Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sn0le

#21
Lading av Tesla / Teknisk om SC på Lillehammer.
onsdag 30. juli 2014, klokken 11:23
Nysgjerrig som jeg er så måtte jeg jo sjekke specs på SC'en på Lillehammer når jeg først har en pit-stop her.

Ser på tilførselen at det er 2 tilførsler på 400V her. En på 1600A og en på 630A.
Så også litt på laderackene, og så at max continous output var 210A.
Er ikke de nye rated til 330A ut?
Da er det ganske stor forskjell på den nye generasjonen med laderack.

Edit:
Oppdaterte fra 600A til 630A på tilførsel #2.
#23
Elbilen i Samfunnet / Tesla-turisme til Norge.
søndag 13. juli 2014, klokken 17:18
En ting jeg kom til å tenke på da jeg leste intervjuet av Odd i Andøyposten var at han nevnte at han kan kjøre fra Andøya til Roma på Superchargers til neste år.
Dette gjelder jo selvfølgelig motsatt også.

Og det er jo en kjennsgjerning at enkelte turistgrupper legger igjen svært lite penger i Norge.
Nemlig bobilturisene, spesielt Tyskerne.
De har bobilen fylt til randen av mat, øl, dasspapir etc etc fordi det er dyrt for de å feriere i Norge.
De parkerer overalt, og betaler dermed lite for overnattinger. Det eneste mange av de betaler for er dieselen de MÅ ha for å kunne kjøre til Nordkapp.

Men hva skjer om de kommer i en Tesla istedenfor en bobil, lokket av gratis drivstoff.
Hvis en bobil bruker 1,0 liter på bila, og dieselen koster 14 kr pr liter så vil det jo koste en del i diesel.
Å kjøre fra Halden til Nordkapp er ca 220 mil, hver vei.
Det blir fort Kr 6.000,- i diesel tur/retur.

Så la oss si at de kjører en Model S istedenfor, siden de kan spare mange tusenlapper på drivstoff.
Hva skjer da?
De kan jo sove i bilen, eller i et telt, evt leie campinghytter underveis.
Det er begrenset med hvor mye mat, øl, dasspapir etc de kan få med seg sammenlignet med en bobil.

Dette kan jo rett og slett bety at disse turistene legger igjen mere penger i matbutikker, camping/overnatting enn det de gjorde før.
Eneste bakdelen er et bensinstasjonene taper litt salg av drivstoff.

Hva trur dere, kommer vi til å se bøttevis av Nederlandske, Tyske og Italienske Model S'er på sommerveiene i Norge? :)
#24
http://www.dagbladet.no/2014/07/05/tema/motor/dinside/aller/bil/34120885/

SitatOg nå har endelig Nissan bestemt seg for å gå ut med en pris på batteripakken. Dette har i lang tid vært et spekulasjonsobjekt og et av kronargumentene til motstanderne av elbiler.
#25
Model S 2013 - 2022 / Vibrasjon i takluke når den er 100% åpen.
torsdag 03. juli 2014, klokken 20:33
Jeg har hatt bilen min nå siden 23/6 og har lagt merke til en liten sak.
Kjørte litt rundt med takluken helt åpen, altså 100% åpen.
Når jeg da kom meg opp i hastighet rundt 50-60 km/t så kom det en kraftig blafrelyd.
Jeg snudde meg og så litt på takluka, og så at den stod og vibrerte ganske kraftig.
Lukker man den litt (til 90-95%) så roer den seg.

Men dette fikk meg til å tenke.
Har sett at en del folk her på forumet har fått diverse problemer med takluke.
Lukker seg ikke ordentlig, lukker seg skjevt etc etc.

Kan det være at man rett og slett skader takluka hvis man kjører med den 100% åpen over en viss hastighet?

Dere som har hatt problemer, har dere kjørt med den 100% åpen og fått sånn blafrelyd?
#26
Lading av Tesla / Blå industrikontakt vs Schuko for lading.
torsdag 03. juli 2014, klokken 19:50
Jeg har nevnt dette i flere andre tråder her på forumet, men tenkte det kunne være greit å lage en liten tråd om det for de som måtte være i kjøpsfasen eller nettop har fått seg en Tesla Model S.

I min garasje var jeg så heldig at det er egen måler og et jordet stikk.
Dette er en fellesgarasje, og det er en 16A sikring pr 3 garasjer.

Nå har jeg hatt bilen i en og en halv uke, og har klart meg fint med Schuko. Schuko er den gode gammeldagse stikkontakten.

Schuko er flott og fint, og man finner den overalt.
Men den har 2 ulemper.
Den ene er at når man lader med UMC og Schuko-adapteret så får man "kun" 13A. Det tilsvarer 2,99kW hvis man har 230V.
Den andre ulempen er at Schuko er godkjent for 16A, men i senere tid er disse reglene blitt endret på.
Som et eksempel SKAL varmtvannstanker og annet fastmontert utstyr som trekker mere enn 2kW kobles permanent inn på strømkursen (f.eks med koblingsboks). Det er mao ikke lov å bruke stikkontakt på slikt utstyr.
Grunnen til dette er at Schuko kan bli veldig varm ved langvarige strømtrekk over 2kW.
Så dette har med brannfare å gjøre.

Når du kjøper en Tesla Model S så får du med et adapter for blå 1-fas industrikontakt. Den er for 32A kurs.
Man kan og kjøpe med et adapter for rød 3-fas industrikontakt. Den er for 16A kurs.

I mitt tilfelle er sikringen på 16A, og jeg har kun 1-fas.
Siden Schuko ikke er en spesielt trygg løsning for langvarige beslastninger så bestemte jeg meg for å få montert en blå 1-fas industrikontakt i garasjen min.
Det gir meg økt sikkerhet mht brannfare, og gir meg mulighet til å lade med inntil 16A istedenfor 13A.
Dvs at jeg kan lade med ca 0,7kW mere. Og det er 23% høyere ladestrøm, hvilket korter ned ladetiden.

En slik kontakt koster faktisk under 100 kroner. Så kommer arbeid i tillegg.
Det er en billig forsikring. :)

Her er link til kontakten:
http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-32a-2pol-jord-230v-6h-ip44/1578121/Product.html

Jeg fikk samtidig byttet ut et 25-30 år gammelt jordet stikk med et nytt og moderne et.
Legger ved et bilde i tråden.

Det fine med en slik kontakt er at de aller fleste hjem har en 20A eller 25A komfyrkurs.
Snakker man med elektriker er det i de fleste tilfellene en smal sak å få montert en kontakt på husveggen som går på denne komfyrkursen. Da slipper man å gjøre noe utvidelse av sikringsskap.
Det beste er selvfølgelig om man får utvidet sikringsskapet med en egen kurs for elbilen.
Men mange strømleverandører har skjerpet inn på muligheten til å få montert 32A kurser i husttander.
Da får man i det minste montert opp en 20A eller 25A kurs, uten å måtte søke spesielt om dette.

Håper dette kan være til hjelp for noen. :)
#27
Tror mange kjenner igjen disse folkene.
De som alltid skal spre oppgulp på enhver artikkel som dreier seg om Elbiler.

- Elbiler går på kullkraft.
- Elbiler skaper så mye CO2-utslipp under produksjon at de slipper ut mere enn fossibiler vil i løpet av levetiden.
- Elbiler har lite plass/går sakte/har for liten rekkevidde til å være brukbare.

Dette er bare et lite knippe av hva man leser.

En person, Roald Orkelbog, er en av de ivrigste. Blir nesten matt av å se hvor mye svada han lirer av seg.
Så tenkte jeg, hvorfor gidder han?

Her er svaret:
http://issuu.com/firdamedia/docs/tema_bil/5

Han lever nemlig av å bruktimportere biler fra Tyskland, og i denne artikkelen ser man at han "spesialiserer" seg på BMW.

Så motivasjonen hans er vel helt klar, i alle fall i mine øyne.  ::)
#28
Har hatt en dialog med Biltilsynet om takstativ på Tesla Model S.
Som kjent står det i mange av vognkortene enten ikke noe tillat vekt for taklast, eller så står det 0 kg.

Fikk et svar tilbake fra vedkommende jeg har hatt kontakt med i Biltilsynet i dag.

De har gått gjennom saken grundig, og kommet frem til at om det ikke står en vekt oppgitt på taklast i vognkortet så er det ikke tillatt med last på taket i det hele tatt.
Det betyr at i man i verste fall kan risikere å bli stoppet og avskiltet på stedet om man kjører med takstativ på en Tesla Model S fra i dag av.
Det vil også vanke en klekkelig bot.....


PS: Jadda, dette var nok en aprisnarr..... ;)
#29
Elbilen i Samfunnet / Fossil på ladeplass.
søndag 30. mars 2014, klokken 19:37
Var i Frognerparken i dag og parkerte på den store plassen som er i nærheten av Colosseum kino.
Har lest her inne at ladeplasser misbrukes av fossilbiler, og av elbiler som ikke lader.
Det siste er kanskje omstridt, men når det er på en søndag og alle de andre plassene er gratis uansett, så ser jeg ikke noen grunn
til å bruke elbilparkeringen med mindre det ikke var en eneste annen parkeringsplass igjen.

Uansett. Det var 6-7 elbiler der. Alle utenom 1 stod med ledning tilkoblet. Flott tenkte jeg.
Men så la jeg merke til en Svensk Mercedes som også stod på elbilplass.
Ikke så flott tenkte jeg.

Så jeg ringte Trafikketaten og meldte dette inn. Spurte om de ville taue vekk bilen.
Fyren i enden virket litt "uinteressert" og spurte om det ikke var nok plasser ledig.
Joda, det er det, kunne jeg bekrefte. Men det kan jo hende det kommer andre biler som trenger en av disse plassene.
(Jada, jeg kjører ikke Elbil, men det vet jo ikke han).

Uansett. Var litt skuffet over hvor lite seriøst han tok dette.

Når vi dro derifra så var Mercedesen borte, men da stod det et annet fossil-nek dek.
Men han hadde fått gul strimmel på ruta.  :P

Legger ved et bilde. Bil #3 fra venstre lader ikke. Litt dumt siden man da strengt tatt ikke har behov for å bruke en av disse plassene.

Edit:
Kan forøvrig nevne at Leafen som ladet er i EL33XXX serien, mens den som ikke ladet er i EL22XXX serien.
#30
http://www.youtube.com/watch?v=ntK3rvVl2Qw&t=27m44s

Helt fin TMS, helt til de begynner arbeidet.  :o

Prøver å embedde filmen sånn at den starter 27 minutt og 44 sekunder ut i filmen.
Men det var visst ikke så enkelt. :)
#31
Model S 2013 - 2022 / Spetalens løgner
onsdag 05. februar 2014, klokken 20:49
Mange har vel fått med seg Spetalens opptreden på NRK i går.
Kjenner jeg blir utrolig provosert av denne fyren.
Jeg skal være den første til å innrømme at økonomiske årsaker er primærgrunnen til at jeg vurderer
å kjøpe en TMS, og at miljøhensyn kommer bak dette.
Men han kommer med så mange rare utsagn og blanke løgner at jeg blir rett og slett forbanna på han.

http://tv.nrk.no/serie/aktuelt-tv/nnfa50020414/04-02-2014

Her er et par knippe sitater fra programmet:

Hver Tesla som registreres i Norge har en avgiftslette på 700.000 kroner i engangsavgift.
For det første er det et teoretisk avgiftslette basert på at kjøperen hadde kjøpt en TMS selv om den hadde avgifter. Det er lite trolig da den hadde rett og slett vært for dyr, selv for fiffen i Oslo Vest.
For det andre er dette et teoretisk avgiftslette for en Tesla Model S Performance.
Tesla selger også Tesla Model S i "vanlige" utgaver, 85kW og 60kW som har vesentlig mindre hestekrefter.
Han fremstiller det som at ALLE Tesla Model S ville hatt samme avgift, og det ville vært sant hvis ALLE Tesla
Model S som blir solgt var Performance-utgaver.

De slipper bompenger, årsavgift og vanlig bensinavgift.
Elbiler slipper foreløpig bomavgift, frem til diverse goder fjernes.
Elbiler slipper IKKE veiavgift, men den er sterkt redusert.
Elbiler bruker strøm, og det er MVA og avgifter på strøm, ergo slipper vi ikke drivstoffavgifter.

Tesla er en sportsbil som er for familier med god råd. Det er en bil #2 eller #3.
Det er en familiebil med sportslige egenskaper.
Tesla er for alle så fremt de har råd til en bil som koster fra Kr 460.000,- og oppover.
Har Spetalen snakket med alle 2.000 TMS-eiere og spurt de hvor mange biler de har?
Det finnes masse eksempler på nordmenn som har TMS som sin bil #1.
Undertegnede vil bruke TMS som bil #1 om jeg går til innjøp av en, ikke er jeg rik heller.

Det er ingen familier i dag som kjøper en Tesla som bil #1.
Igjen, se over.
Spetalen har inget grunnlag for å komme med en slik uttalelse med mindre han har snakket med SAMTLIGE
Tesla-eiere.

De som kjøper Tesla er primært interessert i å slippe å stå i kø.
Dette kan garantert diskuteres. For min egen del vil 99% av jobbpendling for min del være på
veistrekninger UTEN kollektivfelt. Da må jeg stå i kø som alle andre.
Nok av eksempler på folk utenfor Østlandet som kjøper seg TMS, og som oftest er det ikke kollektivfelt i mils
omkrets av disse menneskene.
Jeg vil tro at primært dreier det seg om miljøgrunner eller økonomiske grunner til å kjøpe seg en TMS.
Det finnes helt sikkert Elbil-eiere som kjøpte primært for å kunne kjøre i kollektivfeltet, men de er nok neppe i flertall.

Det er i dag helt umulig for folk fysisk å reise rundt i landet med en en Tesla og kjøre rundt i den bilen.
Really?! Så Bjørn Nyland har ikke kjørt Oslo-Trondheim x antall ganger, eller tok en "svipptur" på vestlandet og kjørte 1.600 km i løpet av en helg?
Det var ikke noen som akkurat kjørte kyst til kyst i USA?

Teslaen er en sportsbil. Det er en sportsbil, og hvis du ser hvilken kapasitet den har til å ha med seg folk i baksetet og bagasje så er det helt minimalt.
Trenger jeg virkelig å kommentere denne?  ::)

De fleste har en Tesla i dag som bil #2. Den er i dag en subsidie for rike folk i Oslo. Den selges primært i Oslo og i Oslo Vest, Bærum og Asker til folk som vil unngå kø ved å bruke kollektivfeltet.
Mener å ha sett en oversikt over dette her inne på forumet, men fant den ikke akkurat nå.
Men fant dette kartet, og om dette stemmer sånn nogenlunde så selges ikke TMS primært i Oslo, Oslo Vest, Bærum og Asker. Med mindre disse kommunene har fått vesentlig større utstrekning enn de hadde når jeg gikk på skolen.
https://www.zeemaps.com/map?group=295135

I tillegg kommer energien til elbiler fortsatt hovedsaklig fra fossile brennstoffer.
Hva?!?!
Dette blir rett og slett for dumt.
Energien til Elbiler er den samme energien vi bruker hjemme til våre komfyrer, kjøleskap, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner etc etc.
Norge produserer MASSE fornybar energi.
Selv om vi importerer litt strøm fra kontinentet så er ikke strømmen i Norge hovedsaklig fra kullkraft/gasskraft.
En annen ting er at en normal husholdning bruker 4-5 ganger mere strøm pr år enn en TMS som kjører 20.000km og klarer 400km pr lading.

Kom gjerne med innspill folkens. Jeg har sikkert ikke fått med meg alle løgnene hans.  :-\

Edit:

Jeg så denne linken i en annen tråd her inne.
http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2580121.ece

Ifølge denne artikkelen i Dagens Næringsliv så tjente Spetalen 892 millioner kroner på verdipapirer i 2012 via sitt investeringsselskap Ferncliff.

521 millioner tjente han på selskapet Spectrum, som driver med seismiske målinger for *fanfare* OLJEBRANSJEN.

261,4 millioner tjente han på selskapet Standard Drilling.
De driver med oljeborring.

Dvs at av de 892 millionene han tjente i 2012, så var minst 782,4 av de på oljerelatert virksomhet.
Mao ca 87-88% av pengene han tjente.

På toppen av det hele så sitter han i styret til Spectrum.
http://www.spectrumasa.com/about/the-board

Tror vi kan si at dette nok er grunnen til hans plutselige store interesse i å motarbeide El-biler.  ::)

Når det gjelder disse "subsidiene" så var jeg inne hos Tollvesenet og beregnet engangsavgift for P85, S85 og S60.
Brukte 2100kg som egenvekt, korrekt Hk-tall og la inn 0 gram CO2 og 0 gram NOX pr km.

Engangsavgift for P85 = Kr 431.444,-
Moms for P85 = Fra Kr 152.650,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 584.094,- og oppover.

Engangsavgift for S85 = Kr 362.644,-
Moms for S85 = Fra Kr 131.450,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 494.094,- og oppover.

Engangsavgift for S60 = Kr 286.964,-
Moms for S60 = Fra Kr 115.950,- og oppover (avhengig av bilens verdi).
Sum = Kr 402.914,- og oppover.

Hvis man makser ut en P85+ så får man Kr 217.575,- i MVA (av bilens verdi på Kr 870.300,-) + engangsavgift.
Da kommer man på Kr 649.019,- i "tapte" avgifter.
Da er bilen makset helt ut, og jeg har valgt rødt adapter og 1 sett Nokian R2 vinterdekk.
Så hvor Spetalen har Kr 700.000,- fra aner jeg ikke.  :o
#32
Model S 2013 - 2022 / Min vei til TMS
tirsdag 10. desember 2013, klokken 14:23
Tenkte å dele min vei til TMS med dere her på forumet.
Godt mulig at dette ikke er så interessant, men det er heldigvis ikke lesetvang her. :)

Veien til TMS begynte for mange år siden.
Det var da Roadsteren kom ut, og etter en stund så kom det ut en pressemelding om at Tesla skulle
lage en familiebil med inntil 300 miles rekkevidde, avhengig av batteripakken.
Når jeg fikk se bilder av hvordan bilen skulle se ut så var det kjærlighet ved første blikk.  :-*

TMS'en har dukka opp jevnt og trutt oppigjennom disse årene.
Gjerne i samtaler med venner og kollegaer når elbiler ble diskutert.
Evt når bensinpriser og bilpriser ble diskutert.

I fjor høst ble jeg samboer. Min utvalgte har en sønn som nå har rukket å bli 4 år.
Jeg har en Ford Galaxy med grønne skilter, så det begrenser litt hva man kan finne på som en familie.
Madammen har skaffet seg en liten pendlerbil, en 12 år gammel Skoda Fabia.
Men å dra på lengre turer med den har ikke vært aktuelt.
Heldigvis så var dette litt av det jeg hadde i tankene når jeg et år tidligere kjøpte meg Galaxyen.
Jeg valgt å kjøpe en varebil som jeg kunne bruke i jobben min, men som hadde mulighet til å konverteres til
familiebil hvis det behovet skulle dukke opp.

Jeg arbeider som tekniker. Dvs at jeg har behov for å transportere meg selv, verktøy og utstyr/materiell fra plass til plass.
Tidligere hadde jeg en firmabil til dette formålet. Men pga manglende komfort (f.eks ikke en gang A/C), innskjerpede regler rundt privatkjøring,
mulighet for straffeskatt hvis man ikke kan dokumentere all kjøring og firmaet får bokettersyn så ønsket jeg ikke lengre å ha firmabil.
Å kjøre privatbil i jobben er ikke noe man blir rik på, tvert i mot. Det koster mere pr km enn man får betalt, men
så får man mange fordeler og. Komfort, bra lydanlegg, frihet til å kjøre innom butikken eller barnehagen på tur hjem fra jobb osv.

Medio 2013. Teslafeber herjer i Norge.
Jeg og samboer flyttet ut av Oslo i Juli og bosetter oss på Kløfta.
Pendling til/fra Oslo hver dag begynner.
Behov for bakseter i Galaxyen blir enda mere prekært. Og jeg sjekker hva det koster i avgifter.
Som forventet er det en hel del penger, ca Kr 165.000,-
Samboer lurer på om ikke det er bedre å selge Galaxyen og så heller kjøpe en bra bruktbil.
Men det var jeg ikke veldig lysten på, siden man har blitt bortskjemt med komfort og alskens ekstrautstyr.
Samt at å selge en bil etter 2 år betyr masse verditap. Bedre å sette i baksetene følte jeg.
Men så begynte jeg å se litt på TMS'en igjen.
Hvorfor ikke putte 165k i egenkapital på en TMS, ta resten på lån? :)

Da dukker det opp 3 viktige utfordringer:
1. Overtale samboer til at dette er et bra valg.
2. Lading hjemme.
3. Tillatelse fra abeidsgiver.

Punkt 1 gikk greit. Samboer var bekymret for 2 ting. Rekkevidde og sikkerhet.
Rekkevidde siden hun kommer fra Nord-Trøndelag, og det vil være behov for turer dit.
Etter å ha vist henne at Tesla har Superchargere langs E6 så var det mere eller mindre greit.
Takk til bb for at han har laget roadtrip-videoer som viser at det er mulig å komme seg fra Oslo til Trondheim selv på vinterføre.  ;D
Siste biten i dette puslespillet er en SC nord for Trondheim. Come on Tesla!!!  :D
Så var det sikkerhet. Viste henne testene fra NHTSA. Bankers!

Punkt 2 var litt mere usikkert.
Borettslaget har 3 garasjerekker, og det er ikke lov å parkere utenfor boligen.
Den garasjerekken vi har plass i har 10 garasjer.
Jeg var redd for at det i verste fall var en 10A eller 16A kurs felles for alle 10 garasjene.
Da ville jeg risikere at jeg havne i unåde om jeg bare begynte å lade en TMS der.
Både fordi strømmen til garasjene går på felleskostnadene, samt at hvis TMS'en tar sikringen så blir alle uten strøm i garasjene. Ergo ingen motorvarmer for noen. :(
Så jeg kontaktet borettslaget, forklarte at jeg vurderer EL-bil, og spurte hvordan de stiller seg til det.
Forklarte at jeg selvfølgelig var villig til å betale for ladingen, noe som burde være mulig å få gjennomført enkelt siden hver garasje har sin egen måler.
Og jeg skrev og at det går an å begrense ladingen ned til 5A, eller evt lade på tider av døgnet når de andre antageligvis ikke bruker motorvarmer.
Etter en stund fikk jeg tilbakemelding. De var positive.
De hadde og tatt en titt på det elektriske, og det viser seg at det er en 16A kurs pr 3 garasjer.
Så da var dette i boks.

Så kommer punkt 3, som noen sikkert har lest og tenkt "Hæ?"
Det har seg jo ikke slik at jeg må be om lov til å kjøpe bilen.
Men det er slik at jeg må få lov til å bruke bilen i jobben min.
Som nevnt så kan jeg få en hvit varebil fra jobben, så når jeg da ønsker en avtale om å bruke en privat bil og få kjøregodtgjørelse så har de en finger med i spillet.
Siden jeg skal ha med verktøy og materiell så må bilen ikke være en begrensende faktor.
Jeg kan f.eks ikke si at jeg ikke kan reise ut til den og den kunden fordi jeg ikke har plass i bilen til en 72" flatskjerm eller fordi at det er for langt å kjøre.
Dette føler jeg er i boks. Med nedlagte seter så er det ca 190cm lastelengde og 100cm lastebredde i TMS.
Så en stor flatskjerm eller store høyttalere burde være mulig å få med.
Kjøper TMS med Panoramatak og skaffer meg takstativ for mulighet til å transportere lange gardintrapper eller
projektorlerreter på taket ved behov. (ikke ofte jeg gjør det da, men må ha muligheten).
Det jeg derimot ser på som en utfordring er det faktum at det kan bli en del reaksjoner på type bil.
Hvis jeg kommer ut til kunde i en TMS så vil det nok være de som vil reagere negativt.
En kollega av meg har kjørt Landrover, og kjører nå en 2010-modell BMW 320d Xdrive som tekniker.
Han får faktisk en del kommentarer.
Og jeg er redd for at dette kan gjøre at arbeidsgiver ikke ønsker at jeg skal benytte meg av en TMS i jobben.
Svaret får jeg nå på fredag faktisk. Og da blir det enten bestilling av TMS eller en jævla sur helg.  ::)


Så til alternativer:

Få hvit varebil fra jobben. Kjøpe TMS til 100% privat bruk.
I utgangspunktet det smarteste, økonomisk sett, pga utgiftene til pendling.
Men har hatt problemer med å få en parkeringsplass #2 i borettslaget til Galaxyen.
Fruen bruker garasjen. Så det å få en parkeringsplass #3 tror jeg blir vanskelig.
I tillegg vil jeg da sitte å kjøre en bil som har omtrent nada av komfort.

Vente på TMX:
Også et lurt valg. Da vil man få en bil med bedre plass, SC er bedre utbygd, Tesla er blitt mere allemannseie etc.
I tillegg vil man kunne få med 4x4 om man ønsker det, og TMX har hengerfeste.
Da må jeg vente 2 år, og det er ikke sikkert at fritak for moms og de andre fordelene varer så veldig mye lengre enn 2015-2016 (selv om 2017 er sagt, så gjelder disse fordelene til det er 50k EL-biler på veiene).

Putte bakseter i Galaxyen:
Også et godt valg. Koster en del i avgifter, men da har man også all komfort og ekstrautstyr man er blitt bortskjemt med.
Ulempen er de 20-25k det vil koste meg pr år bare i diesel og bomring til/fra Oslo.
I tillegg vil bilen da gå 15.000 km pr år for å komme seg til og fra jobb. Da snakker vi om slitasje og verditap i tillegg.

Ta toget til/fra Oslo:
Hadde jeg bare jobbet på et kontor så hadde dette vært toppers.
Men når jeg er i Oslo så må jeg kunne komme meg rundt med verktøy og materiell.
Kunne hatt en firmabil på jobben.
Har tatt toget ved et par anledninger, og pga jobbens plassering så blir det tog, t-bane og så buss for å komme seg dit.
Total reisetid med kollektiv transport er ca 1 time og 10 minutter.
Reisetid med bil er alt fra 30 minutter til 50 minutter, avhengig av trafikken når jeg skal til/fra Oslo.
Det medfører at jeg oftere vil komme hjem etter samboer og ungen hennes har spist middag hvis jeg tar kollektivt kontra hvis jeg kjører bil.

Om noen har orket å lese seg gjennom alt dette, så kudos til deg. :)
Tar gjerne imot innspill og spørsmål.
Have a good one!
#33
Model S 2013 - 2022 / Bagasjeromstrekk til TMS, finnes det?
fredag 15. november 2013, klokken 23:31
Noen som vet om noen har laget noe slikt for TMS?
Synes den plata fra Tesla virker litt jalla. :)
#34
Model S 2013 - 2022 / Prisendring av TMS i forhold til valutaendringer.
torsdag 07. november 2013, klokken 23:54
Var innom på Alna i dag og snakket med en av selgerne der.
Han oppfordret veldig til å bestille bil så fort som mulig hvis jeg kunne.
Han sa ikke noe direkte, men nevnte noe med at prisen kunne gå opp før man visste ordet av det.
Jeg avventer et svar fra arbeidsgiver om det er OK å bruke en TMS i jobben min, så jeg kan
egentlig ikke bestille før jeg har avklart dette.

Jeg regner med at ved store svingninger i dollarkursen så kan Tesla se seg nødt til å endre prisene.
Men sjekket dollarkursen for de siste 12 mnd, og synes ikke det ser ut som dollaren har gått så mye opp
at det har noe å si.
http://valutakurser.no/kursutvikling.php?valuta=USD&from=1351728000&until=1383782400

Laveste kurs siste 12 mnd var i slutten av januar 2013. Da var dollaren nede i 5,45.
I  Juni/Juli 2013 peaket den rundt 6,20.
Nå ligger den på ca 6.

Noen som vet hva dollarkursen lå i når Tesla satte den Norske prisen?
#35
Jeg prøvekjørte en P85 i går, og fikk ikke mindre lyst til å skifte bil for å si det sånn.

Men.....

Det er et par ting jeg skulle ønske fantes, og lurer på om jeg er den eneste?
Her er i alle fall listen.

Adaptiv Cruisekontroll:
Har det i den bilen jeg kjører hver dag, og jeg elsker denne funksjonen.
Så lenge farten er over 30km/t så følger bilen min trafikken foran.
At ikke TMS har dette, med tanke på hvor avansert denne bilen er, skjønner jeg rett og slett ikke.
Googlet meg blå på dette, og det spekuleres i litt av hvert.
Det finnes en skjult servicemeny som kan tyde på at det er "in the works".
Men siden man må ha en sensor for dette, så kan det fort bli dyrt å ettermontere slikt.

Oppvarmet ratt:
Kunne vært med i vinterpakka om du spør meg. Tilogmed Leaf-eiere kan få dette.

Elektrisk innfellbare speil:
Synes dette er veldig kjekt. Når jeg parkerer bilen og låser den så felles speilene inn.
Da er de mere beskyttet. Og på TMS synes jeg speilene ser veldig spinkle ut, samt at de stikker veldig ut.
I US-modellen er dette nå mulig å få i Teknikk-pakka, så det er vel kanskje ikke lenge til det kommer på EU-modellen også.

Bagasjeromstrekk:
Var faktisk litt skuffa over den kjipe pakkehylla man kan "få" for 1.600 spenn.
Skulle mye heller hatt en som er på rull. I det minste hatt det som valgbart tilbehør.

Takstativ:
Heldigvis kan man få tak i 3-parts takstativ, siden Tesla ikke har giddet å designe et selv.  ::)

Noen andre som savner noen av disse tingene? Andre ting?
#36
Model S 2013 - 2022 / Vektfordeling og vinterkjøring
torsdag 31. oktober 2013, klokken 15:49
Kom akkurat til å tenke på en ting.
Tesla S har vel en 50/50 vektfordeling.
Noen som har gjort seg opp noen tanker på hvordan det vil slå ut på vinterføre?
Jeg har alltid hatt en oppfatning at 60/40 er tryggere på vinteren, siden man får bedre grep på fordekkene, som man faktisk styrer bilen med.

Heldigvis har man jo 150ltr frunk, så man kan jo bruke dette rommet til det man har seg av bagasje på turer.

Andre som har tenkt på dette?
#37
Jeg bruker uttrykket switche, for det er noe jeg kjenner fra "min verden", nemlig datamaskiner.

Siden jeg første gang leste om Tesla S (3-4 år siden) har den vært i tankene mine.
Det var spennende å se at noen skulle sprenge grensene mtp rekkevidde, og ikke minst lage en bil som
er over middels luksus.

I den siste tiden har jeg tenkt om det er liv laga å bytte ut min diesel-doning med en elektrisk doning.

Her er litt informasjon om det praktiske.
Jeg bor på Kløfta, og jobber i Oslo. Hver dag pendler jeg ca 60-70 km. Litt småkjøring i Oslo.
Pr i dag har jeg en Ford Galaxy 2,2TDI (200Hk) med grønne skilt.
Den kjøpte jeg for snart 2 år siden.
Jeg jobber som tekniker i et firma som har mange fagfelt, men mitt fagfelt er litt spesielt.
Noe montasje kan det bli, men de siste 2 årene har jeg fått en arbeidshverdag som er mere administrativ.
Prosjektering, salg, programmering etc etc.
Galaxyen ble kjøpt inn da jeg valgte å ikke ha firmabil lengre. Firmabilen min var en Ford Transit Connect.
Men bilen jeg skulle ha måtte kunne brukes i jobben min.
Mao så måtte jeg kunne transportere varer til jobber der jeg skulle drive med montasje.
Store flatskjermer, lerreter, projektorer, høyttalere etc.
Siden den gang har jeg fått samboer, og hun har et barn i barnehagealder.
Med andre ord så er det litt kronglete med en bil som bare har 2 seter.
Samboer har en liten konebil, som brukes til og fra jobb.
Pga salg av leilighet i Oslo sitter jeg igjen med en grei sum penger.
Når jeg kjøpte Galaxyen så var det med vilje at jeg valgte en varebil som ga meg muligheten til å få bakseter, kontra en ren varebil ala Transit Connect eller Caddy. Og det var fordi det er vanskelig å planlegge fremtiden.
Jeg tok i alle fall høyde for at fremtiden kunne bringe et behov for flere enn 2 seter, og jaggu gikk det slik.  ;D
Når Galaxyen runder 2 år så vil jeg ha oppnådd 30% bruksfradrag på avgiften for baksetene.
Så vi snakker her om rundt kr 165.000 som Staten skal ha for at jeg putter baksetene i bilen jeg har.

Siden arbeidsoppgavene mine har endret seg såpass at jeg ikke har stort behov for en pizzabil, og siden familiesituasjonen har endret seg til at jeg trenger flere enn 2 seter, så må noe skje.

Som sagt kan jeg putte seter i den bilen jeg har i dag. Det vil koste en god slump penger.
Og hver dag jeg jobber i Oslo så koster det meg rundt 100kr ut av egen lomme.
I løpet av et år kan det fort dreie seg om 20-25.000kr i rene pendlerutgifter.
Noe av dette kan man selvfølgelig skrive av på skatten, men det kan man jo og med en elbil.
Videre har jeg mulighet til å lade bilen på kontoret, eller i diverse parkeringshus når jeg er ute og jobber.
Og i garasjen er det strømuttak som jeg kan benytte til lading.
Pr i dag går det på felleskostnadene i borettslaget, men dette kan vel endre seg når borettslaget får
nyss i at jeg lader elbilen i garasjen. Mulig jeg må ta over strømmåleren som er i min garasje, og betale selv.
Noe som er helt fair.

Så har vi regnestykket.
Jeg har brukt en snittpris på Kr 13,00 pr liter diesel. Jeg passer som regel på å fylle på mandags morgen, når prisen er litt lavere, ca Kr 12,00 pr liter. Men det er umulig å forutsi hva fremtiden bringer, bortsett fra at prisen vil gå opp. Snittforbruk på Galaxyen ligger rundt 0,8 liter/mil. For å lage et rundt tall så kan man si at drivstoffutgiften er ca Kr 10 pr mil.
Ifølge kalkulatoren på Tesla sine sider så koster 10km lading Kr 1,84 hvis man lader på Standard 13A strømkontakt når strømprisen er Kr 0,85 pr/kWh (Har sett at 0,85 er et akseptert snitt på strømpriser ink nettleie).
Så her snakker vi om rundt 80% besparelse på drivstoffutgifter.

Så kommer veiavgift/årsavgift, som er Kr 2.940,- for Galaxyen og Kr 415,- for Teslaen.
Det betyr ca Kr 2.500,- spart pr år frem til politikerne endrer sitt syn på denne saken.

Så kommer bomring. Pr år arbeider jeg ca 220 dager, men ikke alle inne i Oslo.
Så her har jeg kalkulert med 200 passeringer pr år, à Kr 27,-. Totalt Kr 5.400,- pr år spart, igjen inntil politikerne ombestemmer seg.

Mitt regnestykke baserer seg på en kjørelengde på 16.000 km/år.
Jeg har et lån på Galaxyen, som ligger rett i overkant av Kr 5.100,- pr mnd.
Låner jeg 65% av kjøpssummen på en Tesla S 85 med masse stæsj så må jeg putte Kr 200-220.000 i egenkapital inn på den.
Lånekostnader blir da ca Kr 4.500,- i mnd. Dette er med 10 års nedbetaling på lånet.
Mao så skiller det rundt Kr 50.000,- på bakseter i Galaxy vs Tesla S når det kommer til investering av egenkapitalen min.

Drivstoffutgifter på 16.000km blir Kr 16.000,- vs Kr 3.000,- pr år, sånn ca.
Betaling av lån pr år vil bli Kr 62.000,- vs Kr 54.000,-
Veiavgift vil bli ca Kr 2.500,- mindre.
Utgifter til bomring vil bli ca Kr 5.400,- mindre.
Totalt en besparelse på ca Kr 29.000 pr år.
Dette er selvfølgelig kun på løpende utgifter. Man bør egentlig og beregne verditap på bilen osv.

Jeg kjører bilen i jobb, ca 6.000 km pr år. Det gir en "inntekt" på bilen på ca Kr 30.000,- pr år.
Det er marginal forskjell på hva man får utbetalt når man tenker elbil vs bil som bruker fossilt brennstoff.
Kun 15 øre pr km. På 6.000 km er det kun Kr 900,- i forskjell.

Men det jeg ser er at pendleutgiftene mine som er ca Kr 100,- pr dag vil krympe betraktelig.
Betaler jeg all strøm selv, så snakker vi strøm for rundt Kr 13,-!

Slik jeg ser det så er det masse penger å spare på de løpende utgiftene.
Men så kommer det praktiske.
Fruen er skeptisk. Først og fremst på plassen. Vil vi kunne bruke bilen. "Er det plass til barnevogn" har hun spurt.
Heldigvis er Tesla S en stor sedan, så den biten burde være grei.
Fruen er også skeptisk til langturer. Hun er fra Nord i Trøndelag. Selv er jeg fra enda lengre nordover.
Her kommer Supercharger-stasjonene inn i bildet.
Fra Oslo og til hjemplassen hennes er det ca 75 mil. For langt til å ta det på en lading.
Null stress sier jeg. Mulig å ta en 30-40 minutters stopp i Lillehammer og/eller Dombås og fylle på gratis strøm.
Fyller man full tank på Dombås med Superchargeren, så vil vi nå hjemplassen hennes med god margin.
Min egen hjemplass er det litt verre med, foreløpig. Ser at Tesla skal ha Supercharger-stasjoner lengre nord også etterhvert.
Så jeg ser at plass og rekkevidde er overkommelige ting.

Det neste jeg tenker på er barnesykdommer. Leste litt kjapt på forumet tidligere i dag, og man får litt
innblikk i at det kan være risky å være blant de første som switcher til Tesla S.
Så har man det med batteriene. Ja, bilkostnadene vil være mindre ifølge regnestykket mitt.
Men i mitt regnestykke er det ikke tatt høyde for at batteriene må byttes en gang.
Det spiller jo også inn på totalregnestykket.
Også har man jo verditapet. Hva vil en Tesla S være verdt om la oss si 5 år?
Eneste pekepinnen jeg har er å se på hva Tesla R går for på Finn.no etter noen år og kilometer.
Foreløpig virker ikke verditapet å være noe avskrekkende.

Uansett. Regner med at det kun er et fåtall som har giddet å lese hele den "stilen" det til slutt ble.
Men om noen har noen bemerkninger, kommentarer, tips etc å komme med så er dere hjertelig
velkommen til å slenge dem ut her. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA