Da var jeg og prøvekjørte i4en på Bavaria på fredag.
Det var ca 55% strøm på den når jeg overtok den. Var enkelt å finne seg en grei kjørestilling, og alt er jo veldig BMWsk inni. Så var det bare å klunke den i drive og kjøre avgårde. Den var grei å dosere på gassen i liten fart og veldig enkel å kjøre, slik som en eilbil jo som oftest er. Utsikten var jo litt sånn "moderne bil-dårlig" - omtrent som alle andre nyere sedaner.
Selv på vinterdekk lå den greit plantet på veien, og styringen var ok til elektrisk servo å være. Bilen gikk der du pekte den, og det var bra styrerespons. Får litt god, gammel "lav og bred"-følelse i bilen.
Selv i comfort var det heftig drag når du forflyttet wattpedalen mot gulvet, og i sport boost var det enda mer å hente. Bilen går noe grønnjævlig, rett og slett. Det var jo vinterdekk, og ikke ideelle forhold, men den tok avgårde som bare juling mer eller mindre uansett. Står du stille, setter den i sport boost, og så holder den med venstrebrems mens du gir full gass, så havner den i launch control mode. Da går wattmåleren oppover, og hele bilen begynner å brumme. Når du da slipper, får du full Hans Zimmer mens du sitter klistret i setet med et stort glis. Ingen fare for å tape veddemålet med en tusenlapp i frontruta før du passerer langt over norske fartsgrenser.
Lydninvået innvendig var ca på G30-nivå - altså rimelig bra. Kjørekomfort var også helt upåklagelig, også i sportsmodus. Men den lille halvtimesturen var jo ikke nok til å teste alle muligheter.
Såvidt jeg rakk og se hadde jeg ca 50% strøm igjen etter turen, men da hadde det blitt brukt ganske mye mer enn nødvendig på akselerasjoner. Så at kjørecomputeren stod på 24,5kWh/100km. Det er ikke galt til å være en demobil.
Navien funket ikke, siden de ikke hadde lastet ned kartene enda - det var tydeligvis en del av klargjøringen de ikke hadde tatt seg tid til på demobilen enda.
Regenerering var artig lagt opp, hvis du setter girspaken i "B"-modus har du langt mer motorbrems enn i i3en. Fikk ikke testet om det var noe forskjell mellom sport, comfort og eco på akkurat dette - kan jo være at det er det. Når du har den i "D" - så får du i utgangspunktet adaptiv regenerering. Det funket overraskende bra på motorveien og slikt. Når du ikke har noen foran deg, så seiler den mer eller mindre, men når du begynner å ta noen igjen, så regenererer den mer og mer. Neste som en slags automatisk adaptiv cruise. Ganske behagelig å kjøre med, faktisk. I utgangspunktet skal den gjøre det samme når du kommer inn mot kryss og svinger og slikt også, men det forder tydeligvis at kartet er operativ, noe det jo ikke var på demobilen enda.
Svingradiusen var ikke noe å skryte av med sine 12m.
Så alt i alt - kjøremessig er dette i hvert fall ikke noe å angre på.
Det var ca 55% strøm på den når jeg overtok den. Var enkelt å finne seg en grei kjørestilling, og alt er jo veldig BMWsk inni. Så var det bare å klunke den i drive og kjøre avgårde. Den var grei å dosere på gassen i liten fart og veldig enkel å kjøre, slik som en eilbil jo som oftest er. Utsikten var jo litt sånn "moderne bil-dårlig" - omtrent som alle andre nyere sedaner.
Selv på vinterdekk lå den greit plantet på veien, og styringen var ok til elektrisk servo å være. Bilen gikk der du pekte den, og det var bra styrerespons. Får litt god, gammel "lav og bred"-følelse i bilen.
Selv i comfort var det heftig drag når du forflyttet wattpedalen mot gulvet, og i sport boost var det enda mer å hente. Bilen går noe grønnjævlig, rett og slett. Det var jo vinterdekk, og ikke ideelle forhold, men den tok avgårde som bare juling mer eller mindre uansett. Står du stille, setter den i sport boost, og så holder den med venstrebrems mens du gir full gass, så havner den i launch control mode. Da går wattmåleren oppover, og hele bilen begynner å brumme. Når du da slipper, får du full Hans Zimmer mens du sitter klistret i setet med et stort glis. Ingen fare for å tape veddemålet med en tusenlapp i frontruta før du passerer langt over norske fartsgrenser.
Lydninvået innvendig var ca på G30-nivå - altså rimelig bra. Kjørekomfort var også helt upåklagelig, også i sportsmodus. Men den lille halvtimesturen var jo ikke nok til å teste alle muligheter.
Såvidt jeg rakk og se hadde jeg ca 50% strøm igjen etter turen, men da hadde det blitt brukt ganske mye mer enn nødvendig på akselerasjoner. Så at kjørecomputeren stod på 24,5kWh/100km. Det er ikke galt til å være en demobil.
Navien funket ikke, siden de ikke hadde lastet ned kartene enda - det var tydeligvis en del av klargjøringen de ikke hadde tatt seg tid til på demobilen enda.
Regenerering var artig lagt opp, hvis du setter girspaken i "B"-modus har du langt mer motorbrems enn i i3en. Fikk ikke testet om det var noe forskjell mellom sport, comfort og eco på akkurat dette - kan jo være at det er det. Når du har den i "D" - så får du i utgangspunktet adaptiv regenerering. Det funket overraskende bra på motorveien og slikt. Når du ikke har noen foran deg, så seiler den mer eller mindre, men når du begynner å ta noen igjen, så regenererer den mer og mer. Neste som en slags automatisk adaptiv cruise. Ganske behagelig å kjøre med, faktisk. I utgangspunktet skal den gjøre det samme når du kommer inn mot kryss og svinger og slikt også, men det forder tydeligvis at kartet er operativ, noe det jo ikke var på demobilen enda.
Svingradiusen var ikke noe å skryte av med sine 12m.
Så alt i alt - kjøremessig er dette i hvert fall ikke noe å angre på.