Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#61
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
lørdag 24. april 2021, klokken 14:41
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 23. april 2021, klokken 17:17
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Vasling om at du har til hensikt å skifte felt gir deg vel ingen forrang eller rett til å skifte felt? Ved feltskifte har en vikeplikt jfr trafikkreglene §8.1

Da er det ikke urimelig at trafikk i venstre felt varsler fare vha lyshorn eller horn.
#62
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
fredag 23. april 2021, klokken 16:47
Han som filmet gjorde kanskje noe ulovlig. Det kommer en sak for Høyesterett hvor en bileier fotograferte sin egen bil i fellesgarasje for å finne ut hvem som bedrev hærverk på den. Det viser filmen, men det blir opp til HR å avgjøre om slik film kan fremlegges i retten.
Ev spøker det for «bevis» fra skvettbrettkamera i fremtiden om HR kommer til at slik film ikke kan føres som bevis.
#63
Lade hjemme / Sv: Lading med liten hovedsikring
torsdag 15. april 2021, klokken 16:32
Med «lastbalansere» kan en forstå to ting:
- jevne ut lasten i et 3-fasenett slik at det blir lik størm i alle tre linjeledere
- «laststrupe». Dvs regulere ned ladehastigheten dersom last med høyere prioritet blir koblet inn.

I det siste tilfellet finnes ladeuttak som kan måle strømmen i inntaket og signallere til bilen om å roe ned dersom nødvendig.
#64
Elbiler i media / Sv: Test av elbil
mandag 05. april 2021, klokken 14:29
Nå kan vel en nordmann sitte bak rettet, forutsatt at eieren er med i bilen? En bekjent hadde svenskregistrert kone, hun var alltid med når han kjørte.
#65
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
fredag 02. april 2021, klokken 18:18
Hva er greia med ikke å bruke nødlader/kladd på 16A/2,5mm2 kurs? Burde være tryggere enn å bruke en 10A/1,5mm2 kurs. Maks strømstyrke bestemmes uansett av kladden slik at en kommer ikke over 10A.
#66
Elbiler i media / Sv: Volkswagen endrer navn i USA til Voltzwagen!
torsdag 01. april 2021, klokken 02:16
Sitat fra: hanche på tirsdag 30. mars 2021, klokken 23:06
Navnet passer kanskje bra i USA: Jeg tror ikke jeg har støtt på en eneste amerikaner som vet at V-en i Volkswagen uttales som F.

Er ikke så mye bedre her, selv forhandler omtaler merket som «Volkevogn». 
#67
Elbiler i media / Sv: På fjelltur med elbil
torsdag 01. april 2021, klokken 02:11
Legg merke til skjøteledningstrommelen hvor kabelen ikke er trukket helt av. Skummelt!
#68
Elbiler i media / Batterifabrikk
søndag 28. mars 2021, klokken 21:25
Det snakkes pt mye om batterifabrikkk i Norge og opp mot 10.000 arbeisplasser. En skulle tro at en slik fabrikk i høytløntlandet Norge må være kraftig automatisert? Blir det da behov for 10k arbeidere?
#69
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
fredag 19. mars 2021, klokken 18:55
Brukt denne: https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall
Her finner du også motstandsverdier for cu slik at du kan kontrollregne. Jeg får fortsatt 50A
#70
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
fredag 19. mars 2021, klokken 14:55
Poenget mitt var å imøtegå utsagnet om at sikringen ikke løser ut. Det vil den normalt gjøre ved kortslutning, men som nevnt over, kravet er at sikringen skal løse ut svært raskt, les «momentant». Dette for å unngå varmskade på kabling etc mens en «venter» på at sikringen skal gå.
#71
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
torsdag 18. mars 2021, klokken 18:48
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på tirsdag 16. mars 2021, klokken 08:20
....Husk at sikring kun kan løse ut om kortsluttningsytelse i kursen er god nok, dvs at ikkje kabel er for lang og tynn. Ellers kan ei kortslutning få "leve i fred", med utvikling av varme og.....ja, du veit. ..

Nja. Gitt en skjøteledning, 1,5mm2, 200 meter lang. Du kortslutter i ytre ende og sikringen ser 50A. De færreste bruker vel 63A sikring på en skjøteledningskurs? En 16A vil nok ryke ved en belastning på 50A.
#72
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
mandag 15. mars 2021, klokken 21:28
Sitat fra: ENTO på mandag 15. mars 2021, klokken 12:24
Hva består egentlig den boksen på «nødladeren» av ? Hva er inne i den ?

I sin enkleste form er det ørlite elektronikk som kommuniserer med bilen for å bli enige om hvor mye strøm bilen får lov å trekke og om alt er klart for å koble inn ladestrøm.
Kontaktor som kobler gjennom ladestrøm når alt er klart.
Så kan den ha en elektronikkmodul som leter etter om det går likestrøm mot bilen. I så fal kobles kontaktoren ifra igjen. Kladden funksjonerer mao som en jordfeilbryter type B. Så kan den ha ordinær sikring og overvåkning av temperatur, særlig i tilkoblingsstøpselet.
Alt i alt, enkle greier.
Boksen til ZOE har i tillegg en transformatorfunksjon da denne bilen insisterer på 230/400V TN-nett.
#73
Lade hjemme / Sv: Kan regningen på lading stemme? (Hybrid)
mandag 15. mars 2021, klokken 01:40
Siden du får egen faktura med «personlig lading», så må dette enten avregnes vie en egen måler et sted, hvor står den? Mater denne måleren kun det punktet du henter ladestrøm fra? Er det kun du som bruker dette ladeuttaket?  Hva sto måleren på ved periodens start og slutt?

Alternativt er det ingen egen måler. Regningen baseres på en eller annen antagelse om strømuttak. Hva består denne antagelsen i? Hva er inngangsparameterne?

En ser at det kan reises endel spørsmål.

Ad strømforbruk. Om en regner at en elbil kjøres 12.000 km/år, 1000km/mnd = 100 mil/mnd og bilen bruker 2kWh/mil ender en opp med ca 200kr/mnd så det stemmer nok.

Med 9kWh batteri som lades én gang pr døgn, ender en med 9*30=270kWh/mnd = ca 550kr/mnd.
#74
Lade hjemme / Sv: Nødlader/Schuko/B-vern
fredag 12. mars 2021, klokken 23:47
Ad jordfeilbryter type B og likestrøm. Enkelte mener at vernet beskytter mot likestrøm fra batteriet mot huset. Det er feil. Det er likestrøm fra nettet mot bilen som type B skal detektere. Slik feil er gjerne i forbindelse med en kombinasjon av likeretterfeil i ombrdladeren kombinert med samtidig jordfeil i bilen. Dersom vernet ikke oppdager støm mot jord grunnet at det blendes av likestrømskomponenten, vil selve sikringsfunksjonen på 16 eller 32A være neste barriere.

Enkelte mer moderne ladeuttak har innebygget deteksjon av jordfeil AC og DC og kobler ut ladekontaktoren og avbryter ladingen på den måten.
#75
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
fredag 12. mars 2021, klokken 23:39
Skjøtingi boks er ikke uvanlig. Som litt ekstra sæifety, kjøp ev en tube med kontaktfett og klin inn ledere og kontakt før du skrur sammen. Hindrer irring på ledere og kontakter og dermed redusert fare for varmgang.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA