Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - pberg

Sider: 1 2 [3] 4
31
BMW i3 / Lufttrykk
« på: Lørdag 23. August 2014, klokken 21:16 »
Noen som har prøvd annet lufttrykk enn de 2.3/2.6 bar som er standard? Skulle tro at litt høyere trykk fører til lenger rekkevidde.

32
BMW i3 / 12V-uttak
« på: Onsdag 13. August 2014, klokken 11:57 »
Fant ut at det er et 12V-uttak under dashbordet, på midten under utblåsene til varmeapparatet. Den hadde jeg ikke lagt merke til før....

 ;)

33
BMW i3 / Bmw university
« på: Mandag 04. August 2014, klokken 18:51 »

34
BMW i3 / Effekt av varmepumpe
« på: Mandag 04. August 2014, klokken 11:49 »
Fant en link til noe teknisk informasjon fra BMW på et forum et sted (finner ikke igjen linken), og her stod det litt om effektiviteten til varmepumpen:

Energy use                       Heater output Cooling power
1 kW of electrical energy    2 kW               3 kW
2.5 kW of electrical energy 5 kW               7.5 kW

35
BMW i3 / Test av forbruk i bakker/undersjøiske tunneler
« på: Mandag 04. August 2014, klokken 08:13 »
Jeg kjører gjennom Rennfast-tunnelene på vei til og fra hytta, og tenkte jeg skulle prøve å sjekke hvor mye ekstra det går med for å kjøre gjennom disse i forhold til kjøring på flatmark.

Det er to tunneler i Rennfast. Byfjordtunnelen er 5875 meter og går 223 meter under havet. Mastrafjordtunnelen er 4424 meter og går 133 meter under havet. Totalt er strekningen gjennom begge tunnelene 13 km.

Jeg hadde også lagt inn hjemme som mål på navien, så bilen visste vi skulle gjennom tunnelene.

Hastighet ble regulert etter køen med cruisekontroll. Denne ble satt på 85km/t i oppoverbakkene, der det er to felt.
 
Jeg resatte tripptelleren litt før jeg kjørte inn i Mastrafjordstunnelen nordfra (beklager litt uskarpe mobilbilder):





Fant ut i bunn av tunnelen at det ikke måles negativt forbruk, etter å ha regenerert hele veien ned, så stod consumption på 0 kWh/100km:



Gjettometeret hadde nå økt til 71km:



Vel ute av siste tunnel viste forbruket seg å være 13.7kWh/100km:



Gjettometeret hadde nå gått ned til 60km, til tross for at jeg hadde kjørt 77km på et halvt batteri, og jeg nå var ferdig med tunnelene.



Uansett så var det overraskende lite ekstra energi som gikk med på disse tunnelene, totalen på turen endte rundt 12kWh/100km.

36
BMW i3 / Gjett-o-meter
« på: Mandag 04. August 2014, klokken 08:02 »
Jeg må si at jeg ikke er så fryktelig imponert over nøyaktigheten til gjett-o-meteret i i3en. Nå her i går kjørte jeg fra hytta og hjem, det er 121km. Bilen påstod da at jeg måtte finne meg en ladestasjon på veien, for dette kom ikke til å gå bra.

Fasit:


Og jeg synes jo det er litt interessant at når bilen ser at jeg har brukt under 25% batteri på 40km, så tror den fremdeles at de siste 27% bare holder til 33km.

I dette tilfellet var forrige tur hjemmefra til hytta, og ikke noe kjøring innimellom, og forbruket var tilsvarende som på hjemveien.

37
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Ny type (semi) DC hurtiglader fra BMW og Bosch
« på: Tirsdag 29. Juli 2014, klokken 12:32 »
http://www.digitaltrends.com/cars/bmws-evs-fast-chargers/

24kw og vesentlig rimeligere i innstallasjon enn "vanlige" hurtigladere.

38
BMW i3 / Preconditioning i 20 grader
« på: Fredag 18. Juli 2014, klokken 07:37 »
Er det noe poeng å kjøre preconditioning hvis bilen står i garasje med 20 grader lufttemperatur? Er det noen effekt på rekkevidden da?

39
BMW i3 / Beskyttelsesfilm for bakfanger
« på: Tirsdag 20. Mai 2014, klokken 09:55 »
Ser at det lakkerte feltet opp støtfangeren i åpningen bak kommer til å være veldig utsatt for skraper. Noen som vet om det finnes noe ferdig å få kjøpt til å beskytte dette?


40
BMW i3 / BMW Online Mail
« på: Torsdag 08. Mai 2014, klokken 14:35 »
Ser at jeg har et valg for dette under connected drive. Og der spør den etter brukernavn/passord. Hvor får en dette fra?

Ser også at jeg har et valg for å legge til gmail(IMAP), samt et par andre ting. Noen som har testet disse funksjonene?

41
BMW i3 / OBDII-interface
« på: Onsdag 30. April 2014, klokken 18:31 »
Noen som har fått diagnose til å virke på sin i3? Fikk ikke napp med Torque på Android i hvert fall.

42
BMW i3 / Haifinne med en liten antennepisk
« på: Fredag 25. April 2014, klokken 23:20 »
Ser at min bil ikke har denne lille pisken, mens andre biler har den.  Min bil har bare haifinnen, og et gjenget hull bakerst...

43
BMW i3 / Lange nedoverbakker
« på: Onsdag 05. Februar 2014, klokken 11:59 »
Ved kjøring f. eks. gjennom Rennfast, der det er 3km nedoverbakke som er relativt bratt, er det da mest gunstig å la cruisecontrollen styre farten nedover? Regner med at den da regenererer akkurat passe for å holde farten konstant. Eller blir det mer effektivt hvis en prøver å gjøre dette selv?

44
Model S / Tvers over USA med TMS
« på: Onsdag 29. Januar 2014, klokken 12:08 »
Sitat
After five days on the road, on Saturday the pair pulled into Tesla's Superchargers at Hawthorne, Los Angeles, where they were met by a group of Model S owners. The father and daughter had covered a distance of 3,400 miles through 16 states, taking in 28 Supercharger stops along the way. Grand total spent on fuel: zero dollars.

3400 miles er ca 5500km.

45
Ladeplasser og ladekabler / Ladestolpe på hytta
« på: Lørdag 04. Januar 2014, klokken 00:54 »
Noen som vet om en billig løsning for å lage en ladestolpe på hytta? Ser for meg at jeg trenger en stolpe med en vanlig 16A kontakt, helst med nøkkelbryter. Det er ca 20-30m mellom hytta og parkering, og det hadde vert greit å slippe å dille med skjøteledninger og slikt hver gang.

Det går kanskje greit å bygge en slik selv av et rør med en vanlig kontakt imontert? Noen gode forslag?

Sider: 1 2 [3] 4