Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PionerThink

Sider: [1] 2 3 ... 38
1
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 09:50 »
Jeg tar heller bil nr 1000 fra Tyskland enn bil nr 50000 fra freemont.

Tar strengt tatt en TMY fra Kina før en fra USA dersom produksjonen lar vente på seg.
Skal se om ikke antakelsen din slår til og det kommer Model Y fra Kina før Berlin :o
https://electrek.co/2020/05/04/tesla-gigafactory-shanghai-double-in-size-model-y/
Er vel ingen handelsrestriksjoner for Europa når det gjelder kjøp fra Kina? Eller har Trump'en truet fram noen ekstra importavgifter her også ;D

2
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 11:20 »
Har egentlig veldig rett fram vei til jobb med kun en rundkjøring(men noen rundkjøringer blir det jo uansett ellers), så jeg tror ikke det er grunnen ???
Bavaria mente for øvrig at det ikke skulle ha noen sammenheng med bytte av tårnlagrene, så jeg tror jeg tar en sjekk av forstilling i.f.m EU-kontrollen jeg snart skal ha :)
Bilen er jo gått 83000 km, så ikke uvanlig å ta en forstillingskontroll etter en slik kjørelengde vil jeg tro?

3
Model Y / Sv: Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 11:04 »
Tror ikke det er uvanlig i de fleste biler at det dugger litt når det er fuktig vær, har dratt inn fukt med våte labber, og i tillegg lar luft-anlegget stå på auto og auto-resirkulasjon ???
Antar dette har noe med at auto-settingen prioriterer ben og kupè, men ikke frontrute like mye!
Setter bare over på rute+ben de gangene dette skjer og så forsvinner det som dugg for solen :D

4
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: Onsdag 22. April 2020, klokken 10:51 »
Betimelig spørsmål om justeringen av forstilling blir påvirket ved skifte av tårnlager ???
Skiftet til sommerhjul i forrige uke og så da at framhjulene var litt mer slitte på skuldrene enn de bak😲
Kan legge til at jeg har kjørt med 2,8 bar foran og 3 bar bak, så det kan jo ikke skyldes for lavt lufttrykk slik jeg kan se?!
Har sendt mail til Bavaria angående dette, så får vi se hva de svarer?

5
BMW i3 / Sv: Feilmelding bremser
« på: Mandag 20. April 2020, klokken 09:41 »
Jeg hadde lik, eller tilsvarende utfordring etter skifte av skiver og klosser framme. Det gikk et par dager så dukket feilmelding opp på ny igjen selv om sensor og klosser/skiver var byttet.
Viste seg da at jeg ikke hadde klart å skyve koblingen til sensor som ligger inni boksen ved hjulet tilstrekkelig sammen slik at det var nok kontakt, og feilmelding kom derfor opp igjen.
Tok ut kontakten igjen og brukte en vannpumpetang som klarte å gripe over begge ender, og presset så koblingen helt sammen.
Vipps så var feilmeldingen borte for godt!

6
Model Y / Sv: Tesla Model Y Videos
« på: Tirsdag 14. April 2020, klokken 11:27 »
Bra oppsummering etter tre uker med Tesla Model Y:
https://insideevs.com/features/409289/tesla-model-y-three-week-review/

7
Test av elbiler / Sv: Test Tesla Model Y vs Jaguar I-Pace vs
« på: Fredag 27. Mars 2020, klokken 12:08 »
Folk får vekte det de liker best selv - synes på samme tid at testen/sammenligningen presenterer i alle fall de enkle målbare faktorene rimelig greit, og det er lett å se at TMY kommer veldig godt ut. Jeg hadde i alle fall ventet til TMY var her og jeg hadde fått prøvesittet og kjørt den før jeg mente noe om hvor mye eller lite "premium" den er.
Du sa det jo ganske klart selv, "de enkle målbare faktorene" og at TMY kommer veldig godt ut her.
Når det er slike enkle faktorer så tar ikke disse hensyn til om dørene høres ut som "valsede colabokser" når de lukkes ;D Ikke tar det hensyn til at lakk flasser på kanaler etter et par års tid, eller "panel gaps" fremdeles er et diskusjonstema!? Lista er lang over ting som taler mot at Tesla er en premiumbil på lik linje med I-Pace/e-Tron.
Jeg har selv bestilt Tesla Mod.Y og vet at den er pr i dag det beste kompromisset hvis man skal ha 4WD, god plass, rekkevidde og ladefart til en grei pris. Premium kvalitet som de foran nevnte forventer jeg dog ikke, men håper samtidig de har forbedret seg noe ;)

8
Test av elbiler / Sv: Test Tesla Model Y vs Jaguar I-Pace vs
« på: Torsdag 26. Mars 2020, klokken 09:59 »
Hmmm, når forfatter av artikkel begynner med at "The Tesla Model Y is one of the few premium electric SUVs on the market today" så blir jeg litt skeptisk ???
Jeg mener, Subjektivt sett, at det fremdeles er forskjell på å sette seg inn i en Mod.3 kontra I-Pace/E-Tron mtp premiumfølelsen, men det er som sagt min mening.
Ellers er det nok riktig at Tesla Mod.Y slår I-Pace på mange flere punkter ;)

9
BMW i4 / Sv: i4 - kamuflert testbil fotografert
« på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 13:24 »
Du har nok rett i at dette legger føringer for hvordan grillen blir på i4 senere, men resten av bilen blir nok litt forskjellig fra bildene siden disse viser coupe-versjoner.
Bilder og film viser vel i4 som en gran coupe med 4 dører?
Tror nok det krever litt tilvenning om denne typen grill skal bli det nye "varemerke" til BMW :o
Husker jo Audi sin overgang fra tradisjonell rektangulær grill fra før- og tidlig 2000-tall, til den store de fikk rundt 2005. I dag tenker vel ikke de fleste på at Audi hadde en liten grill for 15 år siden?

10
BMW i3 / Sv: Bytte av styrelager
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 23:12 »
Jeg fikk byttet mine styrelagere på garanti for drøye to år siden ifm service, og når mekaniker ble med i bilen for å verifisere kunne han bekrefte at det var saltinga som tok knekken på dem :(
Jeg mente jeg hørte en ulyd i lageret igjen i fjor rett før service, og da tilbød Bavaria Kr.sand å bytte dem igjen pga at det var under 2 år siden sist de var byttet. De sa det var 2 års delegaranti :+1:
I tillegg måtte jeg bytte utløser for ladepistol, og det var ikke innenfor garanti og kostet noen lapper :o
Har en mistanke om at dette er gjengangere på denne bilen :-\

11
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
« på: Lørdag 21. Mars 2020, klokken 23:53 »
Som gr skriver har jeg også fått nok nå >:(
Er mer enn nok andre ting å investere de 15' i enn fortsatt gi BMW rentefritt lån :-\
Med bare bakhjulstrekk har kona uansett sagt nei til iX3, og etter at hun så siste reklamevideo av i4 ble det kjærlighet ved første blikk ;)
Så da er det bare å håpe at den får 4WD før den kommer i 2022 eller når det måtte være :D

12
BMW i3 / Sv: Hvor lang tid tar det å lade en 94ah fra tom til full
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 13:35 »
Så at innlegget fra svensken var fra 2014, så da regner jeg med at målingen han har foretatt er med en lader som gir 12A (ref bildet av kladd som er lik den jeg har!)
Burde kanskje gi mer hvis man putter på en 3dje parts 16A lader? Men hvor mye? Står litt her også http://elbilwiki.no/index.php/BMW_i3:Lading
Stemmer det at den gir 16A uansett hva innstillingen er på i bilen med 16A lader? Høres merkelig ut?

13
BMW i3 / Sv: Hvor lang tid tar det å lade en 94ah fra tom til full
« på: Torsdag 19. Mars 2020, klokken 09:55 »
Fant disse tallene på nett fra en svenske som hadde målt: https://bmwi3owner.com/2014/02/charger/
-Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
-Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
-Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)

Regner med eventuelle ladetap kommer "oppå" disse tallene hvis en skal bruke dem til å regne ut ladetiden?

14
Model Y / Sv: Tesla Model Y har varmepumpe
« på: Tirsdag 17. Mars 2020, klokken 12:13 »
Som gr skriver er jo en BEV varmepumpe litt mer avansert siden den har et typisk PTC-element utover en vanlig AC, som igjen består av materialer med spesielle egenskaper i følge https://en.wikipedia.org/wiki/Heating_element og avsnittet "PTC ceramic elements".
Dette gjør jo at på biler som ikke har så stort batteri, typisk i3 første gen. og 1.gen facelift Leaf, ikke får så veldig store rekkeviddeforskjeller på vinter vs. de uten med tradisjonelle varmeelementer(typisk trillinger og 1.gen Leaf). Jeg antar at Tesla bruker avanserte PTC-elementer på Mod.S/X/3, og med relativt lang rekkevidde så får ikke disse samme reduksjonen som de "gamle" trillingene og 1.gen Leaf.
Har personlig eid i-Miev og nå i3, og jeg må innrømme at jeg er glad for at Tesla har implementert VP på Y nå. Etter å ha sett forskjellen mellom i-Miev og nå i3 så ser ikke jeg for meg så mange negative sider så fremt holdbarheten på VP er som på de siste gen. Elbiler?
Jeg starter f.eks forvarming på i3 når jeg går fra kontoret på kalde dager, og typisk når jeg kommer til bilen i P-huset 5 min senere så er kupeen begynt å bli lunken uten at det er forsvunnet mer enn et par km på rekkevidden på de kaldeste dagene ;)

15
BMW i3 / Sv: Hjulskift
« på: Mandag 16. Mars 2020, klokken 18:36 »
Har vært diskutert før dette, og jeg har ikke brukt noen pad på i3 enda ref denne posten: https://elbilforum.no/index.php?topic=33340.msg573101#msg573101
Erfaringen er dog at på større og tyngre biler(les; BMW SUV) kan det nok være en fordel med pad grunnet større sideveis krefter under jekking pga løftehøyden, som igjen gjør at festet kan bli litt skvist ::)

Sider: [1] 2 3 ... 38