Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pberg

#31
BMW i4 / Sv: Rapport etter Prøvekjøring
søndag 09. januar 2022, klokken 19:05
Da var jeg og prøvekjørte i4en på Bavaria på fredag.

Det var ca 55% strøm på den når jeg overtok den. Var enkelt å finne seg en grei kjørestilling, og alt er jo veldig BMWsk inni. Så var det bare å klunke den i drive og kjøre avgårde. Den var grei å dosere på gassen i liten fart og veldig enkel å kjøre, slik som en eilbil jo som oftest er. Utsikten var jo litt sånn "moderne bil-dårlig" - omtrent som alle andre nyere sedaner.

Selv på vinterdekk lå den greit plantet på veien, og styringen var ok til elektrisk servo å være. Bilen gikk der du pekte den, og det var bra styrerespons. Får litt god, gammel "lav og bred"-følelse i bilen.

Selv i comfort var det heftig drag når du forflyttet wattpedalen mot gulvet, og i sport boost var det enda mer å hente. Bilen går noe grønnjævlig, rett og slett. Det var jo vinterdekk, og ikke ideelle forhold, men den tok avgårde som bare juling mer eller mindre uansett. Står du stille, setter den i sport boost, og så holder den med venstrebrems mens du gir full gass, så havner den i launch control mode. Da går wattmåleren oppover, og hele bilen begynner å brumme. Når du da slipper, får du full Hans Zimmer mens du sitter klistret i setet med et stort glis. Ingen fare for å tape veddemålet med en tusenlapp i frontruta før du passerer langt over norske fartsgrenser.

Lydninvået innvendig var ca på G30-nivå - altså rimelig bra. Kjørekomfort var også helt upåklagelig, også i sportsmodus. Men den lille halvtimesturen var jo ikke nok til å teste alle muligheter.

Såvidt jeg rakk og se hadde jeg ca 50% strøm igjen etter turen, men da hadde det blitt brukt ganske mye mer enn nødvendig på akselerasjoner. Så at kjørecomputeren stod på 24,5kWh/100km. Det er ikke galt til å være en demobil.

Navien funket ikke, siden de ikke hadde lastet ned kartene enda - det var tydeligvis en del av klargjøringen de ikke hadde tatt seg tid til på demobilen enda.

Regenerering var artig lagt opp, hvis du setter girspaken i "B"-modus har du langt mer motorbrems enn i i3en. Fikk ikke testet om det var noe forskjell mellom sport, comfort og eco på akkurat dette - kan jo være at det er det. Når du har den i "D" - så får du i utgangspunktet adaptiv regenerering. Det funket overraskende bra på motorveien og slikt. Når du ikke har noen foran deg, så seiler den mer eller mindre, men når du begynner å ta noen igjen, så regenererer den mer og mer. Neste som en slags automatisk adaptiv cruise. Ganske behagelig å kjøre med, faktisk. I utgangspunktet skal den gjøre det samme når du kommer inn mot kryss og svinger og slikt også, men det forder tydeligvis at kartet er operativ, noe det jo ikke var på demobilen enda.

Svingradiusen var ikke noe å skryte av med sine 12m.

Så alt i alt - kjøremessig er dette i hvert fall ikke noe å angre på.
#32
BMW i4 / Sv: Sunroof
tirsdag 30. november 2021, klokken 14:50
Har hatt biler både med og uten soltak, og har kommet frem til at en slik stor lekkasje som bare venter på å slå til kan jeg veldig godt klare meg uten..  :D

Skal en ha vind i håret, så er det cabriolet som teller.
#33
Det ville jo være adskillig mer kundevennlig å ta det f.eks. pr døgn....
#34
BMW i3 / Sv: Dekktrøbbel?
fredag 19. november 2021, klokken 14:18
Byttet til Conti sommerdekk i år, og fant ut at de likte seg bedre med noe høyere lufttrykk enn de gamle Bridgestone. Kan være verdt å prøve litt forskjellige dekktrykk.
#35
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
mandag 08. november 2021, klokken 13:59
Personlig så liker jeg både belte og bukseseler. I nøden så er det greit å ha muligheten til nødnøkkel av stål inne i den faktiske elektroniske nøkkelen, kombinert med muligheten til å holde sistnevnte inntil rattstammen for å få start på bilen med RFID innebygget i nøkkelen.

I stedet for å stå fast midtvinters et eller annet sted med tom mobil.
#36
BMW iX / Sv: Potensielle showstoppere
mandag 08. november 2021, klokken 11:43
Sitat fra: jkirkebo på søndag 07. november 2021, klokken 13:39
Keyless er gull. Elsker løsningen på Model 3 med nøkkelen på mobilen. Har aldri med verken nøkkelknippe eller lommebok lengre, kun mobil. Yale Doorman lås på husdøren, Apple Pay på mobilen samt Tesla-nøkkel i Tesla-appen. Genialt.


Helt til batteriet på mobilen er flatt og du står et eller annet sted der lader ikke er lett tilgjengelig. Om du da ikke har en powerbank i lomma. :-)
#37
BMW i4 / Sv: Ventilerte seter
onsdag 03. november 2021, klokken 11:46
Har vel ofte tenkt at avtrekk ville være mer hensiktsmessig i setene..

;D
#38
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
onsdag 13. oktober 2021, klokken 10:47
Ser det renner inn med tester på youtube nå..
#40
Model Y / Sv: Kanonresultat i elgtesten
torsdag 30. september 2021, klokken 20:34
Hele lista over elgtester ligger her:

https://teknikensvarld.se/algtest/

Du må på side 5 av 28 for å komme ned til 75km/t.
#41
Lading av Tesla / Sv: Wallbox til lading av model y
torsdag 16. september 2021, klokken 17:40
Du kan se på kablene om den er 1- eller 3-fas. 3-fas har kontakter på alle pinnene, 1-fas mangler to. Og 3-fas er normalt merket med 400V
#42
Det pleier jo å være visse ulemper med slike biler også, som null bagasjeplass, vinduer som nesten popper ut osv..  ;)

Litt som at det er andre kjøreegenskaper i en F-1 bil enn i den grommeste Ferrari gatebil.
#43
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
fredag 10. september 2021, klokken 08:55
Tror jeg måtte ut med et par tusen til Lyse for å bytte fra 1x50 til 3x50 TN her i fjor.
#44
BMW i3 / i3 v2.0?
mandag 06. september 2021, klokken 14:28
#45
BMW i4 / Sv: Hvor mye rabatt har dere fått tilbud om?
søndag 05. september 2021, klokken 15:57
Sitat fra: Mr Oizo på fredag 03. september 2021, klokken 21:07
BMW har 5x120.

Ikke på nyere biler. G30 har 5x112. Samme som i3.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA