Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dundun

#361
Er vel bare upresis illustrasjon på den usynlige instruksjonen under bagasjelokket, regner jeg med.
#362
Det er greit, jeg gir opp.

Model 3 er Den Perfekte Bil.
#363
Sitat fra: Klykken på onsdag 07. februar 2018, klokken 09:16
Antageligvis. Mye krisemaksimering av oppkonstruerte problemstillinger ute og går her nå, i og med at ingen har sett eller prøvd bilen.

Enig i at det er tullete å snakke om hvorvidt håndtakene er enkle å bruke eller ikke. Dét er jo også en sånn detalj som alle biler har noen smågreier med. Det er detaljer og noe helt annet enn å droppe sikkerhet for fancyness, sånn Tesla gjør med Model 3. Dét er ikke oppkonstruert eller teoretisk, men helt reelt.
#364
Tesla / Sv: Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
onsdag 07. februar 2018, klokken 09:18
Dét er en mulig forklaring - men det er null problem med overnight-levering fra sentraleuropeisk lager (det er sånn de andre gjør det), og i de fleste tilfellene har jo uansett Tesla noen måneder seg på å få bestilt opp, siden køene er så lange.

Det virker som de blir like overrasket hver eneste gang noen leverer en bil til avtalt reparasjon.

"Næmmen! En bil! Skal vi fikse den? Så moro da! Da må vi kanskje bestille noen deler da, jaja, ser på det i morra eller til uka eller noe, eller i Brummunddal kanskje. Næmmen se! En bil til! Så moro da!"

(og da har jeg ikke begynt på den clusterfucken av en leveringsalgoritme de når har begynt med på Skøyen, der alle som skal levere må stå i kø utenfor porten og vente på at de går igjennom alle andre biler, mens de som bare går inn døra og sniker får betjening umiddelbart.)
#365
Tesla / Sv: Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
tirsdag 06. februar 2018, klokken 14:56
Det er veldig rart at Tesla ikke får til delelogistikken sin. Akkurat dét er jo et løst problem for absolutt alle konkurrenter og andre bedrifter som driver med reservedeler. Leveringstid over en dag eller to for deler er rett og slett trist - og å ikke ha deler klare til planlagte reparasjoner er så udugelig at det nesten blir noe litt søtt over det.
#366
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 06. februar 2018, klokken 12:20
Forbedringen i luftmotstand er nok ikke så mikroskopisk som du kanskje tror. Speilene kan stå for 10%, så om dørhåndtakene står for 5% på en del biler så ville det ikke overraske meg.

Utover å ha lav luftmotstand, så er nok også poenget at dørhåndtakene skal virke eksklusive og forseggjorte. Lexus LC og Jaguar F-type har ikke helt ulike dørhåndtak. (De er riktignok motoriserte, som på Model S, men tanken med Model 3 er jo å redusere kostnadene og samtidig forsøke å gi den samme følelsen av luksus. Det har jo vært litt utfordringer med de motoriserte dørhåndtakene, også...)

For å være ikke-motoriserte dørhåndtak som er helt jevne med karosseriet, så syns jeg Teslas løsning virker gjennomtenkt. Det vil sikkert virke uvant de første gangene man bruker de, men man vil nok venne seg til de den første uken man eier bilen. Om dette ikke var tilfelle, så ville man også sett utblåsninger på diverse fora fra alle de som har fått utlevert biler...

Å legge dem flush er helt fair - der er det helt sikkert muligheter for å hente inn litt. Det som er idiotisk er valget om å ikke ha mekanisk kobling mellom håndtak og utløser på alle dører. Ikke sparer de inn vekt heller - for de må jo ha en ekstra mekanisme for sikkerhets skyld. Bortsett fra for barna da, de får klare seg selv.
#367
Pokker - han gjennomskua oss. Nå får jeg gå og tenne på en bøtte bensin for å trøste meg litt.

Selv synes jeg det er traust og kjedelig av Tesla å ikke innovere på ratt og pedaler.

Hvorfor kunne de ikke laget et ratt som f.eks går opp og ned i stedet for rundt, og pedaler man må trekke ut for å gasse / bremse i stedet for å tråkke ned? Det er tross alt bra å utfordre status quo!

Heldigvis innoverer de på servicecenter og panel-fits, ikke mange bilprodusenter tør å ha måneder ventetid sånn at man skal føle seg spesiell når man får en time (litt som hos Luis Vuitton, om man tenker seg om), eller å lage unike håndlagede biler der man føler at man er unik fordi ingen paneler er helt like eller sitter på samme sted!

(Jeg er altså godt fornøyd Teslaeier, men det er på grunn av drivlinje og etterhvert på tross av veldig mye annet).
#368
Sitat fra: RuneW på mandag 05. februar 2018, klokken 13:10
Sitat fra: kvasbo på søndag 04. februar 2018, klokken 07:21
Etter å ha sovet litt på det tror jeg kanskje det er et element her av at ingeniøren i meg rett og slett blir fornærma over den tullete hangen Tesla har til overkomplisering og forverring av enkle ting som fungerer.

Undertegnede ingeniør sliter også med dette våset fra Tesla. Hele dørhåndtak-opplegget til TM3 er bortkastet surr spør du meg - fra ytterst til innerst. Den eneste grunnen til et slikt opplegg må være for å skille seg ut.

Nettopp. De skaper problemer for seg selv, også skaper de nye problemer og mer kompleksitet for å komme rundt det originale problemet, i stedet for å gjøre det åpenbart riktige og ta et steg tilbake og revurdere originaldesignet.

Når du selger en bil med to døråpnere på fordøra hvorav den ene gir en feilmelding ved bruk, da har du virkelig rota det til for deg selv et sted i prosessen. Hvem vet hvilke andre idiotvalg de har gjort i tillegg.
#369
Tesla / Sv: Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
mandag 05. februar 2018, klokken 09:36
Sitat fra: GOS på mandag 05. februar 2018, klokken 07:38
Sitat fra: eKramer på mandag 05. februar 2018, klokken 07:29
Bare for å få 1 ting frem i lyset som burde være klinkende klart! Tesla har 1 service senter for hele bergen området! Her er blitt kjøpt x antal tusen biler de siste mnd! Bmw og mercedes hvor mangen sentre har de bare i bergen området?
Alt er et spm om kapasitet! ☺

Nå vet ikke jeg hvor mange BMW har i Bergensområdet, men er du så sikker på at sammenligningen blir så bra når en teller antall BMW'er versus antall Tesla'er?

Den eneste relevante måleenheten er "time to fix". Hvor lang tid tar det fra man oppdager en feil til den er ferdig ordnet av serviceverkstedet. Min erfaring (fra Oslo) er BMW: En ukes tid, men nesten alltid bare én dag inne. Tesla: Et par måneder, nesten alltid over en dag inne, selv for den minste ting.
#370
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 05. februar 2018, klokken 09:20
Så klart, det gjenstår at Tesla klarer å få opp produksjonen og kvaliteten, men alt tyder på at ting blir bedre og bedre. Det er her skoen trykker - ikke hvor mye insentiver som er tilgjengelig.

Jeg tror nøkkelen ligger her. Om Tesla skal ha noen sjanse må de være en reell konkurrent til BMW 3-serie og liknende også for folk som ikke elsker Tesla eller som vil ha elbil fordi det er elbil.

Jeg tror: For å ha noe håp om å få til dét må Tesla revolusjonere servicecentrene, antakeligvis bygge ut superladerne enormt mye mer, slutte å bruke energi på tullefeatures, og sist men ikke minst få orden på kvaliteten sin. Det går ikke an å levere ut biler med feil på den måten de gjør nå og fortsatt overleve om man skal femdoble produksjonen og selge til ikke-entusiaster.

For uansett hvor glad man er i Tesla (jeg er på min andre og er i det store og hele veldig godt fornøyd med bilen) er det ingen vits å late som de får til kvalitet eller at det virker som de vet noe særlig om hvordan man bygger biler for massemarkedet (som er noe helt annet enn nisjeproduksjonen de har hatt til nå).
#371
Jepp, men nå ser det jo ut  til å begynne å røre på seg, og da er det synd Tesla ikke har kommet lenger og at de fortsatt sliter med kvalitet og gjør merkelige designvalg.
#372
Tror ikke de pleier å legge ut, da de selger rapporten for $500.000 i etterkant :)

(Munro er ingen hvemsomhelst, dette er det han gjør og han er veldig kjent i bilverdenen. https://www.google.no/amp/s/jalopnik.com/the-fascinating-company-that-tears-cars-apart-to-find-o-1787205420/amp)
#373
Ja, hurtigladernettverket er en stor fordel. Men den er jo også enkel og relativt billig å kopiere.
#374
Tesla / Sv: Feil på nye biler, kundeservice og ventetid
søndag 04. februar 2018, klokken 13:41
Du skal være ganske blind av Tesla-kjærlighet for å mene at det de driver med er akseptabel kundebehandling. Ja, de rydder opp i feil etter noen måneder, men det er noen måneder for lenge å vente på å få ordna feil som ikke skulle ha oppstått i utgangspunktet.

Da en stor del røyk på en (meget) eksotisk BMW jeg kjørte hadde de delen på verksted i løpet av 24 timer og bytta den ut i løpet av under en uke. Da var det snakk om oljepumpa på en bil det er under ti av i Norge.

Tesla derimot leverer ut biler med feil og bruker ukesvis på å skaffe den enkleste lille del, før de henger seg opp i nye uker før de får ordna opp.

Jeg har opplevd tre ganger nå at jeg har avtalt time noen uker frem i tid, møtt opp på avtalt tidspunkt, for så å få beskjed om at delen ikke er på lager. Det er rett og slett parodisk dårlig av Tesla. Da hjelper det ikke at man får lånebil og at de rydder opp etterhvert.

De er ikke en liten startup som kan ta ting på sjarmen lenger, det er på tide å ordne opp i serviceapparat og kvalitet om man skal ha noe håp om å overleve konkurransen på halvlang sikt.

Tesla har tre helt unike ting de er fantastiske på. Drivlinje, superlading, og oppdateringer. Alt annet er de håpløse på i forhold til alle reelle konkurrenter i premiummarkedet. Problemet er at de tre tingene de er gode på er langt enklere for konkurrentene å replikere enn det er for Tesla å replikere det konkurrentene får til - nemlig kvalitetskontroll, QA, generell bilbygging, etc.
#375
Det er helt supert å redefinere hvordan ting skal gjøres og å utfordre vedtatte sannheter - men da må man vite hva man gjør.

Det er der jeg tror Tesla sliter hardt - fordi de har lyktes i å redefinere konseptet «bil» på et par veldig sentrale områder (drivlinje, oppdateringer) kan det se ut som de har fått for seg at absolutt alt de «gamle» driver med bør utfordres. Det er ikke nødvendivis noen god idé.

Jeg kjører en del bmw ved siden av Tesla, og det er nesten latterlig hvor mye bedre biler BMWene er om man ser bort fra drivlinje og muligheten for oppdateringer. Brukergrensesnittet er bedre, man har et verkstedapparat som virker, interiøret er av en helt annen klasse, alt er gjennomtenkt og virker, etc.

Heldigvis for Tesla er de alene om cruisere med elektrisk drivlinje, så de forblir favoritten. Men når nå Jaguar og Audi lanserer biler med tilsvarende rekkevidde i år tror jeg Tesla bør være fryktelig redde. For meg er det iallfall ingen selvfølge å velge Tesla igjen ved neste korsvei om en av de etablerte tyske kan tilby elektrisk drivlinje og tilsvarende rekkevidde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA