Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - PionerThink

Sider: 1 [2]
16
BMW i3 / BMW i3 60Ah - Praktisk rekkevidde fra 80% SOC
« på: Torsdag 20. April 2017, klokken 14:30 »
Bare for å ha prøvd å kjøre vår nyervervede i3 60Ah på litt mer enn lokalturer, så planlegger jeg nå en tur fra Kr.sand til Kopervik på Karmøy i helga. Reiser alene, så da trenger jeg ikke tenke på om det tar litt lengre tid pga ladestopp.
Eneste som jeg synes er litt utfordrende er praktisk rekkevidde etter hurtiglading til 80% sammen med litt utfordrende topografi langs E39. Jeg prøvde i går kveld å lage en kjøreplan med litt alternativer:
Kjøre- og ladeplan Kr.sand-Kopervik
1ste etappe Kr.sand-Moi 125Km (hvis ikke Moi innen rekkevidde kjører jeg ned til Flekkefjord hvor det er 103 km)
2dre etappe Moi-Ålgård 75 km (hvis fra Flekkefjord må det regnes snaut 100 km hvis mulig?)
3dje etappe Ålgård-Kopervik (38 til Mortavika + 54 fra Arsvågen)= 92 km

Retur Kopervik-Kristiansand
1ste etappe Kopervik- Vikeså [Ålgård (38 + 54)= 92] + 24 km = 116 km (Kan lade på Ålgård hvis uforutsette ting skulle oppstå og ikke nok rekkevidde til Vikeså!)
2dre etappe Vikeså-Pitstop Kvinesheia 103 km (Kan lade i Flekkefjord etter 78 km hvis det kan se ut som ikke klarer Pitstop pga stigningene opp på Kvinesheia)
3dje etappe Pitstop Kvinesheia-Kristiansand = 78 km (Alternativ 3dje etappe er Flekkefjord-Kristiansand 103 km)
Begynner med 100% oppladet batteri på begge startetappene så derfor litt lengre kjørelengder her, men er som nevnt veldig usikker på de resterende etappene på hver tur.
Er det noen som kan dele praktiske erfaringer her så setter jeg veldig stor pris på det!

P.S Er jo flere ladestasjoner rundt om hvis det skulle "knipe på", men er jo ikke så lysten på å måtte dra store omveier hvis man kan slippe?
P.S.2 Værmeldingen sier nordvestlig frisk bris(midt i mot) på veg bort med ca.7-10 graders varme og tørre veier på sommerdekk str. 19". Hjem igjen noe det samme men mer fare for fuktig vegbane, dog med vinden i ryggen, så da går vel det litt i pluss :)

17
BMW i3 / Ladehastigheter
« på: Tirsdag 11. April 2017, klokken 19:27 »
Hadde bilen inne grunnet en plutselig svilukt, og fikk beskjed at de hadde skiftet AOC ventilen som kunne være feilkilden(den ventilen som føler på luftkvaliteten når resirkuleringen står på A=auto og bestemmer om ny luft skal komme inn eller fortsatt ha resirk.). De opplyste også at de hadde skiftet en bolt til motorfestet og oppdatert SW.
Ladet også bilen opp, og når jeg hentet den så sto rekkevidden til hele 150 km i Eco Pro modus, så alt var jo vel så langt :D
Etter å ha satt bilen på lading samme kveld så syntes jeg det var litt rart at den ikke ville være ferdig ladet før dagen etter kl.0745 ref displayet. Skal innrømme at jeg ikke er den første til å lese bruksanvisningene, så godt mulig det står der allerede hvorfor den plutselige forlengede ladetiden ::)
Uansett så googlet jeg og fant ut at det er mulig å gå på innstillinger->Laddning hvor det er tre valg for å stille inn ladehastigheten: Maximal, Reducerad og Låg. Her sto min markert på Reducerad, noe som forklarte hvorfor den tok litt lengre tid! Spørmålet jeg ønsket svar på var da hva som ligger bak disse modusene?! Ny googling avdekket da følgende:
Low is charging the car at 5.95 amps (1300 W) and thus should work if the socket has a 6A fuse or higher
Reduced is charging the car at 8.7 amps (1900 W) and thus should work if the socket has a 10A fuse (or actually I know it does because that is what I have and I use it every day)
Maximum I have not yet tested (because our socket in the garage only has a 10A fuse), but I suspect that it might be charging at just under 12A.
Edit: Maximum has now been measured to 11.5A (2500W)
Spørsmålet er om det har noen hensikt å la den stå på "redusert" lading hvis dette passer mitt kjøremønster heller enn å la den stå på "max"?
Plutselig har man jo av og til kjørt bilen ganske tom, og følgelig må man gå helt inn i menyen og endre dette for å unngå at den ikke blir ferdigladet morgenen etter?!
Kan legge til at det står 12A på min lader og jeg har 16A kurser på 400V anlegg på et hus fra 2005, så kapasitetsmessig burde det ikke være noe problem å la den stå på Max. Er det da noen grunn for å ikke la den stå på Max?
På forhånd takk for innspill!

18
Zoe / TIng jeg lurer på med Zoe!?
« på: Fredag 17. Mars 2017, klokken 11:28 »
Hadde en prøvetur med Zoe 400 km i går under relativt "greie" forhold med noen få grader i lufta og bygevær.
Når jeg startet så sto den på 218 km rekkevidde(100% oppladet), men uten varmeseter på. Siden det var litt kjølig i bilen skrudde jeg disse på, men det tok jaggu meg over halve turen på 16 km før de ble varme. Er dette normalt på Zoe?
Etter å ha kjørt frem- og tilbake så sto vel rekkevidden på rundt noen og 192-193, som må være greit etter å ha kjørt 34-35 km.(relativt flatt terreng med noen bakker i hver ende)
Eneste jeg savner litt på bilen var litt kraftigere regenerering mot kryss og i bratte nedoverbakker. På i-Miev har vi muligheten til å sette gearvelger i B når man ønsker litt kraftigere regen, og C på motorvei hvis ikke behovet er så stort. Følte at Zoe i "Drive" minte mye om C på i-Miev, og derfor litt "svak" til tider for å kunne optimalisere regenerering ved både kort- og langturkjøring? Noen innspill om det er mulig å påvirker dette ved å bruke gass- eller bremsepedal?
Til slutt så lurte jeg litt på dette med Zaptec Portable lader og muligheten for å kjøpe denne i tillegg til veggboksen man får med Zoe. Mine foreldre har et hus med IT-nett og i tillegg ved besøk andre steder er det jo greit å ha denne laderen, men hva koster det å kjøpe den separat, og hvem selger den?
Ellers syntes både jeg og fruen at bilen var veldig hendig og grei, men kanskje litt trang i fotbrønnen på passasjersiden for langbente personer.
Var en del ting på en gang dette, og når jeg først er i gang, vet forresten noen om det finnes takstativ til Zoe?
På forhånd takk for alle svar!

19
Har en Think 2001-Modell av USA-type som trenger en ny kjærlig eier. Hadde tanker om å utføre vedlikeholdslading og vannpåfylling selv, men ser at tiden ikke strekker til. Ny eier må derfor kunne få utført dette om ikke lenge. Bilen har fått ny-overhalt bakaksling i Danmark sommeren 2014, ny bremsewire og bremseskiver til EU-kontrollen i 2015(godkjent Aug.2015). Batteripakken er muligens original og har fungert greit, men jeg tror kanskje den bør sjekkes av kyndige siden den trekker litt mye strøm når den står parkert.
Har stående 3 ekstra batterier som følger med, samt noen smådeler da jeg har skiftet en vifte på radiator og lader. Er kjørbar, men har bare gitt den litt lading de siste månedene for å "holde liv i den". Har ikke noen formening av pris, så vennligst gi bud! Send PM eller mail hvis du er interessert eller ønsker svar på noe!
Mvh Arild V. Jørgensen

Sider: 1 [2]