Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pberg

#721
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 22" felger. Hva blir konsekvensene?
tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:44
Når det gjelder hjulvekt er ofte alternative lette, relativt små originalfelger, og store, tunge kopifelger, siden lette, store felger koster masse penger... Og så er det også mange som heller kjører Linglong i kjempedimensjon, enn kvalitetsgummi i mindre dimensjoner.

Da er det ikke mye som taler for store hjul, annet enn forfengelighet.
#722
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:12
SitatSpetalen er kynisk, ekkel og snever

Passe voksen argumentasjon av Hauge...

#723
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 22" felger. Hva blir konsekvensene?
tirsdag 04. februar 2014, klokken 11:09
Nå kan jeg ikke uttale meg om så store dimensjoner som dette, men jeg har tidligere prøvd en god del forskjellige dimensjoner på samme biler, og det som er entydig er at for maksimalt grep, så er ikke nødvendigvis størst felgdiameter viktig.

I forbindelse med banekjøring har jeg kjørt Mini Cooper med både 15", 16" og 17" felger, og den var helt klart mest dynamisk med 15". Men pga. kjipingdekk i den dimensjonen gikk det fortest på 16". 17 var helt klart de dårligste, både med grep og komfort.

Jeg har også kjørt eldre BMW 3-serie med både 15" og 17" på bane, og den var helt klart raskest med 15" Den var også mer komfortabel med 15".

Du får litt skarpere styrefølelse med større dimensjoner, men du taper også mye pga. tyngre hjul, og mindre evne for dekket til å absorbere små humper. Grensen for veigrep blir også stort sett mye skarpere, og gjør bilen mindre letthåndterbar på grensen.
#724
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:22
Sitat156k er ett godt stykke unna 700k.

Ja, men det er mer enn null..  ;)

Og så vil jo staten "tape" ganske mye drivstoff- og bomavgifter dersom det kjøpes en elbil. (Ikke nødvendigvis en Tesla). Dette må da kompenserens, siden staten vil være provenynøytral. (Altså de kommer ikke til å redusere egne utgifter).
#725
Leaf 2010-2017 / Sv: Min første dag med ny bil :)
tirsdag 04. februar 2014, klokken 10:17
i3 skal faktisk være priset likt over hele Europa, forskjellene ligger i forskjellige avgifter i de forskjellige landene.

Fra en annen diskusjon:

SitatSer at i Tyskland koster en toppmodell leaf €29900.- (250000NOK), og en i3 fra €35000.- (295000 NOK). Tilsvarende priser i Norge er vel 273900.- og 237900.-

Det skulle tyde på at Leaf er overpriset i Norge, og at i3 koster det samme som i Tyskland. (i3 i Tyskland uten tysk moms koster ca 240000 NOK) Leafen burde kostet 200000NOK blank med tyske nettopriser.
#726
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S involvert i ulykke!
tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:20
Det kan jo godt være at noen billister er svært flinke med plassering i feltet inn i rundkjøringen, men det er tilsvarende minst like mange komabilister som ikke plasserer seg riktig. Da kan en ikke anta at den perfekte billisten kommer til å kjøre der det ser ut til at han skal, men en må vente til en ser om en han faktisk gjør det. Da er venstreblinking i små rundkjøringer veldig nyttig for andre, som slipper å stå å vente lenger enn de trenger.

Jeg klarer ikke helt å se ulempen med dette, hvis du da ikke er redd for å gå tom for blinklysvæske. :-)
#727
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 04. februar 2014, klokken 08:16
SitatAndre hadde nok droppet nybilkjøp og holdt seg til 3 år gamle tyske importbiler.

Som du må betale moms og avgifter på.
#728
Model S 2013 - 2022 / Sv: Online bil, utfordringer?
mandag 03. februar 2014, klokken 22:56
Har en kjenning som hadde GPS-logger i bilen. Verkstedet fikk litt forklaringsproblemer når de hadde blitt logget i 200+ med bilen hans....
#729
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 03. februar 2014, klokken 19:05
Det vil jo eksistere et avgiftstap for hver elbil som selges i forhold til hver avgiftsbelagt fossilbil. Så dersom staten ikke skal tape disse avgiftene så må elbilkjøperen kjøpe en bil i tillegg, som han ellers ikke ville ha kjøpt ut over sitt "normale" fossilbilforbruk. Hvis han heller kjøper en elbil enn en fossilbil, så vil staten få et frafall av inntekt, altså et tap.

Alt dette fordrer vel og merke at man kjøper statens avgiftsregime som et nullsumssystem. Det staten "taper" i manglene avgifter inn, må kompenseres med høyere skatter på andre ting. Og siden tradisjonelt nybilkjøpere har betalt mer enn sin del av kaka, så vil dette gå ut over svakere grupper som ikke har råd til ny bil, men nå må betale mer skatt for å kompensere for avgiftsfritaket for elbiler.

Det er jo selfølgelig ikke noen grunn til å vente at staten kommer til å redusere sine utgifter med minkede avgiftsinngang, selv med en blå regjering.

Det er jo uansett merkelig at det ikke er moms på el-biler, -motorsykler eller -mopeder, mens det er moms på elsykler, når sistnevnte er det helt klart mest miljøvennlige, spesielt i bymiljøer.
#730
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
mandag 03. februar 2014, klokken 18:31
Men for Spetalens 700k i tapte avgifter, så kunne staten gitt bort 100 elsykler gratis, noe som ville være adskillig bedre for miljøet enn 1 elbil som står stille i samme køen, og bruker samme parkeringsareal i byen, areal som kunne blitt nyttet langt bedre enn til gateparkering.
#731
BMW i3 / Sv: Når får vi bilene våre? Legg dere inn i listen...
mandag 03. februar 2014, klokken 17:19
BMW har "alltid" lagt en lapp under baksetene med utstyrlista for bilen.
#732
BMW i3 / Sv: Avlyst utlevering av bil i dag fra Bavaria Økern...
mandag 03. februar 2014, klokken 17:17
Hva med å bare sende en mail til Tim Røsand, som er salgsdirektør hos Bavaria Økern, og ta det opp med han?

tim.roesand at bavaria.no
#733
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: 22" felger. Hva blir konsekvensene?
søndag 02. februar 2014, klokken 21:36
Det er ikke nødvendigvis noe bedre grep heller....
#734
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor leken er Model S på snøføre?
søndag 02. februar 2014, klokken 21:35
Har kjørt M3 på isbane uten noen form for krykker, og det var overhodet ikke noe problem. Selv om journalistene mener at den er livsfarlig på glatta. Så problemet er ikke bilen, men sjåføren.
#735
BMW i3 / Sv: Blizzak NV 155/70-19 - vinterdekk til i3
fredag 31. januar 2014, klokken 18:11
Vinterdekkene har samme dimensjon foran og bak, mens sommerdekkene på alt annet enn standard-felgene har ulik dimensjon.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA