Det har du helt sikkert rett i at de ikke kommer til å gjøre på daglig basis. Det som bekymrer en del, er at ivrige folk i SVV f.eks. vil kjøre ekstra vektkontroller i forbindelse med påskeutfart osv., der de bevisst hanker inn elbiler med takboks eller stor oppakning fordi de vet at det ofte betyr overvekt.
Så er ikke problemet nødvendigvis en bot, men hvis du må legge igjen halve bagasjen og ski og pulk i veikanten før du får lov til å kjøre videre, så er det forholdsvis surt, sånn på vei til påskefjellet.
Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem. Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal. Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett. Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.
Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller. Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.
Det er der hunden ligger begravet. Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje. Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.
Så er ikke problemet nødvendigvis en bot, men hvis du må legge igjen halve bagasjen og ski og pulk i veikanten før du får lov til å kjøre videre, så er det forholdsvis surt, sånn på vei til påskefjellet.
SitatHerfra: https://bobilverden.no/den-forbannede-vekten/
Hva skjer om du har overlast?
Blir du tatt med overlast, må du laste av til under godkjent vekt før du får lov til å kjøre videre. Uansett hva det står i vognkortet om last og egenvekt er det aksel- og totalvekten slik den er når du har fylt bobilen opp med vann, bagasje, ektefelle og annet som teller i kontrollen.
Har du overvekt, må du laste av. Noen må la ektefellen stå igjen, mens andre kan nøye seg med å tømme vanntanken. Veier bobilen for mye, får du ikke lov til å kjøre videre før du har gjort totalvekten lovlig.
Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem. Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal. Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett. Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.
Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller. Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.
Det er der hunden ligger begravet. Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje. Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.