Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - power59

#16
CCS / ChaDeMo hurtigladere / BKK vs. Fortum
fredag 15. oktober 2021, klokken 11:02
Med ny telefon og pålogging av reinstallerte apper får man et greit bilde av hvor håpløst akterutseilte enkelte ladeoperatører er.

Fortum appen godtok ikke mitt gamle passord til tross for gjentatte forsøk. Trykket på "Glemt passord", fikk reset kode, la inn nytt passord og bekreftelse av passord som kopi av det gamle, ble avist fordi det var for kort, måtte skrive inn komplett nye passord og bekreftelse av passord for å øke lengden, ble avvist fordi passordet manglet symboler, skrev inn komplett nytt langt passord og bekreftelse passord av med symboler - og ble godtatt!! Forsøkte å logge på med det nye lange passordet med symboler - og ble på nytt avvist!!!!!!!!!!! Ga til slutt opp hele appen!

Så åpnet jeg BKK appen, ble bedt om å skrive inn telefonnummer, fikk sms med kode, la inn kode - og pang! - alt virket! SÅNN KAN DET GJØRES!!

Ikke rart det blir mye syting over apper og betalingsløsninger med aktører som Fortum.
#17
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Problemer med hjemme-lading?
søndag 05. september 2021, klokken 23:24
Sjekk ladekabelen og den tynne kontrollpinnen som er kortest i kontakten som skal inn i ladestasjonen. Pinnen er koblet mot jord via en motstand hvis størrelse forteller ladestasjon kabelens ampere rating.

På min kabel var den 2.5 - 3 mm lengre inn enn hos sammenlignbare type 2 kontakter. Har byttet kabel og et tilsvarende problem som ditt ser nå ut til å være løst.

Er pinnen litt for kort så vil en liten bevegelse i kabelen bryte kontakten og koble ut ladestasjonen.

Har sett tilsvarende feil (?) på en annen Ioniq 5 kabel. Ser ut som om type 2 kablene til Ioniq 5 kan være feilprodusert?
#18
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Stans
lørdag 28. august 2021, klokken 21:47
Kan det være at bilen mister kontakt med nøkkelen? Ligner på historier jeg har hørt om biler der nøkkelen har blitt tatt ut etter start.

Defekt nøkkel? Samme problem med begge nøkler?
#19
Takk turfsurf og oivindg!

For de av oss som innimellom farter rundt i grisgrendte strøk utenfor Oslo-gryta er ladeplasser en mangelvare.

For å unngå at de hensynsløse står lenger enn nødvendig så må det inngå et tidsledd.

Dessuten er det svært enkelt på mobiltelefonens kalkulator å beregne effektiv kWh pris for egen bil hvis du vet ladeeffekten for egen bil:

kr/kWh = kr/min x 60 / kW + kr/kWh

kr/kWh er effektiv kWh pris
kr/min er prisen per minutt
kW er ladeeffekten som bilen mottar (avhengig av ladestasjon, bil, SOC mm.)
kr/kWh er prisen pr. levert kWh

Ladeoperatørene bør i tillegg til minuttpris og energipris oppgi effektiv kWh pris ved noen typiske ladeeffekter.   

Enkelt og greit - og ikke minst effektivt for å utnytte en begrenset ressurs.
#20
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Aktivering av utility mode?
mandag 16. august 2021, klokken 09:14
Takk for svar - Utility mode fungerte fint.

Ser ut som bilen må Startes, settes Drive alt. Revers, for så å settes i Park med manuelt Håndbrekk På - før Utility mode kan aktiveres. Direkte fra Start til Utility mode går ikke - selv om Park og Håndbrekk er aktivert. Helt greit hvis man vet det.

Ut i fra det jeg fant ut så kan alt lys med unntak av instrumentskjermen bak rattet slåes av manuelt. Instrumentskjermen må tildekkes med en genser eller lignende hvis man ønsker det helt mørkt. 
#21
Hyundai Ioniq 5 / Aktivering av utility mode?
søndag 15. august 2021, klokken 21:05
Noen som vet hvordan utility mode aktiveres så bilen kan holdes varm gjennom natten?
#22
I vår 2018 modell med 30 kWh som har gått 50000 km er det i praksis ikke mulig å merke noen degradering av batteriet.

Vi har en fast strekning på 110 km som kjøres flere ganger pr. måned. Når vi starter med 100% batteri så ankommer vi fortsatt destinasjonen med +- 50%  - det samme som da bilen var ny.
#23
Kia Soul EV / Sv: Newbie! Ladeboks!?
fredag 18. juni 2021, klokken 16:11
Det enkleste (men neppe det billigste) er å ta den ladeboksen elektrikeren kan tilby. Da er i alle fall ansvaret klart hvis det skulle oppstå problemer.

Velg boks uten fast ledning. Standard boks har type 2 kontakt som alle kabler av "type 2 til type 1" (f.eks. Kia Soul 30 kWh) og "type 2 til type 2" (f.eks nye Kia Soul 64 kWh) kan benytte.
#24
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
fredag 18. juni 2021, klokken 12:36
Har akkurat fått testet Kempower sitt system på Espa. Det fungerte utmerket med et av markedets beste og mest informative brukergrensesnitt.

En god og klar skjerm med tydelig skrift som var godt lesbar fra bilen. I tillegg til batteristatus, energimengde og (hold dere fast) effekt, så ble det i terminalen vist en QR-kode som lenket til en app-uavhengig nettside med status på laderen. Enkelt og elegant. Sånn kan det gjøres.

Ingen tvil om at Kempower er i fremste front og at lastbalanserte systemer som dette er fremtiden.

Teslabjørn har laget denne meget interessante videon som viser teknologien bak systemet.

https://www.youtube.com/watch?v=uzDLQ4gIFF4

Anbefales! (både video og Kempower)
#25
Kia Soul EV / Sv: Newbie! Ladeboks!?
fredag 18. juni 2021, klokken 12:17
Gratulerer med ny bil - har hatt denne i 3 år og er meget fornøyd. En god bil på både lange og korte turer. Ingen feil.

Installer en god og sikker ladeløsning først som sist. Elbil er fremtiden så det er ingen grunn til å leke med liv, forskrifter og regresskrav fra forsikringselskaper ved å lade på eksisterende stikkontakter i heimen. Etter det jeg har forstått er lading fra vanlige kurser kun tillatt ved tilfeldig lading (når du er på tur/besøk og systemet er sikkert) og ikke ved fast lading hjemme.

Vær oppmerksom på at hvis eksisterende 16 amp kurs skal benyttes så må den kun være tilkoblet ladeboksen. En installasjon av ladeboks betinger også spesielt jordfeilvern som enten installeres i sikringsskap eller kan medleveres ladeboks.

Sannsynligvis må du derfor legge opp en ny dedikert elbil ladekurs med sikringer og jordfeilbryter fra sikringsskap.

16 amp kurs med ett uttak vil sikkert fungere greit - også for 2 biler - ihvertfall hvis man har en hurtiglader i nærheten som kan benyttes den ene gangen hvert skuddår det er aktuelt. Kia Soul 30 kWh bruker i underkant 4 timer fra 20% til 100% med 32 amp og underkant 8 timer med 16 amp.

Jeg har installert 32 amp kurser og ladebokser hjemme og på hytta. Kostnad pr. enhet er i størrelsesorden 20'.
#26
Dynamisk prising med billigere lading utenom rushtidene og høyere priser i rushtidene er et utmerket forslag.

Jeg kan anbefale denne Freakonomics podcasten  (https://freakonomics.com/2014/08/20/parking-is-hell-full-transcript-2/) som tar for seg dynamisk prising av parkering og hvilken positiv effekt aktiv bruk av prismekanismer har på allokering begrensede ressurser.

Med differensierte ladepriser vil deler av bruken forskyves til andre tidspunkt og til mindre attraktive lokasjoner. De som kan lade på andre tidspunkt får det billigere - de som ikke kan lade på andre tidspunkt - får lade.

Dynamisk prising burde også vært anvendt på andre felles infrastrukturprosjekt som f.eks. veier og ferjer. Disse dimensjoneres i dag for en rushtidsbelasting to timer hver fredag. Resten av uka (99% av tida) har systemene tildels betydelig overkapasitet. Dette er massiv sløsing av samfunnets ressurser som vi alle til syvende og sist må være med å betale.

Ja til dynamisk prising!
#27
Kia Soul EV / Sv: Skal Skal ikke
tirsdag 27. april 2021, klokken 14:55
Gjelder bråket den nye Soulen? Har aldri reflektert over støy fra vår 2018 30 kWh så hvis dette er sjenerende så må det være noe galt.

Gjør som forslått over - prøv å sammenlign med tilsvarende model.
#28
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
tirsdag 27. april 2021, klokken 12:19
Egne erfaringer er en ting - men ALLE andres erfaringer er noe annet.

I følge Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020

https://mb.cision.com/Public/152/3117014/9b003b19fd2d1d39.pdf

med statistikk over maskinskader fra en stor del av den Svenske bilparken så er det betydelig forskjell i skadefrekvens på KIA vs. VW. For KIA angies skadefrekvensen til å være ca. 0.3 skader pr. 100 biler (rapporten s.3). For VW er den ca. 2.4. Dvs. ca. 8 gangen i forskjell!

VW-eierne kan trøste seg med at utbedringskostnaden pr. maskinskade for de to merkene er omtrent lik - ca. 16-17000 (rapporten s. 15).



 
#29
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
søndag 25. april 2021, klokken 09:15
Vi har vel alle våre erfaringer. For en som har hatt en del VW og KIA produkter så er valget enkelt. For to likeverdige biler mhp bruk, pris etc. er valget KIA.

Med 7 års KIA garanti på mine VW produkter ville jeg spart tusener.
#30
Hyundai Ioniq 5 / Forbruk
fredag 23. april 2021, klokken 10:03
På denne testturen


https://youtu.be/PlZfN21vVpM

leverer bilen 4.5 miles/kWh ved sommerforhold og blandet kjøring RWD. Det vil si 13.8 kWh/100 km - noe som er
meget lovende.

Forhåpentligvis fortsetter Hyundai/Kia å levere gode elbiler.   
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA