Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ferry

Sider: [1] 2 3 ... 125
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Mandag 10. Januar 2022, klokken 17:59 »
Spørsmålet er hvorfor i all verden en skal binde seg til en strømpris til det dobbelte av hva den selges for på børsen.

For å sikre leverandøren inntekter?  :P De har neppe kalkulert inn at de skal tape penger.

2
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 21:44 »
Hva skal BMW-mekanikeren ellers si? Innrømme feilen, slik at de må bytte på garanti? Hvorfor skulle smale hjul føre til at selvsentringen blir gradvis dårligere over tid? Nye biler er definitivt ikke slik. Jeg har kjøpt to, og prøvd enda flere. De prøvde seg med at det var dekka sin feil også. Men jeg har samme fenomen med tre ulike dekksett. På to forskjellige biler.
For de som opplever å ikke bli tatt på alvor vil jeg anbefale å gå til selgeren og be om å få prøvekjøre en ny i3. Det er mye lettere å kjenne problemet om man kjører to biler med kort mellomrom. Om det er forskjell på din bil og en ny, så kan man be om innbyttepris. Den bør bli ganske god på en bil uten feil. Eller kanskje motsatt; ikke ville kjøpe den nye bilen fordi styringa er helt annerledes enn den gamle. Og ifølge verkstedet er det den gamle brukte som er korrekt.
Det er egentlig helt hårreisende av BMW å ikke anerkjenne problemet. De selger oss kjøreglede, i form av kraft, respons, styrefølelse m.m. Men det gir ikke mye kjøreglede med en bil du må sloss med ut av svingene for at den skal rette opp hjula. Skulle hatt salige Niki Lauda til å prøve bilen. Ref. filmen Rush, der han sitter på i en bil og påpeker all verdens problemer. Vha. ræva.

3
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
« på: Mandag 03. Januar 2022, klokken 18:33 »
Skjønner deg godt, Klykken. Å fikse det nå, utenfor garanti, koster antagelig blod. Kanskje mer enn bilens verdi? Kan fort vekk bli litt spennende om du skal selge bilen. Du bør (MÅ!) opplyse om problemer med styring, ellers sitter du i saksa om ny eier klager. Og skulle det da vise seg at reparasjonen koster mer enn bilen, så er det bare å gratulere den nye eieren med gratis bil. Eventuelt må du gi bort bilen fra børjan. Jeg er ikke så sikker på om en bil med dette problemet går gjennom PK en kald vinterdag.
Jeg er i hvert fall glad problemet ble løst innenfor garantitiden på den første i3-en min. Krysser fingrene for at det går smooth denne gangen også.

PS: Når jeg søker etter tannstang for BMW i3, så ser det ikke ut til å være så fryktelig dyrt. Antagelig arbeidstimene som svir mest. Så forhåpentligvis litt mye dommedagsprofeti fra min side her.

4
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
« på: Tirsdag 28. Desember 2021, klokken 14:39 »
Bra du fikk noen kuldegrader, så blir feilsøkingen enklere. Bilia har nå prøvd bilen min i 10-12 kalde, og jeg har fått ny time for å bytte styresnekke. Samme problem på 2 av 2 i3-er jeg har hatt. Lurer på hvor utbredt dette problemet egentlig er? Folk er høyst forskjellige når det gjelder å observere problemer med bil eller føre.

5
Elbiler i media / Sv: Råttent batteri
« på: Mandag 27. Desember 2021, klokken 09:23 »
Noe som nærmest er blitt en nødvendighet ved salg av brukte ting / kjøretøy er å selge dem som fungerende delebiler.

Jeg skjønner tanken, men er det noen juridisk forskjell på "delebil" kontra "selges som den er". Det kan jo være en vrangpeis hevder at det betyr det samme. Det kan da ikke være lovens intensjon at man kan fraskrive seg ansvaret bare med å endre bittelitt på teksten?

6
Model 3 / Sv: Model 3 light show (2021 bagasjerom åpner ikke)
« på: ſøndag 26. Desember 2021, klokken 19:45 »
Jeg prøvde showet på kvelden julaften. Var så mørkt, så jeg la ikke merke til alt som skjedde. Men neste dag stod to av vinduene åpne. Da jeg skulle lukke dem fra app-en, så gikk noen opp og noen ned. Men aldri alle opp eller ned samtidig. Stod heldigvis parkert på et øde sted uten nedbør den natta.

7
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
« på: Lørdag 25. Desember 2021, klokken 09:44 »
Jeg har ikke tenkt spesielt over bremsene. Men når det nevnes, så har det nok vært et og annet tilfelle av at jeg må tråkke til skikkelig et par ganger før de tar bra. Jeg har vel tenkt at det er is eller fukt på skivene, og glemt hele greia. Generelt bruker jeg bremsene ytterst lite. Jeg kjører mykt i utgangspunktet, og da må i3-en kjøres som en villmann før bremsene brukes mye.

Jeg har også latt andre prøve bilen, men det er ikke alle som klarer å kjenne problemet. Jeg har tenkt tanken på å la noen som driver med racing teste den. Men jeg kjenner ingen. Må snart på PK. Vanligvis gjør jeg det hos Bilia, men vurderer denne gangene noen helt andre. Om jeg får underkjent styringa på PK, da må vel Bilia ta tak i problemet? Eller ender jeg opp med kjøreforbud, men må ta regninga selv?

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 23. Desember 2021, klokken 17:06 »
Vi har aldri vasket eller vedlikeholdt panelene på noen som helst måte.

Der svarte du på akkurat det jeg lurte på  :+1: Nytter ikke å krangle med praktisk erfaring.

Jeg vurderer solceller selv. Har vært nær på å bestille i flere år. Har tenkt litt mer på det nå enn for et år siden. Rart med det... ::) Men så undrer jeg på hva som skjer med strømprisen sommerstid framover. Jeg har plass til ca. 8 kWp på taket, og bruker kanskje bare 0,5 kW selv. Dvs. at jeg i teorien kan forsyne meg selv og 15 andre tilsvarende boliger når sola skinner for fullt. Hva skjer den dagen hvert tiende hus har solceller? Blir strøm gratis? For alle? Det er ikke lett å ta betalt for noe som ellers er gratis. Bør jeg vente til alle de andre har montert solceller, så drar jeg nytte av lav pris uten å legge ut ei krone selv.

9
BMW i3 / Sv: Selvopretning styretøj
« på: Onsdag 22. Desember 2021, klokken 23:03 »
Jeg hadde dette problemet på min første i3. Etter litt om og men ble hele servoenheten byttet på garanti. Nå har jeg fått samme problem på den andre i3-en. Det er verre jo kaldere det er. Merker det knapt om sommeren. I 10 kuldegrader er den håpløs. Skal inn på verksted om litt, for andre gang. Første gangen merket de ikke noe galt. Antydet at det kunne være dekkene. Men nå har jeg prøvd med både sommerdekk og nye vinterdekk, ulikt dekktrykk etc. Samme problemet uansett. Har bedt verkstedet om å la bilen stå ute i kulda natta over før de tester.

10
Elbiler i media / Sv: Test av Volvo C40: Skjerpings, svensker!
« på: Tirsdag 21. Desember 2021, klokken 20:31 »
Selv om du forsetter ca 20 meter lenger med en vanlig (gjennomsnittlig) bil enn en  Formel 1-bil,

Regner vel ikke med at du mente det helt bokstavlig, men det var optimistisk på gjennomsnittsbilens vegne! Nå er riktignok ikke 100 - 0 F1-bilens paradeøvelse. Den trives best i høyere fart der marktrykket er formidabelt. Den veier ett tonn mindre, har brede myke umønstrede dekk og masse marktrykk.

https://www.youtube.com/watch?v=KXlQAkag2Nc


https://www.youtube.com/watch?v=IgKI7nnSPcs

11
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 20:50 »
Det handler om at nettet må bygges ut for å tåle en topp.

Nettet har tålt alle toppene så langt. Linjene smelta ikke den dagen det ble satt rekord. Mesteparten av tida er det god margin. Så hvorfor ikke bare bruke av marginene? Å betale mer er nå en ting. Men å stikke kjepper i hjul for å benytte kapasitet som er tilstede? Det er det jeg har problemer med. Det blir som å ha lastbalansering som ikke utnytter mer enn 50% av sikringskursen.

12
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Lørdag 11. Desember 2021, klokken 09:48 »
På julaften har en gjerne langtidsbruk av stekeovn, flere plater, tar div oppvask underveis så VVB må jobbe om en ikke har styring på den osv. Så jeg kan se hvorfor julaften er en liten topp. Gjerne varme på i hele huset også da, flere gjester mm. Og nå i 2021 har fort flere av gjestene elbil :D

Det er mulig du har rett, men jeg savner fremdeles tallmateriale. Ikke sånn å forstå at jeg mener du skal komme med det, altså. Stekeovn bruker ikke mye strøm, den skal kun holde ribba på lav temperatur i noen timer. Det samme gjelder kokeplatene. Surkålen skal varmes, sausen bare putre, potetene skal ikke koke over osv. Og panelovnene jobber tilsvarende mindre. Varmen fra matlaginga slipper i stor grad ut i rommet. Kanskje fyres det med ved i tillegg, for kosen. Gjestene som er på besøk bruker langt mindre strøm hjemme. Det skulle ikke forundre meg om det krever mindre energi å lage mat til flere personer på ett sted, enn at hver enkelt lager hver for seg. Bare noen tanker om hvordan strøm brukes, jeg har ikke fasit. Jeg kjører generelt lite på julaften og 1. juledag, med tilsvarende lite lading. VVB kan jeg se jobbe hardt, med dusjing og oppvask etc.

Med 25 GW peak er det rom for ca. 10 kW til hver husstand. For min del havner jeg billigere ut med modellen etter nyttår, enn med dagens nivå. Da klarer jeg lett å holde meg under 10 kW, men sliter med å komme under 5 kW. Den siste tida bruker jeg over 2 kWh hver eneste time, så den grensa kan jeg bare glemme. Nettet tåler tydeligvis 25 GW / 10 kW pr. husstand. Det ble jo ikke mørkt den dagen det skjedde. Og prisen for 10 kW blir lavere enn i dag. Jeg er slik sett positivt overrasket over den nye modellen. Det er riktignok ikke rom for 11 kW lading, men det kan man enkelt betale seg ut av med ca. 200,- mnd. Koster det virkelig ikke mer å forsterke nettet?

13
Elbiler i media / Sv: NRK Debatten, elbil får skylden
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 16:47 »
I tillegg gir det nye systemet ingen insentiver til å minimere antall effekttopper. Dersom du har en tidlig i måneden er løpet kjørt, og du kan like gjerne fortsette med høy effekt resten av måneden. Tilsvarende hvis du vet at det feks er en julaften i slutten av måneden (tenkt eksempel), så er det ingen vits i å ligge lavt i begynnelsen.

Hvis julaften er worst case så ER det jo faktisk ikke noe poeng i å redusere før da heller. Men stemmer det virkelig at julaften er verst, eller er det bare en myte? Finnes det data for å støtte det utsagnet? For min husholdning stemmer det i hvert fall ikke. Men det er én av ca. 2,5 millioner husholdninger da, så...  Jeg trodde oppvarming var det største problemet, og at det dermed varierer hvilken dag som er verst. Eller om det i det hele tatt skjer hvert år

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 21. November 2021, klokken 17:54 »
Personlig kan jeg ikke fatte at vanlige husholdninger skal klare å holde seg under 5kW da bare komfyren/stekeplater nesten utgjør dette alene...? Selv om det er snitt på en hel time det er snakk om.

5 kW kan nok være vanskelig for mange, men neppe pga. kokeplater og komfyr. Det finnes ingen matrett som krever flere kW effekt over en hel time. Man skal bare varme opp vann/mat/komfyr, og deretter holde det varmt. Det trengs ikke så mye for å holde en potetkjele kokende i 45 minutter. Jeg har sett på tallene i Tibber-appen mens jeg skrur av og på plater. Selv på boost så er det ikke all verden, og i hvert fall ikke lenge før man må skru ned

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 20:37 »
Det er ikke lov i sitere som en full sjømann og samtidig kritisere andre sine innlegg.  :police:
Hva er det som ikke henger på greip?

Sider: [1] 2 3 ... 125