Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - suverin

#91
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 18:49
Sitat fra: lars667 på tirsdag 28. november 2023, klokken 14:34Hvordan er forbruket med en svær skiboks på taket?

Sjekka appen nå, vi kjørte 13 mil med 62km/t i snitt på fredag, temp var rundt -5, da viser appen at den brukte 21.3kWh/100km. På returen søndag, viste den 26kWh(!), da var det -15c og bilen sto på "tomgang" i over 30 minutt før vi kjørte (for skulle bare...), så usikker på hva den faktisk brukte på selve kjøringen på returen.. Turen var med fem stykk og t-skjorte-temp inni bilen.

Har litt lite grunnlag til å si veldig mye om hvor mye forbruket øker, har den ikke på i hverdagen, siden jeg ikke kommer inn i garasjen med boksen på.. Men det er jo en stor boks, så endel økning må man forvente :)  Skal prøve å følge med litt på helgenturene fremover!
#92
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 12:45
Sitat fra: syklisten på tirsdag 28. november 2023, klokken 12:30Den er for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil.

Trodde også den var for liten som hovedbil for fem. Vi handlet den egentlig som erstatning for bil 2, og vi hadde en Spacetourer med tusenvis av liter bagasjeplass og kapteinstol til alle fem, som hovedbil.

Etter Solterra kom i hus, ble ikke dieseldyret brukt, og vi solgte den. Det har gått over all forventning å ha Solterra som primærbil! Nå på vinteren klarer vi oss med Thule Motion XT XL (500l) på taket. Da får vi greit med oss fem par alpinski, fem par alpinstøvler, fem hjelmer, fem bager + alt smårasket.

På sommeren, når vi skal ha med seks sykler og full oppakning for mange aktiviteter, kobler vi på hengeren. Men det måtte jeg gjort på alle biler som ikke er i Spacetourer-klassen :)
#93
Solterra / Sv: Ingen solterra-eiere her
tirsdag 28. november 2023, klokken 09:56
Heihei! Lykkelig og glad Solterra-eier!

Har rullet ca 20.000km med vår, og er stort sett strålende fornøyd med det meste, utenom hengervekt og ladehastighet i kulden. Forsåvidt to ting jeg visste om på forhånd og lever greitt med.

Kjører stort sett langtur sommerstid og da er lading null stress, peaker rundt 140-150kW. Testet min første kalde hurtiglading i helgen, da var det -10, og den startet veldig rolig og la seg deretter rundt 50-60kW.

Komfort og kjøreegenskaper veldig bra, meget god plass i kupeen. Vi har tre barn, to puter og et bakovervendt. Jeg er 194 og ungene sitter komfortabelt bak meg, når førersetet er helt bak og helt ned. Bagasjerommet kunne vert større, så vi supplerer med stor takboks eller henger på ferieturer.

Blir stadig overrasket over vinteregenskapene, helt rått. Føler Solterraen kan kjøre i ring rundt TM3-en vår når det er glatt ute.
#94
Sitat fra: lars667 på lørdag 25. november 2023, klokken 20:19Å prøve en solterra var som en annen verden. Der er det selvfeølgelig andre svakheter, men komfort og støynivå var veldig mye bedre. Og totalpris for å eie en i 3-4 år er nok en god del lavere (selv om det nok går en del mer strøm).

Blir mer og mer glad i Solterra for hver dag jeg kjører den. Du må nok lade litt oftere pga mindre batteri, og ladingen går saktere, men det går nok ikke veldig mye mer strøm. Imponert over strømforbruket på vår, sammenlignet med TM3-en. (Basert på landeveiskjøring, type 60-ish snitt, kun på sommerferie jeg roter meg borti slike eksotisk 110-soner!)
#95
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 23. november 2023, klokken 18:08
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 21. november 2023, klokken 19:23Er det bare meg eller er ikke denne Toyota-kampanjen utrolig bra?

Toyta bZ4X Active Tech AWD, startleie 0, 5995 per måned, 3 år 45.000km, service/vinterhjul/metallic inkludert, 1,95% fastrente i tre år. 5.995*36=215.820.

https://www.toyotaharila.no/kampanjer/personbil/bz4xvinter2023

👍

Subaru har også en tilsvarende kampanje ved kjøp av søsterbilen Solterra:

"SPAR INNTIL 112.000,-
Ved kjøp av ny Solterra AWD får du med 3 års/ 45.000 km servicepakke, vinterdekk fra Nokian eller Continental på 18" alufelg, Defa ladekabel, Tectyl behandling og 1,95%* kampanjerente med 0,- i egenkapital* uten tillegg i prisen."

https://subaru.no


#96
Model 3 / Flest feil av alle modeller, ifølge tysk rapport
torsdag 16. november 2023, klokken 18:10
https://www.motor.no/aktuelt/tysk-rapport-tesla-model-3-har-flest-feil-av-alle-modeller/259952

111 biler er inkludert på listen. På 111.-plass: Tesla Model 3.

Det er særlig hjuloppheng, lys og bremser Teslaene sliter med, ifølge TÜV, som særlig er bekymret for det siste – elbilers bremser, generelt.


Min har fått byttet litt ymse i hjuloppheng allerede, så dette rimer nok bra.. :) Blir spennende med første eu-kontroll på nyåret..
#97
Model Y / Sv: bagasjeromsdør parkeringshus
torsdag 16. november 2023, klokken 10:31
Sitat fra: derwaechter på torsdag 16. november 2023, klokken 10:11Forstå at det kan justeres, men lurte på om folk gjør det "bare" på grunn av parkeringshus. Hjemme står bilen ute, der er det jo mer praktisk at den åpner helt.

Ikke Y, men samme problemstilling. Jeg har justert så den stopper lavt (for å unngå garasjetak etc), så skyver jeg bare siste bit manuelt ved behov/når jeg står utendørs.
#98
Sitat fra: derwaechter på mandag 13. november 2023, klokken 20:40Det er plate og to skruer som holder takboksen. Usikkert hvor lurt det er å løsne dem for å ha noe under.
På gamle packline skal vel stroppene for sikring være tredd under disse platene. På min gamle Packline elegance var det en liten forhøyning på platen, mellom skruene, hvor man skulle tre stroppen gjennom, måtte løsne skruene/platen for å få tredd stroppene gjennom der.

Fant et bilde av noe som lignet på internettet:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
#99
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 12:44
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 08. november 2023, klokken 12:02Hvordan er den fra Ali-Express ved autopass-passeringer?

Det vet jeg faktisk ikke, har bare hatt den en måneds tid, så har ikke hatt noen passeringer på autopass enda :) Men kan rapportere tilbake etter neste helg, da skal den få kjørt seg med x-antall passeringer!
#100
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 10:47
Alternativ: Jeg ble lei av å vente på trådløs AA til vår bil (skulle visstnok komme i en oppdatering "en gang"). Så handlet et lite adapter til noen hundrelapper, plugget i USB-en, og voilá! Fungerer utmerket, kjapp oppstart og null hikke.

Kan kjøpes rett fra Kina, ser også det finnes dyrere alternativer i Norske butikker.
#101
bZ4 / bZ4X awd diagonal test (og offroad)
torsdag 26. oktober 2023, klokken 08:27
Diagonal-test i normal mode, x-mode (med/uten grip control) og x-mode deep.

"The best performance for this diagonal test is achieved by using X-mode deep snow and mud  ( TCS OFF )! There is a small rollback in normal mode. But it really shows that it's a SUBARU system on a Toyota! "


https://www.youtube.com/watch?v=MQ6Nc8BIRBE

Samme gjengen har også kjørt bZ4X offroad, og er imponert:

https://www.youtube.com/watch?v=VOgUVhzSf80&t=112s

Kommer forhåpentligvis en skikkelig snø-video til vinteren!
#102
Tesla SW og AP / Sv: Autovisker
mandag 23. oktober 2023, klokken 11:48
Sitat fra: Nihon på mandag 23. oktober 2023, klokken 09:53Trykk på viske knappen bak rattet en gang, så kan du skyve en av rullehjulene (husker ikke hvilken) mot venstre/høyre for å redusere/øke hastigheten på viskerne. Du kan redusere hastigheten til de er helt av.

Det var denne metoden jeg brukte. Ett trykk på knappen bak rattet, så to sky på venstre rullehjul .. Ble da totalt tre trykk for å komme fra intervall III til av/auto, og motsatt i andre ende av tunellen. Normalt helt greit, men var worst case scenario med alle tunellene :D
#103
Tesla SW og AP / Sv: Autovisker
mandag 23. oktober 2023, klokken 08:40
Hadde syretest på min M3. Mørkt, pissregn, 18 tuneller på 25 kilometer med smal mørk riksvei. Testa med automatikk, når jeg kom ut av en tunell slo ikke vindusviskere seg på før det var alt for sent. Lyset tok og farlig lang tid, det blenda ned i alle tuneller pga refleksene, men slo seg ikke på igjen før jeg omtrent var inne i neste tunell.

Så jeg måtte ha begge på manuell, for å unngå tørrvisking i alle tuneller ble det da 108 manuelle operasjoner på ca 25 km, bare på vindusviskere. Tre ved inngang til hver tunell, tre ved utgang; knapp og to skyv på hjulet, pluss jeg måtte blende for møtende trafikk innimellom (heldigvis lite trafikk).*

Dette er et veistrekke jeg kjører ganske ofte, har hatt automatiske vindusviskere siden 2010, har aldri tenkt over at det har vert noen utfordring med de andre bilene.. Men der kunne man styre følsomhet, samt overstyre med en operasjon istedenfor tre om automatikken hang etter. Ut av tunellene er det jo en "vegg med vann", så  jeg er vane med å trykke engang for å ta det som treffer i åpningen, men normalt så pleier da automatikken å fortsette etterpå, det gjorde den ikke i M3-en. Så jeg savnet virkelig å kunne styre følsomhet, eller ha en normal viskerbryter.

* om det kan gjøres på en enklere måte, tas tips i mot med takk, trykke på skjermen gir fire interaksjoner per tunell (72 totalt) , men må ta blikket av den smale rasutsatte vegen, det vil jeg ikke :) Stemmestyring er et alternativ, men mye vanskeligere å taime med tunellåpningene.
#104
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 16:51Det der er nok litt mer for de spesielt interesserte. Minner meg om Apple/android diskusjoner, de fleste vil bare ha noe som alltid funker og ikke krever at man setter seg inn i noe som helst (tesla) mens andre liker å «mekke» litt selv. Jeg er definitivt i Apple/Tesla kategorien, hater tredjepart software, trådløse koblinger som ikke alltid funker og ladeapper. 18 år gamle meg var motsatt.

Android auto bare fungerer, og det er lite og ingenting å sette seg inn i. Kan du bruke telefonen din, kan du bruke AA (og Apple Carplay).

Fordelen er at det blir likt i alle biler som støtter det. (som er veldig mange).

Når man begynner med obd-dongle og slikt begynner det å bli mer for de spesielt interesserte :)
#105
Sitat fra: derwaechter på mandag 16. oktober 2023, klokken 22:54Tviler dog på at de klarer å matsje Teslas reise- og ladeplanlegging.

Kjører Android auto med abetterrouteplanner (ABRP) og OBD2-dongle i ene bilen, syns det gjør en vel så bra jobb.

Savner støtt og stadig Android Auto når jeg kjører Teslaen.

Noen av kina-bilene støtter vel kanskje ikke Android auto?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA