Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ferry

#1
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 21. januar 2024, klokken 14:42
Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:25Ved banekjøring så gjør man unna bremsing og nedgiring før man svinger inn, og går på gassen igjen inn i svingen for å få bilen til å "sette seg", og fintfølende styre på gassen sammen med hjulutslag gjennom svingen. Veksler man mellom brems og gass, eller girer ned, midt i svingen så blir det fort snurring. Med Tesla 3 og Y er det en stor fordel å kun kjøre på gassen, lære seg å finne nullpunktet, bruke gasspedalen både til brems og pådrag, man kjører mye mer sømløst uten rikking og styr, regen går fra å være en irritasjon til nytte, bilen er mer stabil. Ulempen er at det er knotete å gå over til andre biler etterpå.  :o

Du skriver akkurat det jeg tenker!
#2
Sitat fra: ElectroJuice på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:24Regenerering:
Er det ikke mulig å slå av denne?
Får veldig lett sladd på glatta om man skal senke farten litt. (Har sjekket at det faktisk står vinterdekk på bilen).

Jeg hadde samme inntrykk første gangen på glatta. Har kjørt Model 3 LR to vintre fra før, og den fungerte nydelig og forutsigbart. Model Y LR var helt krise. Men det må ha blitt fikset i en oppdatering, for nå er den like bra som TM3 var. Kan gjøre et ørlite vrikk med bakenden. Men den legger ikke inn brekksladd slik som i starten. Så nå føler jeg ikke noe behov for terrengassistent. Muligens noe psyke og tilvenning inne i bildet her også. Har fått herja litt og blitt kjent med bilen. Klarer ikke framprovosere brekksladd nå lenger. Bilen er blitt veldig forutsigbar.

SitatCruisecontrol og vindusviskere:
Pendler 12 mil hver vei (1-2 dager i uken) og hadde gledet meg til adaptiv cruisecontrol. Denne er i praksis ubrukelig fordi viskerne begynner å gå hele tiden. Virker ikke som det er mulig å slå av uten å deaktivere cruisecontrol'en.

Har akkurat samme erfaring, ubrukelig. Men det ble fikset for noen uker siden. Så pass på å få inn siste oppdatering. Nå kan jeg bruke både CC og autoviskere. Og skru av autovisker om jeg vil. Men det er ikke samme behovet lenger, for viskerautomatikken har blitt mye bedre. Vinn vinn.
#3
Sitat fra: Håvar på onsdag 17. januar 2024, klokken 07:35Y LR koster fra 507 719, samme som i januar i fjor

Står en der til 497.000,- også. Men da uten hengerfeste. Blir 520k komplett med vinterhjul. Jeg ga 513k komplett MED hengerfeste i august. Så det er fremdeles noe å gå på.
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 16. januar 2024, klokken 12:41
Jeg har en Kirigamine Hara 6.6 i overetasjen, og en 800 W panelovn i underetasjen. Samt et bad med varmegulv i hver etasje. Panelovnen på 800 W klarer ikke å opprettholde god nok temperatur. Den kjører 800 W konstant når utetemperaturen er -15C som nå.
Varmepumpa bruker ca. 500 W, og henger greit med selv i -20C. Men det kjører avising ganske ofte, og da bruker den 1500 W elns. Dog ikke så lenge om gangen.
Jeg har energimåler på begge deler. At det spares energi er jeg ikke i tvil om. Hvor lang tid det tar å komme "butt i butt" økonomisk kan man jo lure på.
Jeg bruker for øvrig en Sensibo-dings for å la Tibber styre varmepumpa. Jeg kan nok få ut enda mer varme om jeg skrur opp viftehastigheten, men det blir ukomfortabelt med mer støy og trekk.
Etter et par-tre vintre uten vedfyring har jeg nå gått tilbake til vedovn i tilegg. Ikke fordi det er økonomisk, men det gir god komfort.
Jeg har strengt tatt mer bruk for varmepumpa som kjøling sommerstid enn varme om vinteren. Nok varme kan jeg betale meg ut av med ved og strøm. Luftkjøling er forskjellen på om huset er beboelig eller ei, nesten.
#5
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. januar 2024, klokken 06:54Du må alltid ta det som ligger ute på youtube med en klype salt.

I likhet med alt annet. Youtube er bare en kanal for hva som helst. MIT har egen kanal. NTNU også,
https://www.youtube.com/@NTNUundervisning/videos
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:35
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. januar 2024, klokken 16:49Har samme utfordring, men her er det visst DNB som er "riktig". Så dette ble det siste "pushet" for å bytte bank, etter de ødela Apple Pay. Godt jobba DNB!

Jeg har brukt Skandiabanken, senere Sbanken, i over 20 år tror jeg. Men nå ser jeg meg om etter noe annet. Men har ikke funnet noe bedre. Jeg har brukt Apple Pay fra dagen de lanserte det. Som første bank i Norge. Så fjerner de det igjen  >:( Det fungerer genialt. Kanskje enda bedre i utlandet enn her. Kan kjøre tog, fly, Tbane, betale mat, pub og alt som er. Jeg var egentlig ferdig med kort. Jeg har holdt meg unna DNB, Telenor, Altibox og lignende gribber.
#7
Elbiler i media / Sv: Elektriske busser - fungerer det egentlig?
tirsdag 09. januar 2024, klokken 12:40
Halvering av rekkevidde sammenlignet med optimale forhold, skriver de. Er ikke det helt som forventet? Optimale forhold er det aldri. Så reelt sett er det kanskje 30-40% reduksjon sammenlignet med gjennomsnittsdagen. Og det i den verste kuldeperioden i den (moderne) elbilens levetid. Dette går seg til. Høste erfaring, gjøre noen justeringer, bedring av utstyr.
#8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 09. januar 2024, klokken 12:34
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. januar 2024, klokken 06:14Lagde en liten algoritme i home Assistant som regulerer ned elbillading og VVB for å holde effekt snitt under en gitt grense. Fungerer forbausende fint, uten disse to på skal det mye til å komme over 10kW.

Det er omtrent noe slik jeg gjør også. Styring via HA på panelovn, VVB og varmegulvene. Tibber tar seg av varmepumpa og Easee-laderen. Ga opp å holde meg under 5 kW nå i januar. Så nå er det 9,5 kW fram til månedsskiftet. Det skiller 140 kr/mnd hos Glitre. En ukjent andel av dette hanker jeg inn igjen ved å bruke mer strøm ved lav pris. Bare det å slippe kjeft fra kona når bilen ikke er fulladet kl 0600 er verdt 140,- ;-)
#9
Takk Herren, for at vindusviskerne kan deaktiveres når autopilot brukes. Endelig kan jeg kjøre med cruise control igjen. Vision ser ut til å fungere bra, selv med is og skitt på noen kameraer.
#10
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 17. desember 2023, klokken 19:35
Sitat fra: Autowinder på søndag 17. desember 2023, klokken 11:00Nå har jo ABS vært med noen år og fortsatt må jeg minne kona på at pumpenremsing er ut for lenge siden. Ved iskjøring på Tisleia var det første politimannen lærte oss i kjegleløypa for unnamanøver at «tråkk så hardt på bremsen at baken letter fra setet, styr rundt hinderet og stol på at teknikken i ABS og ESP'en gjør jobb

Det er jo riktig beskrivelse under en nødmanøver, men det er ikke relevant for vanlig kjøring. Hvis jeg kommer gjennom en glatt kurve som doserer utover og med løs brøytekant, så er jeg ikke særlig lysten på å klemme bremsen til bunns og holde den der. Ikke med mindre jeg kjører altfor fort i utgangspunktet. Gass, brems og ratt er analoge kontroller. Slow is smooth, smooth is fast.

SitatNår det er sagt må jeg si at BMW i3 med aktivert DTC også gjør en meget god jobb opp de samme bakkene på samme føre.

i3 imponerer på vinterføre, men DTC må ofte aktiveres. Den blir gjerne litt for sløv uten. Jeg har prøvd den med utkoblet ABS og ESP også. Da er den skummel.
#11
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
søndag 17. desember 2023, klokken 10:29
Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:10Når du sier "slang bakenden  ut" så virker det som en sterk overdrivelse. Jeg har ekprimentert mye med dette og min erfaring er at den ikke slipper bakenden ut mer enn rett i overkant av 5cm.

Vanskelig å si akkurat hvor mye det slang, i cm. Men da var veldig merkbart at det slapp. Det var så jeg instinktivt styrte kontra og trykte gassen litt inn igjen. Etterhvert lot jeg være å motvirke sladden, for å se hva bilen gjorde selv. Det knurrer i ABS-en, og bilen henter seg inn igjen.

SitatDette merkes godt, og for mange som ikke er vant til RWD så kan det virke som om det er mye mer.

Jeg har FWD i ryggmargen, men har kjørt BMW i3 siden 2014. Så jeg er ikke ukjent med RWD. Og har et par vintre i TM3 LR AWD

SitatMin erfaring er at stabiliseringssystemet til Tesla er det beste jeg har kjørt.

Jeg syns i3-en er bedre. Men en ting jeg opplever med alle nyere biler er at jeg må avlære gamle vaner fra tida før ABS og ESP. Jeg må bruke overdrevne rattutslag før ESP trer inn og redder dagen. Styreutslag som hadde sendt meg i grøfta med gammel bil. Det er helt naturstridig å svinge enda mer når grepet foran glipper. Samme med å gi mer gass. Instinktivt slipper jeg litt opp på både styring og gass for gjenerobre grepet.
#12
Model Y / Sv: Kjøring på glatte vinterveier
fredag 15. desember 2023, klokken 18:44
Jeg kommer fra -21 Model 3 LR til -23 Y LR. Y er bedre på det aller meste, men jeg ble skuffet på den første glatta. Hver gang jeg gikk av gassen slang bakenden ut. Nesten som å dra på brekket automatisk. Virka ikke som om det var noen automatisk snow mode som ble koblet inn. I så fall virker den altfor dårlig. Hadde en halvtimes kjøretur på denne glatte landeveien, nesten uten trafikk. Så jeg prøvde å bli dus med bilen, men det var ikke så lett. Måtte slippe opp gassen veldig forsiktig for å unngå sladd. ESP tar over etter noen tidels sekunder, så det det blir aldri full krise. Men nok til å skremme meg.
Seinere har jeg satt bilen i chill-mode, uten at jeg syns det gjorde noen forskjell når jeg går av gassen. Bare sløvere ved pådrag. Etter dette har det vært en lang kuldeperiode med nærmest fravær av regen, og da går alt fint. Muligens har jeg blitt litt mer vandt til bilen også. Prøver å teste grensene litt til tider, så jeg vet hva som skjer. På steder det er forsvarlig, vel og merke.
Så jeg er delvis skuffa over egenskapene på glatt føre. Særlig ettersom terrengassistent gjør bilen stødig som en traktor. Så det er jo fysisk mulig. Det betyr at de dårlige egenskapene på glatta enten er et bevisst valg, eller noe Tesla ikke har greie på. Jeg er ikke sikker på hva som er verst. Så hvorfor ikke bare skru på terrengassistent? Vel, hvorfor ikke ha stødig bil som standard? Kunne hatt en egen "logre med halen"-modus for spesielt interesserte.
Framkommelighet derimot er frembragende. Terrengassistent kombinert med litt ekstra bakkeklaring har vært gull på ubrøyta vei.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 14. desember 2023, klokken 22:40
Sitat fra: geear på torsdag 14. desember 2023, klokken 22:0018-20 km funker om man er trent, men er man utrent så er det allikevel helt kurrant distanse med elsykkel.

Det tar omtrent én time å sykle 18-20 km, avhengig av terreng, føre etc. Jeg har jobbsyklet både med og uten el, så jeg har sånn noenlunde begrep om tidsforbruket. Og har du syklet en time, så føler du for en dusj. Og så er det gjerne litt mer omstendelig med påkledning, låse sykkel ut og inn av bod etc. Det er godt over smertegrensa tidsmessig for min del. I dag har jeg ca. 10 km til jobb, med en del oppoverbakker fra start. 2 km grusvei med vaskebrett, underganger, kryss, broer.
Og jeg bor i et notorisk "snøhøl". Det er en del dager det er mye løs snø som underlag, og det er det verste. Klink is er i grunnen ok, bare piggdekka er bra. Det har vært 14-15 blå noen dager nå. Jeg har en hund som må luftes før og etter jobb. 8 t er mer enn lenge nok i seg selv. Jeg bør/kan ikke bruke 1+ time på transport daglig.
Nå skal jeg også nevne at det er langt mer behagelig med bil, så det er lett å finne unnskyldninger for å kjøre. Jeg prøver å holde meg sånn noenlunde i form. Sykling alene er ikke bra nok, og det krever mye tid. Jeg blir mer sliten av en løpetur eller en runde i skiløypa. Så for meg er jobbsykling primært transport.
Treningen er en bieffekt, som for så vidt er fint. Men jeg vil helst kunne starte å jobbe så fort jeg ankommer arbeidsstedet. I den forrige jobben hadde jeg 10-12 minutter med elsykkel i oppoverbakke. Det er omtrent grensa for å måtte ta en dusj. Blir varm i trøya om man sykler beina selv uten belastning.
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
torsdag 14. desember 2023, klokken 10:26
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:13
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. desember 2023, klokken 21:26Fantastisk å sykle om vinteren med piggdekk også faktisk!
Ikke på Østlandet rundt Oslo.

Ganske mange andre steder på Østlandet enn rundt Oslo som ikke er særlig praktisk for vintersykling, selv uten salt. Jeg har syklet noen vintersesonger, men det er for spesielt interesserte. Mesteparten av landet består av landevei uten fortau eller gangvei/sykkelsti. Og hvor mange ganger har jeg ikke syklet på snødekt gangvei når bilveien er bar asfalt. God nok brøyting av gangveiene er en sjeldenhet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA