Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - PionerThink

Sider: [1] 2 3 ... 32
1
BMW / Sv: BMW "iNext" prototype produksjon igang
« på: Onsdag 21. August 2019, klokken 11:14 »
Tilnærmet samme artikkel på norsk:
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=52126

Hadde vært gøy med like mye info og bilder på iX3 ???

2
BMW i3 / Sv: Etterinstallasjon av ryggekamera
« på: Tirsdag 06. August 2019, klokken 12:01 »
Tenkte litt på det samme siden kamera er veldig greit når man rygger selv om man har PDC. Har begge deler på en annen bil og må innrømme at det er greit når det er murkanter osv man ønsker å ha kontroll på ved rygging.
Jeg lurte jo på om det var et alternativ å kjøpe deler fra høggeren og sette på enten ny bakfanger eller bare flytte over kamera som sitter midt på toppen av bakfanger: https://www.nbfbildeler.no/nbf/Bildeler/bmw/i3-i01-2013-/bakdetaljer-karosseri/stotfanger-bak/3004-666075/
Det som er spørsmålet ellers er jo denne "Emulator-modulen" og om den kan kjøpes av høggeren? I tillegg om det ligger ledningsnett klart for å ettermontere på en bil som ikke har dette tilvalget originalt? (mangler jo også knappen i midtkonsollen som slår av/aktiverer PDC/kamera, men den er kanskje ikke helt nødvendig?)
Mange spørsmål som må besvares før man kaster seg utpå et slikt prosjekt ???

3
BMW i3 / KLUNKELYD DRIVVERK
« på: Mandag 15. Juli 2019, klokken 12:03 »
Opplevde på tur i dag en klunkelyd fra drivverket i lav hastighet ved småkjøring.
Etter en handlestopp og to skulle vi hjemover, og allerede etter 1mil hørtes det mer lyd som gikk over til during. Både fruen og jeg var et øyeblikk redd for at vi ikke skulle komme oss hjem.
Det føltes også som veldige finvibrering i bilen som fulgte lyden.
Prøvde å sette den i N og renne litt, men lyden vedvarte.
Høres ut som en tur til BMW er eneste løsning slik jeg kan se?!
Noen som har opplevd tilsvarende?

4
Leaf 2010-2017 / Sv: Trille i N?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 14:10 »
Er jo ikke noe problem med at den regenererer så lenge hastigheten opprettholdes? Blir jo feil å la den rulle hvis den bryter fartsgrensa? (i hvertfall for mye :police:)
Cruise control gjør jo jobben med å balansere gasspedalen som Sjalabais er inne på fører til krampe hvis man gjør det selv ::)
Det jeg gjør når jeg nærmer meg bunnen og ser den regenererer mindre er at jeg legger den over i N som gjør at den utnytter rulleenergien max så langt det lar seg gjøre. (når bilen settes i N avsluttes cruise control default :))

5
Leaf 2010-2017 / Sv: Trille i N?
« på: Fredag 05. Juli 2019, klokken 11:42 »
Bruk cruise control så holder bilen hastigheten selv! Funker i hvertfall fint på vår i3 i bakker som er lange og slake ;)

6
Tesla / Sv: Kan dårlig lakk og rustbeskyttels bli den neste store overskriften?
« på: Onsdag 03. Juli 2019, klokken 13:32 »
Hvilke underlag kjører du på Klykken?
Vår i3 har gått 71.000 km i lavlandet rundt Kristiansand i lave hastigheter, og har ingen spor på bakfangeren?
Så skal det sies at på de foregående BMW'ene vi hadde var klarlakken ganske preget på fremre kanaler av partikler fra framhjulene mens bak var det lite eller ingenting(bortsett fra foran bakhjul) ??? NB. De foregående var 4-hjulstrekkere vel å merke og kjørt på fjellet med saltede/snødekte og grusete veier i tillegg!
Skal jo sies i3'en har plastskjørt og spes utforming bak framhjul, samt folie foran bakhjul, og kjøres den mest på bare og saltede veier så skal det en del til for å få de helt store merkene på den, så derfor lurte jeg på din bruk av bilen?
Jeg vil derfor tro at underlaget man kjører på i årenes løp har en del å si for hvorden det ser ut både foran og bak alt etter hjuldrift?

7
BMW iX3 / Sv: 2020 BMW iX3 Spotted With Production Bodywork (29.08.2018)
« på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 14:39 »
Har vel tenkt litt som forrige taler jeg også, så må motvillig innrømme at jeg "just in case" har betalt depositum iX3, og lagt inn bestilling på Tesla Model Y i tillegg :-[
Nå har vel BMW lovet iX3 før TMY, så vi får se hva de tilbyr før noen endelig avgjørelse tas ???
Burde ikke være noe problem å få pengene igjen fra noen av dem antar jeg?

8
Model 3 / Sv: Detailing og vasketråden!
« på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 11:06 »
 :+1: Glemte å nevne det, og pleier å gjøre det etter vinteren da det alltid dukker opp litt RDS rundt om :(

9
Model 3 / Sv: Detailing og vasketråden!
« på: Tirsdag 14. Mai 2019, klokken 10:47 »
Er også enig med det Klykken skriver!
Skal jeg ha håndvask på bilen er det følgende som gjelder:
1) Prickbort på tørr bil i noen minutter(minus dekksidene som blir brune, men også felgene)
2) Skumlegging oppå Prickbort og la dette virke noen minutter før avspyling
3) Surfex HD 1/20 på nedre del av bilen og la virke noen minutter før avspyling
4) Hvis første vask etter vinter bruker jeg nå IronX og lar stå i 5 min til skifter farge og så spyler av
5) Går over bilen med clay(evnt claysvamp hvis ikke så ille) for å få bort de siste piggdekkstøvrestene hvis første vask etter vinteren
6) Håndvask med to bøtter etter punkt 4) hvis det er 1-2 uker siden sist.

Hvis hurtigvask på selvvask har jeg med en flaske med prickbort og surfex HD som brukes som ovenfor, men da dropper jeg berøring og tar kanskje heller og avslutter med voksavspyling for å få vannet til å perle av!
Skal prøve løvblåser jeg også, men regner med at både naboer og kona tror det har tørnet for meg hvis de ser jeg bruke den digre 230V løvblåseren på bilen :o

10
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
« på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 08:51 »
Hmm. Etter 2 år med i3'en og kjøring hver ukedag til jobben har Connected plutselig begynt å gi varsling på tlf om antatt kjøretid inkl. trafikk, og hva tid det vanligvis tar ???
Har plutselig BMW begynt å gjøre noe med Connected-systemet sitt :-\
Jeg som trodde jula bare varte til påske :o


11
BMW iX3 / Sv: Reservasjon av iX3
« på: Tirsdag 30. April 2019, klokken 16:30 »
Mer penger i fossilt. Om man tenker globalt.
Etter å ha vært en liten tur i USA i påsken så er det ikke vanskelig å skjønne at vår elbilpark bare er en dråpe i havet globalt, og den reelle andelen understrekes jo i denne artikkelen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO7kr1/venstre-raja-norge-har-ikke-tatt-el-bilboelgen?utm_source=vgfront&utm_content=row-16
Når det i tillegg stort sett selges motorsterke varianter i USA der selv Accord og Sonata leveres med V6'er, samt at de nyere BMW av typen X3/X4 sjelden var noe mindre enn seksere av typen M40i, så skjønner jeg jo de store produsentene mtp inntjening!
Vi snakker om lange køer for å få Kia e-niro, men jeg ble veldig overrasket av å se hvor mange ICE Kia som gikk der borte. Når min kollega sa at andelen i Korea også var enormt høy(sef. hjemmemarked) så skjønner jeg jo hvilke biler Kia tjener penger på! E-Niro er bare en compliance car som de akkurat gidder å lage nok av!
BMW tjener nok mer penger på hybrider også enn elbiler pr. i dag, så hvorfor skal de da satse 100% på elbiler?
Skal det bli noe fart i elbilsalget andre steder enn norge må det sterkere politisk "lut" til tror jeg!

12
BMW i3 / Sv: Rust på "bremsene"
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 13:53 »
Er det noen som har byttet til belagte bremseskiver?  For eksempel Zimmermann har slike skiver til i3.

De reklamerer i alle fall med at det skal hindre rust på navet og kantene av skiven. Korrosjonsbeskyttelsen forsvinner fort i slitebanen, men hjelper det noe at det er mer rustbestandighet ellers på skiven (annet enn visuelt)? Det virker for meg som rusten som legger seg utenom slitebanen på standardskivene, fort spiser seg innover på skiven når de er lite i bruk.
[ You are not allowed to view attachments ]
Jeg kjøpte belagte bremseskiver bak hos Autodeler https://www.autodoc.co.no/abs/9111711
Legger ved et bilde som viser hvordan skivene ser ut bak etter en vinter og et snaut år. Til å være uorginale rimelige og ikke Zimmermann så synes jeg de ser ganske greie ut :+1:

13
Mini Cooper E / Sv: Reservasjon starter tidlig i 2019
« på: Fredag 05. April 2019, klokken 15:19 »
Hadde det vært en Cabriolet som denne her hadde jeg ikke stusset med å legge inn 10 000,- i reservasjon 8):
https://insideevs.com/mini-slows-electric-car-plans/

14
BMW i3 / Sv: Hjemmelader
« på: Torsdag 04. April 2019, klokken 10:28 »
Kikket også på denne, men den har tilsynelatende ikke muligheter for lastdeling eller 3-fas 400V tilkobling hvis man ønsker og har dette.
Litt avhengig av nett man har hjemme og bare skal lade en bil, samt har egen krets som den skal kobles til så ser den jo grei ut?
Husk at hvis man ikke har egen kurs og skal bruke den på en eksisterende garasjekurs med jordfeilautomat type A, så mangler den vel DC-filter? Fikk vite at det er viktig med DC-filter(6mA DC-RCM) så ikke lekkasjestrøm kan sette type A jordfeilautomat ut av spill?
Alternativt må man legge ny kurs, men da er går vel vinninga fort opp i spinninga(eller trekkinga ;D)
Så det avhenger veldig av bruk og krets man skal koble seg til slik jeg har skjønt dette?

15
Elbiler i media / Sv: Tyskerne har bestemt seg
« på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 16:46 »
Så langt jeg har forstått har i hvertfall BMW knyttet tette bånd til batterileverandører, som igjen har forpliktet seg til å bygge fabrikker i nærheten av der BMW skal produsere i-bilene sine.
Selv om BMW bare har hatt en "ren" elbil til nå så har de faktisk klart å levere den på 2-3 mnd etter bestilling, noe som man kanskje ikke kan forvente når de øker porteføljen med 2-3 til det nærmeste året!

Sider: [1] 2 3 ... 32