Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sn0le

#61
Det funket i alle fall.
Regner med at den ujevnheten som laget subbelyden kom fra det området på bremseskiven som park-bremsen har ligget mot i nesten 1 døgn.
Må bli flinkere til å ta en liten brems før jeg parkerer i garasjen når det har vært øsregn. :D
#62
Jeg oppdaget en liten sak i går.
Bremsene hadde hengt seg skikkelig siden jeg dagen før hadde kjørt i øsregn.
Når jeg kjørte gjennom rundkjøringer så kunne jeg høre en subbelyd fra høyre bakdekk.
Så jeg brukte bremsene litt her og der for å slipe vekk rusten.
Det hjalp litt, men ikke helt.

Så tenkte jeg å bruke emergency brake, men var usikker om bremselysene kom på når man bruker den.
Jeg dro opp lade-siden på storskjermen, for der kan man se om bremselysene tennes.
Og jada, når du trykker på Park-knappen på girvelgeren så tenner bremselysene.
Det som er greit er at du skal holde inne denne knappen litt for at park-bremsen faktisk skal ta.
Så hvis man er kjapp så kan man trykke mange ganger og dermed få bremselysene til å kjøre fullt diskotek. :)

Men..... Når jeg gjorde det på en strekning der det ikke lå bil bak meg så kom det opp diverse feilmeldinger
om park brake og kontakte Tesla service. Det virket som bilen tolket dette som at parkbremsen ikke hadde
klart å trekke seg tilbake, altså "disengage".
Men trykket og holdt inne P-knappen 1 sekund, kjente at P-bremsen tok, og slapp så igjen.
Da kjente jeg at P-bremsen gikk av, og feilmeldingene ble borte. :D
#63
Da har du i alle fall tatt noen forhåndsregler.
Disse brannsikre posene, er de til å stole 100% på?
I så fall så ville jo 12V-uttak i frunk passe til formålet ditt.
#64
Jepp. Var din jeg tenkte på. :)
De nye polene, gjør de det vanskelig å hente strøm den veien?
#65
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading på/ved Gardermoen?
tirsdag 21. juli 2015, klokken 15:04
For de som måtte være i samme situasjon og trenge lading på tur sørover fra Gardermoen, så er det lademulighet på Kiwi på KB-senteret på Kløfta.
Her er det 2 stk Chademo og 1 stk 43kW Type 2 og 1 stk CCS.

Greit å vite i tilfelle Mac'ern på Jessheim er nede eller opptatt. :)
#66
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gruppekjøp av Blacvue dash cam
tirsdag 21. juli 2015, klokken 14:43
Da har jeg lagt meg til på det Google docs excel-arket som montør.

Kan og nevne at jeg anbefaler folk å kjøpe 64GB kort når dere kjøper kameraet.
Det er småpenger i forhold til å ikke ha opptak av hu tanta som rygga på bilen din fordi opptaket
er overskrevet pga for lite minnekort.
#67
Den greia nede i fotbrønnen er ikke unswitched. Dvs det er ikke permanent strøm der.

John Taher la opp et 12V uttak i trunk for en kunde, men det ble hentet fra midtkonsollens 12V.
Ergo ikke permanent strøm der heller.

Jeg har derimot sett en som laget seg et 12V uttak i frunk som henter strøm fra jumper-polene bak nosecone.
Det er permanent strøm, og relativt enkelt å lage til siden man ikke må legge kabel helt bak til trunken.

Men, jeg ville vært veldig forsiktig med å lade Li-Po batterier uten tilsyn.
Driver med RC helikopter og lader alltid batteriene når jeg er i nærheten slik at om det skjer noe så kan jeg gjøre noe med det.
For meg ville det vært helt utelukket å lade Li-Po i trunk/frunk på Teslaen min når jeg har forlatt bilen.
#68
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink tilkobling
tirsdag 21. juli 2015, klokken 13:49
https://www.shopssl.de/epages/es10567317.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es10567317/Products/PR433-3

Er en del som bruker dette på porter som ikke er kompatible med Homelink. Den har potensialfritt rele som sikkert kan benyttes til mye rart. :D

Er forresten en hel tråd om Homelink her:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=8939.0
#69
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
tirsdag 21. juli 2015, klokken 13:37
Lader nesten hele tida til 80% og kjører ned til 40-60% daglig.
Lader jeg nå til 80% så får jeg 289 tkm.
I vinter lå det ofte på 300tkm ved 80% SOC.
Men nå er det lenge siden jeg sist ladet til 100% og lot batteriet balansere seg.
Bilen har rullet 30k og det er kun 18k siden jeg fikk byttet hovedbatteriet pga kontaktorfeil.
#70
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
mandag 20. juli 2015, klokken 22:47
@cairnz:
Har du kjørt 96k på samme batteriet, eller har du byttet?
#71
Det var ifølge www.gronnbil.no sin statistikk 8.219 Teslaer i Norge pr Mai 2015.
Dette inkluderer vel Roadstere også.
#72
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tyveri av ladekabel og annet hærverk
søndag 05. juli 2015, klokken 02:11
Lysbue oppstår også på AC.
#73
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tyveri av ladekabel og annet hærverk
lørdag 04. juli 2015, klokken 10:06
Vet at om du ikke dytter Type-2 pluggen godt nok inn i de offentlige stolpene så låses den ikke. Har selv prøvd dette.
Bilen til en annen (han var tilstede) lot seg dra ut av stolpen selv om bilen ladet.
Heldigvis er Type-2 pluggen laget slik at pilotsignalet går på egne pinner i pluggen og er konstruert slik at de mister kontakten først.
Da skrus strømmen av slik at det ikke skal oppstå lysbue når pinnene for 230V'en mister kontakten.
#75
Model S 2013 - 2022 / Sv: Teknisk: Dashcam-snakk.
fredag 03. juli 2015, klokken 20:55
Sett ned følsomheten. I parkeringsmodus lagres det kun hvis det skjer en stor nok endring i bildet i forhold til følsomheten eller hvis G-sensorene slår ut over følsomheten som er satt.
I beste kvalitet så har man med 64GB kort nok plass til ca 16 timer opptak.
Min bil står i garasje og dermed blir det ikke tatt opp om natten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA