Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: 1 ... 77 78 [79] 80 81 82
1171
Det er forsåvidt rett der det ikke er galvanisk skille mellom inngang og utgang. Innvendingen er imidlertid irrelevant. En el-bil er full av kraftelektronikk og det er null problem å bygge en trefaselader som fritt tar inn 3*230 eller 3*400V om en ønsket det. Problemet synes å være kontakspesifikasjonen.

1172

Elektrisitet distribueres som tre faser (enten det gjelder IT eller TN). På grunn av transformatoren så bør det være en "grei balanse" mellom forbruket på de tre fasene, og det bør ikke være ubalanse i lang tid. Dette er et velkjent problem, og årsaken til at alle kraftige industrimaskiner er trefas.

Det er helt korrekt at alle elbiler med mer enn 3,6 kW lader burde tvinges til å ha trefas-lader, og ikke 32 A på énfas (disse passer i USA).

Vel, det er vel andre fordeler ved trefaseutstyr enn at det gir jevnere belastning i strømnettet.

Er grunnen til at det bare er enfaseladere ulikhet i strømnett? Også i USA har de selvsagt trefase (om enn annen spenning og frekvens). Vil det medføre en stor ekstra kostnad å lage dette utstyret som multistandard (en-trefase/ 110/230/400V - 50/60 Hz) - en lader er jo i bunn og grunn en likeretter som burde kunne absorbere mange ulike typer input. Det meste av annen elektronikk spiser jo hva som helst (men jeg ser jo at vi snakker litt andre effekter).

Noen som kan forklare enkelt for en legmann?

I prinsippet kan en koble tre ladere i trekant og la dem være for 230 eller 400 V. Utgangen med DC kan parallellkobles.

Problemet skal være at kontakstandarden mot bilen ikke tillater lading uten N-leder. Sic!

Derfor må de med 230V IT-nett hjemme kjøpe en dyr, tung transformator for å lage sitt lokale 400V TN-nett. Kun for å tilfredsstille papirtigerne. De fleste hjem i Norge er tilknyttet IT-nett.

I et TN- nett kobles tre ladere i stjerne ut fra N- leder.

1173
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
« på: Mandag 10. November 2014, klokken 19:41 »
Forbudet mot bilkjøring på gangvei gjelder vel også for el-bil.

1174
Lade hjemme / Sv: Vil nettselskapene nekte 11/22kW hjemmelading?
« på: ſøndag 02. November 2014, klokken 23:47 »

Alle moderne ladelikerettere jeg har sett har vært bygd opp med flere mindre moduler som er paralellkoblet på sekundærsiden og whateverkoblet på primærsiden. (Likeretteren kan kobles til 1,2,eller 3fase alt etter hva som er tilgjengelig)
Legg da merke til at KjellGs tekniske løsning; "stjernekobling av styrte likerettere uten 0 punkt" er en "slags seriekobling" noe som er helt greit for motorer og ohmske laster, men ofte ikke like greit for transistorer som slås av og på.

Ser den. Imidlertid, her forutsatte jeg at alle har lik last og swotcher synkront. Hele problemstillingen kan omgås ved å koble laderne i delta. De må da fritt tåle fra 230 til 400V linjespenning.

1175
Zoe / Sv: Hvordan reagerer Zoe når en prøver å lade på IT nett?
« på: Lørdag 01. November 2014, klokken 00:29 »
Kanskje det er mulig å lure Zoe slik på IT/TT nett:

En kort skjøteledning med schucko. Klipp av jordleder.
Koble den jordleder som går mot bilen til en av faselederne.
Plugg sammen.

Needless to say, ikke lovlig. Bilen bør være noenlunde tørr, stå i låst garasje med bare én nøkkel.  ;D

Dersom elektronikken aksepterer det, burde dette fungere. Vær obs på at det nå ligger fasespenning på bilens karosseri, ikke rør bilen før kontakten er trukket ut. (Det var forøvrig vanlig i gamle TVer med fase til chassis)

1176
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2-ladepunkter 230v/400v/1fas/3fas...
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 23:27 »
Takker. Så bare at TS nevnte 230/3-fas.

Hva er det med Zoe som gjør at den ikke tåler IT?

(Ser elles at det er en 32A 230/400 trafo på FINN for tiden)

1177
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2-ladepunkter 230v/400v/1fas/3fas...
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 21:38 »
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?
I et 230V nett er tilkoblingen enfase. I Type 2 ladestasjonen kobles en leder til L1 og en leder til N, + jordleder til jord.
16A opp til 3,6kW
32A opp til 7,2kW
men selvfølgelig begrenst av maksimaleffekten som lader i bil kan levere.
Skal type 2 kontakten brukes til en tesla kobles L1,L2 og L3 sammen.

Ja? Normalt er det fra null til noen få volt i spenning mellom N og PE. Her legger en ut en spenning på N-kontaktpinnen i en type2 kontakt. Er det i følge spec? Ingen biler som tester og karakteriserer denne "feilen" som uakseptabel?

Fra en 230V 3fas, vil bilen lade 3-fas eller fortsatt bare tofase?

1178
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Type 2-ladepunkter 230v/400v/1fas/3fas...
« på: Fredag 31. Oktober 2014, klokken 19:05 »
Hvordan får en N-leder til type2 kontakten fra et 230V nett og hvilken effekt vil bilen lade med?

1179
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: Lørdag 25. Oktober 2014, klokken 00:52 »
Merkingen "el-bil" ble etablert da el-(motor)sykkel var lite aktuelt. Spørsmålet blir om den betyr "el-bil"eller "el-kjøretøy".  Finnes det noen referanse her, eller er det bare synsing?

Å nekte folk lading av sitt el-kjøretøy "fordi det har feil farge", oppfatter jeg som egoistisk og ikke innenfor incentivene for å endre bruken til mer el-kjøretøy.

1180
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: Fredag 24. Oktober 2014, klokken 22:15 »
Jeg mener el-sykkel har samme rett som el-biler til å lade. Ideen med incentivene for elbil så som ladeplasser, gratis passering i bom gratis vei...

er et forsøk på å redusere fossile utslipp, ikke en gave til elbileiere. En el-sykkel setter enda mindre avtrykk enn en bil. Så lenge det ikke er rigget mindre ladeplasser for el-sykkel og el-motorsykkel, må en bruke de større elbilplassene.

1181
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Brev til Nissan
« på: Mandag 20. Oktober 2014, klokken 23:00 »
Uansett om hurtigladeren er i orden:

27 mil Sarpsborg-Lillehammer, flat motorvei. 3h kjøring og 3h lading = 6 t en vei!

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen

I tillegg til at dette forsinker denne bilisten, han har blokkert ladingen for andre i 3h. Eller for å trekke en sammenligning: en fossilbil eller hydrogenbil "lades" en gang på 5 min. En elbil må "lades" i 3timer. En trenger mao 23 ganger så mange "ladepunkter" for el enn for fossil/hydrogen.

Dette har jeg tenkt på, men ikke regnet på før her.

Skalerer dette?


1182
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Sykkel på ladeplass - greit?
« på: Lørdag 18. Oktober 2014, klokken 01:23 »
Etter min oppfatning er dette et elektrisk kjøretøy som har lik rett som andre elektriske kjøretøy til lading. Dersom noen hadde lugget ut min lader, ville jeg gjort nøyaktig det samme - lugget ut din.


1183
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Oversikt over ulike typer hjemmeladere
« på: Mandag 13. Oktober 2014, klokken 22:13 »
Det er vanskelig å få oversikt over hvordan dette med elbil "virker".

Denne tråden inneholder "hjemmelader", men innretningen det snakkes om er ikke en lader, men noe annet.

Burde elbilforum forsøke å få til en klarere måte å uttrykke seg på?

1184
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ladekabel til 32a ladeuttak?
« på: Mandag 13. Oktober 2014, klokken 22:08 »
Aggregatet derimot må både gi stabil nok spenning og stabil sinus i tillegg til nok effekt (mer enn du skal lade med).

Så en billader er dårligere enn en PC- eller mobiltelefonelliminator? Disse spiser ofte spenninger fra 110-240V og frekvensen kan trolig variere fra 0-60 Hz.

Hva er det som gjør at en billader trenger sinus?

1185
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Går det an å lade fra denne kontakten?
« på: ſøndag 12. Oktober 2014, klokken 14:47 »
Det står 63a i sikringsskapet også. På arket med kursene, tittet ikke på selve sikringen, men det skal jo matche. Det kommer nok opp lademuligheter, men jeg tenkte jeg kunne snike meg til en plass bare de med riktig overgang fikk ladet fra. :-P

Du ser på kursen ut til denne kontakten nå, ikke på hovedsikringen i skapet? Synes kabelen til kontakten ser tynnere ut enn 3*16 mm2 + j


Sider: 1 ... 77 78 [79] 80 81 82