Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Stikkkontakt

#2131
Volkswagen VW / Sv: VW NYE MODELLER / NYE VERSJONER
torsdag 12. mai 2016, klokken 14:53
Sitat fra: TrondT på onsdag 04. mai 2016, klokken 09:11


Utdrag: "Volkmar Tanneberger, the company's head of electronic development, says the battery cells in the e-Golf will grow to 37 amp hours from 28 amp hours currently, and this jump allows for the improvement without any physical changes to the battery design." Dette står som BEKREFTET.

Det interessante her er at INGEN hos Møller vil si noe om dette med batterier. Har spurt flere forhandlere. Absolutt ingenting. Til tross for utsagnet fra Tannenberger. Dette må de være klar over.

Dagens batterier er ikke 28, men 25. Møller fortalte meg på tirsdag at det kommer Golf med 300 km rekkevidde i januar/februar,men de vet foreløpig ikke om det er bestilling eller levering som starter da.

Isolert sett vil en økning fra 25 til 37ah ikke gi 300 km rekkevidde, men det er mulig den også har  lavere forbruk. Dette er jo tross alt en facelift der bilen endres noe.
#2132
Sitat fra: gss på torsdag 12. mai 2016, klokken 14:10
Det er din jobb å gjøre dette dersom du ønsker det bedre enn slik Tesla leverer det.

Ja,det er vel det dersom de mener at null rustbeskyttelse er godt nok.
Tommel opp for Tesla  8)
#2133
Sitat fra: bno på lørdag 25. juli 2015, klokken 08:29
Begge bilene bar preg av feilmontering av bakluka (for lavt justert) som artet seg som lakkslitasje på støtfanger. I begge tilfeller har Møller stilt opp som garantist fra fabrikken.  Det har ikke blitt stilt noe spørsmål, men fikset på garantien. Strålende. En kommentar er at verkstedet sa at de hadde hatt flere biler inne for samme feilen og forsto ikke hvorfor det fremdeles ble funnet slike feil. Feilen gjelder kun Egolf.

Normalt vil slike justeringsfeil bli rettet opp som garantisak  om de påklages innen 6 måneder fra kundemottak. Fristen var overskredet for min del, men tok en gjennomskjæring da VW hadde vært den tidligere eier...

Denne feilen gjelder ikke bare e-Golf. Ifølge Møller Nesttun har de hatt inne noen biler med denne feilen, men e-Golf er ikke overrepresentert. Min bil har en uke igjen av garantien (2 år) ,men skaden ble bekreftet som garantisak i går og jeg venter på time i Drotningsvik.
#2134
Sitat fra: moby666 på torsdag 12. mai 2016, klokken 10:18
Rekkevidde og lademulighet har vært eGolf sitt største problem, så får de fikset det så kan den bli en mulig kandidat til ny elbil.

Utstyr jeg savner i eGolf er: bra lydanlegg, gode seter med elektrisk innstilling med minne, soltak/panorama, varme i ratt, kjøling i seter og en app som virker... Håper Ioniq har dette utstyret.

Bra er relativt. Jeg syns Dynaudio er "bra"
Gode seter er også relativt. Jeg syns "skinn vienna" er relativt gode. Det finnes bedre seter. Men veldig få bedre seter er laget i Asia. De er ikke elektrisk.
Appen har virket fint hos meg etter at jeg fikk den gratis for 2 nye år.

Uansett tror jeg insentivene til elbilkjøp i Tyskland kan føre til betydelig mer satsing på både e-Golf og andre tyske biler med lading. Det er derfor sannsynlig at facelift av Golf 7 vil bringe med seg en god del nyheter. Det er vel bl.a. bekreftet at e-Golf får AID som standard. Samt at den kommer med 9" Navi med gestestyring.
#2135
Sitat fra: moby666 på tirsdag 03. mai 2016, klokken 22:59
Rekkevidde, lademuligheter, utstyr, pris og design.

Golf kommer med 30 mil rekkevidde i januar. Den får også 11kw hjemmelader. Dette bekreftet Møller til meg på tirsdag.
Hvilket utstyr savner du på e-Golf forresten?
#2136
Sitat fra: Lynet på onsdag 11. mai 2016, klokken 17:52
Hvis man napper av plastdekslene i frunk kommer man lett til de øvre bærebruene. Litt lett rengjøring og et døgns tørking for deretter å spraye på noe rustbeskyttelse av en eller annen type er å anbefale.

Er dette noe som er normalt å gjøre selv? Er ikke dette Tesla sin jobb?
#2137
e-Golf / Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017
mandag 09. mai 2016, klokken 10:40
Sitat fra: jkirkebo på fredag 06. mai 2016, klokken 22:09
Sitat fra: eivhelle på fredag 06. mai 2016, klokken 20:37
http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-electric-builds-factory-upper-austria

"Another highlight is the implementation of a Kreisel battery in the e-Golf by VW: the high- voltage battery is mounted between the axles and currently features a capacity of 24.2 kilowatt hours at a weight of 330 kilograms (approx. 730 pounds). The installation of the Kreisel battery pack enables a higher capacity of 55.7 kilowatt hours, while the required installation space and the weight remain identical. Thus the e-cars driving range in accordance with the New European Driving Cycle (NEDC) improves from 190 to over 430 kilometres (resp. from 120 to 267 miles)."

Denne saken har ikke noe med hva vi kan forvente fra VW, men sier noe om potensialet man har for å øke kapasiteten uten å øke vekt eller volum.

Jepp. Men ikke noe nytt og revolusjonerende fra Kreisel. Teslas 90kWh-pakke veier ca. 540kg, om man skalerere den ned til 330kg får man temlig nøyaktig 55kWh ;)

Nå er vel en god del av komponentene på en batteripakke annet enn battericeller og identisk enten pakken er 40 eller 100kwh, så den kan nok ikke omregnes så enkelt som det du gjør.

Kreisel sier også at batteriet deres er 4,1 kilo pr kwh. Ergo er et 100kwh-batteri 410 kilo med din regnemåte.

Det mest imponerende er vel at man lader 1 kwh på 15 sek. Eller 240kw. Dvs 300 km på et kvarter.
#2138
BMW i3 / Sv: Blir nye i3 med større batteri sprekere?
mandag 09. mai 2016, klokken 10:32
Sitat fra: Ansjosfilet på søndag 08. mai 2016, klokken 23:27
Den blir litt tregere faktisk. 7,3 til 100 i stedet for 7,2.

40 kilo høyere vekt gir marginalt svakere prestanda.
Men dekkdimensjon osv tatt i betraktning: Er ikke i3 kjapp nok?

Jeg har pr i dag en e-Golf. Den kunne godt hatt litt mer motor. 150-60 hk slik at 0-100 gikk på 8-tallet. Aller helst en 40 kw motor bak i tillegg til dagens.
#2139
Elbiler i media / Sv: Kreisel bygger batterifabrikk
fredag 06. mai 2016, klokken 20:42
Sitat fra: epsilone6 på fredag 06. mai 2016, klokken 20:36
En hake er det nok et eller annet sted, trolig pris?

Det er nok ikke billig,men de får vel prisen ned ved å øke produksjonen til 800.000 kwh i året. De er vel ikke så gal at de setter opp en slik fabrikk uten å ha et salgbart produkt?
#2140
Elbiler i media / Kreisel bygger batterifabrikk
fredag 06. mai 2016, klokken 20:11
http://www.kreiselelectric.com/en/blog/kreisel-electric-builds-factory-upper-austria

Imponerende om disse dataene stemmer. 1,95 liter og 4 kilo pr kwh og 4 kwh lading i minuttet.
#2141
e-Golf / Sv: Sakset fra Volkswagen news april 2016
tirsdag 26. april 2016, klokken 19:51
819€ koster denne laderen.
https://shop.mobilityhouse.com/de_de/elektroautos/volkswagen/volkswagen-e-golf.html

Likte søylen du kan kjøpe for utendørsmontering.
#2142
e-Golf / Sv: Priser service e-Golf
onsdag 20. april 2016, klokken 08:38
Møller Nesttun 2 år/30000 km neste mandag. 2295,21 kr.
#2143
e-Golf / Sv: Hvor langt har din E-golf kjørt?
onsdag 20. april 2016, klokken 08:35
Passerte 25000 km på mandag. 24000 av de har jeg kjørt siden vi fikk bilen for 16 måneder siden.
#2144
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
søndag 10. april 2016, klokken 21:37
Sitat fra: LMOR på lørdag 09. april 2016, klokken 15:07
Eller at det er oppgraderingen som koster 30000.-  ;D
(Hvis du leser litt høyere opp så er det noen som mener at prisen er 30000.-)

Med oppgradering, mener du da bytte av batteri i eksisterende bil?
#2145
BMW i3 / Sv: BMW i3 50% lengre rekkevidde på 2017 modell
lørdag 09. april 2016, klokken 14:09
Sitat fra: bromm på fredag 08. april 2016, klokken 22:36
Jeg tror LMOR er ganske tett på med 10-15.000 ekstra uten at jeg skal utdype noe mer om hvorfor jeg vet eller "tror" det ;)

Man trenger vel ikke utdanning utover 6.klasse for å finne ut at 1500 euro blir 10-15.000 kr. 1500 Euro er jo bekreftet. Mulighet for at halvhurtig lader(eller annet utstyr) er en del av 94ah-pakken i Norge kan gjøre tillegget større, men da sammenligner man epler og pærer..
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA