Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sigurdi

#1
Gjelder kun Tesla Model Y (alle) + Tesla Model 3 (med AFS/Matrix lykter)

Endringen til Tesla er funnet og løst, så nå gjenstår det å få oppdatert ALC-enhetene med nye settinger.

Dette blir en tredelt utrulling/oppgradering da ALC er i bruk i hele landet hos ulike brukere.

Selve oppdateringen utføres ved at man kobler til en programeringsenhet (ALP) mellom bilen og ALC, man trenger ikke demontere ALC eller sende den inn til forhandler, dette kan utføres hjemme, hos montør, på popup treff, eller hos kunder som har sagt seg villig til å hjelpe andre.
Det blir mulighet å registerer seg om man ønsker å hjelpe andre i nærområdet.

Selve oppdateringen består av:
1. Frunkkassen tas ut.
2. ALP kobles mellom bil og lykt, som sender oppdateringskode 5sek etterpå.
3. ALC bekrefter oppgradering med 3 blink med ledbar, eller man hører 3 klikk i relé om man har ledbar med fjernlysassistent.
4. Demontere ALP.
5. Frunkkasse monteres tilbake.

Når det gjelder praktisk løsning på hvordan registrere og distribuere ALP til kunder rundt i landet:

alp.alcd.no - Nettside som man registerer seg – denne kommer opp i løpet av uke 1.
Her registerer man seg og får oppfølging av prosessen, ALP tracking nummer, registerer serienummer på egen ALC, få ny frankeringslapp for vidersending av ALP. 

Man velger så hvilken metode man ønsker å bruke.
   - Hjemmeoppgradering (Anbefalt i tidene nå)
   - Hjelp fra en montør eller lokal hjelper.
   - Popup treff ved f.eks superladere om behovet er der.

Planlagte popup treff nå:
- 01.01.22 1600 – 1800 - Brokdeals heia superlader fra – beklager kort varsel.
- 05.01.22 1800 – 2000 - Rygge superlader – i enden på innsiden av laderene.
-  02.01.22-04.01.22 – Horten – send epost for adresse osv, tid avtales.

Påmelding alp.alcd@gmail.com – viktig å melde seg på da ingen påmeldte gir kanselert popup.

Legger in informasjon her også så ikke Elbilforum blir glemt.
#2
Gjelder kun Tesla Model Y (alle) + Tesla Model 3 (med AFS/Matrix lykter)

Endringen til Tesla er funnet og løst, så nå gjenstår det å få oppdatert ALC-enhetene med nye settinger.

Dette blir en tredelt utrulling/oppgradering da ALC er i bruk i hele landet hos ulike brukere.

Selve oppdateringen utføres ved at man kobler til en programeringsenhet (ALP) mellom bilen og ALC, man trenger ikke demontere ALC eller sende den inn til forhandler, dette kan utføres hjemme, hos montør, på popup treff, eller hos kunder som har sagt seg villig til å hjelpe andre.
Det blir mulighet å registerer seg om man ønsker å hjelpe andre i nærområdet.

Selve oppdateringen består av:
1. Frunkkassen tas ut.
2. ALP kobles mellom bil og lykt, som sender oppdateringskode 5sek etterpå.
3. ALC bekrefter oppgradering med 3 blink med ledbar, eller man hører 3 klikk i relé om man har ledbar med fjernlysassistent.
4. Demontere ALP.
5. Frunkkasse monteres tilbake.

Når det gjelder praktisk løsning på hvordan registrere og distribuere ALP til kunder rundt i landet:

alp.alcd.no - Nettside som man registerer seg – denne kommer opp i løpet av uke 1.
Her registerer man seg og får oppfølging av prosessen, ALP tracking nummer, registerer serienummer på egen ALC, få ny frankeringslapp for vidersending av ALP. 

Man velger så hvilken metode man ønsker å bruke.
   - Hjemmeoppgradering (Anbefalt i tidene nå)
   - Hjelp fra en montør eller lokal hjelper.
   - Popup treff ved f.eks superladere om behovet er der.

Planlagte popup treff nå:
- 01.01.22 1600 – 1800 - Brokdeals heia superlader fra – beklager kort varsel.
- 05.01.22 1800 – 2000 - Rygge superlader – i enden på innsiden av laderene.
-  02.01.22-04.01.22 – Horten – send epost for adresse osv, tid avtales.

Påmelding alp.alcd@gmail.com – viktig å melde seg på da ingen påmeldte gir kanselert popup.

Tenkte det er greit å poste her også så ikke Elbilforum blir glemt. :-)
#3
Fikk endelig Canbus leser i hus i dag og fikk programert den så jeg fikk hentet ut litt batteri data.

Bilen lader nå og lar den lade til 100% og poster nye tall da, dette er kun for å vise antall Celleblokker og Moduler. ;-)

Den leser ingen verdi fra Celleblokk 85 så 70D har 84 Cellebanker.

De er så seriekoblet til 14 Moduler som igjen er serikoblet.

85D har 96 Celleblokker og 16 Moduler.

Bilen sto i ro ved avlesning så 0 v på Inverter.

Pack Voltage:302.75    Inverter:0.00v Car Voltage:0.00v  Average Temperature:12.76C

  Cell  1 : 3.60v  Cell  2 : 3.61v  Cell  3 : 3.61v  Cell  4 : 3.61v  Cell  5 : 3.61v  Cell  6 : 3.60v 
  Cell  7 : 3.61v  Cell  8 : 3.61v  Cell  9 : 3.61v  Cell 10 : 3.61v  Cell 11 : 3.61v  Cell 12 : 3.60v 
  Cell 13 : 3.60v  Cell 14 : 3.61v  Cell 15 : 3.61v  Cell 16 : 3.61v  Cell 17 : 3.61v  Cell 18 : 3.60v 
  Cell 19 : 3.60v  Cell 20 : 3.60v  Cell 21 : 3.60v  Cell 22 : 3.60v  Cell 23 : 3.60v  Cell 24 : 3.60v 
  Cell 25 : 3.60v  Cell 26 : 3.61v  Cell 27 : 3.60v  Cell 28 : 3.61v  Cell 29 : 3.60v  Cell 30 : 3.60v 
  Cell 31 : 3.61v  Cell 32 : 3.61v  Cell 33 : 3.61v  Cell 34 : 3.61v  Cell 35 : 3.61v  Cell 36 : 3.60v 
  Cell 37 : 3.60v  Cell 38 : 3.61v  Cell 39 : 3.60v  Cell 40 : 3.60v  Cell 41 : 3.60v  Cell 42 : 3.60v 
  Cell 43 : 3.60v  Cell 44 : 3.61v  Cell 45 : 3.60v  Cell 46 : 3.61v  Cell 47 : 3.60v  Cell 48 : 3.60v 
  Cell 49 : 3.60v  Cell 50 : 3.60v  Cell 51 : 3.60v  Cell 52 : 3.60v  Cell 53 : 3.60v  Cell 54 : 3.60v 
  Cell 55 : 3.60v  Cell 56 : 3.60v  Cell 57 : 3.60v  Cell 58 : 3.60v  Cell 59 : 3.60v  Cell 60 : 3.60v 
  Cell 61 : 3.60v  Cell 62 : 3.60v  Cell 63 : 3.60v  Cell 64 : 3.60v  Cell 65 : 3.60v  Cell 66 : 3.60v 
  Cell 67 : 3.60v  Cell 68 : 3.60v  Cell 69 : 3.60v  Cell 70 : 3.60v  Cell 71 : 3.60v  Cell 72 : 3.60v 
  Cell 73 : 3.60v  Cell 74 : 3.60v  Cell 75 : 3.60v  Cell 76 : 3.60v  Cell 77 : 3.60v  Cell 78 : 3.60v 
  Cell 79 : 3.60v  Cell 80 : 3.61v  Cell 81 : 3.61v  Cell 82 : 3.61v  Cell 83 : 3.61v  Cell 84 : 3.60v 
  Cell 85 : 0.00v  Cell 86 : 0.00v  Cell 87 : 0.00v  Cell 88 : 0.00v  Cell 89 : 0.00v  Cell 90 : 0.00v 
  Cell 91 : 0.00v  Cell 92 : 0.00v  Cell 93 : 0.00v  Cell 94 : 0.00v  Cell 95 : 0.00v  Cell 96 : 0.00v 

  Module  1: 21.63v  Module  2: 21.63v  Module  3: 21.63v  Module  4: 21.62v 
  Module  5: 21.62v  Module  6: 21.64v  Module  7: 21.62v  Module  8: 21.63v 
  Module  9: 21.62v  Module 10: 21.61v  Module 11: 21.62v  Module 12: 21.62v 
  Module 13: 21.62v  Module 14: 21.63v  Module 15: 0.00v  Module 16: 0.00v 

  ModuleTemp  1: 14.36C  ModuleTemp  2: 14.57C  ModuleTemp  3: 14.48C  ModuleTemp  4: 14.84C 
  ModuleTemp  5: 14.43C  ModuleTemp  6: 14.86C  ModuleTemp  7: 14.38C  ModuleTemp  8: 14.81C 
  ModuleTemp  9: 14.59C  ModuleTemp 10: 15.10C  ModuleTemp 11: 14.51C  ModuleTemp 12: 14.91C 
  ModuleTemp 13: 13.99C  ModuleTemp 14: 14.76C  ModuleTemp 15: 14.44C  ModuleTemp 16: 14.54C 
  ModuleTemp 17: 14.65C  ModuleTemp 18: 14.75C  ModuleTemp 19: 14.44C  ModuleTemp 20: 14.66C 
  ModuleTemp 21: 14.51C  ModuleTemp 22: 14.63C  ModuleTemp 23: 14.44C  ModuleTemp 24: 14.74C 
  ModuleTemp 25: 14.64C  ModuleTemp 26: 14.60C  ModuleTemp 27: 14.18C  ModuleTemp 28: 14.51C 
  ModuleTemp 29: 0.00C  ModuleTemp 30: 0.00C  ModuleTemp 31: 0.00C  ModuleTemp 32: 0.00C 

PS ikke kjøp modul hos evtv.me - han er grisedyr og det er bare en androino duo med usb kontakt og canbus leser.

Iløpet av an måned eller to så kommer vi til å få en ferdig satt opp og målet er en overkommelig pris med riktig kontakter.

Følte meg nesten svindlet av evtv.me
Skulle egenlig ha $300 i frakt men fikk prutet ned til $75 viser seg at det kostet han $22 å sende til norge.

Som sakt består det av en androino til max 500kr og en billig kina boks til en tier min var og ful av limrester.

Uniten var heller ikke programert så det måtte jeg gjøre selv.

Kontakten som var koblet på passer eldre biler men ikke min, så måtte lage kontakt selv.

Han skal ha skryt for å sette meg direkte i kontakt med Collin da jeg slet med å få noe liv i noe som helst.
Collin har laget det meste av software til uniten men produktet er ekstremt overpiset.

Manualen til evtv er veldig mangelful og mangler både nødvendige biblotek og drivere.

sigurdi
#4
Advarsel - Ikke gjør dette hjemme, eller la andre gjøre dette i bilen deres.
12V anlegg fører mye strøm og dårlige kontakt punkt blir varme.

Bilde 1 sier mer en 1000ord, se første bilde og ja jeg har fjernet den hvite tapen for å vise at ledningen bare er snurret rundt.
Hadde du utført en slik reperasjon på en lampeledning i stua elle på kjøkkenet?

Her er historien:
Var en bil innom i dag som jeg byttet ut ledlys i Trunk (bagasjerommet), han hadde ikke selv montert leddene og jeg har informert vedkomende som har utført jobben om feilene han har gjort og hvordan det kan gjøres bedre og skikkelig.
Jeg informerte også at jeg regner med at han retter opp om han har brukt samme kabel i andre innstalasjoner.

Dersom noen kjenner seg igjen i monterings måte, bør de ta dette til seg og gjøre jobben skikkelig eller la være.

Ledlysene var koblet til med en 24awg AWM 2464 kabel, som levarndør sier max 1.76A, kursen til ledlysene er 5A.
Denne kabelen følger med Blackview og er da siket med 2A som er innenfor marginenen på kortslutnings strøm.
Er egentlig en signal kabel.
I tillegg var lederen på original leddene bare avisolert (pent avisolert) og ledningen til ledden tvinnet rundt (FY) og tapet med en hvit tape.
Tapen var og begynt å miste lime effekten så mulig det var derfor den var glidd delvis av på den ene siden
Der var kordelerene synlig, er bart metall bak der ledden er montert.

Kabel var og skjøtet til lestripen med kabelsko av typen som vist på bilde2.
Dette er også i og forseg greit om en bruker sko til riktig kabeltykkelse, dett var det ikke brukt.
Det støreste problemet er at kunde kan koble til andre ting en leddlysen som nå var montert og da med mye større strømtrekk.

Ledden som nå var montert hadde et strømtrekk på 0.2A, så oppkobling med flying lead hadde kanskje vært innenfor men det må noen med mer regelverk kunskap en meg svare på.

Jeg fjernet koblingen, lagt krympestrømpe over skaden og koblet til slik det skal gjøres, med kontakt.

Dersom en må koble seg til og ikke kan bruke ODB kontakten men "jukse" er skikkelig lodding å foretrekke (ja det er lov på 12v), eller til nøds bruke skikkelig strøm tyver. (Jeg liker dem ikke av prinsipp)
Legger også ved et bilde av ferdig fikset.
#5
Da kom Tesla ut med offesiell informasjon om kjørelengde for P85D og de andre bilene i "familien".
Er og forklaring på kjørelengde i forhold til dekktype.
Når ny software kan forventes til D bilene for å bedre rekevidden.

http://www.teslamotors.com/blog/driving-range-model-s-family&quot
#6
Nye batteri teknologier blir anonsert omtrent daglig, men denne teknologien er mer viderutvikling av nåværende litium ion og samtidig som nåværende produksjon kan ta nytte av vitenskapen.

Kanksje dette blir de nye batteriene Giga fabrikken kommer til å produsere. :-)

http://www.hardware.no/artikler/dette-batteriet-kan-lades-superraskt/164364
http://www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141013090449.htm
#7
Model S 2013 - 2022 / Automatic drive
fredag 10. oktober 2014, klokken 05:27
Something Else -

Uktrasinic, kamera og radar.
Alle biler produsert siste 2 uker.

Bruket navigasjon samnen med dette for å kjøre automatosk stop. ACC, self parkering.,,

Lager kanskje så den setter in kabelen.
Når du kaller på den kommer den ut selv og til deg.

Dersom kalenderen er på står den klar utenfor og venter på deg.
#8
Model S 2013 - 2022 / Model S Dual motor
fredag 10. oktober 2014, klokken 05:22
3.2 0-100 691 hk
Samme motor bak, mindre forran.
S60D og S85 blir to små motorer 15% lengre rekevidde.
S60 - $4000 ekstra for AWD.

Så X får minst samme rekevidde som Modrl S i dag. :-)
#9
Bra tråd, med bilder fra demontering av en Model S 85kWh batteripakke.
Kjøpt fra vrakbil, skal brukes til stasjonær pakke.

Aluminium var over 1/4tomme tykk.
Vekt på aluminium i inpakning 120 lnb som blir ca 54kg.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php?t=3493

Synspunkter, BMS, oppbygning osv.

Her kan det diskuteres,
#10
Dalhousie University 3M prosjekt med mange andre som er med:
Forsknings prosjekt som har pågått siden 2008.

Dette foredraget tar for seg i ganske bra detalj om hva som medvirker til at et Litium-ion celle dør og hvordan en kan påvise dette, uten å måtte utføre svært lange tester. 

Et litt mer dypdykk inn under huden på teknologien og forklaring på hvorfor Nissan Leaf i Arizona og et par andre varme stater, mistet svært mye kapasitet etter svært kort tid og brukere har saksøkt Nissan.

Mye er om egenutviklet målemetode for å kunne hurtigere fine ut om adetiver i elektrolytten gir resultatet og hva resultatet uten å måtte bruke mange år på test syklusen.

Spesielt er skjema vist fra 25min og 15sek og utover, men en bør se fra starten dersom en ikke vet hva CIE Coulombic Inefficiency betyr. :-)

I slutten får han spørsmål som han svarer på

1.03 - Litium-titanate batteri
Beste tall fra Litium-ion med graphite - 0.9992, mens titanate gir 0,99998.
Kjører du 4.1v med titanate, vil de vare livet ut. (Bruker eksempel at montert i en person i salen, vil batterier levere lengre en personen) altså 10 tussenvis av sykluser.

Form for konklusjon i slutten - ønsker du at batteriet varer lengst mulig oppbevar det kalt (kjøleskap) og hold deg unna tid på høy volt, celler her så var grensen 4.1v da akselererte "selv ødelegelsen" eller (parasitic reaction) av batteriet.

Dette sier han at leverandørene kommer til å ta seg av, altså batteriene blir begrenset slik at 100% lading, ikke er det som cellene faktisk kan lades til men det som de kan lades til uten at denne parasitic reaksjonen akselererer for mye. 

Vel anvente time, dersom en er litt mer en gjennomsnittlig innterisert i batteriteknologien som driver det meste av EV i dag og hva mye av forskningen går ut på.

http://www.youtube.com/embed/pxP0Cu00sZs?feature=oembed


Beklager glemte å legge inn link til TMC, hvor filmen er diskutert i endel sider, takkar til Amoss for påminnelsen.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/27109-Why-do-Li-ion-Batteries-die-And-how-to-improve-the-situation

sigurdi
#11
Jordfeilvern klasse B (RCCB-B)  er diskutert i ulike tråder:
Bygg din egen type2-ladestasjon for under 2000kr
Priser på elektrikse tjenester.
3-fase transformatorer 230v-400v
Løsning! Enfase lading med enkeltlader og 32A
Og Salto sine egne sider (Trykk les mer)

Dette er diskutert i trådene over, men laget egen tråd, siden det ikke er noe skikkelig svar på dette.
En kan lese seg blå og grønn på dette uten å bli så mye klokere, har også vært i kontakt med elektriker som skulle komme tilbake med svar. (Ikke hørt noe ennå)

Det store spørsmålene er: Svar kommet frem i tråden er lagt til med rødt.

  • Er det bare krav til å ha et slikt vern bare ved bruker 3 fas 230v til 400v + N trafo?
    • Ikke krav pr i dag, men jobbes med revidering av regelverk nå i 2014.
  • Bør en uansett ha dette på kursen til elbilen? (som et dobbeltvern)
    • Bruker en UMC, skal det være ivaretatt, setter en opp egen lader bør en sterkt vurdere RCCB-B vern som ekstra sikkerhet
  • Er UMC-er/ladestasjoner nok værn mot DC spenning i retur fra batteri?
    • Det bør den være, på Tesla så var den en periode litt vel følsom.

Er det krav, er det jo en stor uting å bare koble seg opp på en kurs på et hotell/venner osv!

Oppdaterer denne posten med eventuelt henvisning til lovverk og hva en kommer frem til.

sigurdi
#12
e-Golf / Bilder e-GOLF Geneve 2014
torsdag 06. mars 2014, klokken 20:34
Vedlagt ligger litt bilder som jeg tok i dag i Geneve.
De hadde stilt ut en standard e-GOLF og en kappet gjennom med glass og innsyn til innvedige detaljer og oppsett.
(Tok ikke mer bilder en dette, da det bare var en stand jeg var innom. :)
Oppdaterer bildene til litt bedre oppøsning når jeg kommer hjem.

sigurdi

#13
Model X 2014 - 2022 / Genève Bilutstillingen 2014 Model X
søndag 02. mars 2014, klokken 00:38
Da blir det tur til Genève for undertegnede og konemor, for å se på X.
Er det noe spesielt vi skal se på/etter.

Nei, tar ikke med meterstokk, men konemor og undertegnede blir målestokk på høyde. :-)

Legger inn info og bilder i tråden her.

Oppdaterer info her når det kommer info i tråden.

Hva jeg skal spørre om (om mulig):

  • Dimensjoner
  • Hengerfeste
  • Batteri størrelse

Bilder (Hele bilen utvendig innvendig med fokus på følgende:

  • Speil
  • Interiør
  • Larging under seter
  • Trunk
  • Frunk
  • Ryggekamera (Blir mel mer subjektiv vurdering om det er på)
  • Bakdører - ink motorer, høyde under osv
  • Bagasjerom, uten rad 3. (Tror ikke dette blir mulig)
  • Skjerm nede venstre hjørne. (høyre fot kan treffe denne)
  • Hengerfeste

Annet:

  • Sitte i fører setet, slappe av i høyre fot og kjenne om den treffer skarp kant fra skjerm.
  • Sitte i fører sette, bli sittende, sitte litt lengre, få beskjed om å gå ut, må løftes ut  -->  Svært irritert konemor. :-)

sigurdi
#14
Model X 2014 - 2022 / Kartoversikt - Bestillinger Tesla
fredag 01. november 2013, klokken 12:59
Ligger dere på listen over bestillinger av X?
https://zeemaps.com/map?group=295135

Dersom denne linken ikke fungere, så gå til zwwmaps.com og søk etter Tesla.
Får opp og kan krysse av det du ønsker å vise.

sigurdi
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA