Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sigurdi

#1
Sitat fra: geear på lørdag 01. januar 2022, klokken 14:25
Tenkte denne tråden gjaldt meg, siden jeg har v11 og matrix, men det gjør den jo ikke. Er ikke dette noe Bilkomponenter.no burde håndtere via sitt eget kunderegister, til de som faktisk har kjøpt dette, i stedet for på Elbilforum? Snikreklame...

Siden ALC selger via en rekke forhandlere, så har denne informasjone egentlig ikke noe en selger å gjøre.
Samme enheter fungerer og passer både Model 3 med og uten Matrix samt model Y, er det ikke så enkelt å finne ut hva kunder som er berørt da kunder ikke oppgir hva bil de har når de kjøper eller hva lykter de har. 
GDPR gjør og at man ikke skal dele informasjon mellom en produsent og en forhandler uten kundes samtykke.

Dette er ikke tenkt som snik reklame men ren informasjon til de som måtte være berørt og ikke forstår hvorfor ledbaren deres ikke fungere og hjelpe dem slik at de kan få fikset feilen som har oppstått. 
Det kan være en ledbar kjøpt fra Biltema eller Jula som de har montert selv.

Dette er blitt opplyst om på de fleste facebook forum slik at de som har ledbar og Matrix lykter kunne la være å oppdatere til V11, men her ble elbilforum glemt som informasjons kanal og jeg følte kanskje at de som bruker dette forumet primært kunne føle seg litt glemte i informasjons flyten.

Ja dagens samfun bruker andre informasjons kanaler en det man brukte tidligere.

Ellers så står det oppdateringsplan for ALC og de som har kjøpt en ALC vet hva det betyr mens andre regnet jeg med ville bare gå videre.  Kun informasjon til de som måtte være berørt av endringen Tesla la inn i V11 og Juleshow til Matrix lyktene og ledbar har sluttet å fungere.
#2
Sitat fra: kodax på fredag 31. desember 2021, klokken 19:20
Sikker noen som skjønner hva du snakker om :D
Ja inlegget var til de som har ledbar og vet hva dette er.
Dersom man vurderer å montere ekstra lys på nyere Tesla er lyktene hel digitale med plus, minus og linbus.
Man trenger da en enhet som kan lese digitale signaler og gi styrestrøm signal til leddbar/ekstralys.
#3
Sitat fra: BE på lørdag 01. januar 2022, klokken 01:02
ALC? ALP?
Alltid kjekt med forkortelser.
Alle Tesla fra 2016 har hat linbus styrte lys så man kan ikke bare hente styrestøm til en leddbar.
Det ble utviklet en digital sniffer som aktiverer et rele når langlys data går til lykt slik at man får et styrestrøms signal til ekstra lys
Den fikk navnet ALC etter både leting etter firma navn osv.
Automatic Linbus/Light Controller f.eks.

Når Tesla sendte ut Jule oppdateringen endret de data pakken som styrer lysene i lykta og ALC sluttett å fungere da data den er programert å lese ble endret.
Siden dette er en helstøpt enhet for å gjøre elektronikken vanntett må man koble til en liten programerer/oppdaterings enhet for å sende nye settinger til ALC så den kan lese de nye data pakkene.
Denne fikk navnet ALP der P står for protamerer, primært kun en grunn og at fullt navn blir noe langt.
#4
Gjelder kun Tesla Model Y (alle) + Tesla Model 3 (med AFS/Matrix lykter)

Endringen til Tesla er funnet og løst, så nå gjenstår det å få oppdatert ALC-enhetene med nye settinger.

Dette blir en tredelt utrulling/oppgradering da ALC er i bruk i hele landet hos ulike brukere.

Selve oppdateringen utføres ved at man kobler til en programeringsenhet (ALP) mellom bilen og ALC, man trenger ikke demontere ALC eller sende den inn til forhandler, dette kan utføres hjemme, hos montør, på popup treff, eller hos kunder som har sagt seg villig til å hjelpe andre.
Det blir mulighet å registerer seg om man ønsker å hjelpe andre i nærområdet.

Selve oppdateringen består av:
1. Frunkkassen tas ut.
2. ALP kobles mellom bil og lykt, som sender oppdateringskode 5sek etterpå.
3. ALC bekrefter oppgradering med 3 blink med ledbar, eller man hører 3 klikk i relé om man har ledbar med fjernlysassistent.
4. Demontere ALP.
5. Frunkkasse monteres tilbake.

Når det gjelder praktisk løsning på hvordan registrere og distribuere ALP til kunder rundt i landet:

alp.alcd.no - Nettside som man registerer seg – denne kommer opp i løpet av uke 1.
Her registerer man seg og får oppfølging av prosessen, ALP tracking nummer, registerer serienummer på egen ALC, få ny frankeringslapp for vidersending av ALP. 

Man velger så hvilken metode man ønsker å bruke.
   - Hjemmeoppgradering (Anbefalt i tidene nå)
   - Hjelp fra en montør eller lokal hjelper.
   - Popup treff ved f.eks superladere om behovet er der.

Planlagte popup treff nå:
- 01.01.22 1600 – 1800 - Brokdeals heia superlader fra – beklager kort varsel.
- 05.01.22 1800 – 2000 - Rygge superlader – i enden på innsiden av laderene.
-  02.01.22-04.01.22 – Horten – send epost for adresse osv, tid avtales.

Påmelding alp.alcd@gmail.com – viktig å melde seg på da ingen påmeldte gir kanselert popup.

Legger in informasjon her også så ikke Elbilforum blir glemt.
#5
Gjelder kun Tesla Model Y (alle) + Tesla Model 3 (med AFS/Matrix lykter)

Endringen til Tesla er funnet og løst, så nå gjenstår det å få oppdatert ALC-enhetene med nye settinger.

Dette blir en tredelt utrulling/oppgradering da ALC er i bruk i hele landet hos ulike brukere.

Selve oppdateringen utføres ved at man kobler til en programeringsenhet (ALP) mellom bilen og ALC, man trenger ikke demontere ALC eller sende den inn til forhandler, dette kan utføres hjemme, hos montør, på popup treff, eller hos kunder som har sagt seg villig til å hjelpe andre.
Det blir mulighet å registerer seg om man ønsker å hjelpe andre i nærområdet.

Selve oppdateringen består av:
1. Frunkkassen tas ut.
2. ALP kobles mellom bil og lykt, som sender oppdateringskode 5sek etterpå.
3. ALC bekrefter oppgradering med 3 blink med ledbar, eller man hører 3 klikk i relé om man har ledbar med fjernlysassistent.
4. Demontere ALP.
5. Frunkkasse monteres tilbake.

Når det gjelder praktisk løsning på hvordan registrere og distribuere ALP til kunder rundt i landet:

alp.alcd.no - Nettside som man registerer seg – denne kommer opp i løpet av uke 1.
Her registerer man seg og får oppfølging av prosessen, ALP tracking nummer, registerer serienummer på egen ALC, få ny frankeringslapp for vidersending av ALP. 

Man velger så hvilken metode man ønsker å bruke.
   - Hjemmeoppgradering (Anbefalt i tidene nå)
   - Hjelp fra en montør eller lokal hjelper.
   - Popup treff ved f.eks superladere om behovet er der.

Planlagte popup treff nå:
- 01.01.22 1600 – 1800 - Brokdeals heia superlader fra – beklager kort varsel.
- 05.01.22 1800 – 2000 - Rygge superlader – i enden på innsiden av laderene.
-  02.01.22-04.01.22 – Horten – send epost for adresse osv, tid avtales.

Påmelding alp.alcd@gmail.com – viktig å melde seg på da ingen påmeldte gir kanselert popup.

Tenkte det er greit å poste her også så ikke Elbilforum blir glemt. :-)
#6
Model Y / Sv: Lysshow og nye lykter
fredag 31. desember 2021, klokken 01:03
Bør ikke være problem å få en bra matrix siden det er 102 ledder på høyre og 102 på venstre side.
Dagens signaler til lykt er det fare for at det ikke er styrt individuelt men i blokker.
Men skal ikke se bort fra at en av de 10 sovende ID ene er til resten av matrix leddene så de blir styrt individuelt.

AUDI sin HD Matrix har 32 dioder pr side.
AUDI sin digitale Matrix har DLP med 1.3 millioner.

Sent fra min SM-G970F via Tapatalk

#7
Model Y / Sv: Lysshow og nye lykter
torsdag 30. desember 2021, klokken 13:01
Litt mer korrekt info om Tesla og Matrix AFS lyktene

Matrix lyktene kom på model 3P og noen LR fra utleveringer Desember 2020 da jeg hadde en av de første innom og fikk lest ut kodene til lykta.
Men alle model Y og model 3 har nå Matrix lyktene.

Matrix er kun på langlys, så gjør ikke noen ting med lysbildet på lykta siden det er nærlys og som setter krav til oppsett, men lykta kan tiltes opp slik at lysbildet blir endret brukes ved langlys.
Er desverre ikke noe avansert lykt med projektor linse desverre men er en ganske standard lykt men med 102
leddeer på langlyset satt opp i matrise 28, 28, 26,22 = 102 indeviduelle ledder.
Men AFS gjør at man kan endre lysbildet på nærlys slik at man bruker samme i ulike regioner.

Pr idag og i lys showet har ikke Tesla kontroll på hver enkelt ledd men sender en komando til lykta som sier skru på Tesla som ligger hardkodet i lykta, har noen sett andre ting en Tesla projektsert.
Det er dog satt av 2 byte til Matrix delen så jeg klarer bare å se at de har delt den opp i soner som kan skrus av og på og ikke hver ledd. :-(
Men er flere ledige ID-er på linbus kanalen så mulig det kommer mer senere når den faktisk blir aktivert og ikke bare Tesla til lys showet.

Her er mer info om lykta da den blir demontert:

https://www.youtube.com/watch?v=D72vEu4UvPU
Mer om AFS:

https://www.youtube.com/watch?v=Cu_0G9QtAMo
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S utrygg på vinterføre/snø
lørdag 04. desember 2021, klokken 16:35
Du skriver ikke noe om hva model S du har og det er endel forskjeller på RWD og D versjoner på hvordan de oppfører seg på vintern og hvordan man kjører dem.

Så anbefaler faktisk å finne deg en god åpen plass så du kan lære deg bilen å kjenne.

Men her er ting som er greit å vite om på ulike oppsett som har direkte invirkning på bilens oppførsel.

Dette gjelder D biler da RWD kun har en motor så all regen osv vil kun være bak og med regen i standard vil den normalt slenge med rumpa om man slipper gassen litt for brått. Det tar litt tid før ABS detekterer låste hjul så anbefaler på det sterkeste regen på Low på RWD biler om vintern.

1. Regen - Standard, Range mode OFF og 0C eller varmere.
       Dette gir opp til 50kW regen på bakre motor, det kan ta litt tid før ABS detekterer 
       låste bakhjul så kan få litt slenge men selv opplever jeg det litt trygger en 3.

2. Regen - Standard, Range mode OFF og 0C eller kaldere.
       Bilen har permanent 4huls drift og dette gir opp til 70kW regen fordelt på begge motorer, det 
       kan gi låst hjul men da skal det være svært glatt og ABS bruker litt tid å detektere men selv har jeg pigg
       og selv på isbane kjøring føler jeg at det er bra kontroll i denne modusen.

3. Regen - Standard, Range mode On og uavnhengig av temperatur.
       Dette gir opp til 50kW regen på front motor om Range mode er av, det kan ta litt tid før ABS detekterer 
       låste bakhjul og bilen glir da litt rett frem før den slipper opp fremme.

4. Regen - Lav - dette gir lavere regen og man har mer kontroll og opplever ikke samme som man gjør i 1-3.

Eller så pratet meg med min bror i går som også bor på vestlandet og var svært oppgitt over at brøyte bilen bare sprøytet på salt vann og ikke fjernet slushen som da blir dannet.

Denne slushen er ekstremt glatt og legger seg inn i både piggdekk og pigfritt og med en tung bil har du null grep uansett hvor god eller dårlig bilen er.
Han kjører VW og hult på å gli av veien flere ganger iløpet av gårdsdagen.

Kryper temperatur under -2 så begynner og saltvannet å krystalisere og fryse avhengig av hvor mye salt de har blandet inn.

På østlandet slutter de å salte ved -5-8 for da fryser også dette og det blir eksttremt sleipt/glatt.

Husk Tesla er tunge biler og de er totalt avhengig av å ha godt veigrep, nye vinterdekk trenger ofte litt tid før de oppnår maximalt greip, men slapse føre er det absolutt glatteste og dårligste man opplever uansett bil og dekk, breie dekk som Tesla burker er heller ikke noe fordel da det bare flyter oppå slapset så kjør svært forsiktig i været som er nå om dagen.

Hardpakket snø er mye bedre.

Model S og X er svært gode på fremkomlighet, men pga vekt så vil de gli om friksjon til underlaget er mindre en side kreftene pga vekten på bilen så den oppfører seg som en tung bil og er hovedårsak til av vi har piggdekk på vår. Tross alt 2.5 tonn som skal ned islagte bakker og man har bare 4 dekk i veien på vei nedover uansett hvor bra traction man hadde oppover.

Men er det glatt ha Range mode OFF og Regen til Low for best mulig grep.
#9
Sitat fra: Kjettern på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:21
Er det normalt at varmepumpen bråker? Sto utenfor bilen i dag når den startet opp og viften/varmepumpen bråkte noe helt sinnsykt.. Var aldri så mye lyd på min gamle LR!
Varmepumpen er en AC som kan flytte energi litt flere veier.
Når bare kompressoren går og den flytter energi fra vann til vann er det bare en lav during fra kjøle kompressoren.
Men når den henter energi fra uteluft så går vifta på radiator og denne bråker like mye som AC enhet gjør på sommer for å kjøle lufta.

Og det høres svært bra på utsiden av bilen.
#10
Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 21:36
Skulle vært mulig å velge. Prioritering: ytelse, rekkevidde, komfort
At bilen er varm og god er det nok mange som hadde prioritert over å spare 5 minutter på superladeren.
Mistenker det bare kommer en SW-fiks, men jeg hadde satt pris på å kunne velge.

Kommer garantert en fiks, hørte for et par dager siden at guttungen sin 21 model varmet opp kupe med bruk av uteluft som er det riktige til batteriet har fått passe lunk.  (Bråker som egen X med AC på max mittsommers - lite jettfly)
Det er ikke fordel å hente ut energi fra batteri varme når man ikke har spill varme da all energi må lages med motorene som igjen gir tap.
Så hente herfra på vintern når tapet til omgivelsen er høyere en varmetap - gir lavere virkningsgrad en 1.
Hente fra uteluft gir OK virkningsgrad også om det er noen minus, fra -10 til 15 og kaldere (avhengig av kjølemedium) bør man heller varme batteriet med motorene og hente varme herfra.
Teoretisk kan motorene på model 3 produsere kun varme så er i teorien ikke en begresning så lenge man har kjøling nok.
#11
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. januar 2021, klokken 12:44
På 13-pins kontakten til hengerfestet på Model X skal det i teorien alltid være +12V på pinne nr. 9 (og retur på pinne 13). Er det noen som vet om dette stemmer, eller må bilen være våken for at det skal være strøm der?

Har noen oversikt over hvilken sikring som forsyner denne pinnen med strøm og hvor stor den er?

Var dårlig med svar her så får legge til litt.
Om jeg husker riktig så har du jkirkebo en model X SOP3, produsert mellom 29.03-16.10.16.
Har lagt ved tegningen over tilkobling for hengerfeste kontakt.
Denne ligger rett over den elektriske tilkoblingen så du må måle hva pinne 1 på denne Molexen går til på henger kontakten.

Denne har en 30A sikring og som du ser av tegningen at det ikke er egen kurs til bremselys.
Det er 2mm2 kabel tversnitt som i tesla sin verden faktisk er 30A, 1.5mm2 = 20A. 
Elektriske bremselys er en egen dedikert kurs (20A) og uttaket er sparkepanel fører side stripset til OBDII kontakten, denne har og konstant strøm og man kan trekke herfra og helt bak i vogna om 15A holder, kan ikke belastes over 15A over tid. (Bilkomponenter har kabel med skikkelig dimensjon med riktig plugg, men de er bare 3m lange)

Du ser og at det er en egen 15A til resten av lysene på hengeren.
Det er noen år siden jeg målte ut pinnene men om jeg ikke husker helt feil gikk denne 30A til egen konstant 12v krets på henger kontakten med egen jord.

Sikring er F308 (JCase) litt sær men kan skaffes på Mauser (jeg har noen i hylla hjemme, viktig før man tester ut ting skikkelig)
Jord fra henger går direkte til chassi så betyr jo egentlig ikke noe hvilke man bruker.
Piggtale fra denne Molexen og Europeisk henger kontakt i andre enden har jeg ikke teninger av men er kjapt å måle seg ut.
Har lagt med bilde av Molex så ser man hva pinner som er hva.

Edit:
Så at siste del av kontakt ikke var med i utsnittet.
Molex så er:
Pinne 9 - El brakes trailer 1.5mm2 går til Kontakt X164, pinne 1 (El breaks sparekapenl ved ODB kontakt, nevnt over)
Pinne 16 - Jord 2mm2

sigurdi
#12
Sitat fra: geear på mandag 04. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: sigurdi på søndag 03. januar 2021, klokken 21:05
Jeg har testet litt på henger festet da tanken var å hente ryggelys her.
Hengerfestet utgangene er av i utgangspunktet og man må trekke (Ha en mostand) på kjørelys for at resten av utgangene skal skru seg på.
Ulempe er at da aktiveres henger modus og det er ikke så morro å kjøre med.
Hengermodus kan du slå av i menyen selv om du har henger/noe tilkoblet. Hengersymbolet blir da oransje og AP fungerer som normalt.
Var totalt uaktuellt med et Orange heger lys som biefekt for å få ekstra ryggelys, så den saken ble lagt død.
Modul for ekstra ryggelys kommer, men måtte tenke litt annerledes og fugerer med samme tilkobling på S og X fra 2013 til nyeste.

sigurdi
#13
Sitat fra: Alexander Lüthi på søndag 03. januar 2021, klokken 22:28
Hentet LR 30/12.
På tur Lillehammer -Oslo fikk jeg aldri full regen, og fikk power limit ved 32%... Ute-temp -8 - -2, kjøring på motorvei. Har ikke fått vognkortet, men regner med at jeg har fått Panasonic batteri. Ca 550km ved 100% soc

Ser guttungen sin med det "gamle" Panasonic batteri har 540km etter oppdateringen som korrigerte viste km.
Hans er lest ut med CAN leser og Nominel as new 77.8kWh og er nå etter 3 uker nede i 76.4kWh.

Kan virke som de LR som har fått det nye 82kWh batteriet også har fått de nye lyktene, men vær obs på at det nye 82 mangler data i BMS så det er risiko sport å kjøre noe særlig under 10% nå når ny da BMS bommer så det holder på rest verdi.
#14
Jeg har testet litt på henger festet da tanken var å hente ryggelys her.
Hengerfestet utgangene er av i utgangspunktet og man må trekke (Ha en mostand) på kjørelys for at resten av utgangene skal skru seg på.
Ulempe er at da aktiveres henger modus og det er ikke så morro å kjøre med.

I starten sto utgangene på (Ja jeg målte når jeg fikk bilen men mest for morro skuld skulle ikke bruke det til noe da). Men det har nok være problem med irring osv så da har løsningen vært å skru hele kontakten av når den ikke er i bruk.
sigurdi
#15
Her er info jeg har fått lest ut på de bilene jeg har hatt innom.
3P som det er lagt ut info fra sto i min garasje og lånte utstyr av meg for å hente ut batter data.
Jeg fikk erfare hvordan varmpumpen oppførte seg da kupe varme sto på mens jeg jobbet.
Er stille når energi henters fra batteri kretsen, er da energi flytting mellom to veske/veske varmevekslere og støyer ganse heftig når man henter fra uteluft (radiator).
Støyer nesten mer en egen X når AC står på max på sommeren, som et lite jettfly.


Model 3 Performance 2021 i Norge er levert ut med det nye 82kWh batteriet.
   - Dette har software problem som gir lave effekt, bør ikke kjøre under 10% SOC da fare for at BMS bommer så du stopper, ser det på svært agresiv effekt begrensning.
Jeg tenker at BMS ikke har fått oppdatert god nok software for å håntere det nye Panasonic batteriet og bommer på rest verdier. Effekt uttak er nok også strupet her sammen med temp krav osv.

Model 3 Long range 2021 er levert ut med LG, Panasonic 77.8 (eldre) og noen av de siste med det nye 82kWh batteriet.
   - Mode 3 2021 med standard Panasonic lader med 200kW+ på V3 (guttungen ladet sin etter kjøring fra Lillestrøm til Drammen og fikk 220kW)
SuC var satt til destinasjon fra start og varmet så det holt etter.

Varmepumpe problematik.
Det er et stort software problem på alle 2021 modellene men dette vises best på de med Panasonic batteriet.
Varme pumpen tar som oved regel varme fra væsek sløyfa til batteri/motor og ikke fra register for luft.
Med heller dålig styring så bruker man mer energi en man har av spillvarme nå når temperaturen er under 0C i store deler av landet.
Dette gjør at man kjører rundt med 10-15C på batteriet og kommer til Superlader med kanskje 20-25C om man kjører SuC som destinasjon.

Resultatet ser man på lade effekt.

Alle problem over kan Tesla fikse med software og styring, men varmepupe uten elektrik backup vil gi noe ræva opplevelse mittvinters, men vil gi god besparesle på vår/høst temperaturer der man utnytter spill varme som mellers hadde gått tapt.

Bare å glede seg til man får tatt energi fra uteluft og må avrime og dermed kjøre anlegget som AC og varme opp registeret for å få bort ising.

Man vil neppe se noe energi besparelse nå med gode vinter temperaturer da det ikke er nok spillvarme å benytte seg av og virknings graden synker på varme pumper også når man tar fra uteluft i minus grader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA