Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1231
Elbiler i media / Sv: Elbiler kan sprenge nettet?
fredag 16. januar 2015, klokken 23:37
Sitat fra: TKL på fredag 16. januar 2015, klokken 19:08
Forøvrig så ba jeg installatøren om å legge opp min 7kW Tesla ladekurs på en annen fase enn komfyren. Så kan jeg med god samvittighet både lade både familie og bil med det som trenges av energi uten frykt for en forferdelig lokal ubalanse i strømnetteted.

Med 7kW og ikke 11kW lading, høres det ut til at du lader over en 32A kurs i et 230V IT-nett, og ikke med 3*16A i et 230/400V TN-nett?

I så fall er ikke Teslaen og komfyren din uavhengige, de deler en fase.
#1232
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bygge ladekabel
torsdag 15. januar 2015, klokken 15:55
Dersom den bygges fast, så trenger en ikke eget jordfeilvern på ladeuttaket dersom kursen ellers har jordfeilvern.

#1233
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bygge ladekabel
torsdag 15. januar 2015, klokken 13:13
Sitat fra: tlauri på torsdag 15. januar 2015, klokken 12:07
Noen som vet om kabelen som følger med lader på 16A eller 32A på ladestolper som kan gi 32A ?

Forstår ikke helt spørsmålet. Kabelen per se leverer ikke noe. En 16A kabel forteller ladeuttaket: "Jeg kan overføre max 16 A. Ladeuttaket vet at det kan levere 32A, men må her begrense seg pga tynn kabel. Ladeuttaket forteller bilen: "Du kan trekke opp til 16A fra meg". Bytter du til 32A kabel vil ladeuttaket si at bilen kan trekke opp til 32, men laderen i eUp er ikke bygget for mer enn 16.

Enkelte ladeuttak fusker. Det er derfor et råd å kjøpe 32A kabel.
#1234
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Bygge ladekabel
torsdag 15. januar 2015, klokken 11:44
Hva er det du ønsker å oppnå? Med kabelen som fulgte bilen kan du ventelig lade med 10A fra et schuko-uttak. Med enkle overganger kan du hente strøm også fra blå og røde 3-faseuttak.

Med en kontaktkasse på veggen kan du øke fra 10A til 16A, men trefase trenger du ikke. I realiteten kan du bare bruke én spenning i trefasekontakten.

Det vil koste litt å bygge en 16A kladd. Det finnes uoriginale med omstiller. Enkelte kladder kan ventelig også modifiseres.

Edit: Mainpine er ikke en lader, men en "ladekladd". Du er fortsatt avhengig av laderen i bilen. Mainpine forteller bare bilen hvor mye strøm den får trekke. (Mye missforståelser rundt dette da alt for mye omtales som "lader".)
#1235
Både og. Første jordfeil er sjelden noe problem. Slik sett har IT en større feiltoleranse og brukes derfor bl.a. i deler av sykehus.  Ved 2. jordfeil kan det gå strømmer opp til sikringsstørrelsen. Problemet er at disse strømmene går på uberegnelige steder og det kan oppstå både brann og berøringsfare.

Jordfeil bør rettes.
#1236
Det er greit å jorde.

Ad lader, så synes jeg personlih at Tesla og ZOE er greie til hjemmelading. De gir opp til 11kW over 16A. Det som er synd er at de er bygd slik at de krever 230/400V TN-nett. De burde væert altetende, dvs at en også kunne knyttet dem til 16 eller 32A IT-nett.

Teknologisk er det kurrant, men visstnok setter protokollen for ladekontakten begrensninger. Derfor må norske bilister drasse rundt på koffertladere om de vil opp i effekt.

6-11 kW er trolig nok for de fleste hjemme.
#1237
Elbilen i Samfunnet / Sv: Pris på leilighet og lading av elbil...
onsdag 14. januar 2015, klokken 13:32
3000/mnd.
Hvordan begrunnet de det? Investeringsnedbetaling, strømforbruk? "Konsekvensene"?

Høres pussig ut. Ellers koster det fort 10-35.000 å etablere et ladeuttak. Hvorfor skal andre enn elbileier betale dette?
#1238
Det burde tilsi at en trenger "bøtte" (skilletrafo) for å langsomtlade Tesla fra et IT-nett? Stemmer det?

#1239
Jeg mener det er ok, ja.
eventuell logikk i bilens lader (eks ZOE) vil da tro at den er knyttet til et TN-nett. Andre merker utfører ikke nødvendigvis denne testen.

Det er det samme som gjøres i "bøtta" til Renault for å lure ZOE. Hjemme kan du ikke gjøre dette da du jorder en av fasene i strømnettet, men her er du, med eget aggregat, ditt eget strømnett.

Ad ladekabel med kladd. De første bilene hadde schuko som ladet bilen direkte. Så kom kladden. Den inneholder noe elektronikk som forteller laderen i bilen hvor mye strøm det er lovlig å trekke fra nettet. De fleste er stilt inn til 10! Men det finnes (uoriginale) som har en omstiller for 16/13/10/8A.
Så kom veggboksene. Disse omtales ofte som hjemmeladere. Det er tull. Det er kort og godt et strømuttak der "kladden" er bygget inn i en boks på veggen. Fra vegguttaket er det gjerne brukt mer velegnede kontakter enn schuko.

På sikt vil en kanskje få "koffertladere". 11-22kW 3-fase til DC ladere for IT og TN. Her er mao laderen utenfor bilen.

Leaf trekker 230V også fra et 230/400V nett. Du får ikke raskere lading.
Du kan vanligvis heller ikke få levert 400V hjemme dersom det er 230V IT-nett i området, men du kan kjøpe en trafo til 20-30.000kr/150kg og transformere opp fra 230V IT til 230/400V TN.

Fattigmansløsningen er "bøtta" til Renault som transformerer 230V IT, én fase, til 230V TN, én fase. 5000kr/24kg, langsomtlading.
#1240
Ser ikke noe galt i å jorde ene fasen på et enfase aggregat. En bygger bare om fra et enfaset IT-nett til et enfaset TN-nett. Om det er nødvendig her tviler jeg på. På ZOE er det mer trolig.

Leafen trenger 230V. Det han den hente mellom to faseledere i et 230V IT-nett eller mellom N-leder og en av fasene i et 230/400V TN-nett.
#1241
Elbiler i media / Sv: Erfaren bilselger livredd for Tesla
tirsdag 13. januar 2015, klokken 22:20
Å?
Hadde en Opel Rekord i 20 år/200.000 km. Skiftet to startbatterier, en termostat, plugger og stifter, olje og luftfilter. Blir ikke allverden utgifter av det?
#1242
Ser ut til at det er en jordfeil utenfor ditt hus. Foreslår at du kontakter netteier og setter dem på saken.

En jordfeil hos deg kan dels være kostbart, dels være gratis. kWh- telleren (i alle fall de gamle) måler strømmen i bare én fase eller to faser. Den siste faselederen måles ikke for strøm inn skal være lik strøm ut. Om din jordfeilstrøm blir målt, er mao avhengig av hvilken fase som har jordfeil.
#1243
Ikke alle TN-nett som har sikring/bryter i N-leder.

Hvis en ikke finner noe merking i skapet kan en måle mellom alle faser og fase og jord. Burde avklare om det er 230V IT/TT eller 230/400V TN.
#1244
Elbiler i media / Sv: 5 råd for trygg elbil-lading
mandag 22. desember 2014, klokken 00:36
Sitat fra: zbk på mandag 22. desember 2014, klokken 00:30
USB opererer vel på noe lavere spenning, så energimengden er ikke så stor.

Varmgang i en kontakt oppstår som produktet av overgangsmotstanden*strømmen. Anleggsspenningen inngår ikke her på annen måte enn at det ikke må oppstå overslag.
#1245
Elbiler i media / Sv: Er norske motorjournalister kjøpt og betalt?
søndag 21. desember 2014, klokken 14:31
I 2015 forventer en salg av ca 20000 elbiler med 20 kWh batteri og 4000 Tesla (85kWh?)

Kan du gjenta beregningen av turen Tromsø-Oslo med en av de 8000 antatte eGolfene?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA