Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sigurdi

#2101
Model S 2013 - 2022 / Sv: CO2-kalkyle TMS vs fossil - Excel
onsdag 15. januar 2014, klokken 10:24
Sitat fra: Jalla på tirsdag 14. januar 2014, klokken 19:01

Tror du bør sjekke tallene litt for hva vi produserer og hva vi importerer av strøm.

Mellom 1974 og 1993 forekom mindre kraftunderskudd bare to ganger. I perioden 2001-2011 har det derimot vært underskudd på vannkraft 6 av 11 år, og disse underskuddene har vært til dels store; I 2003, 2004 og 2010 var de på henholdsvis 8.4, 11.5 og 11.5 % av vannkraftproduksjonen. Du kan lese mer her: http://www.cicep.uio.no/aktuelt/2012-11-07_kraftbalanse.html

Er litt merkeilg at hun ikke tar med vindkraft sammen med vannkraft, som begge er fornybare helt rene resurser.

Dette er miksing av tall, for å få frem et poeng.

Samtidig som elkraft produsert fra naturgass er det reneste ikke fornybare produktet en kan produsere elkraft fra det vi finner på havets bunn.

Fra artikelen:

"Når statistikken viser ca 3 TWh/år overskudd også det siste tiåret, så er det altså nesten utelukkende pga. gass- og vindkraft: Det siste tiåret har totalbidraget fra gass og vind vært hhv. 22.5 og 6.7 TWh. Vi er nå bare så vidt i pluss med fornybar energi i Norge, og dagens politikkutforming må ta utgangspunkt i denne realiteten."   

Men hvor har norge sin kraftproduksjon fra gass?
Har vi land anlegg som er i dift?

Eneste jeg kan finne er produksjon av elkraft på rigger og fartøyer i norsjøen, dette kan dog ikke tas med med for tanking av elbil, siden de prodserer bare til eget forbruk. :-)

For å sette litt målestokk på forbruk på sokkelen.

En rig jeg var innom hadde 7 stk gassturbiner på 26MW pr stk = 182MW som er mer en alta kraftverket (150MW)

Produksjons fartøy (Ikke norsk sokkel) har 4stk V18 - 6750kW motorer  og 4 V16 - 6000kW.
Totalt 51000 kW - motorer går kontinuerlig på 80-95%
Motorene går på gass, rett fra brønnen.
Dersom de må gå på diesel, drikker de ca 270 000 liter pr døgn. :-)

sigurdi
#2102
Så en lilla og en hvit tesla taxi i Oslo Torsdag, da vi tok Trikken fra skøyen til nadjonal teateret.


sigurdi
X #645
#2103
Model X 2014 - 2022 / Sv: Pris på Tesla Model X med 4WD?
fredag 10. januar 2014, klokken 08:21
Sitat fra: KrW på torsdag 09. januar 2014, klokken 11:50
Har veldig lyst til å bestille en X om jeg får overtalt fruen :-)

Er vel bare å reserver en.

Det verste som kan skje er at du må trekke deg og få pengene tilbake.
Men tar du med fruen på en prøvekjøring en gang mot sommer/høst og hun også faller pladask.
Da ligger du mye lengre fremme i køen en om du venter. :-)
#2104
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tesla Model X uten tredje seterad?
onsdag 08. januar 2014, klokken 09:06
7 seter med bagasjeplass er en av grunnene jeg har reservert også.
Men om bakre rad kan være mulig å ta ut ved behov hadde vært et pluss.
Falcon må prøves, kan hende vi blir glad i dem. :-)
#2105
Kan ikke se at dette argumentet er brukt i tråden:

En ting jeg lurer på? Eller rettere sakt regner med.

Fungerer dobbelt laderen slik at blir en ødelagt, tar den andre over slik som i sc stasjonene?
Dette er presisert i SC der det vel står 10stk pr dobbelt ladepunkt?
Ryker en enhet faller bare kW til den enheten er byttet ut.

Da hadde jeg valgt dobbelt lader for å beholde redundans på lading.
Men enkelt lader og feil er bilen ikke mulig å lade hjemme.
Med dobbelt lader kan jeg lade og bruke bilen til jeg får time hos service verkstedet og får byttet den defekte enheten.

Dette alene er verdt investeringen for min del.

sigurdi
#2106
Jeg ser mer slik på det, svært iriterende om en får behov for dobbelt laderen.


sigurdi
X #645
#2107
Model X 2014 - 2022 / Sv: Endelig noe nytt om Model-X
torsdag 02. januar 2014, klokken 16:47
Sitat fra: Blip på fredag 27. desember 2013, klokken 19:18
Jeg har mistanke om at dette er en mer eller mindre automatisk oversettelse fra den amerikanske sida. Det spørs om det gjelder Norge siden USA sannsynligvis får bilene noen måneder før oss...

Det er ikke så sikkert at USA får måneder før Europa denne gangen, med model S måtte de lage ny ladeport, nye ladere osv før de kunne produsere for Europa.

Dette er jo nå allerede gjort, så vil tro de samkjører litt mer produksjons linjene.

Når de produsere en batch med Model S til Europa, går vel X i paralell også, mye samme deler. :-)
#2108
Model X 2014 - 2022 / Sv: Bilder av Mod X fra Geneve
onsdag 25. desember 2013, klokken 22:41
Sitat fra: Lille Lance på onsdag 25. desember 2013, klokken 07:33
Hvor mange nordmenn har reservert Model X og betalt NOK 31.000? ... Siden X høyst sannsynlig blir en del dyrere enn S, så tipper jeg at det blir mest salg av 85 og mindre av P85. Folk kommer ved å prioritere 4WD også fremfor andre options

Det er bare å gå innom Rerservasjons tråden så får du et visst innblikk.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6177.120.html

Er passert 1100 25.11.13, og 200 Signature litt senere i måneden. :-)
#2109
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pinglemotor i Tesla?
onsdag 25. desember 2013, klokken 17:55
Sitat fra: Griffel på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:47

Tips: Leaf har litt større dreimoment enn BMW i3, men har langsomere akselerasjon og omtrent samme toppfart (litt lavere).
Hva forteller dette om nytten av å oppgi moment fra motoren?

http://www.dinside.no/925808/duell-bmw-i3-mot-nissan-leaf#/

Etter denne artikkelen har Leaf faktisk 5Nm mer i skyvekraft, men 300kg tyngre og kun 4.3s tregere fra 0-100. ;-) (Offesielt har den vel 280Nm, som da er 30Nm mer en i3)

Effekten er faktisk er mindre en 2/3 av det i3 har, så burde vel da vært ennå tregere?

Det jeg prøver å få frem er et momentet også spiller en stor rolle spesielt når en prater 0-100. 
Kreftene en har ved lave turtall hjelper svært godt med total opplevelsen av bilen.

Men det som gir riktig informasjon for sammenligning på papiret er så mye data som mulig.

I det daglige når en kjører så spiller det faktisk ikke noen rolle hva som står i vognkort eller på reklamen, men hvilken kjøreopplevelse en selv har og føler. ;-)
#2110
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pinglemotor i Tesla?
onsdag 25. desember 2013, klokken 16:39
Sitat fra: Griffel på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:47

Hverken effekt eller moment som et enkelt tall forteller særlig mye. Det som er interesant er kurver som den som er vist over eller taggans tilsvarender her fra forumet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6892.msg83967.html#msg83967

Dersom det i det hele tatt trenger å stå noe i vongkortet virker kontinuerlig ytelse å være det mest logiske. I tekniske data for kjøretøyet forteller kurver av dette slaget mye mer en tall for maksimal effekt og maksimalt dreimoment.

Helt enig. :-)
#2111
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pinglemotor i Tesla?
tirsdag 24. desember 2013, klokken 12:43
Beklager her er motor kurven til Model S de ulike versjonene.
Denner er ikke offesiell men laget ut fra oppgitte data. :-)

Kilde: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17256-The-real-top-speed-of-the-Model-S/page4



Samme tråd så har de regnet ut hvor mye effekt en trenger for å holde konstant fart på flatt underlag.

100km/h så trengst litt under 20kW. :-)

Men karakteristikken på denne motoren er mye lik som for Roadsteren.

Momentet er konstant frem til ca 70km/h og så faller den mot topphastighet.
Effekten når sin topp ved samme hastighet. (Pga produkt av turtall x moment)

Jeg er mye mer interessert hva krefter (moment) motor kan levere ut til drivverket og videre til hjulene mine som igjen da sparker fra mot asfalten i den hastigheten jeg normalt kjører. :-)

Eller fra 0km (0 turtall) dersom jeg skal ta en 0-100. :-)

Sitat fra: GriffelEffekt har en viss mening til å sammenligne 2 motorer av lignende konstruksjon. Moment som et enkelt tall sier ingen ting. Litt mer mening kunne vært å oppgi skyv i N eller akselerasjon 0-100.

Det er her problemet med elektro motorer kommer inn, de blir bygd slik kunde ønsker dem og to elbiler kan ha helt ulike karakteristikker på elmotorene der effekt ikke vil fortelle deg så mye om bilens oppførsel for å si det slik.
#2112
Model S 2013 - 2022 / Sv: Pinglemotor i Tesla?
tirsdag 24. desember 2013, klokken 01:42
Elbiler burde hatt moment i vognkortet. :-)

Moment er roterende kraft, stygt sagt kreftene hjulene jobber mot asfalten.

Mer aktuelt på elektrisk bil en faktisk kW.

Som dere ser av effekt kurvene til TMS så er det ikke mange kW de første 3000 rpm, men momentet er fast og fin. :-)

Så det er momentet som sparker fra og gir den supre kjøreopplevelsen.
effekten kommer dinglene etter for å si det slik og når toppen når momentet er på vei nedover.

I en standard forbrenningsmotor er momentet produsert av opp ned bevegelse av stempel og her følger moment og effekt litt mer.
Diesel motorer henter mer energi ut av drivstoffet og får da mer moment ved lavere turtall en bensin. :-)
(Er litt mer innviklet men gidder ikke forklare)

Men elmotorer blir laget etter bruksområde.
Du får motorer som gir ekstreme moment, men nesten ikke turtall, og andre som gir svært lavt moment og svært høyt turtall. Osv osv.

Svært viktig å se på moment og kraftkrevende til motor du ønsker aktuelt formål.

Tesla har gjort en god jobb. :-)
Normal hastighet er mellom 0 og 100km/h, på norske veier. (Lovelig)
Er omtrent her moment og kraft kurven krysser hverandre.

Her er moment og effekt kurven til Roadster.
#2113
Model S 2013 - 2022 / Sv: Slike dører vil jeg ha på min neste Teala.
mandag 23. desember 2013, klokken 17:51
Men praktisk i en flerbruks bil da. :-)
#2114
En ting ikke så veldig mange har tenkt på som vil ha mye å si på bruktprisen.

Hvor mange biler kommer til å bli solgt om tre år.

Andre biler i sammenlignet sement, er leasing biler som blir byttet ut etter 3 år og dermed kommer det ganske mange ut på bruktmarkedet på samme tid.
Samtidig som det er bruktimport av samme biler fra Europa.

Det er nå snart solgt 1000 Model S i 2013, men her er det nesten bare privatbiler pga lesing av elbiler har ikke vært like gunstig pga reglene, så hvor mange kommer faktisk til å selge dem om 3 år for å kjøpe noe annet.

Dersom de fleste holder på bilene sine, blir det svært lite norske bruktbiler på markedet, som igjen vil gi selgers marked. :-)
Er det 10% som selger sin i 2016, så blir det solgt 100stk brukte Model S som ikke er noe serlig for å presse prisene nedover. :-)

Kjøpe gruppen på TMS har ikke vært den samme som andre i samme prisklasse, så det blir svært vanskelig å spå hva som skjer om 3-4 år.
#2115
Model S 2013 - 2022 / Sv: TeslaS - en salgsfiasko i Europa?
søndag 01. desember 2013, klokken 17:20
Sitat fra: cyber på søndag 01. desember 2013, klokken 16:47
BMW, Audi og Mercedes bygger vel hybridbiler med lithiumbatterier ?

Har du egentlig giddet sjekke størrelse vekt og type på et batteri som er i en hybrid.

Faktisk så er det svært stor forskjell på hele tanken i batteri teknologien som er i Tesla sammenlignet med alle ande elbiler og hybrider på markedet. 

Mercedes eier 4.7% av Tesla sine aksjer, for en ting og det er for å få brukt Tesla batterier og drivverk i sine kommende elbiler.

B-Class E-Cell vil ha drivverk og batterier fra Tesla. :-)
http://www.plugincars.com/tesla-powered-mercedes-benz-b-class-e-cell-headed-us-2014-122834.html
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA