Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Olatho

#16
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
Det har du helt sikkert rett i at de ikke kommer til å gjøre på daglig basis.  Det som bekymrer en del, er at ivrige folk i SVV f.eks. vil kjøre ekstra vektkontroller i forbindelse med påskeutfart osv., der de bevisst hanker inn elbiler med takboks eller stor oppakning fordi de vet at det ofte betyr overvekt. 

Så er ikke problemet nødvendigvis en bot, men hvis du må legge igjen halve bagasjen og ski og pulk i veikanten før du får lov til å kjøre videre, så er det forholdsvis surt, sånn på vei til påskefjellet.

Sitat
Hva skjer om du har overlast?
Blir du tatt med overlast, må du laste av til under godkjent vekt før du får lov til å kjøre videre. Uansett hva det står i vognkortet om last og egenvekt er det aksel- og totalvekten slik den er når du har fylt bobilen opp med vann, bagasje, ektefelle og annet som teller i kontrollen.

Har du overvekt, må du laste av. Noen må la ektefellen stå igjen, mens andre kan nøye seg med å tømme vanntanken. Veier bobilen for mye, får du ikke lov til å kjøre videre før du har gjort totalvekten lovlig.
Herfra: https://bobilverden.no/den-forbannede-vekten/

Tidligere har dette vært et "rent bobilproblem" ettersom de fleste personbiler har hatt mer enn høy nok tillatt maksvekt til at det "aldri" er noe problem.  Dermed har selvsagt også sjansen for å bli vinka inn til vektkontroll med vanlig personbil vært minimal.  Det gir ingen mening å veie masse biler som du vet ikke vil ha overvekt uansett.  Men med elbiler begynner dette å gjelde flere, at de kan ha overvekt, kankje til og med uten å være klar over det. Og de er nok SVV interessert i å luke ut.
 
Og vi vet også at det på en del strekninger og perioder er intensiverte vektkontroller.  Det er det flere som har rapportert om av egne erfaringer.

Det er der hunden ligger begravet.  Ikke om du får bot ved 500 eller 600 eller 1000 kg bagasje.  Men at du får kjøreforbud til bilen veier under maks tillatt titalvekt, og at det er sannsynlig at antall kontroller av elbiler kommer til å øke.
#17
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
torsdag 23. september 2021, klokken 08:19
Sitat fra: batterivogn på torsdag 23. september 2021, klokken 02:09

Jeg og har problemer med å bruke mobilen som nøkkel for å starte bilen. Appen finner ikke bilen og gir beskjed om at jeg må gå nærmere, selv om jeg sitter inni og prøver. Jeg har kontakt mellom appen og bilen for å låse opp, styre klima og se status på lading. Prøvde å slette appen og installere på nytt uten at det hjalp, så jeg får vel bare vente å se om det kommer.


Hadde samme problemet en stund.  Det som løste det for meg var følgende rutine.
- Fjern mobilen fra bluetooth-tilkoblinger i bilen
- Slett kobling mellom mobilen og bilen under bluetooth-instillinger på mobilen.
- Reboot mobiltelefonen
- Legg til mobilen som nøkkel FØRST
- Koble de så til som en mobiltelefon under bluetooth i bilen.

Skal ikke garantere at det er det som er problemet, men det løste det i alle fall her.
#18
Model Y / Sv: Feil og mangler på Model Y
onsdag 22. september 2021, klokken 15:00
Sitat fra: NSBkomfort på tirsdag 21. september 2021, klokken 15:34
Fikk akkurat en mobile service avtale i appen min. "EMEA - Model Y/3 AC Pipe Insulation Rework". Flere enn meg som har fått?

La inn bestilling på montering av Homelink, og den serviceavtalen for er nå oppdatert med teksten din  i tillegg.
Så det er tydeligvis noe de tar fortløpende.  Estimert kostnad er 0, så det er greit for meg...
#19
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
onsdag 22. september 2021, klokken 14:46
Sitat fra: trykkertor på onsdag 22. september 2021, klokken 14:42
Sitat fra: Olatho på onsdag 22. september 2021, klokken 11:21

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
Dere som brukte lang tid på å kunne kontrollere bilen med app, husket dere å logge ut av appen, og logge inn igjen?

Da jeg hentet bilen ny i dag, scannet jeg QR-koden, fyllte ut hente skjema. Mens jeg ventet på svar fra Tesla, logget jeg ut av app og inn igjen. Da var bilen allerede fullt kontrollerbar fra telefon. Snakk om 3-5 minutter etter jeg ankom min oppsatte hentetid.
Hadde faktisk kontroll over bilen i app før jeg fikk bekreftelses-sms fra Tesla om at bilen var klar for henting.

Jeg logget ut og inn flere ganger.  Slettet til og med cache og data (Android) med jevne mellomrom for sikkerhets skyld.
Og så plutselig var den på plass.

#20
Model Y / Sv: Noen som har hatt problemer med for mye last?
onsdag 22. september 2021, klokken 13:52
Det de eventuelt har endret er Maks tillatt totalvekt eller Egenvekt. "Nyttelast" er bare et regnestykke basert på de to faktorene. 

Hvis bilen faktisk har blitt lettere eller tyngre, så Egenvekt har endret seg, så er det en ting.
Og hvis nye tester har medført at Tesla har godkjent bilen for høyere Maks tillatt totalvekt, så er det noe annet.
Også kan det selvsagt hende at begge deler er endret basert på at ny hardware gir ny Egenvekt, men også kan medføre nye tester som igjen gir ny Maks tillatt totalvekt.

Vi vet at Model Y veier nokså nøyaktig 2000 kg +/- litt avhengig av hjul osv. Det er bekreftet flere ganger på faktiske vekter.
Og vi vet at Model Y LR blir registrert i hele Europa og Australia og muligens andre land med Maks tillatt totalvekt på 2371 kg.

Vi vet ikke hvorfor den har denne maksvekta (men det er mange spekulasjoner), men i og med at den er den samme over store deler av verden, så er det neppe noe Tesla Norge kan eller kommer til å kunne gjøre noe med.  Derimot kan det hende at Tesla internasjonalt kan finne på å endre Maks tillatt totalvekt.  Og kanskje spesielt når bilen kommer med annen hardware-spesifikasjon (7 seter, Performance osv)  Men det krever selvsagt mye press for at de skal gjøre nye godkjenningstester osv. av 5 seter LR, og er sikkert ikke gjort over natta, ettersom dette er en "global" godkjenning.

Men er det nå helt sikkert at vi trenger enda en femti siders tråd om dette?
#21
Model Y / Sv: Diverse spørsmål
onsdag 22. september 2021, klokken 11:21
Sitat fra: PKEllefsen på onsdag 22. september 2021, klokken 10:40
DIV SPM: Har kjørt bilen 222 Km og kalibrering av kameraer for FSD har vært på 97% de siste 120 kilometerne. Er det bare til å vente tålmodig her, eller må jeg starte noe på nytt?

Jeg plukka opp bilen på Lillestrøm og kjørte hjemover mot Oslo.  Fikk pling om at det var ferdig kalibrert før jeg passerte IKEA Furuset, så det tok bare noen minutter for min del.

Derimot tok det ca et døgn før jeg fikk kontroll på bilen i appen og kunne låse opp og sånt med mobilen.
#22
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
mandag 20. september 2021, klokken 18:28
Med mindre Mitt Dekkhotell hoster opp et supertilbud i løpet av kort tid ser det ut som jeg ender med denne pakka her:
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=226414993

Grei pris på omtrent akkurat det jeg var ute etter.  Bytter felg på sommer/vinter for en femhundrelapp i tillegg.

Men før jeg kjører til Askim - er det noen som kan bekrefte at det ikke er noe problem med 4 x 19" hjul baki uten å måtte legge ned setene og sånt (det er noen barneseter involvert her i baksetet...).  Det er jo fordømt breie hjul på disse bilene.
#23
Model Y / Sv: Første kjøretur mellom Stavanger og Oslo i Model Y
mandag 20. september 2021, klokken 15:13
Hvor tidlig skal du videre fra Oslo?  Og hvor i Oslo skal du bo?
Det er ganske godt med tregladere på offentlige parkeringsplasser her i byen, så i alle fall innafor Ring 3 er det neppe veldig langt å kjøre til en offentlig parkeringsplass der du kan lade over natta, hvis det er mulig.
Så kjør hjem til mor.  Last av barn og bagasje.  Sjekk en app, eller kjør litt rundt til du finner et offentlig ladepunkt.  Betal for parkering, og rusle tilbake til mor, så henter du bilen neste morgen, ferdig lada. 
Du kan kjøre ganske mange runder med 10% igjen, men litt marginer er jo greit å ha...
#24
Model Y / Sv: "nødvendig" ekstrautstyr til Y
fredag 17. september 2021, klokken 16:29
En ting som i alle fall ikke er nødvendig er nye lys til bagasjerommet...

I alle fall på vår, så er det kun én lampe i bagasjerommet, og den sitter i selve bagasjeluka, ikke på sidene som på de videoene jeg har sett. Og de originale lysene i fotbrønn foran var også mye kraftigere enn det ser ut som på videoene.
#25
Tesla SW og AP / Sv: Ny app - 4.0.0
fredag 17. september 2021, klokken 15:57
Skal slutte å svare meg selv nå.
Måtte bytte til norsk språk på telefonen og reboote igjen.  Da aksepterte den telefonnummeret mitt, og jeg fikk lagt inn serviceavtale.
#26
Tesla SW og AP / Sv: Full Self-Driving forkortet FSD
fredag 17. september 2021, klokken 14:33
Jeg har aldri hørt om noen som velger Android foran Apple på grunn av personvern.  Jeg er selv Android-menneske på min hals, og vil ikke ha Apple-produkter.  Men det er på grunn av heftig lock-in, masse ustandard løsninger (som vekker vonde minner fra Microsoft tidligere) og sånt, som jeg ikke har lyst på.

Personvernmessig er det nok ikke noen tvil om at Apple til og med er _bedre_ enn Google på mange områder.
#27
Tesla SW og AP / Sv: Ny app - 4.0.0
fredag 17. september 2021, klokken 14:28
Ja, service dukka opp etter en restart av telefonen.

Men jeg får likevel ikke booka time, fordi den mener jeg har invalid phone number... Hjelper ikke å oppdatere verken på web eller i appen...
#28
Tesla SW og AP / Sv: Ny app - 4.0.0
fredag 17. september 2021, klokken 11:47
Det KAN hende det bare er meg som er blind, men jeg finner ikke noe valg for å bestille service-time i ny app (Android).
Skulle gjerne fått inn homelink...
#29
Model Y / Sv: Savner knappen innenfor ladeluka
onsdag 15. september 2021, klokken 09:11
Det er mulig at man kan mekke til noe med IFTTT eller noe sånt.  Av typen "hvis bilen står til lading OG mobilen detekterer bilens bluetooth SÅ send "åpne ladeluke" over wifi/tesla APIet".
Problemet med det er jo at det også vil åpne ladeluke/avslutte lading hvis du tilfeldigvis går forbi bilen med mobilen i lomma.


#30
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkpakke med felg
tirsdag 14. september 2021, klokken 20:15
Har gravd litt mer i vinterhjul-jungelen, og da kom jeg over alle "advarslene" fra Megahjul.
F.eks https://www.megahjul.no/nb/content/vinterdekktester-er-skjult-reklame-med-kickback-avtaler-man-ikke-blir-informert-om og https://www.megahjul.no/nb/content/vinterdekk-eu-milj%C3%B8merking-og-sammenligning-av-egenskaper

Jeg blir alltid skeptisk når noen er så bastante om ting som virker så konspiratorisk, men hva tenker forsamlingen her?  Er det noe i det Megahjul hevder?  Er Conti7 som vinner bare en bløff der NAF er kjøpt og betalt?
Er Frigus og Nereus virkelig usannsynlig mye bedre dekk enn både Conti og Nokian både på støy og grep til en så mye bedre pris?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA