Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 82
31
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 17:39 »
Her http://pureelectric.se/laddboxar/accelev-6-kw/

er ZOE m.fl. øyensynlig ikke komparible

Edit: nå hevdes av boksen versjon V1 ikke kan mens V2 kan levere ladestrøm til ZOE. En kan tro at de har endret fra auto til skilletrafo?

32
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 16:26 »
Wouuups, glemte at ZOE har 230/400V 3-faseinngang. :-[

Spørsmålet er imidlertid ikke helt irrelevant. Gitt at du med din ZOE kommer på besøk til meg med trafo. Du hevder at det funksjonerer, fabrikanten nevner ikke ZOE.

33
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 15:00 »
Pussig at ikke Renault ZOE er nevnt i oversikten over hvilke biler denne boksen kan levere strøm til.
https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html Nederst på siden.

Nå har vi beveget oss langt fra trådstarters spørsmål, om en kan montere opp et 16A CEE-kontakt i parallell med en ladestasjon.

Det enkleste er kanskje en overgang fra type2 til blå to-pol CEE. Da kan en ikke lade mens en bruker verktøy.

34
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Tirsdag 28. Januar 2020, klokken 00:46 »
Artig lesning.
De gir inntrykk av at enheten bruker to fasespenninger på 230V på inngangen. Skal tro hvordan de vektoradderer to spenninger med en faseforskel på (2/3)*π? Siden de bruker to fasespenninger, så bruker de også N-leder. Hvorfor kan da ikke ZOE lades?

35
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 19:54 »
Den reklamen nevner ikke at effekt som bilen tar opp er bestemt både av hva ladeuttaket er villig til å gi ut og av laderen i bilen. Dette forties. Da blir jeg skeptisk til seriøsiteten. En kan også stusse over hva det er mulig å patentere i en toroidtransformator, de har vært med oss lenge.

Hva du får ut av en autotrafo ved feil er litt avhengig av hva feilen er. Ved et enkelt brudd, kan det bli dødt, eller en får 400V med en innskutt drossel.

36
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 17:13 »
Det stemmer.

«Fase», særlig i IT, er ofte forvirrende. Kan bety en leder, en vinkel, en spenning. I tekst suppes dette sammen og er lett å missforstå, særlig for en som ikke er kjent med 3-fase og hva som derfor menes akkurat her og nå.

Jeg forsøker å bruke «linjeleder» om de tre lederne i IT. Mellom disse er det linjespenning 230V og alt utstyr bruker linjespenning på 230V. Fasespenning mellom en linjeleder og midtpunktet er ikke tilgjengelig annet enn i generatoren.
I TN er det 3 linjeledere og en nøytralleder. Her er både linjespenning, 400V, mellom to linjeledere tilgjengelig for bruker og fasespenning 230V mellom linjeleder og nøytalleder. Til husbruk er det vanlig å koble laster i stjerne mot n-leder, men å koble i trekant er helt greit, eller som her, å koble en trafo mellom to linjeledere. Den får da 400V inn.

Jeg nevnte over en polsk fabrikant som lager én spenning ut av 3 fasespenninger på TN. Det er ikke mulig med en vanlig trafo. De likeretter de tre inngangsspenningene, adderer likestrømmen og vekselretter før overføring til bilen.

37
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 15:41 »
Neida, dette er en enkel transformator. På primærsiden tilkobles den to linjeledere og mottar linjespenning, 400 V inn. På sekundærsiden leverer den 230V.

Siden trafoen transformerer spenningen ned, kan den levere mer strøm ut.

Uinn*Iinn = Uut*Iut

eller 400*16= ca 230*24, samme effekt inn som ut.

Litt «uvant» kobling siden en på primærsiden utnytter 400V, ikke det mer vanlige å koble mellom en linjeleder og nøytral og få 230 V inn. I enkelte sammenhenger en snedig løsning.

38
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: Mandag 27. Januar 2020, klokken 00:00 »
Der er vi i gang med forvirringen rundt «faser» igjen.

Dette synes å være en 1-spenningstransformator som på inngangssiden mottar en linjespenning på 400V og på sekundærsiden gir ut 230V/24A.

Snedig løsning for enkelte.

39
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: ſøndag 26. Januar 2020, klokken 16:58 »
Skal finnes en slik boks: 3-fase TN til 1-fase TN. Fabrikanten funderer på en 3-fase IT til 1-fase TN, men usikker på om det ble noe av.

40
Gitt en kurs som starter med et A-vern i skapet og ender i en ladeboks med en eller annen form for B-vern. Jeg ser ikke noe problem og jeg ser ikke hvordan sikkerheten økes ved å redusere fra A-vern til sikring i skapet.

Jeg mener en blander sammen med situasjoner der det er en forgrening, f.eks. med felles forankoblet A-vern for hele installasjonen, eller en kurs med en avgrenet stko før ladeboks.

En ser seg blind på uttrykket «aldri A foran B».

41
Lade hjemme / Sv: Easee lader, spenning 230 vs 400
« på: Torsdag 16. Januar 2020, klokken 17:05 »
«Korrekt» er jo litt uklart her. I et TN-nett er fasespenningen 230V og linjespenningen 400V. I IT er fasespenningen 132V og utilgjengelig mens linjespenningen er 230V.
Hva er da «korrekt» visning?

42
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
« på: ſøndag 12. Januar 2020, klokken 21:06 »
Hvis det skal være hold i påstanden om at effekttariff skal redusere behovet for nettutbygging, så burde den være belastningsstyrt. Gir liten mening å snakke om effekttopper på en varm sommerdag mens alle panelovnene er skrudd av og alle bedriftenehar ferie. Effekttariff er nok mest forå tjene mer.

43
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Effekttariff
« på: Torsdag 09. Januar 2020, klokken 12:26 »

Dersom en kjenner strømmen i hver linjeleder, er totaleffekten gitt. Imidlertid, ikke gitt at en gitt boks klarer å regne dette ut.

44
Lade hjemme / Sv: 400v eller 230v (hytte)
« på: Fredag 03. Januar 2020, klokken 17:05 »
Dersom du graver kabel, vurder 3-fase. Du får mulighet for noe mer effekt og bedre fordeling av last.

45
Lade hjemme / Sv: Nesten-brann schukolading
« på: Mandag 30. Desember 2019, klokken 19:19 »
Bare en tanke:

Finnes det en temperaturføler en kunne feste på støpselet med overføring til temperaturalarm på mobilen?

Ikke det at schuko er noe å strebe etter, men blir brukt av mange.

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 82