Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#31
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
fredag 10. september 2021, klokken 22:24
Sitat fra: mroek på fredag 10. september 2021, klokken 13:35
Nå betalte jeg jo over 3000 for litt papirarbeid, men du mener jeg var heldig som slapp å betale 3000 til for at nettselskapet skulle sette inn sikringen selv, i stedet for å la elektrikeren gjøre det?
Mange steder får ikke elektriker lov til å gå inn i everkets skap overhode. Enkelte verk tar seg 3000kr fot utkobling og nye 3000 for innkobling. Veldig «kjekt» der en leier ut en hybel. Hybelboer flytter ut. Nå kan hen enten være ansvarlig for fastavgiften på den fraflyttede hybelen, eller bestille utkobling á 3000. Neste hybelboer om noen mnd må betale 3000 for tilkobling. I tillegg kommer kanskje reisevei, bompenger etc.
Her slapp en 3000 i sikringsinnpoppingsgebyr.
#32
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
fredag 10. september 2021, klokken 13:15
Du var heldig som slapp å betale 3000kr for at e-verket skulle komme å poppe inn en sikring i en sikringsholder.
#33
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
torsdag 09. september 2021, klokken 12:54
«Kr 2950 pr kobling.»
Egentlig ganske vanvittig. Elektriker som gjør hele resten av arbeidet får ikke lov å «ta ut en skrusikring» i e-verkets ulåste skap mens selve omleggingen skjer, everket må reise 2,5 mil hver vei for 15 sekunders arbeide. 
På hytta er det utvendig KV. Her kan frakobling skje ved et lite napp i en båtshake, 2950- takk?
#34
Var da mye kverulering her om bagateller. Å bruke en ladehastighet angitt i km/h kan være en grei måte å angi ladefart på. Det blir ikke lettere å forstå eller lettere å regne inn temperatur eller lufttrykk om en sier at ladefarten er x antall kW eller kWh/minutt eller hvordan en ønsker å turnere benevningene. En oppga vel heller ikke bensinforbruket i kWh/h, snarere i liter/h eller liter/mil?

(Hvis en ikke er importør av Weber grill da, som insisterte på å oppgi gassforbruk i kW/t. De mente «det var enklere for publikum» å måtte forholde seg til en benevning som knapt finnes utenfor kraftverkingeiørenes snevre krets)
#35
Lade hjemme / Sv: 3-fas lading hjemme, men sikringen går.
mandag 23. august 2021, klokken 23:15
Du kan eksperimentere med litt høyere ladestrøm. Burde fungere med ca 9,2A
#36
Lade hjemme / Sv: 3-fas lading hjemme, men sikringen går.
mandag 23. august 2021, klokken 20:50
OK, kjenner ikke ID.4 godt nok. Uansett, mot et IT-nett er det bare to ladere som funksjonerer og på en 16A kurs ender en opp med ca 4 kW. Om en setter inn en trafo og lager en 3-fase 16A kurs, ender en opp med ca 6 kW. For full 11 kW må en opp i sikringsstørrelse.
#37
Lade hjemme / Sv: 3-fas lading hjemme, men sikringen går.
mandag 23. august 2021, klokken 15:51
Til info, laderen sitter i bilen. Boksen på veggen er bare en "ladestikkontakt",
Hadde du hatt en Tesla M3 og stilt denne til å trekke ca 9,24A i hver lader, dvs ca 16A linjestrøm,, ville bilen ladet med ca 6,4 kW i 3 ladere. I VW er det bare to ladere og en får (6,4/3)*2=ca 4 kW lading.
#38
Elbiler i media / Sv: Hyper-batteri fra Toyata/GAC Motors
søndag 22. august 2021, klokken 18:38
Sitat fra: trondhla på fredag 13. august 2021, klokken 13:12
Toyota/GAC motors (de samarbeider) har lansert et batteri som lader fra 30-80% på fem minutt med ca 500 kW lader. Det skal gi rekkevidde på inntil 1000 km eller noe og batteriet skal lanseres i år.

Link:
https://motor.no/elbil/ny-suv-lader-like-raskt-som-det-tar-a-fylle-bensin/205981

Dersom dette er sant, hvor vil aksjekursen for Statoil (Likenor) ta veien

Skal vi se: 500kW i én time=500kWh. 500kW i 5 min = (500/60)*5 = 41 kWh. Klarer en å kjøre 1000km på ca 41 kWh?
#39
Er det bare to biler på veien?
Hva om det er 10 i kø? Den fremste bilen tar igjen en et veltet vogntog: ett sekund går med til å oppfatte, 2 sekund til å bremse før bråstopp. Neste bil har kjørt i 2 sekund mot bråstopp før bremsing påbegynnes. Neste bol har kjørt i 3 sekunder før bråstopp....
En får fort en kjedekollisjon om avstanden er liten. 3 sekundsregelen er kanskje et kompromiss?
#40
Lade hjemme / Sv: Første elbillader
torsdag 29. juli 2021, klokken 14:51
Du har én linjelast på 32A. Med TT han denne ene lasten knyttes til enten:
L1-L2
L2-L3 eller
L3-L1

Ladeuttaket må dermed ha 6 kontaktorer for fritt å kunne flytte denne lasten til de Ln-L(n+1) som i øyeblikket er minst belastet. Jeg tviler.
Hva jeg tror, er at tibber overvåker alle tre linjeledere og struper ned ladingen slik at ikke hovedsikringene overbelastes. At den flytter lasten til andre ledere virker mindre sannsynlig.

Dersom en tenkte seg en Tesla M3 med tre ladere og mulighet for full lading i delta, kunne en tenke seg en balansering ved at en kontrollerer hva hver hver enkelt lader i bilen trekker for dermed å balansere strømtrekket. Jeg er ikke kjent med at dette er mulig på noen elbil.
Så langt jeg kan se er det uklart om noen driver med lastbalansering, men mange driver med regulering/struping av ladestrømmen. Enkelte kan ev prioritere lading foran varmtvann etc.

Henter fra support.tibber:
« Kan Pulse lastbalansere elbilladingen?

Har du en Easee-lader til elbilen din, så vil Pulse kunne sette opp eller ned ladehastigheten avhengig av belastningen på hovedsikringen din. Du slipper derfor å være redd for at boligen mister strømmen midt under matlagingen eller i løpet av natten.»

Jeg ville spurt: Kan Pulse strupe elbilladingen?
Her står ingenting om å flytte rundt på lasten for å oppnå bedre balanse mellom linjelederne. Kun å gi bilen beskjed om å trekke mer eller mindre slik den er tilkoblet.
#41
Lade hjemme / Sv: Første elbillader
onsdag 28. juli 2021, klokken 13:22
Personlig ville jeg ikke brukt betegnelsen «lastbalansering». Heller «lastregulering».
Med lastbalansering forstår elektrofolk at det trekkes lik effekt i alle linjeledere. Lasten er symmetrisk, den er balansert. Med lastregulering endres effektuttaket opp og ned slik at ingen av hovedsikringene får for mye.

Her menes at en overvåker strømmen i hovedsikringene. Når en gitt grense er nådd, settes ladeeffekten ned. Ev kan en ha et mer sofistikert system som prioriterer billading før gulvvarme og varmtvann.

Å flytte rundt på lastene mellom linjelederne for å balansere lasten er komplisert og kostbart. Særlig på IT er dette ikke trivielt. Er det noen som gjør det?
#42
Elbiler i media / Sv: 11 elbiler har brent på en måned
lørdag 24. juli 2021, klokken 21:07
Uten å oppgi antall elbiler mot antall fossilbiler, er oppslaget uten innhold, bare løst prat.
#43
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
fredag 23. juli 2021, klokken 13:51
Sitat fra: bmw2002 på fredag 23. juli 2021, klokken 12:48
Hadde vært gøy dersom politiet faktisk gadd å etterforske dette uavhengig om det ble anmeldt.
Basert på at han noterte EL 347?? så kan det jo ikke være så mange Teslaer som var i dette området på tidspunktet.
....
Mitt råd er å prøve å få noen til å taue bort bilen fortest mulig.

Eller tre en kjetting gjennom felgen og sett på en hengelås? (Må merkes godt!)
Ikke alle som har ei baufil eller boltesaks i bilen.
#44
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
fredag 16. juli 2021, klokken 18:54
Valhallsgate i Fredriksstad er ikke noen typisk sentrumsgate, snarere et smug som en må være lokalkjent med. Denne Teslafantasten er nok hjemmehørende i Fredriksstad kommune. Når en kjenner bilmerke, farge på bilen, kjønn og ca alder på antatt eier og deler av reg-nr, så burde det være en enkel sak å finne ut av. Håper Odd (83) anmelder slik oppførsel.
#45
Elbiler i media / Sv: 83 år, skamslått av Teslaeier
fredag 16. juli 2021, klokken 10:51
Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. juli 2021, klokken 19:18
Hvorfor beklaget 83-åringen seg?

Fordi Teslaeieren blokkerte 83-åringens garasje. Huseier måtte sitte og tvinne tommeltotter i 20 minutter før han kunne kjøre ut.
Etter behandlingen fra slagbjørnen er det ikke sikkert det ble tur heller på en stund. Slått i bakken så blodet rant.

Her harseleres med «fossilbil», men det var Teslaeieren selv som hevdet at som Teslaeier hadde han rett til å parkere der det passet ham, også på privat grunn, uansett om han var til genanse for grunneier. Om nødvendig bruker Teslaeieren slående argumenter for å fremme sitt synspunkt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA