Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - dundun

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 09:40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:14Hvordan ser du for deg at en finner riktig multippel?

Det er jo det markedet gjør helt av seg selv om troen på Tesla robotaxi forsvinner.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 12. april 2024, klokken 09:28
@ToWalkOrDrive Det er jo derfor jeg sier "en multippel". Den kan godt være høyere enn snittet i bilbransjen, men Tesla er ikke annet enn et voksende industriselskap som går godt, før de eventuelt faktisk leverer noe av det andre de har lovet.

(Jeg kjøpte min første Model S i 2014 og skulle gjerne satt de penga i Tesla-aksjer i stedet!)
#3
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 12. april 2024, klokken 09:23
Kan egentlig et selskap som selger bil til sluttkunde påberope seg unntak fra forbrukerkjøpsloven fordi produsent går konkurs?
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. april 2024, klokken 22:11
Sitat fra: emurof på tirsdag 09. april 2024, klokken 19:01Hvem er det som klager over det? Alle produsenter selger med tap, inkludert de europeiske. De eneste som ikke taper store penger på elbiler er Tesla og BYD.

Det har da vært plenty mumling i skjegget i mediene om kinesisk subsidiering?

Sitat fra: emurof på tirsdag 09. april 2024, klokken 19:01Hva mener du med "normalisering"? Tesla har ikke engang satt i gang salget av billigbilen sin enda.

At de prises som et industriselskap og ikke som en vekst-startup. Altså som en multippel av ebitda og ikke med fantasitall.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 05. april 2024, klokken 12:42
Jeg tror elbilmarkedet begynner å bli som "det vanlige" bilmarkedet, med mye større spenn i hva folk ser etter.

Tesla er gode på software og rekkevidde, men software er neppe en differensiator for late adopters, og jeg tror mange overvurderer betydningen av rekkevidde ved kjøp.

Da står man egentlig igjen med at Tesla må levere på de store visjonene om revolusjon, eller forvente en normaliseringen av aksjeverdiene over tid, og den normaliseringen vil gjøre vondt!
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 04. april 2024, klokken 16:41
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 04. april 2024, klokken 15:36
Sitat fra: dundun på torsdag 04. april 2024, klokken 13:23Å klage over at Kinesiske produsenter selger med tap er hyklerisk. Europa og USA pumper penger inn i batteriproduksjon, og Tesla levde på subsidier i en årrekke.
Hvis det var meg du siktet til angående Kinesisk sponsing av sine produsenter, så er det helt feiloppfattet. Det var kun en understrekning av noe som påvirker markedet og dermed TSLA.

Det er mange ting å klage på i dagens verdenssituasjon, om Tesla har konkuranse er definitivt ikke en av dem😏

Siktet ikke på noen i denne tråden :)
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 04. april 2024, klokken 13:23
Selv om det skulle komme en salgsboost tror jeg det grunnleggende problemet for kursen vil være om folk slutter å anse Tesla som en vekstkomet med nær ubegrenset potensiale og heller tenker på dem som en industriell aktør. Da skal prisen tilsvare omsetningen, altså skal den som det sies i Finansavisen deles på ti fra i dag.

Å klage over at Kinesiske produsenter selger med tap er hyklerisk. Europa og USA pumper penger inn i batteriproduksjon, og Tesla levde på subsidier i en årrekke.

Tesla lager fine biler, men forspranget er ikke lenger veldig stort1, og om de i tillegg slutter å vokse og ikke klarer å lever på alle de fantastiske nyvinningene de har lovet er det ingen verdens grunn til at aksjene skal koste mer enn andre bilfabrikanter sine.

[1] Programvaren er fortsatt milevis foran alt annet, men når man kan bruke telefonen til det meste i konkurrentenes biler er ikke forspranget nok til å være utslagsgivende.
#8
...og det er sikkert en hel del som tenker som deg, men akkurat dette er jo et felt der man har 100% presis statistikk, så det er i tilfelle enkelt å vri opp incentivene igjen dersom målet skulle begynne å glippe.
#9
Irriterende å miste privilegier man har hatt, men de var jo bare ment å vare så lenge elbil var et nisjeprodukt folk måtte pushes til å kjøpe.

Ingen vits med incentiver til å kjøpe det man uansett ville kjøpt.
#10
Kjenner jeg irriterer meg over hele "sports"-opplegget.

Dette er ingen sportsbil, og trenger ikke røde sømmer og sånt fjas.

Ellers tipp topp, krysser av på alle mine krav, og blir nok min neste bil (GTX, lang, sjuseter)
#11
ID. Buzz / Bestilling av lang variant / 4x4
tirsdag 13. februar 2024, klokken 17:33
Fikk (offisiell men usikker) info i dag om at lang bil kan bestilles fra ca uke 20, firehjulstrekk fra ca uke 30.
#12
ID. Buzz / Sv: ID Buzz long wheelbase
onsdag 07. juni 2023, klokken 20:47
Fint med lenger bil og firehjulstrekk og alt sånt, men om de klarer å få fiksa den helvetes programvaren så kjøper jeg ny på flekken!

Tror aldri jeg har vært borti verre programvare i et massemarkedsprodukt enn i ID.Buzz.
#13
Jeg har også gjort det. Enkel prosess hos vegvesenet. Ingen økning i forsikringspremie.
#14
Sitat– Vi skjønner nå at det ikke var godt nok bare å svare på spørsmålene tilsynet stilte oss. De hadde forventet at vi kunne backe opp med tilstrekkelig dokumentasjon og testing.

No shit, Sherlock   ::)
#15
Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.

https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge

Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.

Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.

Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA