Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1142
Lade hjemme / Sv: Hvordan fastmontere ladekladd?
fredag 05. juni 2015, klokken 00:37
Låsbart stålskap på veggen med kontakt inni?
#1143
En tre-fasekontakt kan kanskje også brukes til en mobil DC-lader? Prisen på disse kommer nok nedover.
#1144
Sameiet har tydeligvis strømminntak 400V. Til lys komfyr, panelovn etc, så "ser" ikke forbruker 400V selv om den er der.
Strømmen leveres over tre faseledere og én midtleder til forskjell fra eldre 230V IT-nett. Spenning mellom en tilfeldig faseleder og midtleder er 230V. Dersom en last her er en tre-faselast, så vil det vanligvis være snakk om tre laster: alle koblet mellom en faseleder og midtleder. Dersom en måler spenningen mellom to faseledere hos deg, vil du måle 400V, men det er lite utstyr som kobles mellom fasene i et 400V TN-system.

I ditt tilfelle leveres en-fasekontakten koblet mellom en fase og midtleder/null-leder. Om du bestiller 3-fase uttak, så er det bare "tredobling av kontakte"

Ville valgt 3-fase ved et påslag på 5000.
#1145
Sitat fra: emil på fredag 29. mai 2015, klokken 14:40
Det at en Zoe sto så lenge blir en konsekvens når egoismen slår til og ladingen er gratis for disse bilene...

Nestegang du møter en Zoe som står og okkuperer laderen på den måten er det bare å ringe Fortum sin servicetelefon så kan de avslutte ladingen for deg.

Sitat fra: emil på mandag 18. mai 2015, klokken 20:14
Sitat fra: KjellG på mandag 18. mai 2015, klokken 19:43
Parkere på ladeplass og lading på ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.

Da blir det å justere effekten på ladekabelen (eller fra bilen der de støtter det) så man akkurat er fulladet når dagen er over...

Da lader man 100% av tiden man står på ladeplassen og alle er fornøyde uten at noe egentlig har endret seg.

Er det forskjell på hurtiglading og på langsomtlading eller kanskje Zoe trengte et sted å stå, ikke 99, men 100% av tiden?
#1146
Uansett mulig overfakturering, så synes jeg en burde etterspørre Justervesenets kommentar til overnevnte. De kontrollerer vekter og fossilpumper, da bør de ha en tanke om ev (fremtidig) kontroll av "strømsalgpumper" også.

Ad utsagnet om at tidsregning starter og stopper avhengig av overføringstid i datanettet er sært og uholdbart. Kvittering burde en også få. Nå kan det være et vedlikeholds/serviceproblem med ubetjent skriver. Hva med å sende kvittering på epost e.l.? Du er jo kjent jfr betaler.

Eksempel, Har kjøpt smågodt i butikken: 'Ja, taksametertet går, går, går..... mens vi venter på data'n! Ble dyr smågodtpose det.
#1147
Nå er det vel ingen som sier at det skal være forbud mot el-biler, bare at elbilfordelen ved kø skal reduseres? Fordelen med billig bil, billig drivstoff og renere luft består, det er vel det viktigste?
#1148
Det er enkelt:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747
Se §5.3 om forankjørende.

Dette er eneste regel. 3 sekund eller 2 sekund eller .5 sekund er synsing. Synsing forandres opp og ned ved behov av domstoler, politi og veimyndigheter.

Ellers kan en spørre seg om nødvendigheten av hurtig å øke farten ved oppløsning av kø, hjelper det? Ja på dem som er kommet gjennom hindringen, men for dem som ikke har nådd hindringen enda?
Annerledes ved oppstart på grønt, jo kortere avstand mellom bilene, jo flere over på en gitt tid.
Blir artig å høre erfaring med straffeskiftekryss. En kan ende opp med at samlet avviklet trafikk går ned.
#1149
Ingen snakket om et hav av el-biler, men biler.
Med 1 p-plass pr 7 ansatt/student kommer jeg til en dekning på ca 1% for elbillading.
Med 50000 elbiler av 2,5 mill biler kommer en til ca 2% elbiler.
Annenhver elbil kan mao lade, med mindre førstemann trenger p-plass hele dagen og derfor setter ned ladehastigheten jfr annen tråd!

Min kommentar gikk på at om antall elbiler øker, så vil ikke antall p-plasser for biler øke, med eller uten lademulighet. Elbileiernes vil-ha, vil-ha vil engang måtte stoppe opp.
#1150
Er vel bare et tidsspørsmål før det er like få plasser til el-biler som for andre biler: en plass pr syv ansatte hos oss. Gløshaugen drukner i biler.
#1151
Parkere på ladeplass og ladingpå ladeplass er ikke synonymer. Min kommentar var to timer kun som placeholder.
#1152
Hva om du selv trengte 2 timer lading for å komme deg hjem? Starte ladingen etter 8 timers dag og etter at kollegaen har dratt ut snabelen? "Blir sen til middag i dag, kollegaene trengte parkeringsplass i hele dag, så jeg starter ladingen først nå."
#1153
Etter logikken som fremmes her så tror jeg kjøper meg en hjullås til bruk på elbiler som legger beslag på ladepunkter i ukesvis: Låses opp når vedkommende selv har fått koblet seg fra og ventet til jeg har fått ladet.
#1154
Nja. Nå er vel ikke inntakskabel, sikringsskap, hovedsikring... heller en del av leveransen fra Renault?

En "ny kurs" starter med ny sikring i skapet osv... Overspenningsvern står normalt ved hovedsikringen og er felles for hele huset. Det virker ikke urimelig om Renault anser overspenningsvern som en del av huset.
#1155
Sitat fra: i3_X5_730 på mandag 11. mai 2015, klokken 11:52
...."vanlig" husholdning og å sette EL-bilen på lading, samtidig som man lager middag for at EL-bilen skal være klar til transportbehov etter middag som frem/tilbake til trening bør vel ikke bli "straffet"?  :o

Jeg kjenner ikke NVEs tanker, men det du nevner her er vel nettopp et eksempel på hva NVE ønsker å få glattet. Det er ikke gitt at dette ikke skal "koste" deg noe, du kan lage middag på en annen tid, kjøpe magasinkomfyr i stedet for induksjon, varmtvannsbereder i stedet for gjennomstrømningsvv, kjøpe fossilbil, hydrogenbil, batteriswop, ekstra ettermiddagselbil.... sykle til trening, bare lade når solen skinner og vinden blåser, kort sagt, det er en forandring NVE leter etter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA