Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1171
Tja. Nå har en lært at schuko som er stemplet med NEMKO og SEMKO 16A ikke klarer mer enn 8A, så en skal vel ikke nødvendigvis anta at utstyr fra ClasKO tåler 16A?
#1173
Elbiler i media / Sv: Hasardiøs kjøring
lørdag 18. april 2015, klokken 23:34
Andre videoen på kort tid med slik kjøring.

Jeg har mentalt begynt å avlære refleksbremsing. Tesla'n ville fått problemer med å forklare slik oppførsel.
#1174
Han skriver: "..... og du kan ikke få naboen til å taue deg hjem."

Stemmer det? Hvorfor?
#1175
Du kan ikke selv velge 230V eller 400V. Det er vanligvis noe som nettselskapet har bestemt. Nye områder får 400V, mens gamle sitter fast i 230v.

På nye 400V systemer kan du også hente ut 230V over to ledere.

3-fase betyr at strømmen leveres som tre spenninger. 3-fas 400V er ofte en forutsetning for raskere lading. Dersom hytta har 230V, må du til med en transformator.
#1176
Er det den ferga som bare går av og til når den har lyst?
#1177
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Konvertere 32A 3-fas 230V
mandag 13. april 2015, klokken 18:48
#1178
En epost ble sendt til Energi1 i desember der det ble presisert at laderen sitter i bilen. De gjentok kravet om dokumentasjon, men svakt moderert: Dokumentasjon skulle fremlegges (om det med rimelige midler lot seg fremskaffe).

Ellers er jeg enig i at en bør være mer presis om laderen i kladden? hjemmelader? batteristørrelse i kW? energiforbruk i kW/km?
Det reduserer antall missforståelser.
#1179
Ja det vil den. "Problemet" er at dette er en stikkontakt på veggen. "Ingen" vet hva slags bil/lader som blir koblet til nå, om en mnd eller om to år. Derfor er det meningsløst av Energi 1 å etterspørre data for den tilfeldige laderen du har i dag. En må sette opp en standard og produsentene må overholde denne, helt uavhengig av bileier. Det er vha standarder at en schuko passer i en schuko, en type2 i en type2, en tilhengerhanske på kula.
#1180
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 16:05
Sitat fra: RaBalder på mandag 23. mars 2015, klokken 11:19
Hva med grov (skikkelig overdimmensjonert) skjøteledning og en portabel ladestasjon med innebygget sikring og jordfeilbryter nær bilen?

En bør ha sikring og jfb der kabelen starter, ikke der den slutter.
#1181
Elbiler i media / Sv: Finnfast får ikke dekket elbil-tap
mandag 23. mars 2015, klokken 10:47
Tunnellen og finansieringen er planlagt ut fra en antatt trafikkmengde med fossilbiler, busser, motorsyklister,  kompiskjøring , kajakker og hangglidere.

Planleggingen er gjort uten støtte fra skatt, men med et bidrag fra brukerne.

Så kom elbilen og "brukerne" forsvant. Tunnellselskapet får et problem. Lånene er der og må betales. På Fosenferga er det vel blitt betaling for el-bil?

Alternativet er at Staten/vi tar regninga.
#1182
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 10:39
Som nevnt over så er det muligheten for sen utkobling ved kortslutning en er litt betenkt over. Forhold som bedrer situasjonen er: om hytta ligger "nær" transformatoren, da er strømmen ved kortslutning større og sikringen ryker fortere. At en bruker tykkere kabel.

Å sette inn en 10A sikring (i boks på skjøteleding) vil kanskje redusere utkoblingstiden noe.

Jeg hadde sett over materiellet slik at det er i topp stand og kjørt på.
#1183
Vel, de ble gjort oppmerksom på at laderen sitter i dagen biler og bl.a. spurt om jeg måtte fremlegge data på gjesters elbiler.

De svarer:
"> I forbindelse med forespørsler om økning av effektuttak i installasjoner i forbindelse med anskaffelse av El-Biler, krever Energi1 datablad for lader med ladekurver, der hvor dette eksisterer.
> Årsaken til dette, er for å få en oversikt hvordan denne laderen vil påvirke spenningskvaliteten i forsyningsnettet.
> Elbil-lading er et forholdvis nytt fenomen i norsk kraftforsyning, det innebærer at nettselskapene har begrenset erfaring med hvordan disse påvirker spenningskvaliteten."

Det er selvfølgelig mulig at de fortsatt missforstår, men de er tross alt proffer på el og bekymrer seg over nettkvalitet. Da burde de vite at laderen i hjemmesituasjoner sitter i bilen.
#1184
Først må du vurdere om det er nok effekt til at alle rekker å lade til neste dag.
Hjelp ikke om strømmen deles likt om det er lite som skal deles på mange.
#1185
Siden det er "den installerte laderen" de spør etter, så blir vel det å oppgi transferfunksjonen? Skulle vel bli omtrent en ørliten "motstand" i shunt til tonegeneratoren og en ditto liten i serie til ledningsmotstand og indremotstand i sikringer?  ::)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA