Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PionerThink

#631
Er fordeler og ulemper med alt ::)
Har opplevd et par-tre ganger at ungene har "sparka" opp bakdøra med det resultatet at den har kommet borti nabobilen. Heldigvis har det gått bra til nå, dvs at det var min dør det ble hakk i >:(
Dette kan jo ikke skje med i3 sine bakdører og små barn, for da har man parkert lovlig nærme nabobilen ???
#632
Zoe / Sv: Den store vintertesten; 225km
onsdag 01. mars 2017, klokken 22:53
Takk for innspill :+1:
Hadde også håpet at det kanskje holdt med 25-30 min lading da en stopp m/4 i bilen fort tar så lang tid ::)
Har også vurdert i3, og den måtte vel hurtigladet ca det samme for å kunne klare de resterende 12 milene ;)
Er vel bare Ampera-e som hadde klart det uten lading av de "normalt prisede" elbilene, men den vil man ikke få på 3-8 uker :laugh:
#633
Zoe / Sv: Den store vintertesten; 225km
onsdag 01. mars 2017, klokken 11:58
Dette var jo oppløftende ;) Har sett litt på Zoe 400 km da tanken var om det var mulig å ta turen fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy med den på en lading(ca.300 km). Ser at det er ladestasjon både på Moi (125km) og Vikeså (177 km), og bruker man ca.16 kwh/100 km så er det vel ca 30 kw forbrukt av 41 kw tilgjengelig når man ankommer Vikeså(regner med litt ugunstig topografi osv på vegen bort). Har man da 25% igjen og ønsker å lade til 80% som er det gunstigste, så tar jo dette fort over 1,5t på semihurtig 22 kw lading vil jeg tro? Nå er det jo bare 125 km igjen av turen etter Vikeså, men med Rennfast x2 så er det 4 stk undersjøiske tuneller som skal forseres, så man bør jo minst ha 60-70% tilgjengelig?
Hvis noen som er flinke på dette med tall og lading så hadde jeg satt stor pris på om ovenfor kunne bekreftes mtp hvor lang tid man måtte ha ladet på Vikeså, og om mine antakelser ellers om forbruk er riktige? ::)
#634
Zoe / Sv: Kampanje pris på Zoe
onsdag 01. mars 2017, klokken 09:22
Ringte Motorforum Kristiansand i går av ren nysgjerrighet ref ovenfor spørsmål om Zaptec lader samt leveringstid på Zoe 400 km.
De kunne opplyse at tidligere gjeldende prisliste hvor dette var en "opsjon" å velge, mot å frasi seg wallbox/hjemmelader og betale i tillegg den nette sum av 7500,- fremdeles var gjeldende! (mao så er det bare å trekke 20 000,- av prisene på de tre utstyrsvariantene slik de står i lista)
Det er mulig at Zaptec tar seg veldig godt betalt for denne laderen da for å ta inn litt utviklingskostnader :o
Leveringstid på ny Zoe var forøvrig 2-3 uker fikk jeg beskjed om!
#635
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
mandag 27. februar 2017, klokken 10:43
Så følgende på Bilnorge i dag:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=47568
Tyder på at folk trenger en puff bak i resten av verden også for å gå over til elbil. Enten i form av incentiver som i Norge, eller forbud mot forurensning av fossilbiler(spesielt diesel), som de har prøvd i Oslo, og snakker om å innføre andre steder:
https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/02/four-of-worlds-biggest-cities-to-ban-diesel-cars-from-their-centres
https://cleantechnica.com/2017/02/23/stuttgart-germany-begin-selective-banning-diesel-cars-high-pollution-periods-2018/

Selv om prisene på Elbiler er på veg ned, og rekkevidden på veg opp, så må det nok en kombinasjon av gulrot og pisk til før menigmann går over til elbiler i stor skala ???
#636
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
onsdag 22. februar 2017, klokken 11:10
Ref. tidligere innlegg om dieselmotorens snarlige død så ser det ikke ut som alle deler dette synet:
http://www.bmwblog.com/2017/02/21/bmw-diesel-clear-commitment-development-new-engines/
Her sier Mr.Gerhard Wölfel, Managing Director of BMW Motorenwerk: "We do not see any drop in the demand for diesel engines, and we would like to have a factual discussion on the subject. We will still need highly efficient internal combustion engines in the next 10, 20 years due to the CO2 reduction targets in Europe and in many other countries around the world. The BMW Group will continue to develop its diesel engines in the future. Developing means investing. By the end of 2017, we will build 30 new engine test stands by investing 100 million euros, which will enable us to continue to develop and build the best engines in the world. This is a clear commitment to Austria and the location of Steyr."
Tviler derfor på at BMW gidder å investere 100 Mill Euro(er det nærmere 1 milliard NOK?) hvis diesel skal bli forbudt?
#637
Har i-Miev 2012-modell og starter forvarming hver morgen før jeg drar nå i vintersesongen. Lar den stå på 10 min hvis ikke frost og kanskje opp i mot 20 min hvis frost. Funker hver gang. I følge diskusjonen på denne tråden så trekker varmeren fra fremdriftsbatteriet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32144.15.html
(men lader "fyller jo etter" det den klarer når man starter forvarmingen)
Mener å ha lest her inne at fjernkontrollen faktisk rekker 200-300m alt etter hindringer i veien, og er du innafor så vil den starte hver gang så lenge du er tilkoblet lader ;D
Har forøvrig en kollega som har e-Up, og han har etter mer enn et år ikke klart å få appen til å virke så han kan starte forvarming :o (har en mistanke om at han ikke har lagt sjela i det heller da han står i fellesgarasje som skjelden har minusgrader:-)

Uansett så virker i-Miev sin hver gang i all sin enkelhet, og dette var grunnen til at jeg kjøpte denne framfor en av de andre Trillingene :+1:
#638
Jeg målte direkte på polene under lading av fremdriftsbatteriet på vår i-Miev. Spenningen lå på 14,5V faktisk, så jeg var mer bekymret for at det var litt i det meste laget ::)
#639
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
torsdag 16. februar 2017, klokken 19:09
Enig med siste taler, jeg håper du får rett doldis1, men synes konklusjonene dine er litt kjappe og optimistiske ;D
Var vel litt større "sprang" fra hestevognene til T-Ford enn fra dagens biler til hel-elektrifisering?
Arbeidsstokken forsvinner ikke uansett, og dette er vel også en politisk miljøsak? I følge noen politikere så er ikke dette et problem før vi får pusteproblemer >:(
Både Kodak og Nokia tviholdt vel på sine prinsipper til det siste. Dette kan vel ikke sies om dagens store bilfabrikanter som alle innehar elbiler, og har kommende elbiler av ulike varianter i komminga!?

Kommer til å skje veldig mye mellom 2020 og 2030, så vi får bare holde oss klare til den nye hverdagen når den kommer ;D
#640
Elbilen i Samfunnet / Sv: Når vil elbilen ta over fullstendig ?
torsdag 16. februar 2017, klokken 11:45
Det er ikke lett å spå fremtiden da det er altfor mye politikk inne i bildet som påvirker avgjørelsene til bilfabrikkene. Husk at som det sies lengre oppe her at Elbiler utgjør en marginal andel av totalsalget verden over. Tesla er jo bare en lilleputt! De tre store i Tyskland kunne når som helst produsert en SUV-lignende(Crossover) med AWD og hengerfeste som hadde tilfredsstilt alle her inne på forumets våte drømmer. En av grunnene til at de ikke gjør det er at de har en eksisterende portefølje de skal selge, og investerer stadig millioner av Euro på utvikling av eksisterende(les; ny E-klasse, 5-serie og A6 bare for å nevne noe). At de da skal bruke X antall millioner på å lage elbiler for en liten masse sånn umiddelbart, er lite sannsynlig. De store produsentene har allerede alternative bensin- og hybridbiler til diesel, så dette er bare noe det kommer mer og mer av med lengre el-rekkevidde. Derfor er det ikke noe problem for dem om dieselsalget går nedover. Husk også at de(og politikerne) har utfordringer mtp deler av arbeidsstokken som vil forsvinne hvis de skal 100% elektrifisere!? Så følgende tekst inne på Bilnorge.no til morran i dag:
Elbil-trussel
Nye tall har dukket opp i Tyskland, der man diskuterer elbilens trussel mot eksisterende arbeidsplasser. Martin Prager, som er spesialist på insolvens-rett i den tyske Advokatforeningen regner med bortfall av 100.000 arbeidsplasser og en rekke konkurser når elbilen kommer på høyde med de fossile om 15 års tid. En elmotor inneholder 200 deler, en vanlig motor: 2.000.

100 000 ser jeg på som et "lite anslag", og det er vel ikke vanskelig å se for seg at både politikerne og bilfabrikkene både har et inntjenings- og samfunnsansvar oppi det hele?
De har alt å vinne på å ikke designe nye Elbiler uten at de enten blir tvunget til det, eller at land innfører incentiver som vi har gjort i Norge. Alternativt tvinger det seg frem når de største byene i Europa bli dekket av smog som de store asiatiske byene, men dette vil ta tid. Hvor lang tid er ikke godt å si ???
Hybridbiler med lengre el-rekkevidde er det første som kommer og vil gjøre at utslippene i storbyene reduseres, samt at bilmerkenes totale CO-utslipp reduseres betraktelig selv med nye testregimer ;)
#641
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 15. februar 2017, klokken 22:31
Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. februar 2017, klokken 15:35
En kombinasjon av relativt høy bil, lav vekt og relativt stivt oppsett gjør vel i3 ganske utsatt for sidevind. Synes ikke det er nevneverdig plagsomt, men sammelignet med f.eks Model S så er det jo merkbart. Men mye bedre enn f.eks Gen 1. Touran som vi hadde en gang i tiden.
Stivt oppsett? Skifter de ikke fjærene for å få den stivere, slik at hjulene får bedre kontakt med underlaget?
Jeg har jo eid en E70 tidligere, og den rikka seg ikke om det blåste stiv kuling sideveis ;D Men så veier jo den 1 tonn mer også da som Model S ca :o
Har forresten kjørt lånebil på verkstedet som var 2.gen Touran, og de føltes veldig stabile selv om jeg ikke husker å ha kjørt i akkurat kuling fra siden ::)
Nå er det ikke hver dag slikt skjer, så det er jo ikke en komplett "showstopper", selv til prisen den har :)
#642
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
onsdag 15. februar 2017, klokken 15:10
Vet ikke om det er rette plassen å forespørre, men det er jo "Ting jeg lurer på" angående i3 ???
Jeg var inne og så litt på nettet og kom da over en test av Bolt vs i3 der det ble nevnt at i3 var litt utsatt for sidevind i høye hastigheter: http://www.bmwblog.com/2017/02/13/test-drive-bmw-i3-vs-chevy-bolt/
Jeg har selv Trilling og prøvekjørte i3 forrige uke og opplevde det samme. Kjørte Trillingen på veg bort for testing og det ristet godt i bilen på veg til forhandler, noe som ikke er uvanlig med den smale høye Trillingen. Ble derfor litt overrasket at i3 også nesten oppførte seg likt på samme sted? Er det andre eiere av i3 som har opplevd det samme? Ser også i teksten at de henviser til at noen i3 eiere har skifte fjærer på bilen for å unngå dette:
"BMW i3 owners report that this goes away with putting after market springs on the car"
Han mener videre at dette er noe BMW burde ha ordnet opp i selv, og at muligens i3 S vil bli forbedret mtp håndtering av slik kastevind!? Er jo litt skuffende at i3 får såpass tyn av Opel(Chevy) Bolt når de liker å titulere seg "Premium Car"? (PS. Jeg har eid 3 stk ulike BMW'er og har F11 i dag, så dette er ikke noe sleivspark til BMW)
Skal man legge 300' lapper i ny elbil så bør den jo ligge bra på veien ::)
#643
Sitat fra: Beamer Screamer på mandag 13. februar 2017, klokken 23:38
Det er jo bare å innse at stort sett det eneste som taler for Trillingen vs. andre elbiler er prisen. Pluss kanskje at den er liten og oversiktlig og smidig i bytrafikk.

Jeg leide BMW i3 for en tid tilbake. Den koster det dobbelte av en Trilling og har ca like mye innvendig plass og gjør egentlig samme nytten som en Trilling. Var i3'en verdt det dobbelte? Ja det var den. En annen verden hva opplevd kvalitet, ytelser og luksus angår.

Men jeg beholder likevel Trillingen da den gjør jobben helt greit til en billigere penge, og delvis også fordi jeg ikke gidder å styre med kjøp og salg av bil etter såpass kort eierskap.

:+1:
Helt enig med BS da jeg også prøvde en i3 94Ah i forrige uke. Totalopplevelsen er helt av en annen verden og med den rekkevidden kunne man i realiteten nesten ha kjørt Kr.sand-Stvg på en hurtiglading ved plussgrader ;D
Men er det verdt 3 ganger prisen jeg vil få for i-Miev'en som fungerer suverent i hverdagen? Som kan forvarmes på morran så man kommer ut til en varm(les; lunken i -10) og isfri bil ;)
Nei jeg tror ikke det, og det kommer drøssevis av alternativer fremover, samt at bruktmarkedet vil flomme over av brukte med rekkevidde rundt 150-200km i løpet av året og neste. Disse er mer enn gode nok til vårt daglige behov og er vel dobbelt så komfortable som Trillingene :P
Her er det bare å glede seg for den som ikke "må ha" 300-400 km rekkevidde på en lading ;D
#644
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Ny ladekabel til Peugeot Ion
mandag 13. februar 2017, klokken 10:19
Takker for oppklarende svar fra flere her inne :+1:
Siden man kun klarer å få en økning fra 10A til 13A effektivt selv med 16A, så ser jeg ikke så mange grunner til å kjøpe ny ladekabel for 4-5 lapper :o
Får heller prøve å isolere bilen litt bedre for å holde på varmen, det er jo som en sa så beskrivende her inne "et stort sort hull" nede i fotbrønnen der kulden kommmer inn ;D
#645
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Ny ladekabel til Peugeot Ion
fredag 10. februar 2017, klokken 15:47
Sitat fra: fredag på fredag 10. februar 2017, klokken 11:34
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 09. februar 2017, klokken 15:25
Dersom du med vanlig stikk mener Schuko, så kan du vel ikke lenger få disse for 16A.

I-Miev og Ion trekker vel ikke mer en 13,37A uansett.

Mulig den ikke trekker mer ved lading, men fint om du kunne dokumentert dette? Hadde vært greit nå på vinteren å kunne ladet ved 16A når man kun har en liten time til rådighet og skal ut igjen ::)
Er det ikke slik at når man forvarmer på i-Miev så trekker den 4200W/240V=17,5A-10A(vanlig lader) = 7,5A ekstra fra fremdriftsbatteriet? Har man derimot en slik justerbar lader og øker f.eks på lader til 16A før man starter forvarming så vil man nesten dekke alt fra nettet og beholde max igjen til fremdrift?
Er jo ikke noe tvil om at den første streken forsvinner litt kjappere etter en forvarming, så det hadde vært greit å kunne "sluppet unna" med minst mulig trekk fra fremdriftsbatteriet hvis mulig :o
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA