Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - power59

#1
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ville dere kjøpt Ionic 5 Premium idag ?
søndag 24. desember 2023, klokken 09:47
Bilen har to kjøle/varme-systemer der det ene betjener 800V batteri og kraftelektronikk. Den høye spenningen stiller andre krav til både komponenter og lednings(isolasjons)evne i kjølevesken enn hva som er vanlig i de 400V systemene som benyttes av andre produsenter.

800V systemet er relativt nytt så med erfaring over tid så kan det hende at skiftintervallene endres.
#2
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 - førsteinntrykk
tirsdag 05. desember 2023, klokken 12:30
Selv om de to styresystemene "lane assist" og "styre assist" ikke er særlig intuitive for nye Ioniq 5 sjåfører er de egentlig veldig enkle og nyttige i bruk.

"Lane assist" aktiveres alltid når bilen startes men har ingen funksjon før bilen når 60 km/h. "Lane assist" tar tak i rattet og drar bilen inn fra veikant eller midtstripe og kan med fordel deaktiveres på smale svingete veier med dårlig merking. "Lane assist" deaktiveres enkelt ved å holde inn knappen med det lille rattet på rattet i 3-4 sekunder.

"Styre assist" er aldri aktivert når bilen starter og må aktiveres manuelt med et kort trykk på knappen med det lille rattet i rattet (samme knapp som ovenfor). "Styre assist" virker når den er aktivert i alle hastigheter og sørger for holde bilen omtrent i midten av kjørefeltet. Fungerer godt på brukbart merkede veier. Fungerer mindre bra ved stor hastighet på svingete vei.

Min erfaring er at Ioniq 5's "styre assist" i kombinasjon med adaptiv cruiscontrol gjør timers langkjøring etter motor- og hovedvei langt mindre slitsomt enn tilsvarende kjøring med "manuell" styring. 
#3
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Flatt 12 V batteri
søndag 19. mars 2023, klokken 18:35
The Ioniq Guy og svar fra Hyundai:

    https://youtu.be/74HaY_b48vw
#4
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Flatt 12 V batteri
lørdag 18. mars 2023, klokken 09:20
Interessant kurve dette!

Den lange jevne trenden først på natta uttrykker forbruket i standby-elektronikken (radioer for mobilnett og nøkkel mm.). Forbruket kan ev. estimeres vha. spenningsfallet, tiden for spenningsfallet og størrelsen (Ah) på 12V batteriet.

Dippen midt på natta og etter kjøring vil jeg anta skyldes temperaturkondisjonering av hovedbatteriet ved at kjøle/varme-pumpe for batteriet startes opp. Av hensyn til enkeltcellenes funksjon er det en fordel med mest mulig lik temperatur gjennom hele batteripakken.

Etter at bilen har vært kjørt så er celletemperaturene mere variable og behovet for kondisjonering større. Derav flere start/stopp etter kjøring enn midt på natta når bilen har stått i ro.

#5
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Død bil - 12V batteri
mandag 20. februar 2023, klokken 15:41
Jeg har etter lengre stillstand og "overdreven" app-bruk opplevd flatt 12V batteri en gang i fjor sommer på min Ioniq 5. Heldigvis i min egen garasje og med minimale komplikasjoner.

Da vi dessverre ikke får informasjon om status eller alarm fra 12V systemet i appen - og bilen heller ikke ser ut til å lade 12V batteriet under stillstand - så er eneste mulighet for ro i sjelen på tur i grisgrendte strøk en nødstarter i bagasjerommet.


 
#6
Chargefinder.com fungerer utmerket i telefonens nettleser. Det er ikke nødvendig med app for å sjekke ladestatus.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Info-X med ladepris på skilt
tirsdag 15. november 2022, klokken 20:09
Med mindre man foretrekker egenutviklede enheter så bør kWh benyttes. Sjekk Store Norske Leksikon:
https://snl.no/kWh
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Info rundt lading på 3fas IT nett for Ioniq 5
fredag 09. september 2022, klokken 10:45
På 230V enfase og trefase lader bilen over en fase med 32A - ca 7 kW.

På 400V trefase lader bilen over tre faser med 16A - ca. 11 kW. 400V trefase ladere er typisk tilgjengelig ved hurtigladere merket som 22 kW ladere (400V trefase 32A).

Med de nye kapasitetsleddsbaserte nettariffene er ladeeffektproblematikken snudd på hodet. Nå er det faktisk like viktig å kunne regulere ned effekten og i stedet bruke lang ladetid for å unngå hopp i nettleia. På en 230V enfas 32A lader kan effekten settes ned til ca. 3 kW i bilen.
#9
Hyundai Ioniq 5 / Lyse skinnseter - renhold og pleie
torsdag 28. juli 2022, klokken 13:10
Er det noen som har erfaring med renhold og behandling av lyse skinnseter i ioniq 5.

Etter ett års bruk begynner førersetet å få en litt skitnere farve. De øvrige setene er som nye.
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Plug&Charge eller Autocharge
onsdag 22. juni 2022, klokken 16:26
Etter 8 år som elbilist, 3 elbiler og 200-250 hurtigladinger så lever jeg godt med elbilforeningens rfid-brikke og appene til 3-4 forskjellige ladeoperatører som jeg normalt bruker. RFID-brikken er i praksis minst like enkel og effektiv i bruk som f.eks. tapping av kort og bruk av Apple Pay. Med den minimale tiden jeg bruker på å hente brikken fra hanskerommet og holde den foran laderen så er automatisk identifisering av bil mot lader/operatør ganske enkelt en ikke-sak.

Etter min mening vil en "universiell" roaming rfid-brikke eller app (som f.eks. elbilforeningens blå brikke, Elton eller ladeapper fra bilprodusentene) være et godt system for den som ønsker det enkelt.



#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 vs TMY
tirsdag 18. januar 2022, klokken 15:20
Etter å ha kjørt Ioniq´n 25 mil i helga i noe av det mest ekstreme vinterværet vi kan ha så er konklusjonen at dette er en formidabel vinterbil.

I Snow Mode med 50% konstant fordeling av krefter foran og bak, lang akselavstand og relativt nye piggfrie vinterdekk, så er bilen dønn stabil på sporet ubrøytet vei med 10-15 cm snødybde. Forbikjøringer med snøkanter mellom hjulsporene føles trygt.

Bilen blir også fort varm hvis man har glemt å bruke appen. Ved manuell betjening av varmeanlegget holdt vinduene seg tilnærmet kondensfri hele veien rundt. Det eneste negative er at det tar alt for lang tid fra trykk på startknappen til at varmeanlegget kan betjenes på skjermen.
#12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Bluelink
mandag 20. desember 2021, klokken 12:53
Ladetid kan settes i bilen eller appen. Ladegrense (%) settes i bilen. Har ikke prøvd tidsbestemt lading utover 80% men synes det vil være rart om det skal være en begrensning.

Når ladekabelen kobles til bilen ser man at tidsbestemt lading er aktivert ved at  lysene i ladeluka blinker i sekvens. I tillegg kan man høre at releet i ladestasjon slår inn. Ladestasjonen har ingen rolle i styring av ladetidspunktet. Enkelte ladestasjoner kan kanskje skape problemer hvis de etter lengre tid uten forbruk har automatikk som kobler fra releet og gjør kabelen strømløs.
#13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Takstativ
mandag 20. desember 2021, klokken 12:34
Jeg har Yakima. Har hatt Thule på tidligere biler med samme festeløsning. Er godt fornøyd med Yakima - ser ut til å være vel så bra kvalitet som Thule. Hakket mere elegant også etter min mening.

Etter første montering og tilpassing så er montasje og demontasje raskt og enkelt.
#14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Viktige oppdateringer til Ioniq 5
torsdag 18. november 2021, klokken 13:38
Synes disse systemene fungerer godt på min - selvstyring er virkelig avstressende i kombinasjon med adaptiv cruisekontroll ved kjøring etter landevei med god oppmerking. Fungerer også forbausende godt under dårlige lysforhold som normalt er krevende for ethvert kamera.

Er problemene som beskrives ovenfor permanente? - eller oppstår de sporadisk?  Både "lane keep" og "lane follow" (selvstyring) er avhengig av at kameraet har klar sikt. Skitt og regn på ruta, dårlige lysforhold og reflekser fra lyskilder vil forvirre og deaktivere systemet.

Har man forstått forskjellen på de to systemene "lane keep assist" og "lane follow assist"?

"lane keep" systemet aktivereres automatisk når bilen startes og virker når bilen passerer 60 km/h. Systemet kan være irriterende på smalere svingete veier hvor det kan ta tak i bilen som beskrevet ovenfor når man nærmer seg høyre eller venstre stripe. Systemet kan deaktiveres/modifiseres fra skjermmenyen - eller ved å holde inne "lane follow" knappen (den med ratt på) på rattet i mer enn 2 sek. På smalere svingete vei uten midtstripe foretrekker jeg som regel "lane keep" deaktivert.

"lane follow" (selvstyring) systemet aktiveres ved et kort trykk på "lane follow" knappen på rattet. Systemet virker i alle hastigheter og forsøker å holde bilen midt i feltet. Systemet deaktiveres uten varsel når det mener at det ikke har kontroll på situasjonen. Det gjør at systemet ikke kan overlates til seg selv. En må alltid ha en hånd på rattet og et våkent øye for forholdene fremover. Etterhvert blir dette nærmest en vane hvor man knapt merker at man veksler mellom at bilen og en selv sporadisk styrer.

Min erfaring er at systemene ikke egner seg over alt alltid - med de er generelt avstressende og gode - særlig etter godt oppmerket vei som ikke er alt for svingete i forhold til farten.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: BKK vs. Fortum
fredag 15. oktober 2021, klokken 13:44
Helt enig i at BKK Bilkraft har den beste og mest brukervennlige appen. Neppe tilfeldig -  siden de er den eneste operatøren som aktivt kommuniserer med oss brukere på dette forumet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA