Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - KjellG

#1126
Elbiler i media / Sv: "Hobby parkeringsvakten"
fredag 26. juni 2015, klokken 16:12
"En må holde seg til Norges lover".
I prinsippet ja, men kanskje litt seigt om du finner igjen din stjålne ladekladd el-påhengsmotor eller elektrosau i hagen til "naboen".

Tar du den tilbake er det tyveri og siden du går i dress og slips så dropper Politiet henleggelse i dette tilfellet!

Fristelsen til litt gapestokk kan bli stor, om det ikke hjelper, så føles det litt bedre.

#1127
Elbiler i media / Sv: "Hobby parkeringsvakten"
fredag 26. juni 2015, klokken 12:31
Sitat fra: Sele på fredag 26. juni 2015, klokken 09:17
Jeg ser ingen nytte i og henge ut folk offentlig. Overtredelser bør heller anmeldes eller at eier av bil blir konfrontert med ulovligheten og da gjerne i form av en lapp på vinduet hvis han/hun ikke er til stede.

Offentlig gapestokk trodde jeg vi var ferdige med og var noe som tilhørte fortiden.

Anmeldelse? Du får med deg henleggelsen før du går fra kammeret.
Konfrontere synderen? Risikere en skikkelig skyllebøtte, kanskje håndgemeng.
Lapp på vinduet? Ikke virksomt, vedkommende vet at hen parkerer ulovlig.

Gapestokk? Ble erstattet med Politi som forsøkte å gjøre noe. Politiet er underbemannet.
Gapestokk i dag - har du noen alternativer, som kan ventes å fungere?
#1128
Opprinnelsesgaranti, ren og skitten strøm er metaforer. Strøm er strøm., men produksjonen av strøm er ren eller skitten.

Når tilstrekkelig mange kunder insisterer på at produksjonen tilsvarende deres forbruk skal være ren, så må kullkraftverkene stenges fordi de ikke får solgt strømmen sin. Forbrukerne må lade sine el-biler om dagen hvis sola skinner, eller om natta, om vinden blåser. Feiler begge, må de ta sykkelen til jobb og middagen kokes på vedkomfyr i morgen.
#1130
Eller - jeg betaler for at det skal produseres minst så mye ren kraft som jeg forbruker, uten at det nødvendigvis er JEG som bruker en tilfeldig strømklatt.


#1131
Er vel ikke svindel så lenge det leveres mer grønn energi inn i nettet enn det er solgt garantier for?

Spennende blir det når det blir manko på grønn strøm: sonevis strømutkobling/rasjonering?
#1132
Elbiler i media / Sv: "Hobby parkeringsvakten"
mandag 22. juni 2015, klokken 10:02
Var nylig en butikktyv-video fra Trondheim som ble lagt ut på nettet av butikkeier. 25.000kr i bot til butikkeier, ingen reaksjon overfor butikktyv så langt jeg husker.
#1133
Elbilen i Samfunnet / Sv: Er det rart motstanderne blir sure?
torsdag 18. juni 2015, klokken 10:18
På Møre er vel gratis kjøring i tunnelen til Kr.sund et vektigere argument enn kollektivfelt.
#1134
Elbiler i media / Sv: Spetalen satser på hydrogen
mandag 15. juni 2015, klokken 22:49
Det funderes på å frakte "vindstrøm" på hydrogenflasker fra Finnmark til Japan - i stor skala.

Mye vinn i Finnmark, lite strømkabler sørover fra Finnmark.
#1135
Hvordan påvirker jordelektroden utløsehastigheten på vernet ved kortslutning?
#1136
Eller begrense seg til 11 kW lading?
#1137
Er vel derfor det snakkes om litt kunstig motorlyd?
#1138
Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 08. juni 2015, klokken 17:35

0.8 l bensin tilsvarer 7.2 kW ??

(ref teknisk ukeblads konverteringstabell http://energilink.tu.no/no/energikalkulator.aspx)??

En vanlig bensinbil bruker ca 0.8 l/mil mens en elbil bruker 1-2 kW/mil inkludert .... .??

En forstår jo hva som menes, men ville vært en fordel med riktige benevninger. kW er ikke en energimengde.
#1139
Siden det er nybygg og sameie: hva med å sjekke om det er planlagt ny fordelingstrafo for sameiet, og "insistere" på at dette blir en 230/400V trafo?
#1140
Jeg ville bygd mest mulig etter 400V TN-standard for ev senere ombygging,  men kjørt 230 IT på det som går. Trafo bare til 3-faseutstyr. Ser ingen grunn til å kjøpe dyr trafo for vanlige panelovner.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA