Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PionerThink

#571
Kjøpe elbil? / Sv: Fiat e500
mandag 03. juli 2017, klokken 08:53
Jeg synes mange Italienske biler er flotte og se på, og ikke minst det å høre når en Maserati fyrer opp får nakkehårene til å reise seg ;D
Tror allikevel jeg ville hold meg unna en Fiat 500e etter å ha lest denne saken for en tid tilbake:
http://www.tv2.no/a/4131078/

Vet at ikke dette nødvendigvis er gjeldende i dag, men hvorfor ta sjangsen når det finnes så mange andre alternativer ::)
#572
BMW i3 / Sv: Ulyd i forstillingen ved kjøring i dumper
onsdag 21. juni 2017, klokken 13:08
Sitat fra: 02jan på søndag 14. mai 2017, klokken 20:32
Veldig bra, har disse lyden fortsatt på min (høres ut som defekt tårnlager), men har dessverre ikke tid til å skru på bruksbilen min, men skal sjekke ut det du har funnet ut - dette burde isåfall vært skikkelig skrudd sammen fra dag 1.
Hører 5-10 klakkelyder over hver fartsdump - litt som min totalt utslitte 75' golf da jeg var 18.

Da var turen også kommet til meg når det gjelder ulyder. Det dukket opp noen knirke- og klunkelyder i lav fart og ved rattutslag i stillstand :(
Snakket med Bavaria som sa jeg bare skulle ta turen opp for å ta en prøveturtur med en mann fra verkstedet. Som sagt så gjort, og det tok ikke mange sekundene før han fastslo at det var lagrene for fjærbena som var synderen. Dette var pga saltingen sa han, men siden det foreløpig kun var et "norgesproblem" så antok han at BMW ikke kom til å lage noen beskyttelse som ville løst problemet. De skulle bestille dem inn, så blir det skifting i desember ved neste service :+1:
Alt i alt har jeg vært fornøyde med Bavaria Kristiansand de to gangene jeg har vært der da de har tatt tak i ting med en gang og løst dem :D
#573
Kia Soul EV / Sv: Soul 30 kWt i forhold til 27 kWt batteri
mandag 19. juni 2017, klokken 14:30
Sitat fra: Initium på søndag 18. juni 2017, klokken 13:59
hvor er det omtalt at Seul har fått nytt batteri ?

Er noen uker siden det ble offisielt at Soul kom med nytt batteri:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33747.0.html
#574
Har hatt samme problem med iPhone 6 på min bil, så i går prøvde jeg å følge anvisningene som Orbit lenket til. Har ikke fått noen innkommende samtaler enda, så vi får se resultatet neste gang noen ringer(får be kona ringe for å teste kanskje :o)
#575
BMW i3 / Sv: Maks batterikapasitet i servicemenyen 94Ah
fredag 16. juni 2017, klokken 11:59
Det var jo en litt kul måte å finne det ut på :+1:
Må bare passe på at man først er innlogget på connectedDrive, og at bilen ligger inne som valg!
Fikk opp 19,33 Kwh etter at fruen har kjørt 2 km til jobb og brukt noen "watter" til å frese opp bakkene ;D
#576
BMW i3 / Sv: Hvor langt etter "tomt" batteri
fredag 16. juni 2017, klokken 11:20
Som jeg skrev i mitt innlegg lengre opp og refererte til i et tidligere innlegg, så overså jeg advarslene om tauing når jeg kjørte den tom for strøm ::)
Bilen gikk etter et par km rett og slett inn i en slags "bremsemodus" slik at vi måtte kjøre til siden og rekvirere bergingsbil :-[
I etterpåklokskapens ånd så burde jeg jo ha gjort som Frank.J.J skriver, dvs stoppet før tunellene mens det ennå var et par km igjen på GOM. Så ringt etter min svoger, latt han taue meg mens jeg hadde bilen i "D" og da fått ladet litt samtidig som jeg kanskje brukte litt energi til å følge etter i oppoverbakkene :o
Kan heller ikke se noen grunn til at dette ikke skulle kunne gå greit ;D
#577
BMW i3 / Sv: Hvor langt etter "tomt" batteri
tirsdag 13. juni 2017, klokken 09:32
Vår bil hadde vært inne på service i desember 2015 når vi kjøpte den i slutten av mars 2017, så den hadde nok også kjørt 5 km etter at GOM sto på 0 km på det tidspunktet vil jeg tro ::).
Når vi hadde den inne for en garanti-sak en av de første dagene i april 2017 ble det også oppdatert siste versjon software, og noen uker etterpå fikk jeg smertelig erfare at den stoppet ved 0 km: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,33196.15.html
Jeg hadde jo håpet den gikk 5 km etter at det sto 0 på GOM, men dengang ei :o
P.S: Jeg hadde bilen så kort tid før den ble levert inn og fikk SW oppdatering at jeg aldri registrerte om den hadde %-visning i displayet ;D
#578
BMW i3 / Sv: Hvor langt etter "tomt" batteri
mandag 12. juni 2017, klokken 11:40
Jeg opplevde etter siste SW oppdatering at bilen stoppet på 0 km :-[
Andre brukere har sagt at før denne SW oppdateringen så gikk den 5 km ca når det sto 0 rekkevidde igjen, så dette avhenger da om hvilken SW versjon bilen har :o
#579
Ser at det er ulike tilbud hos Birger N Haug, men det ser ut som de reklamerer for 24 mnd leasing:
https://www.bnh.no/leaf-leasing/
Ellers så er det noe som gis til Nissan eiere der man må logge seg inn, så det er jo en mulighet for at dette kanskje gis fortrinnsvis til de som har Leaf, eller venter på nye Leaf?
http://nissan.birgernhaug.no/nye-biler/kampanje/show/group/vehicles/ZE0/index.html
Er jo ikke ofte det gis så korte kontrakter som 1 år eller mindre på leasing vil jeg tro, så da må det nesten være i kombinasjon med at man forplikter seg til å skrive kontrakt på ny kommende Leaf eller noe slikt?
Uansett, så gode tilbud vil de vel ikke reklamere for på nettsidene sine, så da må man nok avlegge dem et besøk ;D
#580
BMW i3 / BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon
fredag 02. juni 2017, klokken 15:24
Ser i en artikkel at BMW også vil gjennomføre batteribytteprogram for Nord Amerika(NA) som de tidligere sa ikke kom til å bli gjort: http://www.bmwblog.com/2017/06/01/bmw-na-testing-94-ah-retrofit-bmw-i3-60-ah-u-s-market/
De refererer til en pris på 7000 Euro, noe som har stått uforandret siden lansering, men er det noen som vet om i3-eiere som har byttet batteri her på bjerget? Eventuelt andre steder i Europa?
Hadde euroen stått i 6,5 så hadde det jo kanskje vært litt mer interessant, men 70 000,- er jo samme differanse som nyere 60 Ah versjon vs ny 94 Ah versjon, så da er det jo uaktuelt :o
#581
Kjøpe elbil? / Sv: Delepriser Elbil - ny nøkkel
torsdag 01. juni 2017, klokken 14:16
For ikke å snakke om fjernkontroll til styring av varme og lading på i-Miev som koster enda mer ::)
Tror det var snakk om 7000,- eller noe for den lille dingsen når kona til en bekjent mistet sin og måtte ha ny :(
Ellers var det vel ikke noen bombe at BMW og MB havnet på topp kanskje ;)
#582
Kjøpe elbil? / Forlenget Rekkevidde
torsdag 01. juni 2017, klokken 10:26
Når de først skulle oppdatere batteriet så var det ikke med mange kilowatt må jeg si:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=48026
Hadde det ikke vært en idè å øke det bittelitt mer for å møte dagens, eller fremtidens konkurranse? ::)
#583
Jeg var vel litt i samme situasjon som trådstarter der jeg skulle bytte ut en Trilling til fordel for bil med litt lengre rekkevidde og mer komfort.
Så at prisene for Zoe 40Kw og i3 94Ah havnet nesten på det samme hvis man skulle ha både Zaptec(evnt. NoFuel) og hjemmelader for å dekke alle behov! Som trådstarter sier så er det bortimot 300' man snakker om og relativt mye penger for biler som faller mye i pris!
Jeg endte opp med en i3 60Ah til 180' som var gått litt over 36' km, og har ikke angret ett sekund. Kjempemorsom bil å kjøre og har det jeg trenger av utstyr minus Skinn, ACC, ryggekamera(dvs parkeringspakken). Men den har Halvan&Kudong musikkanlegg samt DAB+ og stor Navi, så det holder i lange baner. Når det gjelder lading så har jeg i det siste hatt noen turer hvor lader ligger like ved CirkleK. Når jeg da har plugget inn og startet lading som tar 1-2 min, labber jeg så bort med CK-koppen og tar meg litt gratis kaffe. Går en tur på toalettet, og når jeg er tilbake etter 10 min så har jeg akkurat fått nok strøm til hjemveien på motorveien i 100km/t i 5 mil. Så lading går veldig fort og man rekker ikke mye mer enn en kopp kaffe++ mens man lader for noen tiere ;D
Har også vært litt motstander av det å stoppe for å lade, men når det er så enkelt og greit er det ikke å tenke på!
P.S. Jeg kjørte 50 km på motorvei kl.A/B i 90 km/t snitt, 17 km landevei i litt lavere hastigheter og landet da på et forbruk på 12,3 kw/100km som jeg synes er veldig bra! Hjemveien gikk det drøye 1 kw mer pga høyere hastighet og hjemlengsel 8)
P.S.2 Har i det siste hatt 150-155 km rekkevidde hver gang jeg har startet på vei til jobb, og pga mye nedoverbakker står den nesten på 150 når jeg er framme etter 2 mil også, så reell rekkevidde sommer er 14-15 mil, mens på vinteren ligger det nærmere 10-11 mil alt etter temperatur utenfor og inni bilen :D
#584
BMW i3 / Sv: Ny i3 eier
onsdag 31. mai 2017, klokken 10:29
Var også i tenkeboksen for om mulig å kjøpe Zoe 40Kw da denne kunne ta oss fra Kr.sand til vestlandet med kun en liten ladestopp tilsvarende hurtiglading på i3 94Ah. Syntes Zoe hadde sine positive sider med et beskjedent ytre som passer vår gårdsplass, samt relativt stort baggasjerom så en familie på 4 faktisk kunne klart seg på en helgetur :+1:
Det som trakk ned var jo at vi måtte ha Zaptec lader(eller tilsvarende NoFuel) for å bortelade, og da disse kun er 10A så måtte vi ha en hjemmelader i tillegg for å få fylt opp litt kjappere i en hektisk hverdag. Når man la på dette, valgte "mellompakken" og vinterhjul så var man jo plutselig ikke langt fra en i3 94Ah :o
Jeg valgte derfor å kjøpe brukt i3 til 180' som var gått 36400 km, og er strålende fornøyd med bilen som flere andre her også skriver!
Kom fra Trilling og der måtte man på vinteren hele tiden tenke på varme vs. rekkevidde, og det føltes som det var et stort sort kuldehøl nede i fotbrønnen :( Når det er sagt var det en relativt problemfri bil og funket til nærkjøring i 80% av tilfellene og hadde sine sjarmerende sider ::)
Har allerede hatt flere BMW'er, og ble heller ikke skuffet over i3'en som selv med 60Ah batteri leverer så det holder! Satser på at batteriet varer +100 000 km og at det da kan byttes til større batteri til en litt rimeligere penge, så kan dattera på snart 15 overta bilen når hun får lappen om noen år :D
#585
BMW i3 / Sv: Utvendig vask
torsdag 18. mai 2017, klokken 10:53
Til dels enig, men da stemmer jeg faktisk for å bruke børsteløs vask og heller kjøpe seg ei kanne med f.eks Sonax Extreme avfetting som du sprayer bilen med før du kjører inn i vaskemaskinen ;D
Ser på vår F11 og har mistanker om at den har vært kjørt i børstevask da det liksom er "tilfeldige ripe" over det hele som man typisk ser med en arbeidslampe, men ikke så lett i dagslys :o
Dette unngår du med børsteløs vask i det minste :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA