Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olatho

#781
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bøter med Tesla Model S
onsdag 19. februar 2014, klokken 17:24
Dette har vært diskuter i MC-kretser i årevis, og jo. Det er sånn reglene er og skal tolkes. Mosseveien inn til Oslo er et kroneksempel, der man som MC-fører (og elbilist) må kjøre slalåm inn og ut av kollektivfeltet hvis man skal kjøre lovlig.
Der veksler det mellom kollektivfelt og "påbudt avkjøring til høyre" - med undeskilt "gjelder ikke buss og taxi".

Åpenbart dårlig for trafikkflyt og skaper farlige situasjoner, men reglene er ganske soleklare. Hvor ofte de blir fulgt opp av politiet skal jeg dog ikke uttale meg om.
#782
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lyktestolper som ladepunkter
tirsdag 28. januar 2014, klokken 17:22
Veldig bra. Dette er jo en av de største fordelen med elbiler. Man trenger ikke en diger tank og masse infrastruktur rundt sentralisert påfylling av drivstoff, og du behøver ikke være tilstede mens det skjer. Fyll lite, men ofte (hver gang du likevel stopper). Med mange nok ladesteder er det den åpenbart beste løsningen.
#783
Model S 2013 - 2022 / Sv: Homelink slår av kamera
mandag 27. januar 2014, klokken 13:48
Leste i ett eller annet forum at dette skyldes grafikk-prosessoren (GPUen) til skjermen, som ikke funker noe særlig bra med å vise video med overlays.  Og at dette også er grunnen til at det f.eks. ikke er siktelinjer eller andre ting på kamera-feeden (som en del har etterlyst).
Vil tro de derfor bare skrur av videofeeden når et vindu dekker den.
#784
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny software
mandag 20. januar 2014, klokken 16:42
Sitat fra: Oreo på mandag 20. januar 2014, klokken 16:20
Er det noen som egentlig skjønner hvordan SW oppdateringne blir distrubert?
Skjønner at de kanskje vil distrubere dette i bolker, om de skulle gjøre en blunder e.l., men det virker jo litt tilfeldig hvem som får og når de får. Jeg har ingen tro på at de sender ut oppdateringer til en prioritert liste, eller gjør de slikt ved slike "unntakstilstander".
Jeg har ikke mottatt noen oppdatering de siste dagene, men har heller ikke rapportert om problemer, selv om jeg har merket et avbrudd i ladinga sist uke.


Ingen reell kjennskap til det, men jeg vil tro det funker på omtrent samme måte som de fleste andre typer software-oppdatering.  Klienten (i dette tilfellet bilen) poller en server hos leverandør med mer eller mindre jevne mellomrom, og sjekker etter oppdateringer.
Om det er en ren tidsbasert poll (en gang i døgnet, en gang i uka, hver 6. time), eller om den er basert på andre faktorer i tillegg - tilkobling til wlan, batteristatus, ladestatus eller whatnot er vel bare å gjette på).  Så vil jeg gjette at serveren som svarer "Ja" eller "Nei" holder en slags track på hvor mange downloads som er i gang, og slutter å svare "Ja" når den når en viss grense, og begynner å svare "Ja" igjen når antallet oppgraderinger som er i gang faller under en annen grenseverdi.
Så kan de selvsagt her også velge å svare "Ja" eller "Nei" basert på andre faktorer, hvis de ønsker å styre utrullingen til enkeltland, enkeltbrukere som har rapportert om enkelte feil osv. Men ut fra det jeg har lest her virker det som det er ganske tilfeldig når oppdateringene dukker opp hos den enkelte, så det tyder på at det bare er flaks som avgjør om din bil spør akkurat når det er en ledig slot.

Det er i alle fall sånn _jeg_ ville ha implementert det.
#785
Alternativ energi / Solcelletak på nye Ford C-max
torsdag 02. januar 2014, klokken 14:51
http://www.greencarreports.com/news/1089425_ford-c-max-solar-energi-concept-using-the-sun-to-charge-electric-car

Men jeg tror det er mer effektivt å lage større solcellekraftverk og transportere energien som strøm, selv om det krever ladeplasser og ledninger...
#786
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
torsdag 05. desember 2013, klokken 13:27
Her burde det vært en "like"-knapp!
:D
#787
Litt info fra Transnova i dagsavisen i dag

http://www.dagsavisen.no/samfunn/enormt-ladebehov/
#788
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
onsdag 04. desember 2013, klokken 12:13
Sitat fra: D.O på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:52
Hmm, det der slår vel ann på facebook, " scann koden og se hva som skjer!" kan jo bli milionær på dette. Tror jeg skal lage lapper på julepakkene med QR kode på Hilsen fra...

Nå må man bekrefte et par ganger at man virkelig vil betale, så dessverre er det ikke helt der at jeg kan klistre opp "katt savnet"-lapper med QR-koden på rundt omkring på byens lyktestolper, og håve inn penger.

Men det er likevel enkelt nok, både for avsender og mottaker (forutsatt at man allerede har en paypal-konto) til at det er brukbart.  Bøygen er som sagt å få folk til å opprette paypal-kontoer (jeg vil ikke tro det er mange bedrifter som har det i dag), eller å som sagt lage en sentralisert løsning. Du kan enkelt legge med et unikt info-felt i hver "donasjon" så man kan se hvilket sted betalingen gjelder. Men noen må da altså gjøre jobben med å fordele ut pengene igjen (f.eks. til en vanlig bankkonto).

#789
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
onsdag 04. desember 2013, klokken 11:43
Sitat fra: Trustno1 på onsdag 04. desember 2013, klokken 11:20
Se her ja. Vanskligere er det ikke.

Da har du allerede tjent din første 50lapp for "proof of consept" :)

Keep'em coming!
=;-)

Du får si fra hvis du vil ha den tilbake, hvis ikke går den bare til alkohol og annen gøy.
#790
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
onsdag 04. desember 2013, klokken 09:23
Det er jo ikke noe "enten-eller" her.
Det er ingen grunn til at man ikke kan ha både en liten postkasse folk med kontanter kan putte en femtilapp i, og i tillegg ha en enkel "Donér med Paypal" eller andre løsninger (tror det er viktig at "vi" ikke promoterer enkelt-leverandører for tungt. Det kan fort føre til mye rare klager og bråk).

Det er veldig enkelt å sette opp en "Donér via Paypal"-knapp hvis man allerede har en paypal-konto.  Men merk at det er en del restriksjoner på bruk av denne løsningen til komersielle formål.
Tror likevel fort det kan være litt overveldende for småbusiness-selskaper å sette seg inn i, men dette kan man selvsagt også lage en kjapp intro-guide for.

Alternativt kan man selvsagt lage en ferdig løsning for dem, som sender betalingene til en felles konto, og så sitter "noen" i midten og fordeler pengene ut igjen til brukerstedene.
Fordelen med det er at det er ekstremt lav terskel for ladestedene å komme i gang (de må bare klistre på et ferdig QR-klistremerke de får sammen med ladeboksen i posten). Ulempen er at det krever noen form for sentral administrasjon som betaler ut penger til brukerstedene.

Bare for gøy testa jeg nå hvor mye jobb det var for meg som føler at jeg er sånn rimelig oppegående, og det tok meg under ti minutter å ha dette oppe og kjøre.
En liten QR-kode man kan klistre på boksen...

Evt bare en link: http://www.inni.no/Donate/paypal.php

Men hvis vi først skal være moderne og kule, hvorfor stoppe med PayPal?
Hva med bitcoin?  ;)


Mange muligheter, men det må gjøres enkelt!

Husk at den store fordelen med strøm framfor bensin er at det er tilgjengelig "over alt".  Så man kan likegjerne henvende seg til det lokale husflidlaget eller bokhandelen som til kjøpesentre.  Desentraliserte ladeplasser tror jeg er viktig, og er good for business på mindre steder der elbiler plutselig får stort incentiv til å kjøre innom sentrum og stoppe en halvitme, framfor å bare haste innom bensinstasjonen langs riksveien.
#791
Model S 2013 - 2022 / Sv: Type 2 lading - Dugnad/Crowdfunding
tirsdag 03. desember 2013, klokken 12:29
Nå er jeg ikke engang elbil-eier (har forsåvidt ikke bil overhodet), men har lest tråden med stor interesse.

Jeg _tror_ at det viktigste som trengs er info.  Hvor mange av de lokale pølsekioskene og butikkene vet hva en lader koster? Eller hva det vil koste dem i strøm å ha en tilgjengelig? Eller hvordan de evt. skal administrere dette?

Hadde jeg ikke vært mer enn middels interessert, så hadde jeg fortsatt trodd at både koster ladeboksene ufattelig mye, jeg hadde ingen idé om hvor jeg får tak i dem, bilene kommer til å koste hundretusener i strøm, og det blir masse ekstra administrasjon.

Hvis noen (enten det er elbilforeningen, Telsa Owners Club, Zero Carbon eller noen andre) lager en start-pakke, med enkel info, hva som trengs (maks to-tre alternativer), og i tillegg kommer med et tilbud om gratis boks, så tror jeg ganske mange tenker at dette er en helt ok idé som de godt kan være med på.

En god infopakke, med en lokal entusiast som kjenner forholdene og kan besøke og snakke med lokale forretninger tror jeg man kommer veldig langt med.

Det som bør stå i infopakka er minst:
- Du kommer med på ladekartet som "alle" elbileiere bruker
- Ladeboksen er mer eller mindre vedlikeholdsfri, men bør testes en gang i måneden (bruksanvisning følger med)
- Feil rapporteres til ...
- Gjennomsnittlig ladekostnad (strømforbruk) per besøkende er ca kr ...
- Ved å bruke dette utstyret er det minimal sjanse for at det "stjeles strøm" til andre formål enn elbiler
- Plassering av ladestasjon anbefales å gjøres så den kan brukes av flere uten at alle må flytte bilen (eks midt mellom to parkeringsplasser). Plassene bør merkes med "reservert elbil som lader"
- For å få utstyret installert, gjør:
  a) Kontakt elektriker for et prisoverslag (vi kan anbefale disse selskapene, men bruk gjerne din lokale)
  b) Elektriker trenger følgende info: ...
  c) Når du har fått en dato fra elektriker, ring til ..... så sender vi boksen i posten (eller den kan hentes hos...)
  d) Når utstyret er på plass, send en epost til xxx så legger vi deg inn i ladekartet


Alternative løsninger kan f.eks. være:
* Åpen, "gratis" type 2. 
+ Ingen administrasjon fra stedets side annet enn jevning testing
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Ingen kostnadsdekning av strømutgifter
= Egner seg for: Entusiaster, mindre steder som ikke ønsker å drive med administrasjon, og der antallet brukere ikke vil være alt for stort.

* Type 2 med nøkkel (uteleveres "i kassa")
+ Kontroll på bruk
+ Mulighet til å ta seg betalt (enkleste er trolig en fast kost per gang/halvtime ell.)
- Kun tilgjengelig i åpningstiden
- Krever noe administrasjon
= Egner seg for: Steder med god åpningstid, steder som allerede selger produkter/tjenester

* Type 2 med RFID/forbruksbetaling
+ Kontroll på bruk
+ Behøver ikke ha noen strømkostnad (kan dekkes av bilfører)
+ Alltid tilgjenglig for bilister (24/7)
- Noe mere administrasjon og service må påregnes (feil på RFID, kontakt med server mm)
- Dyrere boks
= Egner seg for: Større steder, evt. med teknisk personell tilgjengelig (kjøpesentre mm)


For alle alternativene vil det tilkomme en kostnad i størrelselsesorden maks 10 - 20 000 i installasjon (kontakt elektriker for konkret pristilbud). For alternativ 3 koster det i tillegg X kr for utstyret.
Dersom man ønsker mer enn én ladestasjon er det selvsagt mulig, hver ekstra boks koster Y kr.
Kjøper man flere bokser får man også større "promotering" på ladekartet

--

Driver man en veikro eller burgersjappe langs veien, blir trolig den ekstra kosten i strøm per år et piss i havet (sånne industri-stekere og -ovner er ikke akkurat billige i drift, og står jo gjerne og går omtrent hele døgnet).
Lokker man til seg en to-tre elbilister ekstra om dagen for en halvtimes stopp og en burger og cola kan det fort hende at løsning 1 er grei nok. Evt. løsning 2 der man legger en femtilapp på disken og får nøkkelen mens man venter på maten. 

Så JEG tror i alle fall at mange vil tenke at dette er jo en helt ok idé, de bare har ikke tenkt over det, orka å sette seg inn i det, tror det blir masse jobb eller er dyrt osv.
Med en startpakke i hånda og noen entusiaster som følger opp er nok mye gjort.  Den gratis boksen er mest en slags bonus/spark i rævva - de føler at de får noe igjen for det fra dag 1.  Men det kan være det som tipper dem over til et ja.
#792
Model S 2013 - 2022 / Sv: Parkering i fellesanlegg problem
tirsdag 26. november 2013, klokken 21:27
Jeg synes 0,4 kr/kW høres lite ut som et gjennomsnitt over året.
#793
Vindmøller på taket hadde kosta mer enn det gir tilbake i strøm. Solceller koster jo ingenting i energi å bruke, men de koster jo en del i innkjøp.
Det man jo kunne sett for seg er at solcellene lader 12V-batteriet, så dette ikke trekker strøm fra hovedbatteriet. Særlig for Tesla og andre biler med mye fancy elektronikk kunne dette muligens være en tanke. Så kan bilen holdes våken, uten å tappe deg for kjørestrøm.
Men jeg tror uansett at den ekstra kostnadene og kompleksiteten i strømstyringa får dette inn i kategorien "ikke verdt det".
#794
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 20. november 2013, klokken 11:48
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. november 2013, klokken 11:23
Sitat fra: janmb på onsdag 20. november 2013, klokken 10:55
Utfordringen her er egentlig kostnadsfordeling. Man møter seg lett i døra. Dersom beboeren selv må koste utbyggingen må han også eie anlegget. Ergo, de delene borettslaget selv ønsker å eie må borettslaget koste utbyggingen av. Videre kan det ofte være problematisk for et borettslag å bruke felles kasse til å gjøre slike utbygginger som kun kommer noen få tilgode - da kommer plutselig krav om likebehandling inn. Dersom beboerne har dedikerte plasser i garasjeanlegget kan dette være en vanskelig tilnærming.

Etter hvert som flere og flere kjøper elbil vil de sette som krav at det er lading i garasjen om de skal kjøpe leilighet. Leiligheter i borettslag som ikke legger til rette for dette vil da ikke bli med i betraktningen hos en større og større kjøpergruppe. Dette vil presse ned prisene på disse leilighetene da det blir færre budgivere. Så det er jo noe man kan ta med om man skal presentere noe for styret eller generalforsamlingen.
Samme som internett dette. Er tilgangen dårlig eller fraværende mister du en kjøpergruppe.

Nå spiller jo ikke dette så stor rolle for borettslaget som sådann (men det spiller selvsagt en rolle for beboerne når/hvis de skal selge). Borettslagets økonomi er jo bare begrenset avhengig av prisen på leilighetene så lenge beboerne som flytter inn klarer å betjene felleskostnadene.

Men poenget er helt klart tilstede.

Men ved å fordele kosten på en månedsleie blir det langt mer spiselig for bileierene, og borettslaget får ikke noen kostnader ved løsningen totalt sett.
F.eks. 15 000 i kost, fordelt over 5 år blir 250 kr/mnd.  Dette bør være en akseptabel kost for bileier, og man synliggjør at elbil-eierne ikke får det gratis. De betaler for seg, men man gjør det på en ryddig måte som ikke skaper kaos i garasjen med en haug av forskjellige løsninger og prosjekter på gang.
Man slipper også mas av typen "men de fikk henge opp en stor ladeklump, da vil jeg henge opp et verktøyskap og høytrykkspyler".

Ønsker man å inkludere strøm i tillegg gjør man bare et overslag over forventet forbruk, og legger til dette. Et sted mellom 300-500 kr/mnd for "gratis lading hjemme" er vel helt innafor hva de fleste burde akseptere, og ingen fossilbileiere burde ha noe å sutre over.
#795
Model S 2013 - 2022 / Sv: Finnes godt alternativ til DAB+ i lydpakke?
onsdag 20. november 2013, klokken 11:28
Sitat fra: bensinhodet på onsdag 20. november 2013, klokken 11:15
jeg har tenkt kjøpe tilsvarende http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=15240&katid=1205&id= har bestilt uten lydpakke

Til 10% av prisen for lydpakke er det vel en nobrainer med mindre man mener at lyden i standard-anlegget er alt for dårlig.  For enkelte er den sikkert det, for mange av oss er det vel mangelen på DAB som er hovedproblemet.

Det som hadde vært veldig kult hadde jo vært hvis dingsen også inneholdt en liten SDkort-leser ell. så man kunne dytte inn egne filer på den.  Det er vel ikke mer enn én USB-inngang i bilen, så om man bruker denne til DAB-boksen må man bytte kabel om man også skal spille av egne filer?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA