Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TRM

#16
Sitat fra: sjokomelk på fredag 29. april 2022, klokken 21:32
Sitat fra: TRM på fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?
"Panelet mellom A-stolpene" er ganske gjennomsiktig og kalles frontrute. Ruta er i ett stort, helt stykke glass uten løse ledninger. Du ser tydelig hvis det er noe feil med ruta. :P :laugh:
Morroklump. 😜
Ulyd fra området markert med grønt.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#17
Sitat fra: Diravi på fredag 29. april 2022, klokken 19:33
Spennende! Krysser fingrene for at dette representerer en generell forbedring av Y - slik 2022 M3 også er vesentlig bedre enn 2019 M3.

Fikk du anledning til å teste Pen over fartsdumper, telehiv og tilsvarende?
Lite telehiv på de veiene jeg kjørte på, men kjørte over noen fartsdumper, og konklusjonen der er at bilen absorberer disse i større grad enn LR. Med det mener jeg at det virker som at understellet fjærer mer, og gjør at bilen ruller roligere over. I motsetning til LR som hoppet og spratt mer, og opplevdes som mer "stutt".
#18
Model Y / Prøvekjøring og førsteinntrykk av Model Y Performance
fredag 29. april 2022, klokken 17:01
Prøvekjørte demobilen til Tesla Rud idag.

Prøvde Model Y LR forrige uke, og har denne som referanse, i tillegg til å ha eid Model 3 Performance.

Model Y Performance er en stor forbedring fra kinesisk bygd LR. Da jeg prøvekjørte LR opplevde jeg den som stiv og humpete, og veldig støyete. Den var satt opp på 19" Nokian vinterdekk. Var veldig i tvil om jeg ville ha Y etter den prøvekjøringa.

Model Y Performance er betydelig bedre støydempet. Den var satt opp på 21" sommerdekk, og temperaturen var 13 grader. Kjørte E16 oppover mot Skui, og ned på E18, videre til Slependen.

I LR var det spesielt mye opplevd støy opp til ca 80 kmt. Mye av dette kan sikkert skyldes Nokiandekka, men Performance var uansett langt mer stillegående, til tross for større og bredere dekk. Også i hastigheter over 80.

Fikk testet asfaltkjøtene på E18, som jeg opplevde smalt godt i LR. På Performance var det det mer tight og fast "feeling". Ingen slag.

Kjørte også på småveier med svært dårlig asfalt. Også her fremstår Performance som en tight, men komfortabel bil.

Etter testen av Performance er jeg ikke i tvil om at jeg beholder bestillinga.

Minuset med Performance er at felgene er ekstremt utsatt for kantkjøring, da dekka på ingen måte beskytter felgkanten.

Bilen fremsto som godt sammenskrudd, men var ulyd fra panelet mellom A-stolpene. Vet ikke om det går ledninger her som lager ulyd?

Alt i alt var Performance en veldig god opplevelse - og anbefales til alle som vurderer Y, og har lyst på det lille ekstra!
#19
Model Y / Sv: Status megacasting Berlin
torsdag 13. januar 2022, klokken 20:42
Front:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#20
Model Y / Status megacasting Berlin
torsdag 13. januar 2022, klokken 20:34
Såvidt jeg klarer å se er det megacasting bak på Tyskprodusert Y (Performance), og tradisjonell foran.

Det er også foreløpig ikke luftfjæringer (har vært rykter).

Setene er forøvrig ikke ventilerte.

Bak:
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#21
Sitat fra: Radial på mandag 10. januar 2022, klokken 21:23
Sitat fra: geear på mandag 10. januar 2022, klokken 20:30
Prisen KAN gå ned med 4680. Det er billigere batteripakke.

I teorien ja, men sunn fornuft av en produsent som faktisk klarer levere er å øke profitten mens markedet er glohett.
Prisjusteringer nedover tar man når ordreboka krymper 🙂
Når Giga Berlin og Giga Texas er i full sving kan det nok skje noe med forholdet tilbud/etterspørsel - og dermed pris.
Har utsatt levering av min TMYP, i første omgang til 2.kvartal.
#22
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
tirsdag 04. januar 2022, klokken 10:36
Sitat fra: Tesla P85D på tirsdag 04. januar 2022, klokken 10:07
TRM: hvordan så kvaliteten ut med tanke på finish på bilen?
Sammenlignet med feks Hyundai, som er verdensledende på finish, så var det ikke 100%. Syntes det var ganske stort gap mellom bakdøra og bakskjerm, men det er mulig Y'en er sånn? Ellers var det litt ujevn overgang mellom Chrome(delete)-listene.

Rakk ikke å undersøke bilen i detalj, men hovedinntrykket var at det var helt ok.

Lakken var våt, så fikk ikke vurdert den så nøye. Var veldig blank, og lurte på om det var Obsidian black, og ikke Solid black (verdens mest malplasserte adjektiv?)?

#23
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
mandag 03. januar 2022, klokken 15:31
Sitat fra: jlan på mandag 03. januar 2022, klokken 15:25
Fint om bildene kan vises litt mindre, det er mulig å sette inn høyde
[ You are not allowed to view this attachment ]

[ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]
Takk for tips. Redigert nå.
#24
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
mandag 03. januar 2022, klokken 14:25
Kan iallefall bekrefte at det er doble ruter bak, men noe annet hadde jo vært rart.

Vanskelig å vurdere lakk med våt bil.

Panelgaps er iallefall bedre enn tidlige S og X... 😅

Kunne ikke se noen endringer innvendig.
#25
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
mandag 03. januar 2022, klokken 14:20
  [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#26
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
mandag 03. januar 2022, klokken 14:19
  [ You are not allowed to view this attachment ]    [ You are not allowed to view this attachment ]  
#27
Model Y / Sv: TMY Performance på Rud
mandag 03. januar 2022, klokken 14:16
Flere bilder av Tysk Model Y
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#28
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
onsdag 10. november 2021, klokken 23:21
Sitat fra: O2 på onsdag 10. november 2021, klokken 23:07
Er det virkelig så stor forskjell på Nokian og Conti cv7 ?
Ja. Nokian er for mykt, og gir en dårlig kjørefølelse sammenlignet med CV7. I tillegg er er det langt mindre støy fra CV7.

Nokian har vært leverandør til Tesla helt siden vinteren 2013/14. Da vi fikk vår første Model S ble jeg anbefalt Nokian R2 av flere Teslaeiere, og når Tesla i tillegg gikk god for de valgte jeg det.
De ble byttet etter første sesongen, og erstattet med Continental. En helt annen verden.

Sjokkerende at det kan være så stor forskjell på to "premiumdekk". Anbefaler å google Tesla Nokian vs Continental for ytterligere brukererfaringer.
#29
Model Y / Sv: LR eller Performance ?
onsdag 10. november 2021, klokken 13:08
Sitat fra: O2 på onsdag 10. november 2021, klokken 12:27
Hei

Jeg lurer litt på en Y. Skal prøvekjøre den til mandag, og hvis den faller i smak blir det mest sannsynlig at jeg legger inn en bestilling.

Så kommer dilemmaet, LR eller Performance? Slik jeg ser det hadde jeg villet hatt noen 20` sommer hjul uansett hvis jeg hadde gått for LR.  Hvis jeg går for Performance, er 21` inkludert. Vinterhjul kommer man heller ikke unna. Da får jeg det til at det er en differanse på 36500,- fra LR til Performance.

Er det vært det? Det er jo en forsvinnende liten sum når man handler bil til over 600k uansett, er det ikke? Hvis man ser på youtube og testere der, er deg liksom ingen vei tilbake når man først har prøvd Performance.

21`sommer hjul, er dette veldig stivt og stumpete å kjøre på?
Siden du spør er du nok litt over gjennomsnittlig interessert i bil og bilkjøring. Da ville jeg gått for Performance.

Økonomisk er det sannsynligvis ingen grunn for å ikke gjøre det. Mellomlegget mellom LR og Performance vil du nok i stor grad få igjen ved salg.

Forsikringen blir kanskje et par tusen over i året. Dekkslitasjen bestemmer du selv.

Utstyrsmessig er det ingen grunn til å ikke velge Performance da denne nå også kommer med hengerfeste (noe M3P ikke gjorde).

Tvert imot så får du bedre bremser, finere felger, bedre dekk, røde kalipere som tåler salt langt bedre enn standardkaliper, spoiler og alupedaler.

Rekkevidden er noe lavere, men det er nok utelukkende pga større felger. Årstiden du ønsker minst mulig reduksjon i rekkevidde kan du uansett velge 19" (kanskje 18"?), og ha samme rekkevidde som LR.

Hvis Track Mode kommer blir det et stort pluss hvis du har tenkt deg på isbane (feks).

Jeg har bestilt Y Performance. 🙂

PS: ikke bestill vinterhjul fra Tesla. Du vil IKKE ha Nokian på bilen din! Den fortjener Conti CV7!
(Ja, jeg har prøvd begge deler)
#30
Polestar setter ned prisen - kanskje som et tilsvar på introduksjonen av TMY?

Tipper flere følger etter, og til slutt Tesla med Model Y.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/XqRz5B/dropper-prisene-ytterligere-paa-polestar-2?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row11_pos2

"Det er ikke lenge siden Polestar lanserte en ny og billigere variant av Polestar 2, og nå setter de ned prisen ytterligere.

I april kostet deres «enklere» Polestar 2 Single Motor Standard Range 389.000 kroner, men settes nå ned med 40.000 kroner til 349.000 kroner.

Varianten med lengre rekkevidde, Polestar 2 Single Motor Long Range, settes ned med 20.000 kroner. Fra 409.000 kroner til 389.000 kroner.

Prisen for Long Range Dual Motor-varianten vil fortsette å være 429.000 kroner."
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA