Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ferry

Sider: 1 ... 122 123 [124] 125
1846

Tydeligvis ikke! ;-)

Ehh, jo! Det ER min personlige mening. Og det ER uten noen form for dokumentasjon.

Jeg har prøvd å lese meg opp på linkene dine. Jeg sier ikke at du tar feil, men jeg finner det noe merkelig at det er lov med 500 W spisseffekt eller mer. Jeg spør meg da, hva er bakgrunnen for effektbegrensningen? Hvilket problem er det som skal løses? Jeg har tenkt som så at fartsbegrensningen er der fordi det er potensielt farlig å sykle fortere enn andre sykler. Et sted må ihvertfall grensa gå. Men så tukler noen med fartssperra, og plutselig går sykkelen i 50 km/t. Men ikke hvis effekten er begrenset til 250 W.
Men hvis det er slik at det tillates høyere spisseffekt i opptil flere minutter, da kan jo sykkelen potensielt oppnå meget høy hastighet. Det tar jo ikke mange sekunder å oppnå toppfarten. 5 eller 10 sekunder er sikkert nok. Eksempelet med Tesla viser at det er ihvertfall 4-gangeren i forskjell mellom spisseffekt og kontinuerlig effekt. Om vi bruker den samme faktoren for elsykkel så gir det over 1000 W spisseffekt. Og det i opptil flere minutter?

Eksempelet med Bosch. 250 W / 350 W. Det er forskjellen på style line og performance line, eller hva de nå heter. Jeg har lest at det er akkkurat samme motor, det er kun software som skiller. Kommentar?

Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre, men poenget mitt var at en elektromotor yter neste hva det skal være i korte øyeblikk. Og det er ikke nødvendigvis begrenset av termiske egenskaper. Det er bare å pøse på med strøm. Jo høyere strøm, jo høyere kraft. Inntil det oppstår magnetisk metning, og ytterligere strøm bare genererer ekstra varme. Videre er det varmgang i viklinger, som smelter isolasjonen med påfølgende kortslutning. Det er begrenset hvor mye varme magnetene tåler, hvis vi snakker om motorer med permanentmagneter.

Hvis jeg får det til skal jeg måle strømtrekket på Bosch-motoren min. Den bør da trekke betydelig mer enn 250 W fra batteriet.

1847
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Hvor finner jeg elsykkelforskriftene?
« på: ſøndag 06. Juli 2014, klokken 13:07 »
250W gjennomsnittseffekt er det ihvertfall ikke. Det ville falle på sin egen urimelighet. Da kunne spiseffekten vært skyhøy, bare man sørget for at den var null lenge nok imellom. Og hvilke tidsrom skulle man i så fall snakket om? Full effekt i to timer, deretter to dager med null effekt?
Makseffekt på elmotor er et litt ullent begrep. Folk er vant med forbrenningsmotorer der makseffekt er det absolutt maksimale motoren klarer å yte. En bensinmotor på 100 kW klarer aldri mer uansett hvor mye gass du gir. En elmotor klarer masse effekt i korte perioder. Det handler mest om å bli kvitt varmen. I praksis er det elektronikken som må begrense effekten, og det er en ganske triviell oppgave. Ihvertfall med moderne kraftelektronikk og mikrokontrollere.

Og det var min høyst personlige mening, uten snev av dokumentasjon.. 8)

1848
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Bruke bilbatteri i elsykkel?
« på: Onsdag 02. Juli 2014, klokken 22:41 »
Du skal altså betale 14.380,- for ferdig påmontert kit, og må selv stille med en egnet sykkel? Det hørtes dyrt ut. Min nyervervede Cannondale Kinneto Rigid kosta bare ubetydelig mer. Utgangspunktet er 20k, men der er det noe å gå på. Og da er alt flunkende nytt med bra komponenter osv.

1849
Tesla Roadster / Sv: Roadster skal delta i Pikes Peak hillclimb
« på: Onsdag 02. Juli 2014, klokken 21:18 »
Det gikk heller dårlig i løpet. 12,57.536. Det er nesten 3 minutter bak en Porsche 911. Men det mest oppløftende er at 2. og 3-plassen gikk til elbil! Kun 2,4 sekunder bak vinneren, Romain Dumas. 9,08.188 Forskjellen er ikke større enn at en annen sjåfør kunne tatt inn de nødvendige sekundene. Dumas kjører for Porsche i Le Mans, og han er rask! Det hadde bare vært så tøft hvis Pikes Peak hadde blitt vunnet med elbil. DET skulle blitt poengtert i noen sammenhenger. Men poenget er egentlig det samme. 2 sekunder bak eller foran spiller liten rolle. Faktum er at elbil er like raskt opp Pikes Peak som fossilbil. Hvem hadde trodd det for noen få år siden? Og hvordan er situasjonen om 5 år? Blir det egen klasse for forbrenningsmotor; Historical Racing elns ;)

1850
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny rv7
« på: ſøndag 29. Juni 2014, klokken 22:52 »
Vi får håpe Rustad Kafe http://www.matverten.no/index.php?id=rustadkafe legger tilrette for elbiler, slik som Aladdin Oil på Nes i Ådal. Svjv hadde de en finger med i spillet for å få veien gjennom sentrum. Nå har de sjangsen til å "fange" elbiler, gi dem strøm og selge dem god mat mens de venter.

1851
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Cannondale e-bike, noen som vet noe?
« på: ſøndag 29. Juni 2014, klokken 22:45 »
Jeg fikk prøvesykle en Cannondale Kinneto Rigid hos forhandler, og da var jeg solgt! Eller rettere sagt, sykkelen var solgt, til meg. Krankløsningen fungerer helt glimrende. Jeg var først litt skeptisk til mangelen på lave nok gir. Men det viste seg å være ubegrunnet. Det finnes ikke bakker som er bratte nok til at jeg ikke klarer dem på laveste giret her. Det er forøvrig ti gir på sykkelen. Jeg liker veldig godt hvordan systemet hjelper til mer og mer ettersom hvor hardt og fort jeg tråkker. Krafta kommer veldig gradvis uten at det skyter fart ukontrollert. Det er lett å ta igang på høyt gir. Det er bare å tråkke ivei, så tar farta seg opp i løpet av få meter. Med vanlig sykkel er det viktigere å få gira ned før en stopp, ellers blir det så tungt å komme igang igjen. Vekta er 18 kg, hvorav 2,5 kg er batteriet. Ikke så ille egentlig. Men den gjør seg best med strøm. Den virker noe tungtrådd med tomt batteri.
Første turen min var ca 15 km med mye testing i bratte bakker. Det tok 40 minutter, og en av fem streker på batteriet. I dag la jeg ut på tur i ukjent kupert terreng med mye grusvei, noe sti, samt 3 km trilling på dårlig sti  :( Måtte spare strøm siste mila, for å komme opp noen bratte bakker til slutt på turen. Gikk tom 200 m før jeg var hjemme. Mobilen var også tom. Mannen likeså. Det blei 48,5 km i ganske tungt terreng. Og hadde noen sagt til meg at elsykkel var juks, så hadde de fått seg en på trynet! Hvis jeg hadde orka..  ;D

1852
Jeg vil tro opplading av batteriene til ca. 50% er rett medisin. Lipo har jo svært lav selvutlading. Kan evt. sjekke noen ganger i løpet av vinteren hvordan det står til. Skulle ikke forundre meg om de kan stå 50% oppladd vinteren over uten at en trenger å gjøre noe annet enn å lade dem opp før første tur på våren.

1853
Tesla Roadster / Roadster skal delta i Pikes Peak hillclimb
« på: Mandag 23. Juni 2014, klokken 20:06 »
http://driveeo.com

360 kW, 800 Nm, 40 kWt batteri, 1060 kg. Jeg kunne klart meg med en slik :)



http://www.ppihc.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Pikes_Peak_International_Hill_Climb  20 km, 1440 høydemeter

1854
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Sv: Cannondale e-bike, noen som vet noe?
« på: ſøndag 22. Juni 2014, klokken 23:20 »
Jeg vet ikke stort om denne sykkelen, men jeg vet jeg har lyst på en. Er det noe sted på østlandet jeg kan se på en? Krankmotor må være ypperlig der det er mye oppoverbakker. Jeg vet om en mengde bomveier opp i fjellet. Med vanlig sykkel eller til fots er det tur nok bare å komme seg til foten av fjellet. Med en slik en kan jeg spare på kreftene til den egentlige turen.

1855
20 mil rekkevidde, 0-100 km/t på 3,3 s, levetid på batteriet 500k km! Wow. Hvor mye kjøres motorsykler vanligvis? 500.000 km bør jo holde noen år.

1856
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
« på: Mandag 16. Juni 2014, klokken 20:19 »
Da har jeg endelig observert en bil på lading på Nes. Det stod en Tesla der på fredag. Da jeg passerte igjen søndag var det ledig. Men det stod en Leaf utenfor Veikroa, så en og annen elbil er forbi der.

1857
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
« på: Mandag 09. Juni 2014, klokken 23:37 »
Nå har jeg kjørt forbi Nes ganske mange ganger den siste tida, men ennå ikke sett noen som lader. Det er på en måte bra, for jeg vil gjerne slippe å stå i kø når jeg i nær framtid bytter til elbil. Jeg har nevnt dette for folk, og noen lurer på om det bare er fordi hurtigladeren ikke er kjent ennå? Men alle som skal kjøre elbil (-Tesla) oppover Valdres må da sette seg inn i hvor det finnes lademulighet. Eller er det ingen som kjører elbil der ennå? Jeg vurderer å leie en elbil bare for å prøvekjøre turen. Asker Bilutleie har E-up til 395,-/døgn. Asker - Nes er 108 km. Går det med E-up på sommerføre? Bladet Motor klarte 158 km..

1858
Elbiler i media / Sv: Debatteknikk i kommentarfeltene
« på: Mandag 19. Mai 2014, klokken 19:56 »
Norge har hatt fiktivt større forbruk i tidligere år, pga kraft produsentene har kjøpt inn billig strøm på natta og i helger som de har brukt til store pumper, som pumper vann opp i magasinene sine,

Ikke bare går elbiler på kullkraft, til og med norsk vannkraft går på kullkraft! /ironi

1859
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
« på: Mandag 19. Mai 2014, klokken 18:50 »
Slik så det ut i går kveld. Jeg blir veldig begeistra over denne lademuligheten. Det er avgjørende for om jeg kjøper elbil. Så masse skryt til Veikroa og Aladdin Oil! Det satses for framtida, og det liker jeg.


Og her utenfor kontorene til Sør Aurdal Energi, litt lenger opp i dalen..

1860
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
« på: ſøndag 13. April 2014, klokken 22:55 »
Så et svært banner på veggen på Veikroa på Nes i Ådal idag, om at det kommer hurtiglader i løpet av mai. Logoen til Ringeriks-Kraft var også på banneret. Noen som vet noe mer? Nes i Ådal er 99,4 km fra Sandvika, og er et populært stoppested for folk på vei oppover Valdres. Neste tettsted er Bagn, ytterligere 44 km. Fagernes er 72 km unna, Beitostølen 110 km. Jeg kjører ofte fra Lierskogen til Aurdal, ca 165 km, og det er litt i lengste laget for alt annet enn Tesla. Med hurtiglader på Nes i Ådal er det plutselig realistisk å kjøre Leaf, Golf e.l. Men jeg frykter å måtte vente i ladekø fredag ettermiddag.

Sider: 1 ... 122 123 [124] 125