Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pberg

#16
BMW i4 / Sv: Forbruk
søndag 22. mai 2022, klokken 23:18
Kjørte en tur til Kristiansand og tilbake i dag, og logget llitt data:

Hjemmefra til Kristiansand:


Hurtiglading på Ionity Sira på vei hjem. Viste seg å ikke være nødvendig, egentlig, men bilen ville ha et stopp på 5 min der. Ganske akseptabelt med over 200kW på maks. Varte ikke så lenge, men det var der...


Helt greit å få over 500km indikert rekkevidde også.


Greit forbruk på hele turen også:


Og ikke minst fra Ionity Sira og hjem.


Endte turen med 29% batteri igjen. Altså burde det gått greit uten å lade, men med bare 1% igjen...

Så jeg hadde ladet 17kWh på 6 minutter på ladestasjonen. Skulle vel bli sånn ca 170kW snitteffekt.
#17
BMW i4 / Forbruk
mandag 16. mai 2022, klokken 07:08
Ikke så galt forbruk til jobben i dag:



Motorvei-fart på hele motorveien (15 km), og ca null kø pga inneklemt day.
#18
BMW i3 / Sv: Hjullager
lørdag 14. mai 2022, klokken 22:11
Prøvd med en gjengetapp?
#19
BMW i4 / Endelig på plass
fredag 13. mai 2022, klokken 12:43
Da har jeg endelig fått min i Portimao blau med M-jubileumsemblemer.

:D









#20
BMW i4 / Sv: Tester av BMW i4
fredag 04. februar 2022, klokken 08:43
#21
ID.4 / Sv: Rekkeviddetest vinter ID.4 mot ID.4 gtx
onsdag 02. februar 2022, klokken 07:44
Sitat fra: biggern på tirsdag 01. februar 2022, klokken 10:00
Nå skal Møller ut på en tredje tur, mens de klør seg i hodet.
https://www.motor.no/aktuelt/rekkeviddetesten-slik-gikk-med-skodaen-pa-ny-test/217555

Syntes det er rart at 80X skal klare motsatt av GTX.
Håper virkelig FW 2.4 eller 3.0 skal korrigere dette.
Men det beste hadde jo vært om bilene hadde vært typegodkjent for 18"
Ref : i4 M50
Mens rekkevidden til bilen oppgis til 510 kilometer, med standard-hjulene (18"), synker den til 417 kilometer med hjulene som er to dimensjoner større (20"), ifølge BMWs målinger etter WLTP-normen.

Det er jo ganske mye.
Hva kunne disse klart med 18"?
Skoda Enyaq iV80   509 km/17,7 kWh   347 km   -31,83 %
Skoda Enyaq iV80X   477 km/18,2 kWh   403 km   -15,51 %

Volkswagen ID.4 Pro   485 km/18,4 kWh   414 km   -14,64 %
Volkswagen ID.4 GTX   475 km/18,6 kWh   353 km   -25,68 %

På i4 så er det viktig å merke seg at dekktypen har mye å si for rekkevidden. 20" fås med sportsdekk som reduserer rekkevidden betraktelig sammenliknet med "vanlige" dekk. De skriver selv dette i prislista bl.a:

"OBS:
19" felger 859M / 861M og 20" felger 868M med Performance dekk har betydelig negativ innvirkning på rekkevidde."
#22
BMW i4 / Sv: När levereras de första kundebilarna i Norge?
tirsdag 01. februar 2022, klokken 14:01
Jeg bestilte også tidlig i Juni, og fikk forespeilet produksjon i uke 9, og levering et par uker etterpå.
#23
Lade hjemme / Sv: Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
fredag 28. januar 2022, klokken 13:43
Snedig plate!

:+1: :+1:
#24
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
fredag 28. januar 2022, klokken 13:41
Ja, har du ikke Equalizer så gjør den mest sannsynlig det.
#25
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
torsdag 27. januar 2022, klokken 11:01
Det var merkelig, selv før equalizer fikk jeg hver 1-fas bil på hver sin fase når jeg ladet samtidig på TN 3-fase. Med equalizer flytter den til den som er minst belastet.
#26
Lade hjemme / Sv: Koblingsboks med skruklemmer eller bruke Wago?
torsdag 27. januar 2022, klokken 11:00
Ja, den plata kunne vært interessant å sett.
#27
Model Y / Sv: Snø og glatte veier
mandag 24. januar 2022, klokken 09:57
Ville det ikke være logisk å fordele regen på samme måte som bremseeffekt på en 4wd-bil? Altså 70/30 front bias eller noe slikt?
#28
Lade hjemme / Sv: Easee / Tibber ladestasjon
fredag 21. januar 2022, klokken 14:40
Før jeg fikk Equalizer, så startet den alltid på fase 1 på bil nr. 1, og på fase 2 på bil nr. 2. Med equalizer flytter den lasten til fasen med minst last.
#29
Lade hjemme / Sv: Flere Easee Home på samme kurs er ulovlig?
fredag 21. januar 2022, klokken 13:54
Elektrikeren min hadde i hvert fall ingen problemer med å montere to Easee-ladere på samme kurs. De henger til og med sammen, da kabelen går videre fra den ene til den andre...
#30
Spørsmålet er hvor mange batterier du kan kjøpe for de kronene BMW skal ha for å kode inn nytt batteri.....

Hvis ikke finnes det vel en app som kan fikse det via OBDII-porten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA