Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - 02jan

#1
JEEP / Jeep CJ/Wrangler konvertering til elektrisk (BEV)
tirsdag 09. mai 2023, klokken 21:36
Er det noen der ute (i Norge), som vurderer eller er igang med elektrifisere en Jeep CJ eller Wrangler ?

Ser det er gjort flere private konverteringer til BEV av Wrangler i USA siste 10 år, men siste årene så har det dukket opp diverse kit tilpasset Jeep. 

https://erevon.com/
https://insideevs.com/news/619319/jeep-cj-surge-mopar-ev-restomod-sema/

* Kunne godt tenkt meg en basic elbil, som følger konseptet Wrangler er basert på, men hvilke utfordringer møter vi på med å få konvertert til el-motor/batterikilde, godkjenning, teknisk og økonomisk. 

Legg gjerne ut erfaringer og spørsmål i denne tråden.
#2
Ut fra konfigurator finner jeg ikke ut om q4 har sidekollisjons airbager for passasjerer bak som standard.
Sidekollisjonsgardiner-airbag er standard på bl.a Honda CRV fra 2005.

Når jeg velger at q4 skal ha sideairbag (bak) , så ser det ut til at jeg må oppgradere interiør, jeg oppfatter at jeg ikke kan betale ekstra for å få airbag bak, så lenge jeg velger å ha stoffseter.

Tar jeg feil her eller er det for jovialt å tenke på sikkerhet for de som skal sitte i baksete ?


(Skinnseter er ikke noe alternativ for meg).
#3
Har i mange år ventet på at noen skulle orke å tilby en praktisk elbil av typen stasjonsvogn.
Som bruksbil er jeg ferdig med å ha en bil som er designet for «hei se på meg jeg kjører elbil», og kvier med for å kjøre SUV bil (aldri likt å ratte rundt i SUV).
Har ønsket en praktisk stasjonsvogn, med god innvendig lengde i bagasje, god å kjøre på på både landevei og motorvei, bakkeklaring. 

Er fullstendig klar over at stasjonsvogn er ut i deler av verden men selges fremdeles godt i Tyskland ig Sverige.

For å gjøre noen kompromiss på veien, var jeg lenge i kø for å få kjøpe eniro , som ikke er en stasjonsvogn, men noe mellom en kompaktbil og crossover.

Har en enyaq i bestilling, men fortsatt kompromiss, da den selges som SUV og men har dekker en del av kravene jeg har (funksjonelle), men så kommer sportsbil produsenten og tilbyr en perfekt ( for meg) crossover stasjonsvogn ! Med denne kan jeg få på både ski og sykkel på taket uten å klatre opp ( er for liten av vekst for å feste noe på tak av SUV ( litt over 180), praktiske skjermbreddere , mulighet til variabel bakkeklaring og 4x4 .

Volvo som leverte 740 , 850,  V70 , XC70 , klarer samtidig å lansere en coupe kompakt crossover , VW Passat var i 2020 3.mest solgte bil i tyskland, og den/en av de mest solgte stasjonsvogner i verden de siste årene. Audi har hatt vært tidlig ute med raffinerte stasjonsvogner fra 80 tallet.  Amerikanerne har fortsatt sine Pickupper og de kommer nå på løpende bånd elektrisk , her i europa skal vi alle duve rundt i mellomklasse SUV/ Coupe-suv.

Hadde klart meg med en Elektrisk VW Golf Alltrack med 60 kw batteri, men nå blir det å spare til en brukt Porsche CT ved neste bilbytte om noen år.

Edit lagt til bilde av Cross Tourissimo og min egen 2016 stasjonsvogbil.

#4
Mini Cooper E / Sykkel/skistativ på taket
fredag 27. mars 2020, klokken 19:47
Kanskje dumt spørsmå nå i 2020l , men spør siden jeg 'gikk fem på' da jeg bestilte i3 i 2013, som viste seg ulovlig/uforsvarlig med tak og baklukestativ.
Og mini e, er en godt utprøvd  karroserikonstruksjon.

* jeg lurer på om mini e er godkjent med takstativ for type 2 sykler eller to ski paar ?


#5
BMW i3 / Lastsikring i3
søndag 07. april 2019, klokken 11:44
Montert gitter mellom bakseterygg og bagasje.
#6
BMW i3 / Koble ut 12v batteri
mandag 22. oktober 2018, klokken 21:48
Har behov for å koble ut strøm (12v batteristrøm). Dette er noe jeg alltid gjør og har gjort på alle mine biler i forbindelse med
Vedlikehold, reparasjoner og vask i motorrom og chassiset.

På i3 er 12v batteriet plassert noe klønete , med fare for at jeg enten får støt , røsker i ukjente ledninger eller kortslutter elektroniske komponenter for å koble ut - og + pol.

Er det fordi det er EL bil, så skal ingen ting røres ? Er det noen liten skrift i manual som sier at hvis jeg kobler ut 12v batteri, så
Ryker garanti på bilen ? 

#7
BMW i3 / Fortsatt i3 , 4 år og snart 100’km
søndag 30. september 2018, klokken 22:31
Hadde en opprinnelig plan om å selge min i3 , før batterigaranti gikk ut.

Nå etter drøyt 4 år, så har jeg passert 97.000 km, så annonse ble laget i helgen, men etter protester fra samboer, kom jeg på bedre tanker.

Bilen har og er fornøyd med  og lar garanti være garanti, på et tidspunkt skal jeg henge batteriet i garasjen og sette i et 94 eller 120. Kjører like langt son da bilen var ny.

Utrolig nok føles den like tight og stram som ny, litt steinsprut har kommet , ellers har jeg de samme sommerdekkene ( hadde jeg ikke vist bedre , kunne jeg brukt de neste sesong også.

Det jeg har savnet er festeordning til stativ på tak eller bakluke, har laget meg et solid system til bakluke , hvor jeg kan feste sykkel og skipose. Når bilgaranti går ut i 2019 vil jeg koble på lysplate + noen andre praktiske modifiseringer.

Skulle jeg få velge , modell for i3 , så har jeg hele tiden ønsket at det kon en i3x utgave ( liten røff crossover ), nå har hundai lansert sin kona med tilsynelatende succses. I3 har gått motsatt vei , og velger mere sport/senking.  I mellomtiden sjekker jeg mulighet til å få på AT hjul på min i3.

Bilde 1 er fra dag 1 i 2014, de andre er nå.
#8
BMW i3 / Hurtiglading i3 60 ah vinter
fredag 10. mars 2017, klokken 18:12
Legger ut info om hurtiglading av i3 60ah, hvor batteri er klimatisert - ca 17 grader pluss, utetemperatur ca 2 grader pluss.

10kwt på under 15 minutter. Marginalt tregere en sommer.
#9
Etter noen km med i3 , opplever jeg noe mer dekkstøy av sommerdekkene ,en hva jeg kan huske noen av mine biler siste 25 år har hatt.

Har db måler på min iphone6, den måler verdier ,som ligner de verdiene jeg får i en av mine hobby biler konstruert før datamaskinen.

Dekk karakteren minner meg om noen run-flatt dekk jeg hadde en kort sommer, før de forsvant i søpla. 

Fant idag noen i3 dekk, som burde være noe mer støysvak da profilen er mer egnet for kjøring på grove norske veier ?

#10
BMW i3 / Nittedal(Oslo) - Gøteborg-(Oslo) Nittedal
lørdag 07. mai 2016, klokken 16:33
Prøvde meg (med familie ) på i3 med 2 Ladestopp til GB. Planlgt lading på rygge etter ca10 mil kjøring i 110 km/t på E6, .stod det en leaf uten eier , kjøre tilbake til moss( Sarpsborg opptatt) .

Ladet opp til 83% og regnet med at det holdt til Tanum.

Med moderat-sterk motvind ( som det ofte er på vestkysten (Sverige) , ble det p ligge på 95/100 km/t etter Svinesund.

Ble sittende å se micra og yaris passere meg på venstre side.
Veiarbeide kø siste km , var nå fanget mester 8 km på 300 meter kjøring. (Dette arbeidet var ikke varslet i navi , mens andre lå inne, uten at det var arbeide pga helligdag. )

Hadde jeg ikke hatt soltak, hadde det vært ubehagelig varmt i solsteken.
Kom fram til lader , ladet opp og kjørte direkte til GB sentrum , lå javnt i ca 100kmt.
Snitt forbruk ned 1.41.

På vei opp dagen etter (fredag )La inn ekstra Ladestopp, og lå hele veien 28 av 32 mil i 110km/t. Ladetid 30 minutter, forbruk noe over 1.5 (bildet). Kjørte i eco med bruk av AC manuelt. Sol og ca 17+ grader.

I3 fungerer greit på motorvei , men 110 er ikke veldig fort på disse 110 veiene blir frakjørt av alt fra Suzuki liana til 20 år gammel Mitsubishi lanser 1.3.

Ladestoppene er ikke problemet ( Så lenge det er ledig lader), heller at det å ligge i 120-130 km/t ikke er optimalt i vind ( slik 80 % gjør) for å slippe å bli forbikjørt .

Men ved destinasjon som.fremed by er bilen genial.

#11
BMW i3 / I3 dagstur 36mil Nittedal-Hafjell-Nittedal
søndag 17. april 2016, klokken 01:55
Bestemte med på sparket idag morges før frokost, at telemarkskiene skulle få seg en siste tur i bakken for sesongen.

I3  stod ute, uten koblet til strøm,  våt asfalt og 3 plussgrader da jeg dro av gårde litt over 9.

Kjørte ut på E6 ved Hvam/olavsgård det regnet kraftig hele den første strekningen til Espa, hvor jeg stoppet for å lade. Holdt CC på enten 95 eller 105 avhengig av fartsgrense. Kjørte forbi vogntog og biler med tilhenger, ellers "cruiset" jeg alene i høyre felt.

Siden det var kalde batteri, tok det 12 min å få på 8kwt, jeg ladet i ca 20 min, haddee et butikkstopp for å handle noe proviant, tilsammen med frokost&lading hadde jeg stått stille i ca 40 min.

Fortsatte ut på E6, kunne ha valgt å lade lengre på Espa og snilekjøre fram til destinasjon, men valgte å holde bilen i fart.
Stoppet på Brumunddal fikk lastet inn 2kwt(3 minutter) for å ha nok margin til å holde bra fart på E6.

Ankom Hafjell, og plugget inn saktelading ved heisanlegget. Bra dag i bakkeN med sol.

Heisene stenger 16:30., dro avgårde 16:40 med ca 55% batteri. Valgte denne gangen å kjøre RV4 , som er 50 km kortere strekning for meg, ladet på Gjøvik mens jeg spiste middag. Hadde klart meg med 15 min lading, men brukte 30 minutter på maten. Ankom Nittedal 3 timer etter avreise  Hafjell, underkant av 60% batteri gikk med på Gjøvik-Nittedal 100km)

Totalt 360km, 1.41 kwT pr mil snitt totalt, temp +3 - +7.

*angående motorveikjøring, så er det andre kjøretøy som er bedre egnet til å holde maksfart på 120kmT og oppover. Jeg hadde forøvrig ingen problemer å kjøre avslappet i 105 (i 110 sone) , også når det lå mye vann i veibanen.
Jeg ville ikke ha kjørt raskere på tørt sommerføre.
Har i mange år hatt biler som holder 120 kmT uten anstrengelse, men siden jeg sjelden kjører på den type vei så da er de tilsammen få timene henvist til høyre felt et spørsmål om kostnad (og miljø).

* takk til alle Hedmarkinger og Oppdølinger, for fin kjørekultur. Kjørte en hel dag uten at jeg fikk en eneste bil presset opp bakfra. Siden jeg begynte å kjøre "liten" bil for snart 2 år siden,  så er det daglig biler opp bakfra og på siden her i osloområdet.

Fungere i3 på motorvei og halv-lang kjøring ?

Ja , så lenge man er sikker på å slippe å stå i ladekø (forutsatt at det er hurtiglade lademuligheter hver 5 mil på strekning, slik at man slipper å planlegge hver meter som skal kjøres.)
Og det er nok en fordel å kjøre alene.


Edit , trøbbel med bildesortering , nr1 :Hafjell ankomst . Nr2 : parkering tur slutt. Nr3: lading Hafjell, nr4 : avreise Hurtiglader Gjøvik.

#12
BMW i3 / I3 rekkevidde på en lading
søndag 03. mai 2015, klokken 20:45
Lager en egen tråd her nå ,hvor informasjon rundt Max kjørelengde pr. Lading.

Legg gjerne igjen informasjon rundt faktorene som har betydning for å forstå hvordan hvor langt maksimal  ( eller hvor kort )  kjørelengde i3 oppnår.

(Utetemp, regn, motorveikjøring vs landevei etc.)

La i dag ut på en søndagstur, strekning : Nittedal - Hurdal - Eidsvoll verk - Jessheim - Skedsmokorset - Nittedal.  + 6 i luften start, Max 10, snitt 8.
Tørre veier, landevei 60-80 kmt, fulgte vanlig trafikk. Eco+ modus, kun takluke som klima.

88 km på 50 % forbrukt batteri, totalt 16.2 mil. Antar at tomt batteri ville ha vært på rundt 17 mil.

0 rekkevidde angst , men bilen "underestimerer" hver kjøretur, men jeg følger snitt forbruk og regner selv rest kapasitet.








#13
BMW i3 / Rekkevidde vinterkjøring
fredag 26. desember 2014, klokken 21:18
Tok bilen ut for en vinterkjøringstest på rekkevidde idag.
Rolig kjøring, hold følge med normaltrafikk , -16 grader hele turen. Kjørte landeveien på nedre Romerike, normal fart , miks av 30/40/50 /60/70 og 80 soner.
Forvarmert 20 minutter, bilen står i " varm garasje" dvs 1 + grad.

Normal varme i bil for meg (i gransker og uten lue/hansker)  , som er 18 grader ( 20 er for varmt) , manuell innstilt uten AC. Vifte på trinn 2 og 3 ( sliter noe med dogg på siderutene)

veiene er svært glatte, ESP jobbet stort sett ut av hver eneste rundkjøring ( som det er mye av her).

Bilen klarte 56 km ( dvs 28 km hver vei - 30 minutter parkert på gate), på overkant av 50% kapasitet. Forbruket er det høyeste jeg har målt 1.72 kw/t pr. Mil som snitt forbruk.

Antar at jeg maks kan kjøre 10 mil i slik temeratur (-15) alene, med barn i bilen maks 8 mil og 7 mil med frue.

I - 5 målte jeg 1.34 på normal kjøring til jobb i Oslo 23.12 , lå javnt på -5 grader ute ( bilde 2)

Er usikker på om jeg de-aktivererer varmepumpern , ved å ikke kjøre AC. Jeg antar at uansett så er det varmepumpe som gir varme til coupe'en.

Alt i alt ,rekkevidde som forventet - kan kjøre 12-13 mil på behagelige vintertemperaturer (-7 til -1 ) ,  8-10 mil , når det er for kaldt der ute.
#14
BMW i3 / GPS - ruteplanlegger i ECO Pro modus
fredag 14. november 2014, klokken 23:17
Hadde idag 60 km estimert rekkevidde ( etter rask kjøring opp til Gardermoen , kl 05.00 i regnvær noen dager i forveien)
Idag var jeg tilbake , og skulle kjøre 43 km i tungt regnvær retning Nedre Romerike/Oslo.

Satte på GPS for å finne rute - vagte Eco alternativ.   Selv om jeg hadde noe knapp rekkevidde - så velger GPS 'en at jeg skal ut på E6. Det høres helt feil ut for meg, selv når jeg lå på fartsgrensen i høyre felt , kjører alle forbi , og forbruket i snitt lå på 1.6.

Stopper og Prøver diverse andre destinasjoner for å få den til å kalkulere andre ruter - vet at det finnes 2 /3 andre alternativer utenom motorvei. Først etter å ha svingt av ved kløfta , får jeg opp alternativ, som gir 2 km ekstra kjøring - men som har 60 og 70 sone. Her kjører jeg helt uten stress og i samme fart som fosilbil.
Har varme og musikk på.

Taper muligens 10 minutter i kjøretid, men slipper å lage kø på E6 i 95 km/t , og risiko for å måtte lade en time noen km før destinasjon.

Forbruket endte på 1,25 inkludert den energi som gikk med på E6 fra Gardermoen til kløfta.

Litt rart at GPS ikke forstod at jeg burde holde meg unna motorvei, når det var kort rekkevidde på batteriet i forhold til destinasjon. Erfarte uansett at jeg kan hente kjørelengde ved å unngå motorvei.

Legger ved kjørelogg for turen, 10 minutter av tiden stod jeg stille med GPS plotting, slik at tid snitt tid ikke er helt riktig.

#15
BMW i3 / Bremselengde 100km/t - 0 km/t BMW i3
onsdag 06. august 2014, klokken 21:58
Har tenkt at i3 har noe svakere resultat på bremselengde en " normalbilen" , da den ruller på ekstra smale dekk og at de skal ha lav rullemotstand.

Men her er resultatet fra en uavhengig test :

www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-1-i207333397.html

I3 stopper på rundt 35 meter , noe som er meget bra og midt på treet blant moderne biler. Type supersporstbiler stopper på 33 tallet. De beste personbilene stopper på 34 tallet.

#16
BMW i3 / Lade i3 med et eksternt mobilt agregat
lørdag 05. april 2014, klokken 22:49
Har lurt litt på om jeg skulle utstyre i3 med et mobilt strømagregat for lading ved uforutsett situasjon hvor man går tom for strøm ( situasjon som uventet kø ved ulykke/veiarbeide/vær eller ladestasjon ikke virker etc.)

Som eksempel har jeg tenkt på en slik nett type :
http://www.mekk.no/media/bruksanvisning/149485.pdf

Er klar over at det finnes kraftigere agregat - men hvis lading fra slike agregat er mulig å utføre , uten skade av batteri/elkomponenter / bilgaranti - så tenkte jeg at ved å plasser denne boksen på ca 10 kg i motorrommet hvor REX motoren er plassert - så ville jeg alltid hatt mulighet til å lade opp på en time eller to for å komme meg de nødvendig kilometere ,uavhengig av hjelp fra tredjepart.

Lading skal skje når bilen er parkert - neste utfordring vil være å finne egnet tank og plassering for nødvendige 2 liter drivstoff.

Er det noen med erfaring ,tanker rundt en slik løsning ?

Edit: mener type agregat som går på bensin.
#17
Er i vurdering med tanke på spesifikasjon av ny elbil, lurer litt på hvordan klima/ ac anlegg i biler som leaf, i3, up, egolf, zoe, o.l. Er konstruert i forhold til bil med forbrennings motor.

Siden jeg ikke har hatt behov for aircondition, og helst vil betjene varme/ luft manuelt. (Noe må jeg jo drive med i en elbil - uten girkasse og chlutch).

kjenner ikke til hvordan varme/luft/aircondition er bygget opp i en el- bil , så spør jeg om det kan allikevel være lurt å velge automatisk styring av klima vs enkelt manuelt styrt klima/ac ? 

f.eks automatisk ac bruker mindre energi enn avskrudd ac ? De er like komplisert bygget opp , ingen vektreduksjon etc.

* er fullstendig klar over komfortforskjellene  mellom auto ac/ manuell ac/ uten ac.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA