Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#46
Elbiler i media / 83 år, skamslått av Teslaeier
torsdag 15. juli 2021, klokken 18:38
https://www.f-b.no/odd-83-ble-sperret-inne-pa-sin-egen-gardsplass-deretter-ble-han-slatt-rett-ned-av-en-elbilsjafor/s/5-59-2299214

En 83 år gammel huseier ble sperret inne i egen garasje av en elbil som var parkert på 83-åringens private gårdsplass. Da Teslaeiern etter 20 min, infant seg og 83-åringen beklaget seg, fikk han grei beskjed om at med Tesla kunne en parkere hvor som helst. Deretter ble huseieren slått i bakken men drittsekken stakk av!

Kanskje huseier bør investere i 8 fotangler som han kan legge ut på egen gårdsplass, to hved hvert hjul?
#47
Lade hjemme / Sv: Flytte målerskap på hytte pga lading
torsdag 15. juli 2021, klokken 18:24
Ikke noe behov for større OV eller grovere kabel, bare å få til fordeling der stikkledningen starter i stedet for i hytta hvor den ender.
#48
Lade hjemme / Flytte målerskap på hytte pga lading
onsdag 14. juli 2021, klokken 12:12
Situasjonsbeskrivelse:
Hyttevei med fordelingsskap til 3 hytter og parkering.
70 m til hytte med utvendig målerskap på veggen.
(Nød)Lading med 70 m skjøteledning.

Tanken er å flytte målerskap til begynnelsen av stikkledningen. Her montere måler, fordeling og ladeuttak rett ved bilen. Gjenbruke stikkledning til hytta.

E-verket var lite lysten på dette, bl.a. pga avstand og at utstyret kommer på annen grunneier.
Noen med synspunkter eller erfaring?
#49
Lade hjemme / Sv: Lademuligheter i garasje
lørdag 10. juli 2021, klokken 13:33
Står i kursfortegnelsen at huset er tilkoblet RST og det er tre ledere inn og til garasje. Dette er 3-fase IT-nett.
Med M3 kan du lade full trefase 6,4 kW. Det holder for de fleste. Ville valgt et ladeuttak for 32A, men kanskje utsatt bytte av kabel til behovet melder seg. Med 6 kW og 8 timer lader du ca 45 kWh/natt tilsvarende ca 30 mil/døgn.
#50
Lade hjemme / Sv: 3 fase på IT-nett
torsdag 08. juli 2021, klokken 01:01
V-kobling kan ha noe for seg i enkelte tilfelle:

Hytte 1, 3*32A OV, IT, eGolf med to ladere. Ladeuttak over to linjeledere. Du ønsker å kunne lade max, det er «krise». Du lader med 32A. Hvor mye effekt er tilgjengelig til annet bruk i hytte 1?

Hytte 2 som over, men nå med tre linjeledere og Golfen lader litt mer (15%), men hvor mye effekt er tilgjengelig til panelovn, varmtvann osv?

I begge hyttene er det teoretisk største effektuttaket på 12,7 kw. Hytte 1 lader med 7,36kW, men hvor mye er det til panelovnene? Null.

Hytte 2 lader med 7,36*1,15=8,46kW, og ovnene kan trekke? 12,7-8,46=4,24 kW

4 kW er ikke så ille til sommerbruk. Setter en ned ladingen til 13A, har en ca 7,5kW til bilen og 5 kW til andre ting.
Dog, det er ikke så enkelt å ha laster som klarer å balansere nettet fullt ut.
#51
Lade hjemme / Sv: 3 fase på IT-nett
onsdag 07. juli 2021, klokken 16:01
Sorry, slurvefeil, sløvt av meg.
Mente jo at den trekker 32A vekselstrøm fra to linjeledere når den går som en enkelt linjelast. Den tredje i et IT nett er da blokkert.

Ladeeffekt på ca 7,5 kW tyder på to ladere i bilen, eks eGolf, 11 kW lading antyder tre, eks. M3. 22kW vil trolig innebære 6 ladere, to og to i parallell.
#52
Lade hjemme / Sv: 3 fase på IT-nett
onsdag 07. juli 2021, klokken 12:46
Laderen står i bilen, ikke på veggen.
De fleste biler har én eller to ladere og kan lades med én eller to spenninger («faser»).

Elsempel, eGolf har to. Den kan kobles til 230/400V nett. Da får hever av laderne 230V mellom hver sin faseleder og N-leder. Strømmen i alle 3 ledere blir 16A.
Bilen kan «juksekobles» til IT ved at bilens N-leder kobles til linjeleder L3. Hver av laderne får igjen 230V, men strømmen i L3 blir ca 28A! Om en kobler bilen til som en én-spenningslast vil den trekke 2*32A
Det er likevel en fordel å koble i V-kobling/åpen delta idet en får fordelt strømtrekket noe og ladingen blokkerer ikke like mye, en har større mulighet til å belaste den linjepenningen som laderne ikke bruker.

Edit. En kan skape sitt eget lokale 230/400V TN-nett vha en transformator. Det kan løse problemer der bilens ladere ikke tillater åpen delta, men den skjeve strømmen med 28A vil bestå. Skal en jevne ut det, må bilen ha tre ladere som trekker symmetrisk.
#53
e-Golf / Sv: Skru av regenerering ved pedalbremsing
mandag 05. juli 2021, klokken 21:13
Er det mulig å få tatt livet av denne regenereringsbremsingen ved å fjerne en sikring eller klippe en ledning? Bør jo i prinsippet være en bryter i bremsepedalen som detekterer at den blir betjent?

Irriterende egenskap, burde væært mulig å velge bortkoblet ved hjemmekjøring og innkoblet ved llangkjøring.
#54
Lade hjemme / Sv: Løsning for 400 V TN og trefase inn
torsdag 01. juli 2021, klokken 16:35
Vær obs på at «lastbalansering» har flere betydninger:
1) den klassiske, mest mulig lik belastning av alle faser.
2) at lading begrenses til det som er igjen når huset ellers har tatt sitt.
3) at dersom det er flere biler som konkurrerer om denne resten, så fordeles effekten mellom dem etter en eller annen nøkkel, vanligvis at de får likt.
#55
Lade hjemme / Sv: Nybegynnerspørsmål
fredag 21. mai 2021, klokken 00:18
Kanskje en tanke å velge et 3-fase ladeuttak?
#56
En får inntrykk av at det er IT-nett.
Ved å montere én transformator inne, kan en lage et 230/400V TN-nett i garasjen uten noen trafo i garasjen.
Så får en vurdere om en har behov for dette.
#57
Pt (11. mai kl 20:40) rett vest for Den Helder (Amsterdam)
#58
Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 06. mai 2021, klokken 18:07
Sitat fra: KjellG på torsdag 06. mai 2021, klokken 14:51
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=

Uffda. :D

Det er også kommentert at mange lader hjemme. Selvføgelig, men ikke akke har tilgang til det. Har sett folk som går tilbake til fossil fordi gateparkering med ditto ladetrøbbel ble for komplisert i hverdagen.
Poenget er at selv med stort batteri så vil behovet for ladestasjoner trolig øke betydelig etter som også gateparkerere mm skal lade. Om en har stort batteri, men er henvist til off lading, så opptar en ladeplass i timesvis og behovet forladere vil øke, ikke minke.
#59
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
torsdag 06. mai 2021, klokken 15:00
Rød L i trafikken har aldri plaget meg, da kjører jeg «som en prest» og forsøker å opptre så ryddig, vennlig og etter reglene som mulig.
Da vi selv drev øvelseskjøring brukte vi magnetskilt, gikk helt greit.
#60
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA