Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - PionerThink

#511
BMW i3 / Sv: Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3
onsdag 29. november 2017, klokken 09:23
Forsøkte å ta en kjapp selvvask i går med påfølgende spyling oppunder framskjermene i en hektisk hverdag.
Var litt vanskelig å se hvor ting var i mørke, så det ene bildet ble litt dårlig, men gir allikevel et inntrykk.
Synes det var litt skitt og noe tegn til korrosjon, men boltene var stort sett fine syntes jeg! Burde nok skrubbe litt rent jeg også, men siden de skal skiftes til uka så vet jeg ikke om det er noe stort poeng ???
#512
BMW i3 / Sv: Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3
fredag 24. november 2017, klokken 14:56
Jeg fikk antydninger om at dette var et typisk "norgesproblem" grunnet saltingen vi har på våre veier! Nå skal det sies at vi ikke var inne på temaet galvanisk korrosjon, og jeg har ikke sjekket om dette er et problem andre steder i verden på BMW i3 ???
For alt jeg vet kan det være en dårlig kombinasjon, så hvis noen av medlemmene her inne sjekker sin bil som ikke går så mye på saltede veier kan jo det være en indikasjon om det stemmer eller ikke?
#514
BMW i3 / Sv: Korrosjon på aluminium i hjulopphenget I3
fredag 24. november 2017, klokken 10:43
Slik jeg kan tyde er dette bildet av opplagringen til fjærbena som BMW-karen kalte det. Jeg fikk en klikkelyd når jeg svingte i lav hastighet tidligere i høst, og tok da turen opp til Bavaria for å sjekke hva det kunne være?!
Tok en fra verkstedet 30 sekunder å konstatere at det var lagrene og at dette var et kjent fenomen på BMW i3. Han mente det var saltingen som tok knekken på dem!
Jeg fikk beskjed om å avtale bytte av dem på garanti, men valgte å ta det sammen med service nå i beg. av desember siden bilen var "due for service" 12/2017!
Tenker jeg skal forhøre meg litt om det kan lønne seg med noen form for "anti-korrosjonsmiddel" oppi der i form av tynn film àla Owatrol eller Dinitrol på spray? Eventuelt kombinert med spyling med vann på vinteren ???
#515
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
torsdag 23. november 2017, klokken 09:37
Det var litt av en ilddåp med nybilen du fikk :o
Tenkte at når du var i Lærdal i 19-tida så ville det bli en sen kveld mtp vær og føreforhold over fjellet!
Godt du kom deg helberget over og er fornøyd med bilen i hvertfall :+1:
#516
BMW i3 / Sv: Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
torsdag 23. november 2017, klokken 09:31
Tror faktisk det kan ha vært en kombinasjon av flere ting siden det nylig hadde vært saltet og all saltsørpa ikke hadde rukket å regne bort enda ::)
Fartshumpen ligger slik at det samler seg litt opp i forkant av den, så det kan jo hende at dekkene et lite øyeblikk har mistet grepet, og ABS har slått inn siden det føltes som pedalen gikk et lite ekstra trinn ???
Men den påfølgende oppbremsingen for fotgjenger var det ikke noe tilsvarende som ovenfor som kan ha spilt inn, så her tror jeg det kun er litt salt og fukt på skivene kanskje?
Når det gjelder funksjonen med at bremsene legger seg på litt for å tørke så tror jeg denne funksjonen ligger inne i SW på i3. Hørte i hvertfall til morran i dag etter noen hundre meter og i forkant av det første krysset at bremsene la seg litt på noen sekunder :+1:
#517
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
onsdag 22. november 2017, klokken 15:36
Dette blir jo en god "jomfrutur" får man si :o
Håper du har godt med klær og ladeledning til telefonen ;D
Været er jo ikke akkurat av det supreste, så du må ha hell og lykke på veien :+1:
#518
BMW i3 / Sv: Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
onsdag 22. november 2017, klokken 11:00
Jeg tenkte faktisk på dette med slitasje på bremsene, men her skal sies at jeg tidligere i sommer hadde en jobb på noen plastdetaljer nede under fronten på bilen og hadde da fremhjulene av for å komme bedre til! Tok da en runde på bremseskivene foran med rondell og fjernet alt av rust på begge sider av skivene som skyldtes lite bruk fra forrige eier ::)
Når jeg skiftet til vinterhjul for en uke siden så var skiver og klosser i veldig god stand og ikke antydning til mer enn en litt større "stripe" på innsiden av skiva, som jeg anser nesten som normalt. Jeg har også som jeg nevner hatt en fast "bremserengjøring" hver morgen for å holde dem i fin form, noe som ble bekreftet at de er ved hjulskifte :+1:
Diskuterte litt med en kollega her med i3, og han mente det kunne skyldes kombinasjonen kalde bremser, fuktig vær og litt "saltlake" som har sprutet opp med slapset før jeg bremset. Han sammenlignet litt med etter en bilvask hvor dårlige de kan være da, noe jeg sier meg enig i langt på vei ::)
Moralen er vel når det snør sidelengs og det er et føre som i dag så bør bremsene testes litt før man kjører i bynære strøk og kan risikere bråbrems for fotgjengere eller plutselige situasjoner som kan oppstå ;)
#519
BMW i3 / Sv: Er i3 bilen for meg?
onsdag 22. november 2017, klokken 09:42
Spennende! Hvor langt skal du kjøre for å komme hjem med det nye gliset?
#520
BMW i3 / Dårlige bremser i kaldt og fuktig vær?
onsdag 22. november 2017, klokken 09:25
Hadde en litt rar opplevelse med bremsene til morran i dag når jeg hadde min faste "bremserengjøring" ;)
Var litt i egne tanker og satte gearvelgeren i N og startet oppbremsingen før fartshumpen litt senere enn normalt. Da opplevde jeg at bremsene tok veldig dårlig, og jeg måtte øke trykket betraktelig som igjen fikk det til å føles som om pedalen gikk "ett nivå" lengre inn. Er litt slapsete føre i dag, og rundt null men ikke glatt der jeg bremset.
Hadde ikke rukket å tenke så mye over det, men rett før jobb etter en rundkjøring hopper det fram en fotgjenger fra mellom bilene i køen som går motsatt vei som gjør at jeg må bråbremse foran gangfeltet. Igjen føler jeg det litt som om bilen ikke stopper så fort som vanlig, så jeg må legge ganske mye kraft på for å få stoppet bilen raskt nok. Hadde ikke stor fart da jeg vet at det kan komme fotgjengere og syklister over her, så det skal ikke være årsaken ???
Eneste er at jeg var ute en tur i går kveld og traff på saltebilen, men mener jeg husket å bremse litt før jeg parkerte for å unngå "saltlake" på skivene, men kan det allikevel ha bidratt litt? Eller var det en kombinasjon av kalde bremser, fuktig vær og litt "saltlake" som har sprutet opp med slapset før jeg bremset? :o
Har jo relativt nye Blizzak vinterdekk på også, men at de skal ha noen betydning kan jeg ikke forstå?
Må nok være litt påpasselig og teste bremsene litt oftere ved slikt vær tenker jeg ;)
#521
BMW i3 / Sv: Feil retning på felgene
onsdag 15. november 2017, klokken 10:37
Sitat fra: GrønnSvartfarge på tirsdag 14. november 2017, klokken 12:51
Sjekk rulleretningen på dekkene. Jeg gjenkjenner ikke mønsteret på disse dekkene, men alle dem jeg har vært borti med denslags mønster skal rulle motsatt vei; spissen ned mot asfalten først så vann og slaps blir dyttet ut til sidene i stedet for å løfte bilen opp til planing.
He-he, var felgene jeg også var mest opptatt av, men etter ditt innlegg hvor du påpekte dekkene så jeg til min overraskelse at de faktisk var montert feil vei ;D
Bildene er fra salgsannonsen, men når jeg mottok bilen sto den på sommerdekkene som heldigvis var riktig montert med de breiere dekka bak og de smalere foran ;)
Når jeg fikk lagt på nye vinterdekk var jeg nøye på å gi beskjed om at felgene var "speilvendte" og at de dermed måtte passe på rulleretning parvis på felgene!
Dette fikk de til, så når jeg monterte de nå i helga var jeg nøye på rulleretningen til dekkene slik at den stemte på hver side :+1:
#522
BMW i3 / Sv: Merkelig etter vinterdekk-bytte
tirsdag 14. november 2017, klokken 15:51
Ref denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32644.75.html  hvor vi også diskuterte trykk på vinterdekkene så justerte jeg mine opp til 2,7 og 2,9 på måleren på stasjonen i går. Når jeg sjekket på sensorene inni bilen etterpå viste disse 2,5 og 2,7, så det virker som disse viser generelt litt lavere(0,2 bar) enn de man bruker å fylle med på bensinstasjonen? Noen andre som også opplever dette?
Bilen føltes bedre enn ved 2,3 og 2,5, men tror jeg også skal øke litt etter hvert kanskje slik at trykkene er 2,8 og 2,9 inni bilen? Spesielt hvis mildværet fortsetter fremover ???
#523
BMW i3 / Sv: Feil retning på felgene
tirsdag 14. november 2017, klokken 09:19
Tror Ingeniøren har helt rett i at det spiller null rolle ;D
Det ble helt lydløst i bilen etter å ha skiftet til vinterhjul, selv med "bredsiden" til ;)
#524
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. november 2017, klokken 15:57
Fant litt om dekktrykk i denne tråden som igjen refererer til en artikkel på dinside.no: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13703.msg215743.html#msg215743
Her sier de en økning på 10% på std sommerdekk, noe som tilsier at man da egentlig bør kjøre på max+ ref tabellen i linken over. Så kan man ytterliggere legge på 10% for vinterdekk, noe som gjør at man da kan ha ca 2,8 framme og 3,3 bak.
Sier vi at man i utgangspunktet har litt for lite foran ref tabell, så er ikke 3,0 foran og 3,3 bak så langt borte i fra det jeg vil prøve meg på tror jeg ???
#525
BMW i3 / Sv: Slippe gassen charge problem?
mandag 13. november 2017, klokken 09:24
Skiftet til helt nye Bridgestone Blizzak nå i helga, og fylte dekkene til 2,3 og 2,8 siden vi stort sett kjører med tom bil. Etter noen turer føler jeg at det er litt som å konstant "kjøre i motvind" med disse dekkene kontra sommerdekkene, som også viste seg å være utslitte bak ::) Egentlig kanskje ikke så rart da, men tenkte å øke trykket til max fra tabellen i ettermiddag, dvs 2,5 og 3,0 for å få mindre rullemotstand ???
Kom da til å tenke på at det kanskje ikke var nødvendig å ha så stor forskjell på trykket heller for dagligdags kjøring der man ikke akkurat provoserer bilen så mye ref forrige tråd?
Når jeg tenker meg om har jeg faktisk øket trykket på samtlige BMW'er jeg har hatt i framdekkene til å være lik bak for å unngå slitte skuldre og sporing, men hva erfarer de som har hatt i3 noen år her inne på forumet mtp dekktrykk? Følge max på tabellen eller ha mer foran så man ligger rundt 2,8 begge steder på 19'' 155 str vinterdekk?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA