Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1816
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
lørdag 06. desember 2014, klokken 20:00
Jeg fikk en liten påfyll hos Kiwi i Hønefoss i går kveld, mens jeg var inne og handlet. Så en stor takk til Kiwi! De bidrar til at det er mulig å kjøre elbil. Det var også en flott butikk de hadde, så handleposen ble større enn jeg hadde planlagt. Men det er helt greit, jeg foretrekker fulle poser i henda framfor eksos i lufta.
#1817
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilforeningen lanserer ladebrikke
torsdag 04. desember 2014, klokken 16:48
Sitat fra: sven erik på onsdag 03. desember 2014, klokken 21:53
du kan da få ladet med bank kort men for 250 per gang

Nei, det kan jeg ikke. Ikke en eneste en av de hurtigladerene jeg har brukt har den muligheten.
#1818
Hvis spenninga synker så mye ved inntaket, hva skjer da når komfyr, varmtvannsbereder, panelovner, kaffetrakter m.m står på? 150 V ut?
#1819
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglader Fagernes
onsdag 03. desember 2014, klokken 17:36
Veldig bra! Takk for tilbakemeldingen.
#1820
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kiwi's hurtigladere! Hvor og når??
onsdag 03. desember 2014, klokken 12:08
Hønefoss også? Det er bra. Ligger den der "AKA" lå i gamle dager? Det skal vel komme en ved Vik også?
#1821
BMW i3 / Sv: Behandling av karbonfiber
tirsdag 02. desember 2014, klokken 22:33
Jeg prøvde såvidt Autoglym Vinyl and Rubber Care på et lite område. Det føltes ikke helt riktig, men det gjør neppe noen skade heller. De lakkerte områdene på bilen fikk en runde Duragloss 111. Uvant bil å jobbe med, det veksler mellom plast, aluminium, karbonfiber. Tar litt tid før vi blir kjent. Og det er feil årstid, mørkt når jeg går til jobb, og mørkt når jeg kommer hjem. Har knapt nok sett bilen i dagslys de to ukene vi har hatt den. Heldigvis har jeg tilgang på stor oppvarmet garasje med godt lys. Gull verdt på vinteren.
#1822
BMW i3 / Behandling av karbonfiber
tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:52
Hva bør jeg bruke på karbonfiberen som er synlig i døråpningene? Det korrekte navnet er vel CFRP, karbonfiberforsterket plast. Bør det behandles som annen plast? Jeg har i arsenalet bl.a. Autoglym Vinyl og Rubber Care. Tida er kommet for vinterbehandling, og da vil jeg helst starte riktig.
#1823
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Elbilforeningen lanserer ladebrikke
mandag 01. desember 2014, klokken 19:32
Ladebrikke er like toskete som busskort! La oss nå da i Herrens navn få betale med vanlig bankkort . Når jeg en sjelden gang tar lokalbussen og prøver å betale med bankkort så får jeg beskjed om at jeg må ha busskort eller kontanter. Jeg går ikke rundt med kontanter, for det trenger jeg aldri. "Alt" kan kjøpes med bankkort. Jeg får så lyst til å fortelle den arrogante småkongen bak rattet om alt det fine jeg kan bruke bankkortet mitt til. Det finnes nesten ikke grenser for hva et slikt kort kan utrette. Tilnærmet alt, bortsett fra bussbillett og elbillading da..
#1824
Det finnes en del kalkulatorer på nettet for å regne ut alt mellom himmel og jord, f.eks. denne: http://www.epanorama.net/index.php?index=calc_cable
Den gir riktignok ikke effekttap direkte, men det har TS tydeligvis styring på fra før. Altså effekt=spenning*strøm   Effekten kan også finnes ved spenning^2/motstand, eller strøm^2*motstand  P=U*I=U^2/R=I^2*R

Det er ikke så dumt å gjøre et lite overslag for å forsikre seg om at det du måler stemmer med teorien. Så lenge effekten omsettes i kabelen så er det normalt. Hvis tallene ikke stemmer så kan det tyde på dårlig kontakt et sted. 162 W er ikke mye for et kabelstrekk, og det er heller ikke mye å koke kaffe med. Men har du samme effekten i et lite punkt så kan det bli hur varmt som helst. For å illustrere, dette svipennsettet fra Biltema er på 30 W http://www.biltema.no/no/Verktoy/Sveising-og-lodding/Loddeverktoy/Svipennsett-20390/
#1825
BMW i3 / Sv: Ekstralys
lørdag 29. november 2014, klokken 17:12
Oj! Det så effektivt ut på bildet ihvertfall.Er det like rått i virkeligheten? Fristende..
#1826
BMW i3 / Sv: Vinter, regenerering og fart!
lørdag 29. november 2014, klokken 14:14
Bilfabrikantene m.fl. går amok i trebokstavforkortelser. I stedet for å tenke og studere på hva det betyr og hvordan det virker eller burde virke, så tok jeg en tur ut i bilen og testa. I normalmodus er det ikke mulig å framprovosere hverken hjulspinn eller sladd. Jeg prøvde å ta igang fra stillestående og øse på litt mer enn hva det var grep til. Det blinker litt i den gule lampa, men det er omtrent alt. Med DTC aktivert så spant det littegrann før den tok seg inn, deretter litt mer spinning. Det virker som den lar det spinne litt omtrent en gang pr. sekund eller deromkring. Men det er kun littegrann spinning, det er på ingen måte vilt hjulspinn det er snakk om. Videre prøvde jeg å klemme til litt rundt en sving i ca. 20 km/t, da kommer rumpa ut noen få grader før den tar seg inn igjen. I normalmodus er det knapt merkbart at det slipper. Dette var på snø/isføre som ikke var så veldig glatt.
På en åpen plass prøvde jeg å spinne rundt fra stillestående. Litt overraskende seila jeg sidelengs bortetter med DTC aktivert. Den tillot tydeligvis mer når farta var null. I normalmodus blir det bare å kjøre i ring. Ikke spinner det, og det går i den retningen rattet peker. Veldig kontrolerbart og behagelig.
#1827
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
lørdag 29. november 2014, klokken 14:01
Jeg måtte ut å teste nå. I følge mitt eminente testinstrument (energimåleren fra Clasern) var det 228 V før jeg plugga i, og 212 V når ladinga trekker 11,6 A. 16 V tap, dvs. ca. 7%. 16 V * 11,6 A gir 185 W omsatt i kabelen. Hmmm, så nå har jeg luksusen av varmekabel ute under steinmuren ;)
Motstanden i kabelen er 16 V / 11,6 A = 1,4 ohm. Det skulle tilsi en kabellengde på 60 m. Jeg aner ikke hvor kabelen ligger, men med litt krok og sving så er det ihvertfall "in the ballpark".
#1828
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
lørdag 29. november 2014, klokken 12:41
Jeg tror jeg har sett samme feilmeldinga, men jeg har norsk språk. Husker ikke eksakt ordlyd, men det handlet om at det ikke var nok spenning/strøm tilgjengelig. Jeg vurderte å sette ladestrømmen ned et hakk, men tok først ut pluggen i bilen og satte tilbake. Etter det virka alt fint. Jeg har en ganske lang kabel ut til garasjen, minst 30 m 1,5 kvadrat sikret med 13 A automat. Jeg ser spenninga dropper en del når bilen lader for fullt.
#1829
BMW i3 / Sv: Vinter, regenerering og fart!
fredag 28. november 2014, klokken 14:21
Er dere helt sikker på at det fungerer slik? Det høres ikke riktig ut at stabilitetskontrollen kobles ut, mens traction control (antispinn) fremdeles er på. Det logiske er å ha det motsatt. På enkelte typer føre kan det være nyttig med en viss hjulspinn, f.eks. for å spinne gjennom snø og ned på grus. Å slå av stabilitetskontroll og muligjøre uønsket rotasjon av bilen høres alt annet enn nyttig ut. Jeg kjørte sirkler på en stor isdekket plass, det var ikke mulig å få sladd eller hjulspinn. Det bare gikk rundt i ring med en og annen korreksjon.
#1830
BMW i3 / Sv: Vinter, regenerering og fart!
fredag 28. november 2014, klokken 08:38
Det skjer veldig gradvis og kontrollert. Jeg har prøvd å framprovosere fenomenet ved å bråslippe pedalen på glatta, men det bare ruller litt lettere. Så langt imponerer bilen på glatt føre. Forleden dag kjørte jeg opp en ganske bratt asfaltert bakke som tilsynelatende ikke var glatt. Jeg kunne hverken se at det var glatt, eller merke det på bilen. Jeg stoppet øverst i kneika for å åpne en port, og fikk nesten angst da jeg gikk ut. Det var så vidt det gikk an å holde seg på beina, og jeg frykta at bilen kunne skli avgårde når som helst. Jeg satte meg forsiktig inn og kjørte videre opp så lett som bare det. Seinere prøvde jeg jeg å kjøre opp og ned den samme bakken, stoppe midt i og ta igang igjen. Elmotor gir så god kontroll, at en må nærmest avlære gamle ferdigheter. Med fossilmotor og kløtsj må en jo både passe seg for å svi kløtsjen, ruse motoren, holde en viss minimumsfart osv.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA