på dette med 100% lading, som kanskje over tid reduserer levetid/ kapasitet.

Når jeg nå lader bilen,  med orginallader henger fast på vegg inne i garasjen, 16 amp. Kurs, så bruker jeg nå under 10 sekunder på å Ladingen.

Resten ordner bilen selv om kvelden og gjennom natten.  Har stort sett lading på low, som tilsvarer 6 amp konstant.

Noe jeg tror er greit for batteriet og for å redusere belastning strømnettet inn til huset.

Lader ved behov på maks (12 amp) uten noen spesielle bekymringer, enn at jeg setter ned til low om natten.
#1022
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er en optimal el-bil ?
søndag 23. november 2014, klokken 19:20
Vil ikke kalle eGolf og leaf lette, 1550-1600 kg i kompaktklassen er omtrent som en 6 sylindret audi a6 quattro fra 90 tallet. Men enig i at langkjøring , gir høy vekt mindre forskjell i forbruk.

Men ønske elbil - kunne velge 4x4 , hengerfeste, godkjenning for last på taket ( skiboks ), og mulighet til å øke bakkeklaring.
Også normalformat type 4.30-470 cm lang bil. Fint om en slik bil ikke behøver å veier over 1600 kg.

Sist på min liste er økt re'ell  rekkevidde ( utover de 10-15 ) idag, vil heller betale mindre  - og heller ha mulighet til å leie, sameie, låne en type rekkeviddeforlenger.  Leie mobil batteripakker o.l på 5-10 kw, for å kunne kjøre 3 timer  pr. Ladestopp på de lang langkjøringene. 2x60minutter pause, lading , burde være helt ok for meg type Oslo - Trondheim.
#1023
e-Golf / Sv: Hvorfor er det ingen batterier under bagasjerommet?
fredag 21. november 2014, klokken 21:15
Økt kostnad/pris, økt vekt på bil og økt vekt så langt bak på en forhulstrevet bil, vil påvirke kjøreegenskapene.
#1024
BMW i3 / Sv: Regenerering i sving.
fredag 21. november 2014, klokken 19:11
Jeg opplevde akkurat dette - som diskutert i denne tråd.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17318.msg275876.html#msg275876

Bilen min hadde da programvare fra da bilen var ny, fikk oppdatert programvare for 1 uke siden. 

Og har nå både mykere regenerering i stor fart og riktig regenerering i skarp sving / 90 grader. ( tidligere lå regenerering på 1-3, nå 14-24, som er betydelig forskjell, når jeg ligger i 40 km/t nedoverbakke, og svinger inn høyre 90 grader. )
#1025
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
tirsdag 18. november 2014, klokken 16:07
Har her 4 km og 76 % i min app. Iphone 5  ios6.  regner med feil på app/server og ikke bil.
Har forøvrig ikke hatt noe feil på connect tjenesten tidligere (daglig ibruk) .
#1026
Kia Soul EV / Sv: Tester av Soul EV i norske medier
søndag 16. november 2014, klokken 18:35
UK priser på el bil her :http://www.nextgreencar.com/electric-cars/
#1027
BMW i3 / Sv: Summetone-lyd med (u)jevne mellomrom
søndag 16. november 2014, klokken 18:15
Hører en svak summene i oppstart fasen - de første 100 meter med kjøring.
Ikke tenkt noe på dette , da jeg har hørt slike lyder i andre moderne biler.

En honda cr-V jeg kjørte, tok jeg med til forhandler pga summing i rattstammen, jeg trodde det var noe galt - men nei, kun en liten vifte for elektronikken.

#1028
BMW i3 / Sv: GPS - ruteplanlegger i ECO Pro modus
lørdag 15. november 2014, klokken 07:02
Den er jeg klar over, skulle være unødvendig, å manuelt ekskludere - gitt at jeg var i ukjent område.

Da den "unngå motorvei" er benyttet tidligerer, havnet jeg da på veier , som har lav standard opptil 2 mil omvei den gang. Flere av motorveiene har jo 80 sone. Ville tro GPS beregnet optimal effektiv energibruk i forhold til værforhold, temperatur, høydeforskjell , fartsgrense.





#1029
BMW i3 / GPS - ruteplanlegger i ECO Pro modus
fredag 14. november 2014, klokken 23:17
Hadde idag 60 km estimert rekkevidde ( etter rask kjøring opp til Gardermoen , kl 05.00 i regnvær noen dager i forveien)
Idag var jeg tilbake , og skulle kjøre 43 km i tungt regnvær retning Nedre Romerike/Oslo.

Satte på GPS for å finne rute - vagte Eco alternativ.   Selv om jeg hadde noe knapp rekkevidde - så velger GPS 'en at jeg skal ut på E6. Det høres helt feil ut for meg, selv når jeg lå på fartsgrensen i høyre felt , kjører alle forbi , og forbruket i snitt lå på 1.6.

Stopper og Prøver diverse andre destinasjoner for å få den til å kalkulere andre ruter - vet at det finnes 2 /3 andre alternativer utenom motorvei. Først etter å ha svingt av ved kløfta , får jeg opp alternativ, som gir 2 km ekstra kjøring - men som har 60 og 70 sone. Her kjører jeg helt uten stress og i samme fart som fosilbil.
Har varme og musikk på.

Taper muligens 10 minutter i kjøretid, men slipper å lage kø på E6 i 95 km/t , og risiko for å måtte lade en time noen km før destinasjon.

Forbruket endte på 1,25 inkludert den energi som gikk med på E6 fra Gardermoen til kløfta.

Litt rart at GPS ikke forstod at jeg burde holde meg unna motorvei, når det var kort rekkevidde på batteriet i forhold til destinasjon. Erfarte uansett at jeg kan hente kjørelengde ved å unngå motorvei.

Legger ved kjørelogg for turen, 10 minutter av tiden stod jeg stille med GPS plotting, slik at tid snitt tid ikke er helt riktig.

#1030
Elbiler i media / Sv: Dette kan bli nye E18
mandag 10. november 2014, klokken 21:27
Kjenner denne strekningen godt. Kø problemene var store allerede i 1985.
Etter min mening er det alt for mange av og på kjøringer, kombinert med at samtlige av og påkjøringer mellom Asker og Oslo er for korte. 

En løsning nå, så lenge det ikke er noen vilje til å gjøre noe med årsaken til kødannelsen, er at el-bilene , går ut av kolektivfeltet i av og påkjøringene, som allerede er købelagt av andre påkjøringsbiler, slik at bussen får stå alene i kolektivfeltet. ( noe jeg selv praktiserer , når jeg kjører ring2 og kø i kryss - og buss presser på bak.)

Reportasjen i nyhetene viser problemet med på/avkjøring, selv om vinklingen ble "el bil skaper kapasietetsproblemer inn mot byene".

Jeg kjører inn fra Oslo nord ,her er jeg stort sett alene i kolektiv feltet, målinger jeg selv foretok i våres mens jeg sto i rushen med forbrenningsbil 20-40 minutter mellom 07.00 og 08.00. Kunne jeg telle på det meste 5 elbiler, samtidig med 5 busser.  Venter i spenning på tilsvarende reportasje her fra Oslo øst&nord.

Fordelen med å gå tilbake til å kjøre diesel bil, er at den ikke forsinker bussene, og at bom pengene går til å styrke den indre kollektivtrafikken i Oslo.







#1031
e-Golf / Sv: E-Golf i media
lørdag 08. november 2014, klokken 21:56
Denne listen er vel fra USA. E-UP er ikke lansert der, mulig e-golf ennå ikke er i deres marked. Så vw henvisninger kan like godt være basert på jetta hybrid ?

Generell kommentar :

Når det gjelder i3 og alle negative kommentarer her og der,  så er det litt mystisk at jeg nå på under 3 mnd , har kjørt i3 8000 km ( som er alt for kort for mange) og gleder meg til neste kjøretur med bilen.
Tidligere i høst har jeg hatt forbruk på 1.0-1.1 kWh pr mil,  nå på rundt 1.3 (-2 - + 6). Kjører selvfølgelig bilen ,som en vanlig bil.

Igår var det muligheter til å kjøre på snø, høye smale hjul, bakjhulstrekk og motor ( vekt) bak - bilen lå godt i svingene opp dalsiden jeg bor i.

Siden jeg ikke har behov for å bruke bilen på noe cat walk - så har jeg heller satt meg inn i teknologien bilen er bygget rundt - har ingen greie på elbil - men tenker at den er konstruert for å være mest mulig optimal for dens funksjon og bruk.



#1032
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
torsdag 30. oktober 2014, klokken 13:56
Minus 2 grader, tørr vei. Normal i sommer 1.1   , forvarming , comfort og 20 grader.
#1033
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
onsdag 29. oktober 2014, klokken 21:30
Kjørte  tilsammen 7.5 mil før 50% forbruk. Inn og ut av Oslo. Ingen forvarmingen, men mildt vær , mye vind. Normal kjøring, 20 grader i coupe.

Legger ved bilde for kjøring ut av Oslo nordover ( Romerike) rush ring3 i sakte fart 10 km + 40 km 60-90 km/t.

#1034
BMW i3 / Sv: Rekkevidde mellom hver lading
mandag 27. oktober 2014, klokken 23:38
Ligger fortsatt på rundt 1.3. Inn og ut av Oslo i rush. ( lå på 1.25 i regnuken som var, tørre veier idag. Spanderte 20 grader uten ac, comfort modus og takluke i vippeposisjon havnet på 1.35 på 60 km.
Med rekkeviddeangst kjøring, ville jeg ikke hatt problemer med å kjøre på 1.1 med dagens føre.

Kjører ikke over 90 km/t på denne ruten.

Har kun hatt mellom 1.5 og 1.6 , i strekningen olavsgård - Gardermoen, kl. 05.00 i pluss 2 grader - venstrefeltet i 100 sonen.

#1035
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
lørdag 25. oktober 2014, klokken 09:05
Ifølge min svenske Manual, så leste jeg frem til ut at det skulle 2.5 bar ? på alle 4 hjulene for vinterhulene (155 dekk 19 tommer).

Har på følelsen at dette er for lite (ca 40/41 psi) for bakhjulene.

Hadde forventet at info om luftrykk kom frem på info skjermen, det er jo avansert luftrykk måler.

Skulle ønske produsentene kunne bruke psi som måleenhet , istede for bar. Reagerer selv uten elektroniske hjelpemidler på om en bil har 2 psi avvik i forhold til ønsket trykk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA