Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Ser ut til å bli en enveiskjørt gate. Da tvinges syklister ut av kjørebanen i den ene retningen. Det blir mindre og mindre attraktivt å sykle.

2
Lade hjemme / Sv: Easee 400v 3 fas 25a
« på: I går kl. 17:42 »
400V 3-fase, 16A kurs gir deg 11kW eller ca 50 mil på en 8 timers natt. Burde holde for de fleste.

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Skjøteledning over vei
« på: I går kl. 13:07 »
Enig i at kabel over bilvei ikke er noen god løsning.
Imidlertid ville jeg kontaktet bileier, ev med lapp på ruta, om at hen av egeninterresse bør finne en bedre løsning.

Om myndigheter blir varslet kan dette medføre mye unødvendig «støy». Luftstrekk over veien kan enkelte steder være mulig, men mon om en ville få tillatelse. Om en gjør det skikkelig «en mørk natt», så vil det kanskje passere under radaren uten å genere noen.

Blir dette for vanskelig, blir el-bilen byttet med fossil, det har vi sett eksempler på.

4
... Ser ut til å være en Leaf. Hvordan de som satt inni bare er lettere skadd er jo utrolig bra skussmål for elbiler. Sikkert en veldig sterk ramme rundt batterier og annet... Hadde aldri trodd en Leaf kunne stå i mot noe sånt. Respekt.

Ikke sikkert at det alltid er en fordel å sitte i en tank. Et klatretau er bygget som en strikk for at ikke rykket skal bli for voldsomt. Fronten på en bil er bygget av «sølvpapir»for at slaget ikke skal bli for hardt. Det er derfor det er så viktig at setebeltet er stramt, slik at kroppen din bremses under bilens knusing. Er beltet slakt, treffer du beltet når fronten er krøllet sammen.

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Anbefale hjemmelader
« på: fredag 21. februar 2020, klokken 12:55 »
Årsaken til at 15A er blitt tommelfingerstandard har med varmgang i kablingen å gjøre.

En gammel 16 A skrusikring kunne stå med opp mot 16*1,9=30A er god stund. Vanlige automatskringer med ca 16*1,45=23A. Nyere jfa med 15*1,3=19A eller dyrere jfa 16*1,2=19A. For vanlig bruk med kortvarige strømtopper er det likegyldig om en bruker 15 eller 16. For langvarig lading, kan en tyne ut en A mer på bekostning av en dyrere jfa.

Varmgang i kabling med PVC kan gi uheldig gassutvikling. Derfor er kravet skjerpet. En kan bruke 16A på 4mm2 kurs, velge kabel med annen isolasjon eller legge kabel som åpen PR.

6
Lade hjemme / Sv: Grå eller hvit PFXP kabel?
« på: torsdag 20. februar 2020, klokken 15:54 »
At det skal bygges om til TN er lite sannsynlig, koster mye både inettet og i huset.

En fordel med «TN-kabel» kan være at ev senere trafo kan settes et sted hvor en har nytte av tapsvarmen. E;kan også klare seg med tynnere kabeltverrsnitt.

Er det nødvendig med 16mm2 til en 32A kurs?

7
Zoe / Sv: Seiling?
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 17:18 »
Økonomisk er det vel best å seile minst mulig, minst mulig regenerering og heller bruke bremsene maksimalt ved daglig småkjøring?
Hvis ikke,  seiler en inn i bremseskivebytte hvert annet år, før PKK-kontrollen?

8
Lade hjemme / Sv: Komplett hjemmelader
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 00:42 »
Du bør vel også tenke over størrelsen på kurssikringen, én- eller tre-fase, smart-uttak eller ikke, fast eller løs kabel, elektrikerbestemt ladestrøm eller egenkontrollert?

9
Lade hjemme / Sv: Vurderer nytt hus, enebolig, kan ikke strøm :-)
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 18:05 »
Til TMS3 bør du velge et ladeuttak som leverer 3-fase og oppnå perfekt lastbalansering.

3*16A kurs IT nett, ca 6kW lading. For folk flest, plenty nok.
3*32A kurs IT nett, ca 11 kW lading. Mer enn du trenger, men kan være greit om en er helt i nød og det ikke er noen hurtiglader innen mils omkrets. «Nødvendig» kanskje 1 gang/år?

10
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: søndag 09. februar 2020, klokken 16:24 »
... fortsatt lader når boliger skal varmes opp på morgenen og varmoppvarming begynner.

Som er årsaken til at det forblir dør mellom kjøkken og stue her. Kjøkkenet varmes opp til frokost, resten av huset går på nattsenkning til om ettermiddagen.

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 21:49 »
Det er jeg enig i, mente det bare som en forklaring på hvorfor det ofte brukes 15A I2=1,3 på 2,5mm2. 

12
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 20:44 »
Det kan henge sammen med I2-verdien:
15A, vanligvis I2=1,3
16A, kanskje nødvendig med I2=1,2

16A blir dermed gjerne en dyrere sikring.

13
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kan ikke alle el-biler lade på 3-fase stasjoner?
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 16:48 »
Du har flere muligheter:
- benytte en kabel mellom ladestasjon og bil for én linjespenning selv om ladeuttaket gir 3 linjspenninger.
- sette inn en bryter i den ene linjelederen. Da kan du fritt velge mellom én og 3 linjespenninger etterbehov. (Sjekk om ladeuttaket aksepterer dette).
- montere opp for 3 linjespenninger, men unnlate å koble den ene linjelederen til senere bruk. (Tesla, VW..)
- koble for én linjespenning, uten mulighet for senere oppgradering.

(I IT er linjespenningen 230V, i TN, 400V)

14
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 23:19 »

15
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:39 »
Her http://pureelectric.se/laddboxar/accelev-6-kw/

er ZOE m.fl. øyensynlig ikke komparible

Edit: nå hevdes av boksen versjon V1 ikke kan mens V2 kan levere ladestrøm til ZOE. En kan tro at de har endret fra auto til skilletrafo?

Sider: [1] 2 3 ... 81