Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pberg

#766
BMW i3 / Sv: Hvordan lades 12V batteriet?
lørdag 18. januar 2014, klokken 19:43
På batteriet i den i3en med løst karosseri som står på BMWi Park Lane i London, så stod det et 25Ah AGM-batteri. Det er bittelite i forhold til et 70Ah-batteri.

Jeg tror det er mest sannsynlig at 12v i bilen kommer fra en DC-converter underveis , og batteriet lades når du bremser/regenererer.
#767
Eller så må elbilistene betale det det koster for å få utbygget lading. Ingenting er gratis.
#768
BMW i3 / Sv: Wallbox Pure
torsdag 16. januar 2014, klokken 22:23
I UK kommer den i 32A, men jeg vet ikke om den gjør det i Norge.
#769
Lading av Tesla / Sv: Ladedrit
tirsdag 14. januar 2014, klokken 14:53
I forhold til reklamasjon og slikt. Hva med å lage en logg på hver eneste lading, med dato og tidspunkter, slik at du har noe håndfast til å slå i bordet med. Da er det mye vanskeligere å avvise deg. F.eks. med et regneark med kolonner for dato-tid-resultat-kommentar eller noe slikt.

Det er en kjedelig jobb, men greit å ha i forhold til leverandør dersom du skal klage.
#770
BMW i3 / Sv: i3 er riktig valg!
tirsdag 14. januar 2014, klokken 12:02
Såvidt jeg kunne se hadde de testet i3 med range extender, og da er den 120kg tyngre. Det utgjør 20km elektrisk rekkevidde i følge EU-testen. 190km med el, 170km med range extender. Det er ca 11% forskjell. Noe som blir ca 7 km i denne testen, og dermed ligger i3 og Leaf rimelig likt.

Her er svenske referanser til samme testen:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/elbil/article3795816.ece
http://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/laddning-utan-laddning
#771
BMW i3 / Sv: Hvem har Prøvekjørt.
torsdag 09. januar 2014, klokken 13:50
SitatKan du dokumentere denne påstanden?

Det er i hvert fall det som skrives på Tesladelen av forumet her....

Men ikke noe bedre dokumentasjon enn det.
#772
BMW i3 / Sv: Hvem har Prøvekjørt.
torsdag 09. januar 2014, klokken 12:38
Referat fra min prøvekjøring:

SitatDa var jeg og prøvekjørte en i3 i går.

De hadde tydeligvis lagt inn en del effektbegrensning opp til 30-40, så den umiddelbare akselerasjonen var ikke så voldsom. Men mellom 30-40 og opp til 100ish, så gikk den veldig bra. Motorbremsen var veldig effektiv, en fikk en regenerering på ca 45kwh/100km (litt usikker på enheten), mens ved maks akselerasjon kom den opp i ca 100. På flatene i 60-70 lå forbruket på ca 10kwh/100km. Dette er omtrent halvparten av det typiske Teslaer klarer på langkjøring. Snittforbruket på testblilen lå på ca 18-19, noe som gir en rekkevidde på ca 10 mil med den type kjøring. Det tyder jo på at oppgitt rekkevidde på 13-16 mil er ikke usannsynlig. På min halvtimestur fra Forus til Sola, Malmheim, og tilbake til Forus på motorveien, så brukte jeg ca 20-25km av rekkevidden, på en tur på ca to mil.

I innstillingene var det en Traction control off-setting, men det merket jeg ikke så mye til når jeg skrudde den av. Jeg fikk ikke kjørt noe veldig heftig svingkjøring pga. trafikk og sånnt, men inntrykket var at den hang rimelig greit i veien, selv på 155 piggfritt. Litt krenging, men ikke mye, og helt grei komfort. Direkte styring, kun 2.5 runder, og veldig liten svingradius. Snudde på en femøring. Parkering var veldig enkelt, siden motorrreguleringen i lav fart er helt makalaus. Du kan krype avgårde i 3 km/t, eller i 5 om du vil.. Denne bilen hadde kun vanlig pdc bak, og det er nok på en slik bil som har så liten svingradius.

Støymessig var den også helt grei. Litt vindsus var det jo, men ikke spesielt plagsomt.
#773
BMW i3 / Sv: Dekk og felg I3
onsdag 08. januar 2014, klokken 23:42
Det må du nok regne med.
#774
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
tirsdag 07. januar 2014, klokken 22:06
Hvor lang tid tar det normalt å få ordrebekreftelse? Har ikke fått det enda, og bestilte før jul.
#775
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rotering av fram- og bakhjul hver 8000km?
tirsdag 07. januar 2014, klokken 18:01
Jeg ville jeg jo forvente at en ny, premiumbil hadde korrekte hjulvinkler, og alt annet riktig justert. Kanskje det er bare meg?
#776
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rotering av fram- og bakhjul hver 8000km?
tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:08
Dersom dekkene har en innside/utside-markering er dette fordi konstruksjonen og mønsteret er forskjellig, og beregnet på å stå den veien. Worst case så slites et dekk vesentlig mye raskere dersom det står motsatt. Dekksiden på innsiden kan f.eks. være mykere for å få litt mer komfort, og stiver på utsiden for å få litt bedre svingegenskaper.

En må nok bare leve med at 2 tonn bil med over 400hk bruker en god del mer dekk enn en Passat diesel.
#777
BMW i3 / Sv: Lunde-testen - diskusjon, meninger etc. - kjør debatt !
tirsdag 07. januar 2014, klokken 13:04
Han skrev vel at dette var uten varme på.
#778
Model S 2013 - 2022 / Sv: Rotering av fram- og bakhjul hver 8000km?
tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:45
SitatHjulstillingskontroll er ikke bare noe man uansett bør gjøre ved overtakelse av enhver bil

Enhver NY bil også? Har aldri hørt om at dette skal være nødvendig.
#779
BMW i3 / Sv: Generelle strøm og ladespørsmål.
tirsdag 07. januar 2014, klokken 11:25
Hvis du kikker i kontakten i bilen, så er det bare to pinner + jord der. Så den kan bare bruke en fase, 32A.
#780
Etter en del ganger med isbanekjøring er en ting helt åpenbart. Dersom du kun kjører piggfritt, så polerer du isen. Grepet er vesentlig bedre etter at biler med ispigger gjør overflaten mye ruere. Noen runder med piggfritt igjen, og isen poleres. Så en viss andel med piggdekk på vinterføre er bra for fremkommeligheten til alle.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA