Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 ... 77 78 [79] 80
1171
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Samtlige stolper på jobb uten strøm - hva skjer?
« på: fredag 30. mai 2014, klokken 19:01 »
Det som overrasker er at "flere firmaer har vært innom uten å finne feilen" uten å innse at tommelfingerregler for samtidighet ikke lenger gjelder.

Dette viser en ny, men påregnelig, problemstilling som trolig vil øke både på arbeidsplasser der mange kommer og starter lading samtidig. Det samme vil skje i borettslag når alle skal lade og fyre opp induksjonstoppen. Kanskje vil det slå ut i eneboligfordelinger også.

En førstehjelp er reglement eller koblingsur som fordeler lading over tilgjengelig ladetid.

1172
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Samtlige stolper på jobb uten strøm - hva skjer?
« på: fredag 30. mai 2014, klokken 10:48 »
Hvor finurlig det er avhenger av om det er trefas eller enfas opplegg. Er det en trefas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16A = 28A, og 10+10 = 17,3 i fellesledningen og 10 i hvær av de andre. (og watt/(volt x sqr3)= ampere)

(Er det en enfas 32A kurs som mater tre enfaskontakter blir 3 x 16 = 48A).

Her hang jeg ikke med. Så langt jeg kan se:

Gitt en 32A 3-fasekurs 400V TN, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 6 uttak kan kjøre samtidig. 32A i hver faseleder.

Gitt en 32A 3-fasekurs 230V IT, bare 230V/16A ohms last og jevnt fordelt: 3 uttak kan kjøre samtidig. 28A i hver faseleder.


1173
Enkle tekniske spørsmål og svar. / Sv: lade på 14.4a på en 13a sikkring?
« på: torsdag 29. mai 2014, klokken 21:50 »
Bare lad iveg med 14A, i alle fall når du trenger litt fart. Sikringene tåler uansett litt over merkestrøm og så lenge den normalt ikke går er det greit.

1174
Avansert: Batterier og Lading / Sv: ZAPTEC transformator/ladestasjon 230V-400V
« på: mandag 26. mai 2014, klokken 18:02 »
Enig i at det ikke behøver være tre distingte ladere. Imidlertid, disse boksene synes å bli så små at en kan ta den med i Teslaen. Gitt at en bygger den inn sammen med litt sniffelogikk, så kan en fritt tilknytte Tesla til 400 eller 230V nett uten at brukeren trenger tenke over det.

Igjen gitt at dette er sammenbygget med laderen i bilen,  da kan en trolig forenkle hele konstruksjonen idet en skal fra AC til DC en gang. Kanskje kan en til og med droppe hele trafoen.

Det burde ikke være uoverkommelig å bygge en lader i bilen som tar imot enfas, tofas, trefas, 230 eller 400V 0-32A. Med denne bokse, Teslas trefaselader og diverse overganger og kabler har en det jo nå.

1175
Avansert: Batterier og Lading / Sv: ZAPTEC transformator/ladestasjon 230V-400V
« på: fredag 23. mai 2014, klokken 12:44 »
Egentlig en helt meningsløs løsning. Hvorfor tar ikke f.eks. Tesla og setter sammen tre av sine ladere i sterne for fri tilkobling til 230/400V nett?

Med løsningen over blir det trolig: ac,dc,ac,dc,ac - ac,dc der en kunne nøyd seg med ac,dc.


1176
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Betaling for strøm på arbeidsplass
« på: tirsdag 20. mai 2014, klokken 10:53 »
Strøm er en ting, men det koster å etablere kontaktpunkter også. Så må det bli opp til arbeidsgiver å budsjettere med ev sosiale goder.

1177
Avansert: Avanserte reperasjoner / Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 09:41 »
Derimot er kablen kodet, denne kodingen leses uavhengig av bilens lader og ladestasjonen, slik at bilens lader får beskjed om kablens kapasitet både via ladestasjones PWM og direkte ved å lese motstandsverdien i pluggen nærmest bilen (redundans). Ladere som da er bygget etter standarden skal da ikke trekke mer en det kablen forteller at den tåler.

Dette gir mening, men er ikke redundans. Her er det to identiteter som forteller bilen forskjellige ting.

Den motstanden det refereres til vises ikke i referansemodellen jeg linker til. Finnes noen bedre link?


1178
Avansert: Avanserte reperasjoner / Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« på: tirsdag 13. mai 2014, klokken 08:58 »
Her https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling beskrives signalleringen. Her inngår ingen motstand i kabelen som forteller bilens lader hva den kan trekke.

Finnes noe skjema/link som viser den motstanden det refereres til?


1180
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Låsbart skap til 400 volts industrikontakt?
« på: torsdag 08. mai 2014, klokken 13:15 »
Sett opp et låsbart motorvarmerskap?

Hvis måleren står i ditt, låsbare skap, vipp sikringen? Alternativt, legg inn noe "lurium" i ditt støpsel. Lurium må være der for at en kontaktor skal trekke og gi strøm på kontakten.
Bruk en gammel sentrallås med fjernkontroll på nøkkelknippet til å legge opp en kontaktor...

1181
Husk at trefaselading over type 2 krever 400V TN nett, ..

Hvorfor trenger en TN? Er ikke dette "bare" et valg om eventuell test av N-leder?

Tesla sin US-lader funker fra 110-240V. Sett 3 stk i delta og en har full lading fra 230 V IT-nett?

1182
Avansert: Avanserte reperasjoner / Sv: Veggboks med fast Type 2 kabel og gammel bil
« på: torsdag 08. mai 2014, klokken 09:53 »
I denne linken/figuren: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling

hvilken motstand er det som du referer til? Mao en motstand som kun finnes i ladekabelen som du bringer med deg for å fortelle din bil at den skal suge mindre enn det stasjonen tilbyr med sin PWM? I figuren finne R6 og R7. Disse finnes i veggstasjon eller i "kladden", men ikke i ladekabelen mellom referansepunktene J1 og P1. Hvor inngår "PP-motstanden" mellom PP og jord?

Sorry, henger ikke med. PWM er et signal som forteller hvor mye strøm som veggstasjonen/kursen kan levere. Skal strømstyrken endres, så må dette imo settes i HW i veggstasjonen av elekrtikker/installatør og senere aldri endres. Veggstasjonen regulerer vel ikke strømmen, den kun bryter den om bilen suger for mye.


1183
Hvor har du hentet slik info:
"When the IC input is 2.500V (1000 Ω resistor) then the PWM pilot signal will be limited to 40A."

Ser for meg ut til å være en motstand inne i veggboks/kladden som styrer tonesenderen. Hvilken kladd/tonesender referer du til?

(882 ohm ser ut til å være parallellkobling av en 2,7k og en 1,3k motstand. Verdien er trolig ikke veldig kritisk og kan velges noe mindre. )

1184
Mitsubishi Outl. PH / Sv: 16A ladekabel
« på: onsdag 07. mai 2014, klokken 18:00 »
Outlander leveres med ladekabel for 10A. Noen som vet om denne kan "trimmes" til 16A?

1185
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Strøm begrenser
« på: søndag 04. mai 2014, klokken 23:08 »
Litt usikker på hvor avansert du tenker det.

I prinsippet må en ha kontroll over tonesenderen som forteller bilen hvoe mye den få lov å trekke. Dernest, om en vil fortelle bil 2 at den kan øke fordi bil 1 har sluttet "å suge", så må du ha et amperemeter som måler hvor mye strøm som er ledig.

Dette er fullt mulig, men koster. Mange biler har vel heller ikke noen mulighet for manuelt å redusere strømtrekket. Burde vært strømvelger på kladden.

Sider: 1 ... 77 78 [79] 80