Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PionerThink

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32
31
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
« på: Mandag 18. Februar 2019, klokken 09:33 »
 [ You are not allowed to view attachments ]
Var på EU-kontroll for noen måneder siden med min 2014 modell, da hadde den gått ca 66000. Måtte bytte skiver bak pga rust på innsiden. Foran var det visst fremdeles OK. Har blitt flinkere til å ta en hard oppbremsing før jeg setter den fra meg. Får se om det hjelper.
Samme her også, men på 52' km ca i mai  i fjor var mine rustet i stykker bak ???
Har en mistanke om at hun som eide bilen før aldri har hatt en kraftig oppbremsing så lenge hun hadde bilen!
Byttet bak selv og bilen gikk igjennom EU-kontrollen, men nylig fikk jeg opp varsel om "Brake pad wear indicator", så nå må jeg vel bytte foran også snart :(
Kjøpte komplett sett både foran og bak i samme slengen, så de foran tas nok i forbindelse med bytte til sommerhjul
Ellers har jeg også praktisert hard bremsing i bunn av en bakke før en fartshump, og de nye bremsene bak ser blanke og fine ut enda så lenge! Tror allikevel jeg vil prøve å ta en bakoverbremsing i ny og ne for å sikre at de også tar på innsiden siden det var der de hadde rustet mest!

32
Model 3 / Sv: Ville du valgt Y dersom den fantes nå?
« på: Tirsdag 12. Februar 2019, klokken 11:50 »
Familien har gått fra stasjonsvogn til SUV, og tilbake til stv. med 4-hjulstrekk som far var veldig glad i. Eneste var at ungene ble bilsyke og fruen klagde på litt dårlig plass. Ble derfor SUV igjen med hengerfeste som kun brukes en håndfull ganger i året, men er kjekt å ha, samt at vi liker å sette oss rett inn i bilen fremfor ned.
Har satt meg opp på iX3 da denne er den som er nærmest slik vi ønsker vår neste elbil. Hadde Mod.Y kommet i stedet for Mod.3 hadde det fort kunne blitt Mod.Y på bekostning av iX3 så sant den hadde hatt normale dører, hengerfeste og rekkevidde opp mot Mod.3.

33
BMW i3 / Sv: 60ah rekkevidde
« på: Onsdag 06. Februar 2019, klokken 10:47 »
Jeg ligger også på rundt 10 mil nå om dagen med varierende temp rundt 0 grader med snø, slaps og regn.
Skal dog ikke opp i mot motorveihastighet før rekkevidden daler like fort som vintersola :o
Sett avreisetid minst 3 timer i forveien og aktiviser forhåndsklimatisering så har du varm bil og tilnærmet 100% batteri når du starter! (sjekket dette senest i dag etter at bilen var ferdig forvarmet, og etter å ha kjørt 200m sto batteristatus på 100%)
Som de andre sier kan du senke temp'en litt eller kjøre deler av turen med Eco Pro+ så burde dette være grei skuring 8)

34
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 16:20 »
Ja, men de som har bakluke har ofte resten av bilen også:-)
https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?disassemble_no=&q=i3&type=&brand=BMW&models=i3+I01+2013-&partgroup=Biler+for+demontering&mileage=&haspictures=false&fromyear=&toyear=&orderby=CarYearModel
Kan være den er limt, men ikke verre enn at du skal klare å dra den av med makt eller hjelpe til med en varmluftpistol :+1:

35
BMW i3 / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 14:22 »
Hvis ikke forhandler tar noe garanti kan du jo ta deg en tur til en lokal bilopphugger også?! Er jo mange som har bakluker https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?q=i3%20bakluke&model_id=0&brand_id=0&member_id=0&models=i3%20I01%202013-&brand=BMW&start=1
Har de fremdeles biler stående er det jo bare å nappe ut en pakning?

36
BMW iX3 / Sv: Reservasjon av iX3
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 14:14 »
Selv har jeg fått veldig lyst på e-tron de siste dagene, etter svært positive tester og det er den første elbilen som tikker alle boksene våre.
Men så er det ventetiden, har jo ingen e-tron reservasjon, og jeg ønsker helst å levere i3'n i innbytte for å slippe alt styret med privatsalg.
Nå skal det vel sies at BMW har hatt veldig kontroll på leveringstidene på i3 frem til nå, og har de samme leveringstidene på iX3 når den kommer om et halvt års tid ser det jo lyst ut 8)
Du kan jo risikere å få dem samtidig, e-tron og iX3 ;)

37
BMW iX3 / Sv: Reservasjon av iX3
« på: Fredag 01. Februar 2019, klokken 09:24 »
Klykken: :) :+1:
Når det gjelder materialbruk for iX3 så er det en egen post hvor dette er diskutert: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=42655.0

38
Hyundai KONA / Sv: Kjempetrøbbel med ladeluka!
« på: Torsdag 31. Januar 2019, klokken 15:22 »
Kjøp en silikon-spray på Biltema og spray godt rundt innafor luka og på hengslene, samt låsemekanismen.
Dette forhindrer snø og sludd å feste seg og dermed luka fra å fryse fast!

39
BMW i3 / Sv: Bulk på vår I3, ekstrem pris på utbedring
« på: Torsdag 31. Januar 2019, klokken 09:55 »
Sjekk også nbfbildeler.no hvor de har inne en god del. Her er mange dører, og er du heldig så kan du finne en i riktig farge også: https://www.nbfbildeler.no/nbf/S%C3%B8k/?q=i3+d%C3%B8r+foran&brand=BMW&models=i3+I01+2013-

Bare skriv speil evnt farge på dør i søkefeltet så får du sikkert flere treff!
Lykke til!

40
BMW / Sv: Rykter/nyheter om kommende BMW elbiler (oppdatert 09.01.2019)
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:38 »
Han legger også til følgende i samme artikkel om ladehybridene:
However, while these cars are profitable, electric models could do even better but in this case things are a bit more complicated. “Electrification shows very different levels of adoption across different regions and even within regions. It is very successful in Norway and less so in countries such as Italy. In Germany, for example, we also see big differences between cities, mainly due to infrastructure. It remains very difficult to forecast the penetration of electric vehicles, which is why flexibility is one of the pillars of our strategy"
Det er vel her strategien med skalerbare plattformer(CLAR) kommer inn vil jeg tro ref. diskusjonen om iX3 ;D

41
Audi e-tron / Sv: Angående rekkevidde
« på: Onsdag 30. Januar 2019, klokken 09:24 »
26 mil uten noe last og tilbake til der han startet.
Det blir fort snaut for de som ser for seg å bruke denne på vinteren til hytta på fjellet med full bil og kanskje takboks...
Tror ikke det er mange som har en snittfart på 110 km/t til hytta ;D
Med en bil av e-trons størrelse(les; luftmotstand) så vil nok forbruket reduseres betraktelig bare ved å senke snittfarten til under 90-100 km/t.
Når det gjelder bremseskiver og trimming av disse er det lurt å finne seg en bakke hvor man setter gearvelgeren i nøytral(eller minimum regen), sjekker i speilet om man ikke har bil bak, og foretar minst en daglig fullbremsing til stillestående for å få trimmet bremsene :+1:

42
BMW i3 / Sv: Ting jeg lurer på.
« på: Tirsdag 29. Januar 2019, klokken 09:43 »
Har i overkant av 50% av batteri igjen når jeg parkerer etter endt dag - kan det være smart å kjøre batteri så tomt som mulig før man hurtiglader/hjemmelader?

I tilfelle ja, hvorfor? Takk for svar.
Det er såpass god "buffer" på batteriet at det skal ikke være nødvendig å tenke på noe annet enn å bare plugge i lader når du kommer hjem uavhengig av SOC(State of Charge).
Noen sier at det en gang i blandt kan være greit å kjøre pakken litt ned og la den lade seg helt opp for å balansere cellene litt, og andre igjen sier at en hurtiglading i ny og ne også gir dem en ekstra "piff".
Ikke noe å tenke på egentlig, så bare kjør og lad når det passer ;)

43
BMW / Sv: Rykter/nyheter om kommende BMW elbiler (oppdatert 09.01.2019)
« på: Mandag 28. Januar 2019, klokken 14:59 »
Den nye i4 muligens spottet på en bilbefrakter:
https://www.bmwblog.com/2019/01/25/spied-is-this-the-upcoming-bmw-i4-caught-on-a-car-carrier/
Ser ut som den ligner litt mer på 4-serie Gran Coupe enn det tidligere konseptet ;D
Er vel som artikkelen er inne på at de vil gjøre den litt mer "spiselig" for mulige fremtidige kunder ???

Edit: Var jo litt blind og så ikke dette innlegget når jeg postet mitt https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43846.0  :-[

44
Elbiler i media / Sv: Uuups...Feil hjemmelader blir dyrt.
« på: Fredag 25. Januar 2019, klokken 09:09 »
Sjekket strømregningen mot fjorårets, og det skilte ca.1000-lappen for oss også. Opp fra drøyt 2600,- til snaut 3600,- i Jan.2019. Tror dette er gjengs hos de fleste som jeg har pratet med :(

45
BMW i3 / Sv: Hurtigknapper. Hvordan har du programmert dine?
« på: Tirsdag 15. Januar 2019, klokken 10:42 »
1.Dekktrykk
2.Fruens mobil
3.Forbruksoversikt
4.Ladeoversikt
5.Traction Control

Resten husker jeg ikke ;D

Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32