Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1636
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 19:14
Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 18:39
Hehe. "Ikke prøv dette hjemme".

Ta det med ro, jeg vet hva jeg gjør! Famous last words.. ;)

Sitat
0,001 sekunder og lavere er "momentan utkobling". Det er klin umulig p måle de med å telle manuelt.

Så kort tid!? 1 millisekund og lavere? Det er uhyggelig raskt i den fysiske verden. Jeg tenkte på muligheten av å henge på scopet og måle. Det teller raskere enn jeg klarer manuelt, for å si det forsiktig.

Sitat
Ved kortslutning er de designet til å overleve ca. 10 kortslutninger. Etter dette kan de feile på en eller flere måter. Så nå har du "brukt opp" en kortslutning ;)

Brukt opp én til, mener du vel? Ingen vet hvor mange karameller den har fått fra før. Jeg har aldri hørt om begrensning i antallet kortslutninger en automatsikring tåler. Er du sikker på at det er slik? Er det oppgitt i databladet, eller er det bare en tommelfingerregel? Det vil jo si at enhver automatsikring er potensiell usikker. Jeg blir nysgjerrig på de fysiske fenomener som gjør seg gjeldende. Blir noe slitt? Brent?
#1637
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 17:58
Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 15:41
Men er du relativt nær trafo, kan det godt hende at det ikke er noe problem, men det bor sjekkes på så lange kurser.

Jeg ble nysgjerrig, så jeg foretok en "sjekk" av anlegget. Gikk ut i garasjen og kortslutta i stikkontakta. Sikringen løste ut "umiddelbart". Umiddelbart som i et kort schmack! Forsåvidt ingen overraskelse, anlegget er bygd etter datidens normer (-95) Det sitter en B13 i sikringsskapet. Jeg aner ikke hvor nærmeste trafo er, og hva nettet kan levere. Jeg regner med at en må temmelig langt utenfor spek. før en opplever det som lang tid før sikringa løser ut?
#1638
Lade hjemme / Sv: Skjøteledning og lading
mandag 23. mars 2015, klokken 15:32
Sitat fra: Marius Engel på mandag 23. mars 2015, klokken 12:46
Kan nesten grantere at 60 meter 1,5 kvadrat vil redusere kortslitningsstrømmmen så mye at det kan bli problemer med utkobling ved feil.

På hvilken måte? At utkobling tar lenger tid enn kravet? For kobler ut gjør det vel? Jeg har ca. 60 m 1,5 kvadrat nedgravd ut til garasjen, deretter 10 m 1,5 kvadrat skjøtekabel. Har lada 1100 kWh på 4 mnd. Mister en del spenning på kabelen, ca. 7%. Sikret med 13 ampere. Det er ikke optimalt, men det virker.
#1639
Som de andre har regnet på her, så høres 300,-/mnd ok ut. Jeg ville gladelig betalt såpass. Du sparer jo kanskje rundt 15.000,-/år i fossildrivstoff, så du kommer uansett bra ut av det. Jeg ville heller ikke vært fremmed for å betale litt ekstra for å dekke inn infrastruktur, og litt for å beholde husfreden.
#1640
Sitat fra: ElGreeen på mandag 23. mars 2015, klokken 12:17
Ved at vi "presser" oss inn blant fosilbilene for å hjelpe bussene vil kanskje misunnelsen gi seg og sørge for  bedre forståelse over å benytte de tre feltene inn til Norges største by på en optimal måte.
Jeg har selv tenkt på dette, men vært litt redd for irriterte bilister i fosilene ved filbytte, men dette er jo et

Blink til venstre, og du skal umiddelbart få se en luke åpenbare seg som du kan legge deg inn i slik at bussen bak kommer uhindret fram. Størrelsen på denne luka er proposjonal med fossilistenes reélle omsorg for bussen.
#1641
Sitat fra: bromm på søndag 22. mars 2015, klokken 21:15
Hvem sier at du må ut å kjøre for lytte til musikk ;) Jeg har gått ut i bilen mange ganger på kveldene bare for å NYTE musikken fra HK-anlegget - det ER faktisk bedre enn det jeg har innendørs (inkl. svindyre hodetelefoner), og de jeg bor sammen med ville aldri tillatt å "blåse ut øra" på samme måte :D

Her kjenner jeg meg veldig igjen. Kjører gjerne en omvei for å lytte litt ekstra. Har gjenoppdaget masse musikk. Om det er verdt penga spørs jo hva en har å sammenligne med, og hvor kresen en er. Jeg mener de 5500,- er det beste kjøpet jeg har gjort noen gang når det gjelder lyd. Med høyoppløste filer av bra innspillinger så er det bevegende.
#1642
Som flere allerede har nevnt, så krever ACC at du har oppgradert interiør. Dvs. minimum "Loft" til 10.300,- I tillegg trenger du både "den ene og den andre" pakka før du er i mål. Kort fortalt, ACC koster blod. Men du får mye annet på kjøpet. Jeg var i tvil om jeg skulle gå for ACC, men lot det stå til. Det fungerer veldig bra når forholdene ligger til rette for det. Lav sol i mot er problematisk, da hender det at systemet kobler ut med et "PLONG", og du henger i selen inntil du finner igjen fartspedalen. Dugg foran kameraet har jeg også slitt ganske mye med i vinter, men det ser ut til å fungere bedre nå i vårværet.
#1643
Branson bør ikke være så stor i kjeften, det ender sjelden godt..

Her etter et veddemål om Virgin Racing skulle slå Caterham. Pent er det ikke.


http://en.espnf1.com/f1/motorsport/story/107992.html
#1644
Jeg angrer litt på at jeg bestilte grå bil. Jeg liker at biler har farge. Grå er ingen farge, ei heller svart og hvit. En rødhåret kollega spurte om jeg stod sist i køa da jeg skulle velge farge. Jeg svarte at da det var min tur så hadde de kun oransje igjen, og det ville jeg f**n ikke ha!  ;) (ok, det var bare en omskrevet gammel vits om hårfarge)
Grå blir til og med brukt som skjellsord. Gammel og grå, grå mus, kommunegrå, gråvær, grå og kjedelig. Synd det ikke fantes blå, rød, grønn, gul m.m. Den blå stripa under dørene gjør en del. Kunne godt tenkt meg noen flere slike elementer. Kun noen små hint her og der, det må ikke overdrives
#1645
BMW i3 / Sv: Vask, polering og voksing
onsdag 18. mars 2015, klokken 21:23
Er det denne fra Cocraft dere mener? http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-7-l-trykksprøyte-/40-7917


Jeg har en 2-liter av samme merke som fungerer fint. Bruker den til Surfex. Trenger en til Prickbort også, så da spørs det om jeg må teste den 7-literen. Jeg har ikke krefter i henda til å spraye ned en hel bil med vanlige 1-liters trykkeflasker  :-[ Og jeg har vel ennå til gode å få brukt opp ei hel flaske før pumpemekanismen jukser.
#1646
Ladeplasser og ladekabler / Sv: betaling pr kWh?
mandag 09. mars 2015, klokken 22:58
i3 med sykkelhjul, ja! :) Beintråkka med luft til 3,5 bar. Nå syns jeg vanlige bilhjul ser latterlige ut. Små feite rare hjul. Loggen sa 11,4 kWh/100 km. Jeg har en ganske bratt stigning de to siste km før jeg er er hjemme. Bilen viste 10,9 før dette partiet. Kjørte fra Valdres til Lierskogen. Fulgte trafikken. Stort sett tørre veier. +3C, med ytterpunkter -0,5C og +6,5C. 83 km/h på ACC store deler av veien. En del kø forbi Hønefoss. Eco pro+, dvs max strømsparing. Vifta går på laveste hastighet for å holde frontruta fri. Ingen oppvarming. Avsluttet turen 265 m lavere enn jeg startet. Det blir interessant utover våren og se hvor lite bilen kan bruke når temperaturen blir mer optimal.
#1647
BMW i3 / Sv: Gummimatter
mandag 09. mars 2015, klokken 22:28
Det var en stusselig vask av gummimatter. Skulle tro etterbildene var tatt før mattene ble tatt ut.
#1648
Ladeplasser og ladekabler / Sv: betaling pr kWh?
mandag 09. mars 2015, klokken 19:23
Spiller forsåvidt ingen rolle hva du starter og avslutter med. Det som betyr noe er hva du faktisk har brukt. Full tank/batteri ved start og slutt er en praktisk måte å måle på. Vi mener nok det samme, for du regnet kun kostnaden ved å fylle opp igjen batteriet? Ikke hva du hadde når du startet? Uansett er vi enige om at elbilen er billigst å kjøre.
#1649
Ladeplasser og ladekabler / Sv: betaling pr kWh?
mandag 09. mars 2015, klokken 18:34
Sitat fra: emil på søndag 08. mars 2015, klokken 22:08Forutsetning for sammenligningen er å starte turen med full tank hjemme fredag og kostnaden ved å ha full tank igjen mandag morgen før jobb:

Flisespikking, men strengt tatt burde du ikke ta med kostnaden for å lade opp batteriet igjen. Den kostnaden må belastes neste tur. Du må vite totalt antall kWh brukt på turen. Skiller maks et par tiere da, i favør elbilen. Så poenget ditt er (minst) like gyldig.
Jeg kjørte 2x14 mil i helga. 45 minutter gratis type 2, hurtiglading 8 minutter, resten schuko. Returen kostet 12,- i strøm. (14 mil * 11,4 kWh/100 km * 0,75 kr/kWh) Hurtigladinga kosta 20,- for 4 kWh. Pluss 9,- for resten av turen. Totalt 41,- for 28 mil. Kjøpte to brus mens jeg hurtiglada, og det forrykker økonomien totalt :)
Bensin hadde kosta meg 28 mil*0,6 l/mil*14,- kr/l = 235,-
#1650
Det står riktignok ikke at den tåler 16 A, men den burde allikevel gjøre det. Det er jo ingenting som hindrer den i å kobles til 16 A kurs. 100% sikker kan man dog aldri være. Det finnes eksempler på at det brukes tynnere leder enn oppgitt, dårlige materialer etc. Ideélt sett skal den da ikke kunne selges her, men det kan det jukses med.
Jeg har fulgt litt ekstra nøye med på scuko og skjøteledninger til i3-en den siste tida. Den lader med 11,6 A, men det er ikke antydning til lunk engang. Så normalt sett er ikke 16 A noe problem, men unormale forhold kan jo oppstå.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA