Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1186
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lade hos venner og familie
fredag 20. mars 2015, klokken 18:35
Hva sto det på "teslalappene"?
#1187
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lade hos venner og familie
onsdag 18. mars 2015, klokken 21:49
Fremkom i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18344.0.html

Forsøkte meg med en liten epost. De svarte første gang, deretter valge de å ikke svare. Enden fordi de syntes jeg kverulerte eller fordi de forsto at de er på gyngende grunn.

Jeg kan forstå netteiers bekymring mhp elbiler, men metoden deres er feil. Om de er bekymret, så er det to punkter:
- De må selv innhente info fra alle elbilimportører.
- De må selv kunne vise til relevante spesifikkasjoner slik at elbilprodusenter/importører kan vedlegge en samsvarerklæring.
#1188
Kom trådstarter til noen enighet med Energi1?

I Energi1s virksomhetsområde vil det mao ikke være mulig for en kaféeier å sette opp et 0-43kW ladeuttak for ombordlading til sine gjester med mindre hen sender inn dokumentasjon på alle elbiler som selges i Norge til enhver tid? Alternativt, nekte en og annen å lade?
#1189
Elbilen i Samfunnet / Sv: Lade hos venner og familie
onsdag 18. mars 2015, klokken 16:54
I en annen tråd (husker ikke), diskuteres kravene som Follo energi(tror jeg)  stiller for at huseier skal få lov til å sette opp en ladekontakt for elbil. Nettselskapet stiller som krav at elbileier kan fremlegge dokumentasjon på ladekarakteristikk til laderen, mao bilen.

I de tilfellene som nevnes her ville det mao ikke være tillatt å koble til venners bil med mindre de er av samme fabrikat og modell som huseier har søkt om! Konklusjonen må også bli at om hen velger å bytte bil, så må ladekontakten omsøkes på nytt.

Er Follo energis politikk holdbar?

Ser ut til at det er Energi1 Follo og Røyken. Når jeg ser på epostadresser så kan det også gjelde i Fredrikstad.
#1190
Sitat fra: Sven-E på onsdag 18. mars 2015, klokken 00:54
Sitat fra: KjellG på mandag 09. mars 2015, klokken 11:51

Under ingen omstendighet må kabeltampene fortinnes under skruekontakter!
Hvorfor ikke?
Vi gjorde da alltid det før.

Jeg siterer kvalitetshåndboken fra KV fra før 1970. Videre egen erfaring: en gang har jeg hatt varmgang i min tid, støpselet på en KPS-komfyr der tampene var fortinnet. lederne bare hang og slang! Som nevnt over, det kjennes fast når du kobler, men tinnet siger og spennet blir borte.
#1191
Han kjører ca 25 mil/dag og kan hurtiglade på Solli på vei til og fra Moss. Er dette noe problem med en Tesla? Antar han har 85 kWh.

Hvor mye trekker Tesla per time når den står med varmeapparatet i gang? Ev. kan forssilvarmer ettermonteres?
#1192
Nå lager vi en krets av en 3-fase generator, jfb, likeretter og en motstand.

Over motstanden måler vi en DC med litt rippel. Vil jfb "se" at denne lasten er en motstand? Vil det gjennom jfb gå en likestrøm? Vil transformatoren i jfb gå i metning?

Så parallellkobler vi motstanden med en kondensator (situasjonen med en lader). Hva vil jfb se? En strøm som kommer i korte pulser mens spenningen er nær amplitudeverdien? Vil jfb se en likestrøm? Vil denne likestrømmen være så kraftig at den driver jfb i metning og hvorfor? Strømmen for å lade kondensatoren kan bli høy, men er det en likestrøm? Samme strømpuls med samme kurveform kommer i neste halvperiode.

Vi legger en jordfeil fra likeretterens pluss til jord. Vil jfb se en likestrøm?

Jeg ser ikke sammenhengen her.

Edit: Om en eller flere av diodene i likeretteren ryker vil systemet trolig trekke likestrøm fra nettet, men det er ikke en jordfeil.
#1193
Elbiler i media / Sv: Parkering slik du aldri har sett det før
mandag 16. mars 2015, klokken 14:02
En litt enklere variant er to biler etter hverandere. Fremste rekke kan skyves sideveis og har en ledig plass.

Finnes et parkeringshus i München. Bilen kjøres inn til heisen i midten, løftes mange etasjer og trilles inn på lagerhyller i kakeform.
#1194
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
mandag 16. mars 2015, klokken 13:57
Det argumenteres mye for at hydrogenfyllestasjoner er dyrt mens strøm er gratis.
Her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20190.0.html nevnes kostnader ved fremføring av strøm. Blir slike (skjulte) kostnader tatt med når en sammenligner?
I Oslo er ca 350.000 personbiler. La oss anta at 100.000 har gateparkering. Hvordan skal 100.000 ladeplasser etableres?
#1195
Lade hjemme / Sv: Sikkerhet ved bruk av ladekabel
søndag 15. mars 2015, klokken 12:43
Her er vel også en annen diskusjon:

En enkel ad-hoc løsning for én bruker kontra borettslagets felles plan og utbygging for lading.

I det første tilfellet ønsker en å gjøre det brukbart for alle, men billigst mulig idet senere endringer må påregnes. Det andre tilfellet kan bygges ut gradvis, men etter en omforent plan for utførelse, utseende og kostnadsfordeling.

Her synes et alternativ å være inneparkering ved lading.
#1196
Lade hjemme / Sv: Sikkerhet ved bruk av ladekabel
lørdag 14. mars 2015, klokken 23:41
Mye fornuftig i det siste taler skriver.
Et moment til, med egetbekostet kabel/skap, legger du beslag på fast plass. Er det greit?
#1197
Lade hjemme / Sv: Sikkerhet ved bruk av ladekabel
lørdag 14. mars 2015, klokken 15:58
Det er vel i denne situasjonen liten forskjell på motorvarmer/kupévarmer. Har det vært akseptert?

En motorvarmer har dårligere sikkerhet ved at spenninge ikke kuttes om bilen frakobles.

I tillegg har en faren ved at en kjører fra ledningen. Restene i veggen kan da være uten isolasjon og berøringsfarlige. En ladestasjon vil kutte strømmen straks pilottonen i kabelen slites av. I tillegg får en problem med å starte en elbil men tilkoblet kontakt!
#1198
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Laderen CCL-WBM og strømbruk
lørdag 14. mars 2015, klokken 15:48
276kWh/h --> 1200A (230, enfas) eller 690A (400)

Må være voksne ledninger til den veggboksen.
#1199
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Laderen CCL-WBM og strømbruk
fredag 13. mars 2015, klokken 22:50
Sitat fra: Speeder på fredag 13. mars 2015, klokken 20:31
Hva er det som måler forbruket?

Trolig veggboksen: http://circarlife.com/sites/default/files/products/pdf/Circontrol-recharging-solutions-for-ev-CCL-WBM-SMART.pdf

Hvorfor ble det store forbruket først oppdaget når regningen kom etter 2mnd?
#1200
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Laderen CCL-WBM og strømbruk
fredag 13. mars 2015, klokken 22:33
"I følge garasjesameiet bruker lader av typen CCL-WBM mye mer strøm enn en vanlig stikkontakt. Dette høres mystisk ut synes jeg og har vanskelig for å tro at det er stor forskjell på strømbruken ved ulike ladere."

Mulig at en CCL-WBM leverer mer strøm. Hvis så, så leveres denne strømmen over kortere tid. Levert energimengde, dvs antall kWh som skal betales blir det samme. Det er til syvende og sist antall kjørte km som skal lades opp igjen, fort eller litt langsommere. Garasjesameiet synes ikke å forstå fysikk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA