Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Ferry

#1
i-Pace / Brukt i-Pace
tirsdag 22. desember 2020, klokken 23:34
Jeg er på utkikk etter en bil med 4wd, god bakkeklaring, muligens hengerfeste, en del plass og ok rekkevidde. Typisk bruk er hytteturer til dalfører på Østlandet fra Oslo. Numedal, Hallingdal, Valdres etc. Vurderer f.eks XC40, Tesla Y, ID4, Enyaq, e-Tron. Har egentlig ikke vurdert i-Pace pga. høy pris, men nå begynner det å komme en del brukt på markedet. Da dukker det opp en mengde spørsmål. Har lest en del her på forumet, sett på Youtube etc. Men kan noen gi en kjapp innføring i hva jeg skal se etter? Hva slags utstyr er essensielt? Noen fallgruver? Jeg ser at de billigste brukte i-Pace ligger omtrent på nivå med ny XC40. Tenker jeg riktig at en brukt i-Pace vil falle tregere i verdi enn en ny XC40? At verdifallet er verst første året, for deretter å flate ut?
Hvordan er egentlig bakkeklaringen? Leste "14 cm fullastet" et sted. Syns det hørtes litt lite ut. Er det mye mer uten last?
Er det adaptiv cc på alle utgaver?
Kan hengerfeste ettermonteres? Bruker sjelden henger, men sykkelstativ på kula savnes.
Pris på dekk? Er det kurant dimensjon, eller special til høy pris?
#2
TEST TEST TEST / Bilde?
mandag 02. april 2018, klokken 20:11
 [ You are not allowed to view this attachment ]
#3
Elbiler i media / NIO EP9 knuser rekorden på Nürburgring
lørdag 13. mai 2017, klokken 22:24
http://insideevs.com/electric-nio-ep9-breaks-all-time-nurburgring-lap-record-just-set-by-lamborghini/

Ikke like kjent som Leaf og Tesla, men like fullt en elbil. http://www.nio.io/ep9 https://en.wikipedia.org/wiki/NIO_(car_company)
Det ligger mye prestisje i å være raskest på Nordsløyfa. Nå får fossilhuene noe å tenke på. 6 minutter og 45 sekunder på 20,8 km svingete landevei. Elbil/Tesla har blitt kritisert for å ikke gå fort på bane, og at effekten begrenses etter kort tid pga. varmgang. Nå er elbil raskest rundt "Det grønne helvete", som Nordsløyfa også kalles. Det høver seg bra for en grønn bil, som kjører på grønn energi :)
#4
Alternativ energi / Montasje av solceller på flatt tak
mandag 13. februar 2017, klokken 22:23
Taket mitt er nesten flatt, det heller noen få grader mot øst. Dekket med papp. Og treverk under, antar jeg. (Skal ikke skryte på meg noen kunnskap om bygningskonstruksjoner)
Hvilke montasjemuligheter finnes? Jeg ser det er snakk om fester med ballast. Er det tilstrekkelig at festene tynges ned? Eller ligger da alle panelene ute på gårdsplassen ved neste vindvær? Evt. må festene skrus fast?Med påfølgende 400 muligheter for vannlekkasje. Har sett nok vann innendørs for et helt liv, og vel så det.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Homecontrol smart stikkontakt
mandag 04. juli 2016, klokken 23:13
Noen som har kjennskap til denne? https://homecontrol.no/blog/nb/homecontrol-lading-og-brannsikkerhet/#

"Overbelastning i selve stikkontakten er blitt mye mer aktuelt med økende antall el-biler som lades gjennom vanlige kontakter. Lading av el-bil gir belastning over tid som medfører større risiko for overbelastning, varmeutvikling og brann. Dette er en type belastning som slike stikkontakter ikke normalt har blitt utsatt for tidligere og dermed ikke er dimensjonert for.
HomeControl har en enkel løsning på dette problemet. Vi selger et smart stikkontakt-deksel som forbrukeren kan installere selv, og som blir en fast del av det elektriske anlegget. I dette dekselet ligger det en temperaturovervåkning som vil kutte strømmen når temperaturen går over en grense som kan medføre fare. Denne løsningen er patentert og NEMKO godkjent."
#6
TAYCAN / Porsche Mission E
tirsdag 15. september 2015, klokken 07:15
http://newsroom.porsche.com/en/products/iaa-2015-porsche-mission-e-mobility-all-electrically-concept-car-11391.html

"The key figures are: over 600hp, over 500km of driving range, 0-100km/h in under 3.5 seconds and a mind-blowing charging time of 15 minutes to reach a claimed 80 per cent charge. The power goes to all four wheels while there is also an all-wheel steering function."

"They also say that their new all-electric toy is capable of lapping the Nürburgring Nordschleife under the eight-minute mark."

#7
BMW i3 / BMW utelukker deltagelse i WEC
torsdag 30. juli 2015, klokken 14:36
http://www.autosport.com/news/report.php/id/120160

"We see hybrid as a stepping-stone towards EV and EV as the future for BMW, which we showcase in the i sub-brand.

Hva pokker er WEC?
https://en.wikipedia.org/wiki/FIA_World_Endurance_Championship
Altså racerbiler som i Flåklypa,  med unntak av Il Tempo Gigante, som må sees på som et unikum.
#8
Turer i Norge. / Sandvika - Stavanger med i3
mandag 08. juni 2015, klokken 10:35
Jeg har lyst til å kjøre i3 fra østlandet til Stavanger en tur denne sommeren. Så vidt jeg kan se fra bl.a emils turer, så er E18/E39 ei relativt grei rute med Leaf. Er det like greit med i3/CCS? Jeg tenker på om det er noen chademo-only som gjør det enklere med Leaf enn i3. Jeg kunne godt tenke meg å kjøre Haukeli eller Suleskar. Lar det seg gjøre på fornuftig vis? Vil helst unngå saktelading og overnatting.
#9
BMW i3 / Rapportering av lading i app kontra bil ved type 2?
fredag 06. februar 2015, klokken 23:40
I dag måtte jeg ta til takke med type 2-lading (7,4 kW) ettersom eneste hurtiglader var opptatt. Brukte tida på litt shopping og spising. Sjekka stadig appen og konkluderte med at jeg fikk sørgelige 16 ampere. 40 minutter lading økte soc fra 65% til 75%. Jeg forventet derfor 3 av 4 barer på displayet i bilen, men det viste 3,5 barer. Jeg hadde altså fått en hel bar tilsvarende 25% i løpet av 40 minutter. Det var jo en positiv overraskelse, og jeg kunne foreta resten av turen uten hurtiglading. 14 mil og 300 høydemeter i 6-7 minus med kun 40 minutter type 2 er ikke verst. Eco pro+ hele veien. 9 km rest ved ankomst. Kjørte noe fortere enn vanlig også. Fulgte trafikken med 85 km/t på acc.
En kunne mistenke at appen forutsetter 16 ampere lading selv om bilen får 32 ampere. Rart det er så stor forskjell.
#10
Hva bør jeg planlegge å gjøre i en ny bolig? Foreløpig er det bare ei steinrøys, så jeg stiller ganske fritt når det gjelder valg av løsninger og utstyr. Det blir garasje noen meter fra huset. Der skal det uansett være strøm til lys etc. Jeg ser for meg i det minste å gjøre klart for seriøs elbillading i garasjen. Hva er strategisk lurt? Det minste må vel være å legge ned en grov nok kabel til å takle alle relevante biler og ladeløsning? Pt. kjører jeg BMW i3, men jeg ønsker ikke å binde meg for mye til akkurat den. Kanskje kan det bli en annen bil eller en ekstra elbil om noen år. Lading til besøkende er også fint å kunne tilby. Er type 2 uttak lurt? Og hva koster det? Kabelen følger med i3-en. Eller bør jeg gå for en boks av noe slag? Slimbox? Bør jeg gå for "blåkontakt" med 3-fas? Det kan jo uansett være greit å ha til generell bruk. Med fare for å være gnien, er det bare jeg som syns alt ladeutstyr til elbil koster det hvite ut av øyet? 8-10k for en j*vla plastboks med bittelitt inni. Det er like mye som hvitevarer i øvre middelklasse.
#11
BMW i3 / Behandling av karbonfiber
tirsdag 02. desember 2014, klokken 10:52
Hva bør jeg bruke på karbonfiberen som er synlig i døråpningene? Det korrekte navnet er vel CFRP, karbonfiberforsterket plast. Bør det behandles som annen plast? Jeg har i arsenalet bl.a. Autoglym Vinyl og Rubber Care. Tida er kommet for vinterbehandling, og da vil jeg helst starte riktig.
#12
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader Fagernes
tirsdag 02. september 2014, klokken 09:53
Hva skjer, og når? Først skulle den være ferdig i mai -14, seinere ble det sagt august. Jeg kjørte forbi lørdag 30/8 og da var det ikke skjedd noe mer. Så med mindre noen ferdigstilte den på søndag, så blei det ikke august heller. Hvor skal jeg henvende meg for å spørre? Det hjelper neppe mye å syte og klage her. Valdres markedsfører seg som Sanseriket. Da er det på tide å få fortgang i elektrifiseringen. Det hjelper ikke mye med sanser når øra er fulle av motordur, og nesa full av eksos.
#13
e-up! / Asker - Aurdal med E-UP
fredag 29. august 2014, klokken 11:19
Jeg skal ha min første langtur i elbil i helga, fra Asker sentrum til Aurdal i Valdres. Første hurtiglademulighet er Nes i Ådal. I følge Google maps er det 108 km dit. Er det noe i veien for at det skulle gå? Det er meldt tørt føre og 16-19 grader. Jeg kan stoppe på Hønefoss og treglade om nødvendig. Hvor mye rekkevidde får jeg pr. time på vanlig stikkontakt? Fra Nes skal jeg ytterligere 60 km. Hvor lenge må jeg lade da? Det holder vel med en splash'n'dash?
Er det best å kjøre om Sandvika? Alternativet er om Liertoppen, Sylling osv. Det er 5-6 km lenger, og mer knotete vei. Men en slipper unna noen høydemeter til Sollihøgda, og det er muligens enklere å kjøre sakte pga. mindre trafikk.
#14
BMW i3 / Avstandsjustering active cruise control
mandag 25. august 2014, klokken 23:03
Hvordan virker den egentlig? Er det lengde eller tid som justeres? Jeg har hørt noen påstå det er lengde, men for meg ville det være mer logisk om det var tid, i antall sekunder. Jeg har såvidt prøvd dette på i3 i motorveihastighet. Teknisk sett er det meget fascinerende, og litt skummelt i starten. Jeg er ikke sikker på om jeg klarte å justere riktig, men på meg virket det som justeringsområdet var fra litt for nære til k*k_i_r*v Jeg ville foretrukket å kunne forholde meg til 3-sekundersregelen og oppover! Litt under 3 s kunne kanskje også vært greit, men jeg syns ikke det er noen god vane å ligge så nær at en kan bli bøtelagt eller verre.
#15
BMW i3 / Inntrykk etter prøvekjøring av i3
lørdag 09. august 2014, klokken 17:31
Fant ingen annen passende tråd, så da oppretter jeg denne. I sommerferien stakk jeg og kona innom en forhandler for å kikke på i3. Det var en varm sommerdag midt i uka, så det var ikke akkurat påtrengende mange kunder der. Selgeren hadde derfor god tid til å vise oss bilen. Vår første reaksjon var hvor stor bilen faktisk er. På bilder ser den uten som en liten knert, antageligvis pga. formen. Til tross for "stor" bil var vi litt skuffet over bagasjeplassen. Sittefølelsen var meget god, litt suv-aktig syntes vi. Sitter litt høyere enn hva vi er vant til fra andre biler. Etter en gjennomgang av bilen fikk vi tilbud om å kjøre oss en tur, noe vi selvfølgelig takka ja til. "Vi stenger om to timer" var begrensningen vi fikk :) Vi er rimelig ferske på elbil, erfaringen vår er kun noen timer i en Renault Twizy. Men i i3 fant vi oss fort tilrette. Vi kjører allerede automat (DSG), så overgangen var ikke veldig stor. Slå på bilen, slå av parkbremsen, velg D, gi gass, og vi siger lydløst ivei. For en flott følelse! Enpedalkjøring virka helt intuitivt fra første sekund. Jeg kan ikke tenke meg å ville ha det annerledes. F.eks ved fartsdumper så var det bare å slippe passe opp på pedalen, så bremsa det opp. Etter en runde rundt kvartalet var vi klar til å prøve oss ut i trafikken. Men først en liten test av gassrespons. Et passelig tungt trykk på pedalen, og WOW! Der var det krefter. Og så kontant respons, ingen turbo som skal spinne opp, ingen girkasse som skal veksle. Vi tusla videre i trange gater. Slapp gassen i en bratt oppoverbakke, og der stod bilen stille helt uten bruk av bremsepedal eller parkbrems. Det var bare å gi gass igjen så gikk det framover. Helt uten rykk og napp av noe slag. Det gjør bilen veldig lettkjørt. Litt varmere i trøya stoppa vi helt opp, deretter flat pedal. Gud bedre for et skyv! Helt lydløst ble vi hivd avgårde, og fra passasjersetet kom det frydefulle hyl. Dette var berg- og dalbanefølelse. Jeg tror BMW solgte en bil i løpet av disse 2-3 sekundene... Nå har jeg riktignok ikke kjørt så veldig spreke biler fra før, men denne gikk voldsomt. Også i 80-sone var det masse krefter å ta av. Alt i alt ble vi meget imponert over bilen, og vi fikk en skikkelig "vil-ha"-følelse. Jeg merker at jeg stadig prøver å finne argumenter for i3 framfor noe annet. Leaf eller Golf er muligens mer fornuftig, men hjertet sier i3. Jeg liker materialvalget, og så vidt jeg kan skjønne er det ingenting her som kan ruste.
#16
e-Golf / Strømutgifter E-Golf halvparten av bensin
torsdag 31. juli 2014, klokken 22:38
I følge brosjyren fra VW bruker E-Golf strøm for kr 12,70/100 km. Dette påstås å være halvparten av Golf TSI Bluemotion. Denne oppgis til et forbruk på 5,0 l/100 km blandet kjøring, 4,3 l/100 km landeveiskjøring. Dette kan da ikke være riktige tall?! 1 liter bensin koster ca. 15,- kr. 5 liter bensin koster 75,- kr. 12,70 er ikke halvparten av 75,-, det er omlag 1/6. Tenker og regner jeg helt feil her, eller har VW gjort en skikkelig blunder i brosjyra si? Eller har vi en aldri så liten "lost in translation"? Tallene stemmer kanskje i Tyskland? Hvis strømmen er dyrere og bensinen billigere så kan det kanskje stemme.
#17
Plugg-inn hybrider / Audi A3 e-tron
fredag 18. juli 2014, klokken 09:30
A3 e-tron er lansert. Nøkkeltall; 50 km rekkevidde på strøm, 8,8 kWh batteri. 110 kW 1,4 l TFSI bensinturbo, 6-trinn DSG dobbelclutch girkasse. 110 kW fossil + 75 kW elektrisk. "System output" 150 kW (204 hk). Startpris 340k

Brosjyre her:
http://wip.audi.no/audi_intranett/wip/files/unknown//1403682720.26511.743.pdf
#18
Tesla Roadster / Roadster skal delta i Pikes Peak hillclimb
mandag 23. juni 2014, klokken 20:06
http://driveeo.com

360 kW, 800 Nm, 40 kWt batteri, 1060 kg. Jeg kunne klart meg med en slik :)



http://www.ppihc.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Pikes_Peak_International_Hill_Climb  20 km, 1440 høydemeter
#19
Ladeplasser og ladekabler / Hurtiglader Nes i Ådal kommer mai 2014
søndag 13. april 2014, klokken 22:55
Så et svært banner på veggen på Veikroa på Nes i Ådal idag, om at det kommer hurtiglader i løpet av mai. Logoen til Ringeriks-Kraft var også på banneret. Noen som vet noe mer? Nes i Ådal er 99,4 km fra Sandvika, og er et populært stoppested for folk på vei oppover Valdres. Neste tettsted er Bagn, ytterligere 44 km. Fagernes er 72 km unna, Beitostølen 110 km. Jeg kjører ofte fra Lierskogen til Aurdal, ca 165 km, og det er litt i lengste laget for alt annet enn Tesla. Med hurtiglader på Nes i Ådal er det plutselig realistisk å kjøre Leaf, Golf e.l. Men jeg frykter å måtte vente i ladekø fredag ettermiddag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA