Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1861
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 22. oktober 2014, klokken 22:27
Sitat fra: Krantz på onsdag 22. oktober 2014, klokken 09:03
Tesla hadde nok floppet i Norge også om bilavgiftene hadde vært som i Sverige.

Tenk at vi har havnet i den situasjonen! Jeg trodde aldri jeg skulle få høre at biler er dyrere i Sverige enn her. Svenske prislister på elbiler er hyggelig lesning.. :)
#1862
Det gjør godt å lese at det er flere enn meg som reagerer på eksoslukt. Jeg syns det er spesielt plagsomt når jeg løper eller sykler, og verre jo kaldere luft det er. Det er mulig luktesansen min er overfølsom, men jeg kan ofte merke at noen røyker i bilen foran meg i køa. Etter å ha kjørt elbil har jeg også begynt å legge mer merke til dieseleksos. Noen dieselbiler lager en litt eddikaktig lukt
#1863
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
tirsdag 21. oktober 2014, klokken 13:14
Produksjonen er utsatt 4 uker pga. mangel på karbonfiber. Takket ja til en serviceavtale som plaster på såret. Det gjaldt visst ganske mange biler. Ca. 100 stk. Ventetida er så forferdelig lang, det er helt uutholdelig!
#1864
Kjøpe elbil? / Sv: Bør man akselerere sakte?
fredag 17. oktober 2014, klokken 11:42
Av personlig erfaring vil jeg på det sterkeste fraråde å kjøre fort i 50-sone! ;) Men ellers enig i argumentene dine. Ligge først i kø er ikke aktuelt, da slipper jeg forbi folk. Det er både triveligere og mindre stressende. Jeg har faktisk aldri problemer med folk som kjører fortere enn meg. Jeg ser dem kun i det de tar meg igjen. I neste øyeblikk er de forbi, og mer vet ikke jeg. Folk som kjører tregere enn meg er mye mer plagsomt, men ikke hvis de gjør en innsats for å hjelpe meg forbi. /off-topic
#1865
Kjøpe elbil? / Sv: Bør man akselerere sakte?
torsdag 16. oktober 2014, klokken 22:21
Takk for utfyllende svar, tomrh! Men jeg har ikke tenkt å gi meg. Ikke at jeg er uenig i det du skriver da.
Jeg liker å tenke effekt når det gjelder luftmotstand og fart. Dobbel fart gjør at dobbelt så mange luftmolekyler må flyttes unna pr. sekund. Og hvert enkelt molekyl spretter unna med dobbel hastighet, og dermed 4 ganger høyere energi tilført. Ek=1/2*m*v^2 Dobbelt så mange luftmolekyler med 4 ganger høyere energi blir 8 ganger mer energi pr. sekund. Og energi pr. sekund er effekt. Kort fortalt trengs det 8 ganger høyere effekt for å kjøre dobbelt så fort. "Heldigvis" tar det bare halvparten så lang tid å kjøre en strekning i dobbelt hastighet, derfor blir energiforbruket "bare" fire ganger høyere. 8 ganger høyere effekt i halvparten av tida.

Jeg tror vi er enige ut fra tallene, men kanskje ikke i konklusjonene? Min påstand er at det krever mindre energi og gir lenger rekkevidde å slippe opp i svinger og der det ellers føles naturlig.Men ikke hvis en kompenserer tidstapet med å kjøre fortere resten av turen. Men hvem gjør vel det? Vi kjører jo ikke bil etter snittfart eller en fast tid på strekningen. Jeg snakker da om realistisk kjøring, og ikke teoretiske betraktninger. Jeg skjønner at det er best å holde jevnt 80 hvis målet er snittfart på 80. Men det blir feil å konkludere med at jevn fart krever minst energi. Det er LAV fart som krever minst energi. Men igjen, det blir å sammenligne epler og pærer.
#1866
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ekstremtest av Leaf, I3 og e-Up
onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:44
I en konkurranse om å komme lengst vil antagelig den svakeste bilen vinne. Omprogrammer i3-en til å yte maks 10 kW og prøv testen på ny! Det er noe sterkt selvmotsigende i kjøre fortest mulig i en konkurranse der målet er å komme lengst.
#1867
Kjøpe elbil? / Sv: Bør man akselerere sakte?
onsdag 15. oktober 2014, klokken 18:18
Hvorfor er jevn hastighet så viktig? Altså, jeg kan skjønne det hvis det er snakk om å kjøre en gitt strekning på samme tid. Hvis en slakker av et sted så må en gi på tilsvarende et annet sted, og fart dreper rekkevidde. Men strengt tatt er det vel å ligge OVER ønsket fart som er et problem, ikke å ligge under. Bilen går vel ikke kortere fordi om jeg slipper opp litt i svingene eller over en bakketopp? Forutsatt at jeg ikke gir på mer for å ta igjen det tapte. Turen vil ta lenger tid, og snittfarten lavere, så sånn sett blir det å sammenligne epler å pærer. Men blir det ikke litt feil å råde folk til å holde jevn fart hvis det fører til at de kjører i 80 i en sving de ellers ville tatt i 70?
#1868
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ekstremtest av Leaf, I3 og e-Up
onsdag 15. oktober 2014, klokken 17:52
Testen er forsåvidt underholdene, men jeg skjønner ikke hva de ønsker å oppnå, eller hva de egentlig prøver å teste. Testen blir jo nærmest en test av (mangelen på) kunnskap de innehar. 100 km rekkevidde etter guessometeret, hva f... betyr det da? Du kan jo få nesten det tallet du vil. Hva om vi kjørte en snill tur med bensinbil, gjerne med mye nedoverbakke. Deretter fyller vi bilen med bensin for å rekke 100 km etter forrige turs snittforbruk. Til slutt kjører vi full rulle på bane. Det er ikke sikkert vi kommer så langt da heller.
Denne testen blir jo å teste hvor mye strøm som er igjen på et batteri med ukjent ladetilstand. Jeg har et forslag til en annen test de kan gjøre. De kan fylle samme mengde energi i bensin tilsvarende et halvfullt elbilbatteri, det burde bli ca. en liter. Eller kanskje bensin for prisen det koster å lade et elbilbatteri halvfullt. Da er det kanskje snakk om 7 dl. Så kan bilen kjøres fullstendig tom før literen helles på tanken og testen foretas.
#1869
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Dual motor
mandag 13. oktober 2014, klokken 16:03
Sitat fra: charliefoxtrot på søndag 12. oktober 2014, klokken 14:25
Muligens blir det epler og pærer, men jeg klarer ikke å la være og tenke på hva BMW i8-eierne tenker nå.

Hvorfor sammenligningen med i8? Porsche 918 Spyder er mer å strekke seg etter. Eller La Ferrari, McLaren P1 eller Lamborghini Asterion. Tesla-føreren ler kansje ut av første lyskryss, men i det neste så er det i8-en som ler, for da står Teslaen igjen med knekt DU. ;) Bil handler mye om følelser, så det blir nok aldri enighet om hva som er best. Selv er jeg svak for Porsche, men for en 918 kan en kjøpe 10 Tesla. Det er helt vannvittig hva Tesla har gjort med dual motor. De flytter grensene stadig vekk. Og dette er bare starten :)
#1870
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S60 har 380 HK?!
lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:10
Sitat fra: El-boy på lørdag 11. oktober 2014, klokken 09:58
Her er en Technical Note angående Battery Contactor Squeal:

Ja så sannelig, det står jo faktisk så i dokumentet. Jeg har hørt kontaktorer si klikk og klakk, eller dure og brumme. Men høyfrekvent hyling har jeg aldri vært borti. I stand corrected..

Jeg googla fram en tråd med masse bilder og info om batteriet, http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/34934-Pics-Info-Inside-the-battery-pack
Bl.a bilde av de to kontaktorene, en på hver av tilkoblingene.
#1871
BMW i3 / Sv: Tesla P85D
fredag 10. oktober 2014, klokken 22:07
Jo, enig i det. Et alternativ mellom Leaf/Golf/i3 og TMS er det som må til. Ei folkelig stasjonsvogn med 25 mil reell rekkevidde på vinteren.
#1872
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85 nå med 470 HP
fredag 10. oktober 2014, klokken 21:48
Batterikapasitet har ALT å si for effekten! (Nesten da) Det er faktisk like enkelt som at 1+1=2 To batterier kan levere dobbelt så mye som ett batteri. Og i elbilsammenheng vil et dobbelt så stort batteri bety dobbelt så mange celler. Analogien med en bensintank blir ikke helt riktig, jeg ville heller sagt at to bensinrør kan levere dobbelt så mye bensin som ett. Hva som kommer videre ut på hjulet er opp til kraftelektronikk og motor, og hva software tillater at slippes løs. Hvis "døra åpnes på vidt gap" fra stillestående så sier det pang og den magiske røyken åpenbarer seg.
#1873
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S60 har 380 HK?!
fredag 10. oktober 2014, klokken 21:23
Kontaktorer i batteriet ja. Det må være de med grønn overledning til styrestrømmen det da. Jeg har hørt det hjelper å toppe opp blinklysolja..
#1874
BMW i3 / Sv: Tesla P85D
fredag 10. oktober 2014, klokken 21:01
BMW burde følge opp og putte en ekstra motor i tomrommet til rexen. De burde gjøre det nå, slik at jeg får en 250 kW- utgave. Eller en foran, det er det uansett ingen plass til noe annet. Imponerende hva Tesla gjør. Nå kommer kommentarfeltene til å gløde.
#1875
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S Dual motor
fredag 10. oktober 2014, klokken 18:09
Til f.eks modellhelikopter holder de kanskje noen hundre oppladinger. Garanti? Kjøper dem fra Hong Kong, garanti er ikke tema. Konker de ut, kjøp nye. Det er slitedel i den sammenhengen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA