Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 79
31
Synes greit i utgangspunktet inntil enten de neste elbileierne ikke får lov eller sameiet må oppgradere felles strøminntak, kanskje for milioner. Unødvendig om en hadde satset på et system med lastdeling.

32
Det er vanskelig å få slike individuelle løsninger uten lastdeling til å funksjonere i større sameier. De som starter alene med individuelle løsninger risikerer å måtte betale en gang til, jfr flere tråder.

33
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Mange nye ladepunkter ved Kristiansund Lufthavn, men...
« på: fredag 18. oktober 2019, klokken 14:17 »
Avinor/Europark gjorde det samme på Haugesund Lufthavn i vinter. Står en rekke med ladestolper, men ingen info noe sted. De viste seg å være 3x32A 400V og var gratis å bruke. Så jeg lot bilen min stå plugget inn der to uker i mars mens jeg var på ferie.

Må være stort overskudd av ladeuttak i Haugesund siden alle kan belegge et uttak i 2 uker.

34
Lade hjemme / Sv: Oppgradering av OV, ikke godkjent?
« på: onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:44 »
Trenger du mer? Si at du kommer hjem med hyttebilen søndag kveld og lader 11kW fra 21:00 til 07:00, til sammen 110 kWh. Har du større kjørebehov på mandag enn 70 mil?
Med effekttariffen lurende i horisontenkan det være at 22kW lading blir vel dyrt. Eneste plunder her er om du får besøk av en med kun 1-faselader ombord, da hadde det kanskje vært greit med 32A til ladeuttaket hvis gjesten kan nyttiggjøre seg det.

35
Lade hjemme / Sv: Elkontrollen og mangler ift. elbillading
« på: torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:47 »
3-fase er en fordel. Det gir bedre mulighet for utjevning av belastningen og kan være en gordel dersom hovedsikringene er litt snaue.
Evnen til å utnytte 3-fase varierer imidlertid mellom biltypene, hvor Tesla 3 er en av de mest fleksible idet den kan lades med 3-fase IT. eGolf m.fl kan lades i V-kobling/Open delta.
Dersom du graver, så bør du i alle fall velge 3-fase kabel. Resten kan en enkelt oppgradere om en starter med 1-fase.

36
Elbilen i Samfunnet / Sv: Digitalt førerkort
« på: torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:58 »
Nja, å endre fra Haakon til Håkon er enkelt. Forsøk motsatt!

Vår kronprins heter Haakon mens han lever. Etter sin død heter han Håkon, men i datasystemer må han søkes med Hakon. Språk er ikke enkelt.

37
Elbilen i Samfunnet / Sv: Digitalt førerkort
« på: onsdag 02. oktober 2019, klokken 00:49 »
Bare synd det ikke kan brukes som legitimasjon så du må forsatt ha lappen med deg..di gangene du trenger leg.

Førerkort fungerer ikke de stedene jeg vanligvis trenger legitimasjon, så jeg må uansett bruke pass da...

Dette er egentlig en meningsløs ringreferanse: For å få pass, er det nok med førerkort, ref Politiet:

« .. gyldig norsk førerkort (må være utstedt etter 1. januar 1998) eller minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer (for eksempel bankkort med bilde)»

Bankene godtar ikke førerkort, bare pass. Politiet godtar førerkort for pass. Bankkort er ikke godkjent som ID, men blir akseptert av mange.

ID-kort i kredittkortstørrelse glimrer med sitt fravær. Kona har ikke lenger førerkort. Mao, jeg må drasse rundt på hennes pass som eneste gyldige ID.

38
Ladeplasser og ladekabler / Sv: IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"
« på: tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:38 »
Min far hadde alltid en kokeplate stående under motoren som motorvarmer.

Kunne en panelovn under bilen fungere som batterilunker?

39
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ta seg til rette?
« på: mandag 30. september 2019, klokken 21:37 »
Noe tilsvarende i Klostergt 72D, Trondhjem. Først la de gangvei gjennom hagen, så tok de hele hagen.

40
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ta seg til rette?
« på: mandag 30. september 2019, klokken 11:16 »
Men i Stavanger tillates vel ikke privat nedgravde ladepunkter? «Privatiserer» gata.

Ellers, vær forsiktig med å la egen forhage se ut som del av off fortau. Bruk kantsten, forhøyning, gjerde... for å markere at dette er privat. Hvis ikke, har en plutselig mistet det.

41
Kanskje en her blander sammen ren jordfeilbryter og jordfeil(bryter)automater?

Den første er en ren detektor av jordfeil med utkobling, som denne: https://www.elbilgrossisten.no/products/chint-jordfeilbryter-type-b-63a?gclid=CjwKCAjw2qHsBRAGEiwAMbPoDPU8w_dS7iQClNlnK2-GtThBRgwR01Uw8pj5vuLQgzXrPA5178WRYhoCuogQAvD_BwE
Her står 63A, det er max verdi på forankoblet sikring. Denne enheten inneholder ingen sikringsfunksjon.

Denne https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-16a-b-kar-2-modul-30-ma/1616606/Product.html?Event=pathlist er en kombinert jordfeilbryter og sikring, men jorfeilbryterfunksjonen er type A.

Dette

42
Lade hjemme / Sv: Sette opp veggstativ for å ta vare på "kladden" til ladekabelen?
« på: mandag 23. september 2019, klokken 10:51 »
«Over/under» er klart et alternativ, men da med så stor sløyfe at en enkelt kan hekte kveile opp på kabelstativet til slutt. Her er det vist stramt. Det tar ekstra tid å kveile opp og å ta det av i tillegg til vridningen av kabelen.

43
Lade hjemme / Sv: Sette opp veggstativ for å ta vare på "kladden" til ladekabelen?
« på: søndag 22. september 2019, klokken 00:01 »
Her har du litt jobb med å kveile kabel av og på.

På klatretau bruker en nå en litt annen teknikk. Overført hit:
Legg kabelen i lange sløyfer frem og tilbake over kabelholderen. På den måten oppstår ingen twist i kabelen ved oppkveiling.
Ved ladestart, løfte hele bunten av «krybba» og «kast» den i ønsket retning. Raskt å legge ut, igjen ingen twist ved utlegging. 

Obs, har ikke forsøkt dette selv, ren skrivebordteori, men funker som nevnt på tau.

44
Lade hjemme / Sv: Sette opp veggstativ for å ta vare på "kladden" til ladekabelen?
« på: lørdag 21. september 2019, klokken 20:54 »
På en vanlig ladekabel for vanlig schuko-kontakt er det en «klump» som inneholder noe elektronikk. Denne klumpen har fått slang-navnet «kladden». Den kan være tung og skal aldri henge i ledningen. En må ordne med en snor eller kurv slik at ledningen gra kladden til veggen forblir slakk.

Du bør på fast ladested vurdere å montere en ladestasjon. Dette gir en noe sikrere lading og eventuelt raskere lading om bilen har kraftigere ombordlader.

45
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader for 2 biler?
« på: mandag 16. september 2019, klokken 18:05 »
Ved enfaselading ville jeg lade bilene på hver sine faser eller til ulike tider.

Dersom det er IT nett i huset, så finnes ikke uavhengige spenninger.

Med to 16A ladeuttak, får du ca 28A i felleslederen.
Med to 32A ladeuttak, får du ca 56A i felleslederen

Er det TN-nett går det bedre med 16 eller 32A i N-leder.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 79