Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - pberg

#21
BMW i3 / i3 vs Zapcharger
fredag 05. august 2016, klokken 07:54
Det er blitt innstallert en haug med Zaptec-ladere på jobben, men når jeg kobler meg til med i3-kabelen (32A), så skjer det ingen ting. Kabelen låser seg ikke fast i bilen, og det lades ikke. Er det noen kjente problemer med dette? Hva skal til for at kabelen skal låse seg fast? Må det være signal på signalpinnene i kontakten?

Kabelen har virket før på laderen på Ikea på Forus, så jeg har ikke noen grunn til å tro at det er noe galt med den.
#22
BMW i3 / Ladepluggholder
torsdag 09. juni 2016, klokken 21:25
Ble litt lei av at ladekabelen henger og slenger, så jeg fikk en kompis med 3d-printer til å lage en veggholder:

#23
BMW i3 / Kjørelengde
torsdag 02. juni 2016, klokken 22:55
Rundet 40000km i dag, har hatt bilen i litt over to år. Hvordan ligger dere an?
#25
BMW i3 / Offpeak-lading - fungerer det ordentlig?
torsdag 14. januar 2016, klokken 20:32
Jeg forsøkte å sette bilen på off-peak lading, siden vi brukte litt drygt med strøm akkurat i matlagingsperioden når også vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin gikk samtidig.

Satte billig-strøm til å være mellom 2000 og 0700.

Men jeg opplevde da at bilen ikke var ferdigladet til avgangstidspunktet som var satt til 0635. Bilen var preconditioned, men kun ladet til 75% Noen andre som har sett noe slikt?
#26
BMW i3 / Vinduer åpner seg selv i regnvær
mandag 17. august 2015, klokken 09:41
Jeg har inntil nå hatt 4-5 tilfeller av at bilen om morgenen står med vinduene åpne. Dette har uten unntak skjedd når det regner. Jeg er rimelig sikker på at bilen var lukket og låst kvelden før (den er alltid det om natten). Noen andre som har vert borti dette?
#27
BMW i3 / Norsk språk på iDrive
tirsdag 09. desember 2014, klokken 09:24
Stemmer det at en må betale for å få lagt inn dette når det manglet i utgangspunktet?
#28
BMW i3 / Mottak av SMS
torsdag 27. november 2014, klokken 12:53
Her i går ble jeg plutselig overrasket av at bilen tok i mot tilsynelatende en samtalen, men når jeg tok telefonen, startet bilen med å si:

"SMS from XXXX" og leste så opp SMSen med den innebyggede damestemmen i bilen på klassisk engelsk-norsk...

Dette har jeg opplevd før i bilen, og lurer på om det er oppgraderingen av min Nexus telefon til Android 5.0 som plutselig tillot dette. Funker dette for alle mobiler, egentlig?
#29
BMW i3 / 3-serie plugin-hybrid...
torsdag 27. november 2014, klokken 00:10
#30
Ladeplasser og ladekabler / BMW lager lyktestolpe med lading
søndag 09. november 2014, klokken 21:24
Sammen med myndighetene i München :

http://www.greencarcongress.com/2014/11/20141108-b.html
#31
BMW i3 / Varmemagasin
torsdag 02. oktober 2014, klokken 22:39
På BMW 5-serie E39, kunne du få et latentvarmesystem som lagret varme fra kjølevannet i et spesielt reservoar. Dermed kunne du få varm bil på 30 sek, selv etter et par dager (mener jeg det var). Det tok 15 minutter vanlig kjøring å "lade"  magasinet igjen. Såvidt jeg vet veide dette systemet ca 15kg.

I3 burde hatt dette, slik at magasinet kunne fylles under lading, og så være klar med varm kupé og batteri på 30 sek uansett hvor en var.
#32
Model S 2013 - 2022 / Tesla Cab?
torsdag 25. september 2014, klokken 07:26








Visstnok spottet i LA.
#34
CCS / ChaDeMo hurtigladere / ABB-laderene
lørdag 23. august 2014, klokken 21:19
Kan en lade flere biler på en gang,  f. eks en i3 (combo), en Leaf (chademo)  og en Zoe (AC)?
#35
BMW i3 / Lufttrykk
lørdag 23. august 2014, klokken 21:16
Noen som har prøvd annet lufttrykk enn de 2.3/2.6 bar som er standard? Skulle tro at litt høyere trykk fører til lenger rekkevidde.
#36
BMW i3 / 12V-uttak
onsdag 13. august 2014, klokken 11:57
Fant ut at det er et 12V-uttak under dashbordet, på midten under utblåsene til varmeapparatet. Den hadde jeg ikke lagt merke til før....

;)
#38
BMW i3 / Effekt av varmepumpe
mandag 04. august 2014, klokken 11:49
Fant en link til noe teknisk informasjon fra BMW på et forum et sted (finner ikke igjen linken), og her stod det litt om effektiviteten til varmepumpen:

Energy use                       Heater output Cooling power
1 kW of electrical energy    2 kW               3 kW
2.5 kW of electrical energy 5 kW               7.5 kW
#39
BMW i3 / Test av forbruk i bakker/undersjøiske tunneler
mandag 04. august 2014, klokken 08:13
Jeg kjører gjennom Rennfast-tunnelene på vei til og fra hytta, og tenkte jeg skulle prøve å sjekke hvor mye ekstra det går med for å kjøre gjennom disse i forhold til kjøring på flatmark.

Det er to tunneler i Rennfast. Byfjordtunnelen er 5875 meter og går 223 meter under havet. Mastrafjordtunnelen er 4424 meter og går 133 meter under havet. Totalt er strekningen gjennom begge tunnelene 13 km.

Jeg hadde også lagt inn hjemme som mål på navien, så bilen visste vi skulle gjennom tunnelene.

Hastighet ble regulert etter køen med cruisekontroll. Denne ble satt på 85km/t i oppoverbakkene, der det er to felt.

Jeg resatte tripptelleren litt før jeg kjørte inn i Mastrafjordstunnelen nordfra (beklager litt uskarpe mobilbilder):





Fant ut i bunn av tunnelen at det ikke måles negativt forbruk, etter å ha regenerert hele veien ned, så stod consumption på 0 kWh/100km:



Gjettometeret hadde nå økt til 71km:



Vel ute av siste tunnel viste forbruket seg å være 13.7kWh/100km:



Gjettometeret hadde nå gått ned til 60km, til tross for at jeg hadde kjørt 77km på et halvt batteri, og jeg nå var ferdig med tunnelene.



Uansett så var det overraskende lite ekstra energi som gikk med på disse tunnelene, totalen på turen endte rundt 12kWh/100km.
#40
BMW i3 / Gjett-o-meter
mandag 04. august 2014, klokken 08:02
Jeg må si at jeg ikke er så fryktelig imponert over nøyaktigheten til gjett-o-meteret i i3en. Nå her i går kjørte jeg fra hytta og hjem, det er 121km. Bilen påstod da at jeg måtte finne meg en ladestasjon på veien, for dette kom ikke til å gå bra.

Fasit:


Og jeg synes jo det er litt interessant at når bilen ser at jeg har brukt under 25% batteri på 40km, så tror den fremdeles at de siste 27% bare holder til 33km.

I dette tilfellet var forrige tur hjemmefra til hytta, og ikke noe kjøring innimellom, og forbruket var tilsvarende som på hjemveien.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA