Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sn0le

#1561
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vektfordeling og vinterkjøring
torsdag 31. oktober 2013, klokken 23:46
Heldigvis har jeg hatt Ford Granada i mange år, så tung bil med bakhjulstrekk er jeg godt vant med. Og vi har jo ikke korte vintre nordpå heller. :)
Fordelen med TMS er jo alskens elektroniske hjelpemidler.

Men er usikker på hvordan jeg ville lastet en TMS.
Hvis den i utgangspunktet er 48/52 så vil det kanskje være lurt å fylle frunken før man putter last bak?
Vil heller ha 100kg ekstra foran enn bak mtp styringsegenskapene.
Mulig jeg tenker helt feil her.
#1562
Model S 2013 - 2022 / Vektfordeling og vinterkjøring
torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:49
Kom akkurat til å tenke på en ting.
Tesla S har vel en 50/50 vektfordeling.
Noen som har gjort seg opp noen tanker på hvordan det vil slå ut på vinterføre?
Jeg har alltid hatt en oppfatning at 60/40 er tryggere på vinteren, siden man får bedre grep på fordekkene, som man faktisk styrer bilen med.

Heldigvis har man jo 150ltr frunk, så man kan jo bruke dette rommet til det man har seg av bagasje på turer.

Andre som har tenkt på dette?
#1563
OK. Good to know. :)
Får ta meg en prat med bilselgeren når jeg skal prøvekjøre om 2,5 uker.
#1564
Steike. Så det blir 50k eks MVA for sommerdekk og vinterdekk hvis man vil ha originale 21" Teslafelger og begge sett med målere?
Ganske spenstig, men så er vel felgene relativt kostbare da.

Hvordan blir det med felger fra andre leverandører, vil man kunne få felger med målere?
#1565
Jeg har noen spørsmål rundt dekkene som Tesla leverer.
Ser i konfiguratoren at man får 2 valg.
Det ene er 19" helårsdekk (Goodyear Eagle RSA2?) og det andre er 21" høyytelsesdekk.
Ifølge denne siden så skal 21" vistnok være Michelin Pilot Sport 2, 245/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

Så ser jeg på denne siden av Performance Plus pakken inneholder Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21.
http://www.teslamotors.com/no_NO/models/options

Er det bare jeg som synes at det er en ganske drøy pris på 27k å gå fra 19" dekk med felg til 21" dekk med felg?
Når dekkene følger med bilen, er de også MVA-fritatt? Eller gjelder MVA-fritagelsen bare for selve bilen?

Hos Dekkmann, som i utgangspunktet ikke er en veldig rimelig plass å kjøpe dekk, så koster 4 stk Michelin Pilot Sport PS2, 265/35R21 ca 17,5k ink MVA. Dvs 14k eks MVA. (Selvfølgelig uten felg).
Samme dekket, som 245/35R21 koster ca 16,7k ink MVA. Dvs ca 13,4k eks MVA. (Også uten felg).

Er ikke noe vel bevandret i dekkverden, men slik jeg tolker det er Pilot Sport PS2 et bedre dekk enn Pilot Sport 2?
Forøvrig virker det som Michelin har laget en etterfølger, for på nettsiden dems har dem ikke Pilot Sport 2 lengre, men Pilot Sport 3.

Det jeg sitter å lurer på er en av 2 ting:
1. Kjøpe Teslaen med 21" Michelin Pilot Sport 2 som sommerdekk, og kjøpe vinterdekk utenom (dekk+felg).
    Noen som vet hva Tesla tar for en vinterdekkpakke? 10k? 15k?

2. Kjøpe Teslaen med 19" Goodyear Eagle RSA2, kjøpe vinterdekk lokalt og putte de på 19"-felgene og så kjøpe
    20" eller 21" felg og sommerdekk lokalt.

Ser at Johs Bjerke tar rett over 10k ink MVA for 4 stk Nokian R2, 245/45x19 XL 102RR.

Hvis Tesla tar 27k for sommerdekkene på felg, og så 10k for vinterdekk, så bør det vel være mulig å finne
gode sommerdekk+felg og gode vinterdekk til 19" felgene for den nette sum av 37k?
#1566
http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Service koster Kr 6.000,- pr år eller 20.000km, avhengig av hva som kommer først.
Man kan forhåndsbetale for en 4-års plan. Det koster Kr 19.000,- for 4 år eller 80.000km, avhengig av hva som kommer først.

Ikke så ille.
20k service på min bil koster fort Kr 4.000,- eller mere.

Hadde en 2001 modell Galant stasjonsvogn med automat. 90k service på den kosta ca 15k.  :o
#1567
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 29. oktober 2013, klokken 15:49
Det er når man ser slike oppganger man skulle ønske man putta 10-20k i aksjer for 12 mnd siden. *sukk*
#1568
@daggad:

Veldig enig i det du sier.
Og det er det som er en av mine faktorer i dette her.
Jeg har en bil som er knapt blitt 2 år gammel, og verditapet er størst når bilen er ny.

Men......

Jeg, og jeg vil understreke at dette gjelder mitt tilfelle, har behov for å gå fra 2 seter til 5 seter.
Det kan gjøres på 2 måter. Enten ved å betale Staten en pen slump penger i avgifter, eller ved å kjøpe ny bil.
Dette har vært diskutert hos oss i rundt et år.
Tidligere har jeg vært ganske bastant på at å bytte til en annen bil er ganske uaktuelt.
Og det av 2 grunner, verditapet jeg allerede har "tatt" og det at bilen har mulighet til å konverteres til 7-seter.

Men når jeg ser på mitt regnestykke, så er det forferdelig fristende å skifte til en Model S.
Som nevnt i åpningsposten min så har jeg en "inntekt" på kjøringen min. Og det er kjøring i jobben.
Jeg skriver inntekt i anførselstegn, fordi kilometergodtgjørelse ikke dekker de faktiske utgiftene på en bil.
Mao så taper jeg penger på å kjøre privatbil i jobb.
Men det er et valg jeg har gjort for å slippe å kjøre rundt i en pizzabil uten så mye som aircondition en gang.
Jeg har specca Galaxyen opp med alle godsaker. Beste lydanlegg, keyless access, største dieselraketten etc etc.
Totalt sett så har jeg spart penger på denne ordningen, siden en privatbil ved siden av en arbeidsbil fremdeles koster penger.
Og totalt i året så koster Galaxyen mere penger enn den stasjonsvogna jeg hadde før, men jeg får dekket rundt 1/3 av disse utgiftene via kjøregodtgjørelse.
Så på bunnlinja bruker jeg mindre penger på bil, men har en sikker og god bil uansett om jeg kjører i jobb eller privat.

Den samme "inntekten" vil jeg få på en Tesla S. Men med vesentlig lavere utgifter.
Hvis jeg går ut ifra at verditapet er nogenlunde likt på disse 2 bilene, så er det veldig store forskjeller i løpende driftsutgifter.

Totalt vil Galaxyen koste med ca 85k i året bare i lån, drivstoff og bomring.
Trekker jeg fra 30k i kjøregodtgjørelse så "koster" bilen ca 55k i året.

Samme regnestykke med Tesla S viser at den vil koste ca 57k i året for lån og drivstoff.
Trekker jeg fra 31k i kjøregodtgjørelse så "koster" bilen meg ca 26 i året.

Det er selvfølgelig ikke regnet med verditap, her må nok en nærmere sammenligning mellom bilene utføres.

Pr i dag koster jobb-pendlingen meg inntil 2k i mnd, som i løpet av et år kan bli totalt 24k. (Denne kosten er heller ikke iberegnet verditap på Galaxyen).

Så for min del så er dette regnestykket vanskelig å motstå, om du skjønner hva jeg mener.

Det som er usikkert er jo hva restverdi av en Tesla S er om 3-5 år.
Hva skjer med fordelene elbiler har? At de faller bort er vel egentlig bankers.
Men spørsmålet er kanskje mere hvor lenge de vil være der.
#1569
Så de har ingen garanti mht restkapasitet?
Kjipt hvis man plutselig har 50% kapasitet etter 30-40.000 km. :(
#1570
Oi, her kom det masse svar gitt.
Skal prøve å avklare litt de ting som har dukket opp.

Strømpris på 0,85kr/kWh.
Dette bruker jeg i regnestykke siden jeg har i andre sammenhenger fått inntrykk av at det er gjengs
å bruke denne prisen når man skal regne ut hva det koster i strøm for en vanlig husholdning.
http://hafslund.no/privat/artikler/les_artikkel.asp?artikkelid=652
Strømprisen varierer gjennom hele året, og er avhengig av hvor i landet man bor, og hvilken avtale man har.
I en bolig så regner man med at 50-60% av årsforbruket går til oppvarming.
I tillegg så er dette forbruket på den tiden av året der strømmen er dyrest. På sommeren bruker man veldig lite strøm, fordi man ikke trenger å ha på varmeovnene.
På den tiden av året er også strømmen billigst.
Med en elektrisk bil så vil jeg anta at strømforbruket er jevnt over hele året, selvfølgelig avhengig av når man kjører mest.
Gitt at man kjører like mye hver måned så vil "drivstoffet" koste mere på vinteren enn på sommeren.
Og akkurat dette gjør at jeg tror at snittpris på 0,85kr/kWh er fornuftig å bruke.
Uansett gjør det ikke store forskjellen om man regner med 1kr/kWh kontra 0,85kr/kWh.

Når det gjelder hvor mye strøm som kreves pr 10km så må jeg foreløpig belage meg på å stole på kalkulatoren på Teslas hjemmeside.
10km ladet på vanlig 13A huskontakt vil forbruke 2,2kWh.
Ladet på f.eks Blå 32A kontakt så oppgir de 2,1kWh.
Ladet på f.eks Rød 400V 3-fas kontakt så oppgir de 2,0kWh.
Så det indikerer for meg at det er forskjell i effektiviteten på ladingen, og at de har synliggjort det.

Føring av pendling på selvangivelsen tar jeg bevisst ikke med i regnestykket.
Og grunnen til det er at det er samme fradraget man får enten man kjører dieselbil, elbil, tar tog eller sykler.

Angående kjøring av 75mil så ville jeg nok heller ha stoppet 2 ganger, en i Lillehammer og en på Dombås.
Det er kjappere å lade fra 0-80% enn 80-100% på de fleste batterier.
Og uansett, med en 4-åring i baksetet så kan jeg ikke gjøre som jeg pleier, nemlig å kjøre non-stop Oslo-Verdal for å fylle tanken,
kjøpe Cola&Pølse, ta en tissepause før jeg kjører non-stop videre til Fauske. ;)

Verditap er noe man må ta i betraktning.
Men jeg har en 2011 Ford Galaxy som med hvite skilter ville ha kostet mere enn Tesla S 85kWh med alt tilleggsutstyr.
Verditapet på den bilen jeg har er såpass stort at jeg tror det ikke blir store forskjellen.
Den store forskjellen derimot er at jeg har allerede tatt et stort verditap på eksisterende bil.
Så å bytte bil gir meg et "tap" sånn sett, siden jeg allerede har tatt den verste støyten på verditapet.

Lån over 10 år er maksimalt av hva man kan ha på et rent billån, det vil nok lønne seg å sette kortere tid.
Da kan jeg også få full-finansiert bilen, og heller sette egenkapital på bok eller gjøre investeringer i huset vårt.
Galaxyen tok jeg 100% finansiering på, over 8 år.
Så den har jeg drøye 6 år igjen på lånet.
Er kanskje mere reelt å sette opp regnestykket med hva et Tesla-lån over 6 år vil koste istedenfor 10 år.

Så er vi over på det med batteripakken.
I dataverden så er jeg vant til å snakke om cycles.
Et vanlig laptopbatteri, type Lithium-Ion sies å "tåle" ca 400 ladesykluser.
Dvs at normalt sett skal man ha over 80% av original kapasitet på batteriet når du har ladet det 400 ladesykluser.
Noen Lithium-Polymer batterier tåler 1000 cycles. I alle fall de som Apple bruker i sine Macbooks.

Noen som vet hva man kan forvente av batteriene i Tesla S?

Ser at de garanterer batteriene i 8 år, uansett kjørelengde. Det høres ganske spenstig ut.
Hvis man pr lading kjører 400km (i snitt) så vil et batteri med "kun" 400 cycles være ganske utslitt allerede
etter 160.000km. Kjører man 16.000km i året så snakker vi da faktisk om 10års levetid på batteriene.
Hva som egentlig stemmer har jeg ingen anelse om, men om vi her snakker om å bytte batterier etter så mange år så er ikke "skremselsprisene" så ille.
Dessuten er det utrolig vanskelig å forutse hva batteriene vil koste så langt inn i fremtiden.

Fordelene med El-bil, nemlig lav årsavgift, gratis bomring etc går ut i 2017 eller når det finnes 50.000 elbiler på veiene.
Det kan og hende tidligere, avhengig av hva Staten finner ut.
Det har og vært politikere som har talt for å utvide disse fordelene frem til 2025. Om det vil skje, er usikkert.
Så det kan være lurt å ta høyde for at Staten fjerner disse fordelene om 4 år.
For min del så dreier det seg om ca Kr 8.000,- i året om disse fordelene fjernes helt, og Elbiler må betale lik
årsavgift som biler med fossilt drivstoff, og betale like mye i bomringen.

Det kan fort bli utrolig kompliserte regnestykker av dette.
Men så har men det som ikke kan måles i kroner og ører, nemlig det å ha en utrolig fin doning med fantastiske
kjøreegenskaper. :)
Slippe å følge med på når dieselen er billigst, slippe å stå i kø på St1 sammen med 20 andre bare for å få
fylt tanken en skarve hundrings billigere enn ellers i uka.
:)

Så har man det med utgifter til service.
Jeg hadde 20.000km-service på min Galaxy i fjor på denne tiden.
Det kostet rundt Kr 4.500,-
Har ikke fått pris på 40.000km service, men de på Ford sa den var en del dyrere enn 20k-servicen.
Ser at Tesla har service til Kr 6.000,- pr år, eller evt Kr 19.000,- for 4 år når man forhåndsbetaler.
Andre utgifter har jeg ikke hatt, siden det er 5 års garanti på Ford.
Det er en av grunnene til at jeg for første gang i mitt 34-årige liv kjøpte en helt ny bil når jeg kjøpte den for 2 år siden.
#1571
Model S 2013 - 2022 / Sv: Alle vinduer åpne
mandag 28. oktober 2013, klokken 16:13
Kan nevne at på min Ford Galaxy med keyless access så åpner vinduene seg hvis jeg holder knappen for opplåsing av bil inne lenge.
Holder jeg inn knappen for låsing av bil, så lukker vinduene seg.
(Altså, knappene som styrer sentrallåsen på "nøkkelen").
#1572
Jeg bruker uttrykket switche, for det er noe jeg kjenner fra "min verden", nemlig datamaskiner.

Siden jeg første gang leste om Tesla S (3-4 år siden) har den vært i tankene mine.
Det var spennende å se at noen skulle sprenge grensene mtp rekkevidde, og ikke minst lage en bil som
er over middels luksus.

I den siste tiden har jeg tenkt om det er liv laga å bytte ut min diesel-doning med en elektrisk doning.

Her er litt informasjon om det praktiske.
Jeg bor på Kløfta, og jobber i Oslo. Hver dag pendler jeg ca 60-70 km. Litt småkjøring i Oslo.
Pr i dag har jeg en Ford Galaxy 2,2TDI (200Hk) med grønne skilt.
Den kjøpte jeg for snart 2 år siden.
Jeg jobber som tekniker i et firma som har mange fagfelt, men mitt fagfelt er litt spesielt.
Noe montasje kan det bli, men de siste 2 årene har jeg fått en arbeidshverdag som er mere administrativ.
Prosjektering, salg, programmering etc etc.
Galaxyen ble kjøpt inn da jeg valgte å ikke ha firmabil lengre. Firmabilen min var en Ford Transit Connect.
Men bilen jeg skulle ha måtte kunne brukes i jobben min.
Mao så måtte jeg kunne transportere varer til jobber der jeg skulle drive med montasje.
Store flatskjermer, lerreter, projektorer, høyttalere etc.
Siden den gang har jeg fått samboer, og hun har et barn i barnehagealder.
Med andre ord så er det litt kronglete med en bil som bare har 2 seter.
Samboer har en liten konebil, som brukes til og fra jobb.
Pga salg av leilighet i Oslo sitter jeg igjen med en grei sum penger.
Når jeg kjøpte Galaxyen så var det med vilje at jeg valgte en varebil som ga meg muligheten til å få bakseter, kontra en ren varebil ala Transit Connect eller Caddy. Og det var fordi det er vanskelig å planlegge fremtiden.
Jeg tok i alle fall høyde for at fremtiden kunne bringe et behov for flere enn 2 seter, og jaggu gikk det slik.  ;D
Når Galaxyen runder 2 år så vil jeg ha oppnådd 30% bruksfradrag på avgiften for baksetene.
Så vi snakker her om rundt kr 165.000 som Staten skal ha for at jeg putter baksetene i bilen jeg har.

Siden arbeidsoppgavene mine har endret seg såpass at jeg ikke har stort behov for en pizzabil, og siden familiesituasjonen har endret seg til at jeg trenger flere enn 2 seter, så må noe skje.

Som sagt kan jeg putte seter i den bilen jeg har i dag. Det vil koste en god slump penger.
Og hver dag jeg jobber i Oslo så koster det meg rundt 100kr ut av egen lomme.
I løpet av et år kan det fort dreie seg om 20-25.000kr i rene pendlerutgifter.
Noe av dette kan man selvfølgelig skrive av på skatten, men det kan man jo og med en elbil.
Videre har jeg mulighet til å lade bilen på kontoret, eller i diverse parkeringshus når jeg er ute og jobber.
Og i garasjen er det strømuttak som jeg kan benytte til lading.
Pr i dag går det på felleskostnadene i borettslaget, men dette kan vel endre seg når borettslaget får
nyss i at jeg lader elbilen i garasjen. Mulig jeg må ta over strømmåleren som er i min garasje, og betale selv.
Noe som er helt fair.

Så har vi regnestykket.
Jeg har brukt en snittpris på Kr 13,00 pr liter diesel. Jeg passer som regel på å fylle på mandags morgen, når prisen er litt lavere, ca Kr 12,00 pr liter. Men det er umulig å forutsi hva fremtiden bringer, bortsett fra at prisen vil gå opp. Snittforbruk på Galaxyen ligger rundt 0,8 liter/mil. For å lage et rundt tall så kan man si at drivstoffutgiften er ca Kr 10 pr mil.
Ifølge kalkulatoren på Tesla sine sider så koster 10km lading Kr 1,84 hvis man lader på Standard 13A strømkontakt når strømprisen er Kr 0,85 pr/kWh (Har sett at 0,85 er et akseptert snitt på strømpriser ink nettleie).
Så her snakker vi om rundt 80% besparelse på drivstoffutgifter.

Så kommer veiavgift/årsavgift, som er Kr 2.940,- for Galaxyen og Kr 415,- for Teslaen.
Det betyr ca Kr 2.500,- spart pr år frem til politikerne endrer sitt syn på denne saken.

Så kommer bomring. Pr år arbeider jeg ca 220 dager, men ikke alle inne i Oslo.
Så her har jeg kalkulert med 200 passeringer pr år, à Kr 27,-. Totalt Kr 5.400,- pr år spart, igjen inntil politikerne ombestemmer seg.

Mitt regnestykke baserer seg på en kjørelengde på 16.000 km/år.
Jeg har et lån på Galaxyen, som ligger rett i overkant av Kr 5.100,- pr mnd.
Låner jeg 65% av kjøpssummen på en Tesla S 85 med masse stæsj så må jeg putte Kr 200-220.000 i egenkapital inn på den.
Lånekostnader blir da ca Kr 4.500,- i mnd. Dette er med 10 års nedbetaling på lånet.
Mao så skiller det rundt Kr 50.000,- på bakseter i Galaxy vs Tesla S når det kommer til investering av egenkapitalen min.

Drivstoffutgifter på 16.000km blir Kr 16.000,- vs Kr 3.000,- pr år, sånn ca.
Betaling av lån pr år vil bli Kr 62.000,- vs Kr 54.000,-
Veiavgift vil bli ca Kr 2.500,- mindre.
Utgifter til bomring vil bli ca Kr 5.400,- mindre.
Totalt en besparelse på ca Kr 29.000 pr år.
Dette er selvfølgelig kun på løpende utgifter. Man bør egentlig og beregne verditap på bilen osv.

Jeg kjører bilen i jobb, ca 6.000 km pr år. Det gir en "inntekt" på bilen på ca Kr 30.000,- pr år.
Det er marginal forskjell på hva man får utbetalt når man tenker elbil vs bil som bruker fossilt brennstoff.
Kun 15 øre pr km. På 6.000 km er det kun Kr 900,- i forskjell.

Men det jeg ser er at pendleutgiftene mine som er ca Kr 100,- pr dag vil krympe betraktelig.
Betaler jeg all strøm selv, så snakker vi strøm for rundt Kr 13,-!

Slik jeg ser det så er det masse penger å spare på de løpende utgiftene.
Men så kommer det praktiske.
Fruen er skeptisk. Først og fremst på plassen. Vil vi kunne bruke bilen. "Er det plass til barnevogn" har hun spurt.
Heldigvis er Tesla S en stor sedan, så den biten burde være grei.
Fruen er også skeptisk til langturer. Hun er fra Nord i Trøndelag. Selv er jeg fra enda lengre nordover.
Her kommer Supercharger-stasjonene inn i bildet.
Fra Oslo og til hjemplassen hennes er det ca 75 mil. For langt til å ta det på en lading.
Null stress sier jeg. Mulig å ta en 30-40 minutters stopp i Lillehammer og/eller Dombås og fylle på gratis strøm.
Fyller man full tank på Dombås med Superchargeren, så vil vi nå hjemplassen hennes med god margin.
Min egen hjemplass er det litt verre med, foreløpig. Ser at Tesla skal ha Supercharger-stasjoner lengre nord også etterhvert.
Så jeg ser at plass og rekkevidde er overkommelige ting.

Det neste jeg tenker på er barnesykdommer. Leste litt kjapt på forumet tidligere i dag, og man får litt
innblikk i at det kan være risky å være blant de første som switcher til Tesla S.
Så har man det med batteriene. Ja, bilkostnadene vil være mindre ifølge regnestykket mitt.
Men i mitt regnestykke er det ikke tatt høyde for at batteriene må byttes en gang.
Det spiller jo også inn på totalregnestykket.
Også har man jo verditapet. Hva vil en Tesla S være verdt om la oss si 5 år?
Eneste pekepinnen jeg har er å se på hva Tesla R går for på Finn.no etter noen år og kilometer.
Foreløpig virker ikke verditapet å være noe avskrekkende.

Uansett. Regner med at det kun er et fåtall som har giddet å lese hele den "stilen" det til slutt ble.
Men om noen har noen bemerkninger, kommentarer, tips etc å komme med så er dere hjertelig
velkommen til å slenge dem ut her. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA