Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TRM

#31
Hvis noen fortsatt lurer på om prisen på Model Y skal ned før den kommer til Norge:

*Ioniq 5 Long Range RWD Premium: 464.000 kroner pluss levering

*Ioniq 5 Long Range AWD Premium: 494.000 kroner pluss levering

https://tinyurl.com/5brxx2pj
#32
Model X 2014 - 2022 / Sv: Model X - Dekk og felger
onsdag 31. mars 2021, klokken 11:04
Sitat fra: Filip86 på tirsdag 30. mars 2021, klokken 21:24
Sitat fra: np på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:46
Dekkmannen min anbefaler 255/45-20 + 275/45-20 Falken FK510 sommerdekk til X'en. Noen som har erfaringer med disse?
Byttet til disse etter at det ene michelin dekket fikk en flenge, fikk bare kjørt 3000-4000km med de før bilen ble solgt, men et av de beste dekkene jeg har hatt, spesielt på vått føre.
Hvordan er støynivået på Falken kontra Michelin?
#33
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
torsdag 17. desember 2020, klokken 20:04
Sitat fra: Anderslien på torsdag 17. desember 2020, klokken 18:39
Her er bilde av utstyrsspesifikasjonen til begge bilene. En har Homelink 5 opt 1 og den andre har Homelink 5 opt 2. Jeg klarte å få koblet opp med Model S som har opt 1, men fikk den ikke til å operere porten. Klarte aldri å konfigurere helt gjennom når man skal trykke på motoren.

Må jeg da kjøpe noe tilleggsutstyr for å få satt den opp mot Model X med opt 2?
Vet ikke om jeg har 1 eller 2 (sept.2018 X), men måtte programmere på nytt igår, etter at systemet resatte seg fullstendig... Knota lenge, før jeg fant ut at T1-knappen ikke har noe med programmeringa å gjøre.

Følgende funket hos meg:
*Standard tilkobling
*Les av koden med håndholdt garasjeportåpner mens du står foran bilen
*Trykk på "code-knappen" (nr 22 i bruksanvisning), slik at diode en eller to lyser vedvarende. Skal IKKE blinke.
*Gå til bilen, og lær opp ved å trykke "neste" eller lignende
*Test oppkoblinga

Lykke til!
#34
Sitat fra: Anderslien på søndag 29. november 2020, klokken 13:05
Jeg prøvde som dere sa på Model X, men fikk ikke noe kontakt med bilen. Så prøvde jeg på vår Model S, og da fikk jeg kontakt med bilen med fjernkontrollen. Kom til steget hvor man skulle trykke på learn på garasjemotoren, men klarte ikke å få det til å fungere etter det. Jeg holdt inne T1 knappen på garasjemotoren. Da blinker den konstant og for meg virker det som om den da er i opplæringsmodus. Bilen sa at alt var ok og lært, men skjer ingenting når jeg trykker på å åpne porten.

Tips?
Fant du ut av det?
#35
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tilkobling homelink mot Aperto 868 Portåpner
torsdag 26. november 2020, klokken 17:38
Sitat fra: Anderslien på torsdag 26. november 2020, klokken 16:13
Jeg har denne portåpneren:
Jeg har samme portåpner. Står vel "Mora" på den, men er en Aperto.
For å få den til å virke måtte jeg trykke på en eller annen knapp på selve portåpneren (mener det var en knapp i området rundt lyset?). Etter å ha gjort det fungerte parringa mot bilen.
#36
Sitat fra: THE på torsdag 22. oktober 2020, klokken 17:12
Landsail ls588 i dimensjon 275/45x20 har riktig lastindeks, men hastighetskode  V (240km/t). Tesla må ha minst hastighetskode W. Derfor er ikke Landsail LS588 OK på Tesla X. LS588 i dimensjon 235/55x19 har riktig LI og hastighetskode og er innenfor på rulleomkrets, og er derfor lovlig på X.

Min X hadde opprinnelig bakakselvekt 2052 kg i vognkortet, selv om typeskiltet i bilen sier 1800 kg. Dette er nå rettet opp i systemet til SVV, og har fått nytt vognkort med riktig vekt.

Vurdere selv å gå for LS588 i 235/55x19 på sommerdekk. Har den dimensjonen på vinterhjul, og det er så mye mer komfortabelt enn dekk i originaldimensjon, og sporer mye mindre enn originale 20" hjul på dårlig sporete norsk asfalt.
235/55/19 er notert.

Vil LANDSAIL LS 588 265/50R19 110Y også passe, eller blir det utfordringer med såpass brede dekk foran?
#37
Har skjønt at 20" Landsail 588 ikke er lovlig på Model X, men gjelder det 19" også?

I tilfelle lovlig - hvilken dekkdimensjon er anbefalt?

#38
Model X 2014 - 2022 / Sv: Skvettlapper Model X?
tirsdag 13. oktober 2020, klokken 20:54
Buick Lacrosse skvettlapper.

Passformen var ikke optimal, men etter å ha klipt av noen cm av enden som går under bilen fikk jeg presset skvettlappene godt inntil.

Bortsett fra at bilen er grisemøkkete ser dette ganske bra ut.

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#39
Sitat fra: jkirkebo på mandag 05. oktober 2020, klokken 12:34
Sitat fra: GOS på mandag 05. oktober 2020, klokken 11:45

Ok. Det er jo bare ca 25 km fra Eidfjord laderne. Trodde ikke de var så  mye belastet at det var behov for økt kapasitet akkurat der.

Sist jeg ladet i Eidfjord var på en helt vanlig ukedag, midt på dagen. Jeg fikk den siste ledige laderen. Kan godt tenke meg det er kaos der på utfartsdager.
Eidfjord er en av få Superladerne jeg har stått i kø på, så sånn sett er Maurset en grei plassering.

Kjører en fra Bergen er Eidfjord litt tidlig å stoppe (153 km), men Måbødalen koster mye strøm, så en stopp på Maurset (177 km) passer fint.
#40
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. oktober 2020, klokken 06:33
Sitat fra: GOS på mandag 05. oktober 2020, klokken 06:26
Sitat fra: TRM på mandag 05. oktober 2020, klokken 00:16
Status Hardangervidda vest, pr 04.10.20:

 [ You are not allowed to view this attachment ]

Hvor er dette? Har ikke fått med meg at det åpnes en ny i nærheten av Hardangervidda

Det er nok i Maursetparken i Sysendalen.... Er vel på vei fra Odda til Geilo...etter en har kommet opp på fjellet. Er VELDIG overrasket over at de ikke velger å bygge tak over... REF SNØ.

https://www.picuki.com/tag/maursetparken
[ You are not allowed to view this attachment ]  
#41
Status Hardangervidda vest, pr 04.10.20:

 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#42
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tung på rattet - bilde av aktuell del
onsdag 30. september 2020, klokken 16:59
Sitat fra: o.b.lix på onsdag 30. september 2020, klokken 16:53
Jeg byttet mitt hos EV services i Bergen.

Er en to timers jobb (ofte en time mer dersom den sitter godt pga rusten), taes fra innerskjerm.
Vet du om delen er forbedret, eller om det er samme driten som settes på igjen?
#43
Model X 2014 - 2022 / Sv: Tung på rattet - bilde av aktuell del
onsdag 30. september 2020, klokken 16:22
Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 30. september 2020, klokken 16:07
Dette er en gjenganger. Krysset i akslingen fra rattet har tatt kvelden.
Bare å bestille en time hos Tesla.
👍 Service bestilt.
#44
Model X 2014 - 2022 / Tung på rattet - bilde av aktuell del
onsdag 30. september 2020, klokken 15:46
Har en 2018 X som er tung på rattet sammenlignet med andre X'er jeg har kjørt.

Byttet til vinterdekk idag, og i den anledning la jeg merke til et ledd som er angrepet av rust.

Er det denne som er en kjent svakhet på X, og gir symptomer som jeg opplever? Se foto.

[ You are not allowed to view this attachment ]  
#45
Model X 2014 - 2022 / Støydempe hjulbuer
søndag 27. september 2020, klokken 23:25
Har en sept 2018 X som ruller på originale 20" sommerdekk. Nå som temperaturen synker tiltar dekkstøyen merkbart. Nesten så jeg gruer meg til å kjøre...

Noen som har gjennomført støydemping av X'en?

Ja, vet Sondre fra Bilkomponenter selger en løsning på dette, men har relativt mange støydempeplater liggende som jeg har lyst til å bruke opp. Derfor tenkte jeg å gjøre det selv.

Men skulle gjerne hatt tips om hvilke steder som gir mest effekt å støydempe?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA