Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - pberg

Sider: [1] 2 3 4
1
BMW i4 / Konfigurator er nå online på bmw.no
« på: Onsdag 14. Juli 2021, klokken 19:15 »
Ser ut til at det meste er på plass der nå.

2
BMW i4 / Alternativ grill
« på: Onsdag 09. Juni 2021, klokken 18:44 »
Denne så faktisk MYE bedre ut enn den originale:

https://www.thedrive.com/news/37132/a-replacement-bumper-for-the-2021-bmw-m3-and-m4-is-already-in-the-works



Dette er rett nok en M4.

3
BMW i3 / Vindusspylerpumpe
« på: Mandag 12. April 2021, klokken 08:47 »
Vindusspyleren har tatt kvelden, så jeg tenkte jeg skulle se litt på det. Koblet fra spylepumpa og målte på pluggen. 14v når jeg ville spyle.

Tok ut pumpa, og satte 12V rett på den rett fra et batteri - går som bare juling.

Kobler tilbake i bil - dødt. 0V.

Wtf? Det er bare to ledere inn. Snodige greier. Bare å kjøpe ny pumpe, tro?

4
e-208 / Ratt vs instrumenter
« på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 10:20 »
Prøvesatt en e-208 i går, og da var mulighetene enten at rattet dekket over instrumentene, eller at rattet havnet "mellom bena". Er det bare meg som er snodig bygget? (184cm, lang overkropp)


5
BMW i3 / Rareste feil jeg har opplevd
« på: Onsdag 26. August 2020, klokken 11:59 »
Bilen ville ikke lade i går.

Når jeg kikket inn i ladeporten, så var lå de en snegle inni der, passe most...

Fikk skrapt ut restene, så funket det fint.

 :o

6
BMW i3 / Bytte av styrelager
« på: ſøndag 22. Mars 2020, klokken 19:21 »
Jeg hadde fått en litt rar klunking foran når jeg vred på rattet, en slags sploing-klikk-lyd.. :-)

Med litt mer etterforskning så viste det seg at fjæra hoppet litt i fjærskåla ved svinging, altså styrelageret fulgte ikke helt med. Bestilte nye styrelagere, som forøvrig viste seg å koste under 500.- pr stk. hos koed.no

Jeg bestilte også nye belger - som også er øvre fjærgummi, og alle bolter og muttere nye.

Og i dag var det på tide å gjøre noe med dette.



Slik ser dette ut på bilen, styrelageret henger bare i tre skruer oppe. Det sies at disse lett knekker når du skal ha de ut, men det hadde ikke jeg noen problemer med.



En må vide ut navet for å få løsnet demperen nede. Det er kun en skrue som holder demperen fast. I tillegg må du løsne linken til krengestaget. Så totalt må du ut med fire skruer og to muttere for å få ut hele fjærbeinet.



Enkelt og greit å vippe hele dempere ut.



Styrelageret ser nokså guffent ut.





Masse irr inni.



Litt utfordring å klemme fjæra nok sammen, siden den er konisk.



De nye ser nokså mye bedre ut.





Det har samlet seg en hel masse salt (tror jeg, smakte ikke på det.. ) inni festet i ramma/drivemodulen til bilen. Jeg skrapte dette ut og kostet så rent jeg fikk det.

7
Lade hjemme / Underfordeling og sikringer
« på: Lørdag 14. Desember 2019, klokken 00:39 »
Hei, skal opp med en underfordeling i garasjen som skal brukes til bl.a. lading.

For ikke å få jordfeilbryter på jordfeilbryter i systemet, er dette noenlunde riktig oppsett?

Hovedsikring -> Automatsikring for underfordeling -> PFXP-kabel til garasje -> Jordfeilbryter type A -> Ladestasjon med DC-vern.


8
Lade hjemme / Defekt ladekabel
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 08:21 »
Ladekablene til i3en min ser ut til å ha tatt kvelden. Er det ok å bytte plugger selv på en ladekabel? (Hvis det da viser seg at det er en av pluggene)

9
BMW i3 / Defekt ladekabel
« på: Torsdag 07. November 2019, klokken 07:43 »
Oppdaget her om dagen at type-2 kabelen rett og slett ikke fungerte lenger fra laderne på jobben. Noen andre som har vært ute for det samme?

Bilen ladet fint med kladd, og da jeg i dag prøvde med en annen kabel, så funket det helt fint.


10
Skal få lagt ut mer strøm til garasjen, og vil da ha ut 3-fas (Det er 400V TN i området). Og vil «future-proof» på ladestasjonsfronten, og sette opp 3-fas ladere til to biler. Bilene jeg har kan kun lade med 1-fase. Kan en kjøre forskjellig «rekkefølge» på fasene på ladestasjonene, slik at stasjon A lader fra L1, og stasjon B fra L2, selv om en har totalt trefase-mulighet på begge laderene?

11
Kjøp og salg av deler og utstyr / *Solgt*: Type-2 32A 3-fas ladekabel
« på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 09:35 »

12
BMW i3 / Tynneste og letteste Type-2 kabel
« på: Torsdag 11. April 2019, klokken 18:22 »
Hvilken er den tynneste og letteste 16A 1-fas type-2 kabel en får kjøpt? Har lyst på en som tar minst mulig plass i bagasjerommet. Bør vel være 5m for å nå frem til div. ladestopler/ladestasjoner.

13
BMW i3 / Lade to biler
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 12:11 »
Hei, noen som har noen formening om hva som er beste løsning (innenfor et fornuftig budsjett) for å ha lademulighet til to biler hjemme. Jeg har en i3 60Ah (1-fas 32A) fra før, og har skaffet meg en 530e (1-fas 16A) nå. Det er TN-nett i området, jeg har p.t. kun 1-fas inntak, men lurer på om jeg skulle fått meg 3-fas.

Det vil være praktisk å kunne styre strømtrekket når en tenker på kommende effektprising osv.

14
BMW i3 / Type-2 kabel som skjøteledning
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:22 »
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?


15
AC fleksilading / Type-2 kabel som skjøteledning
« på: Torsdag 21. Mars 2019, klokken 14:13 »
Hei, teit spørmål, kanskje, men kan en bruke en type-2 til type-2 kabel som skjøteledning for en ladekladd?


Sider: [1] 2 3 4