Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Mippen

#4456
DRIFTSBATTERI / Ferie i 3-4 uker og batteri?
tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:18
Hva gjør jeg når jeg skal på ferie i 3-4 uker eller lenger i forhold til batteriet på leafen min?
#4457
Ladeplasser og ladekabler / Sv: EVI-lader kutter
tirsdag 11. februar 2014, klokken 10:17
Jeg er på jakt etter en 16a lader til min leaf også. Betyr dette at denne ikke er helt til å stole på og hva kan dere anbefale for en grei pris såfall?
#4458
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
tirsdag 11. februar 2014, klokken 09:10
Hva koster en slik charger amp hvis jeg kjøper fra Sverige?
#4459
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
mandag 10. februar 2014, klokken 22:06
Sitat fra: Bobbulf på mandag 10. februar 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Mippen på mandag 10. februar 2014, klokken 21:15
Noen som har erfaring med denne?

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45768168&searchQuery=Nissan+leaf+16a
Ja;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12355.0.html

Var mye negativt om denne i tråden. Betyr det at den ikke er noe?


Sånn ellers hva er det greit å ha i en nissan leaf hvis jeg skal ut på tur? Jeg har vanlig type 1 kontakt og hurtiglade inntak.
#4460
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
mandag 10. februar 2014, klokken 21:15
#4461
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
mandag 10. februar 2014, klokken 18:05
Skal sjekke. Hvor får jeg tak i en rimelig 16A kabel til bilen min? Eventuelt en rimelig hjemmelader?
#4462
Leaf 2010-2017 / Sv: Elsk/hat bil?
mandag 10. februar 2014, klokken 10:06
Uansett slipper ikke bilen ut noen farlige gasser og det betyr jo masse da :) Vi står ikke fast i køen og spyr ut eksos. Eneste jeg tenker politikerne kan finne på å ta oss for er overforbruk av strøm hvis det blir for mange elbiler og kraftige ladere. Men det skal vel noe til?

Det jeg vet er at flere biler gjør at det blir mer svevestøv. Altså støv fra veien som blir virvlet opp. Grunnet slitasje av veien grunnet stor trafikk, og ikke minst biler som kjører med piggdekk. Hvis alle får seg en elbil og kjører til jobb i stedet for kollektivt vil vi fortsatt ha kø, vi vil fortsatt ha forurensning i form av svevestøv fra trafikken, men vi vil ha mindre utslipp av farlige gasser.

Uansett er det en spennende tid vi går i møte. Masse nye elbiler som kommer. Ny teknologi. Håper bare politikerne ser nytten av elbiler og at vi får beholde fordelene våre en god stund til.
#4463
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
mandag 10. februar 2014, klokken 09:21
Hvor på displayet står det?
#4464
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
mandag 10. februar 2014, klokken 00:05
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 23:57
Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 23:05
Altså, det er anbefalt å ha en egen kurs bare for elbilen og som har en ledning som er tykk nok etter dagens krav.
Denne anbefalingen kan ikke karaktiriseres som gammel overtro. :)

Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 23:05
Du har et peong der med 16a, men litt av grunnen til at elektrikere ikke alltid anbefaler å bruke 16A på 16A kurs er fordi det før var helt andre krav til tykkelsen på ledningene.
Ja, men ikke fordi den ikke tåler 16A men for å gi større reserve for overlast.
(Lader en med f.eks. 20A er det ikke sikkert at sikringen kobler ut raskt nok med de gamle tversnitts kravene.)

Ja, riktig :)
#4465
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 23:11
På min telefon (Android) ser skjermbildet slik ut. Står 3kw og 6kw. Betyr det at bilen kan lades opp til 6kw eller har alle samme skjermbildet?

#4466
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 23:05
Du har et peong der med 16a, men litt av grunnen til at elektrikere ikke alltid anbefaler å bruke 16A på 16A kurs er fordi det før var helt andre krav til tykkelsen på ledningene. Eldre 16A kurser hadde tynnere ledninger og de kunne lettere gå varm, smelte og i worst case ta fyr. I dag er ledningene tykkere. Det er også viktig at det ikke er mange andre koblinger inn på samme kursen for da blir det svakheter som også kan gi varme. Derfor de fleste bilene leveres med 10A fordi det er ikke alle anlegg som takler 16A over tid selv om de skal tåle det. Altså, det er anbefalt å ha en egen kurs bare for elbilen og som har en ledning som er tykk nok etter dagens krav.
#4467
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 19:17
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 09. februar 2014, klokken 19:02
Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 18:38
Elektrikeren min anbefalte ikke å lade 16 amp på 16 amp over tid. Anbefalte å bruke i underkant av 80prosent av kursen.
Dette har faktisk jeg fått høre også.   Jeg trodde dette var noe som hørte sammen med gamle skrusikringer, men noen elektrikere sier dette også gjelder moderne automatsikringer, siden 100% belastning fører til at automatene over tid utvikler varme. Stemmer dette, eller bare et ønske om å være på den sikre siden?

Maks 80% "fast og varig beslastning" sies det. 8 timer lading av elbil regnes vel som slik fast og varig belastning, eller? :-\

Det er hva jeg har hørt også, men kan jo være andre har andre erfaringer? 

Hvordan finner jeg ut hvor mye elbilen min kan lade? Jeg har en vanlig 10amp kabel nå. Vet at jeg kan bruke 16 også, men hvordan ser 32amp ut? Passer 32amp kontakten i en vanlig 10/16 amp elbil?
#4468
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 18:41
Hva koster det eventuelt for en 16amp lader?
#4469
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 18:38
Ok. Elektrikeren min anbefalte ikke å lade 16 amp på 16 amp over tid. Anbefalte å bruke i underkant av 80prosent av kursen. Men hvis det går fint er det bra. Jeg er ikke Elektriker og det er vel ikke alle som kjenner så godt til elbiler. Først sa han at jeg måtte ha 32 amp. Når jeg sa at kabelen bare trakk 10 amp gikk det fint sa han.
#4470
Lade hjemme / Sv: Hjemmelading
søndag 09. februar 2014, klokken 16:30
Vet ikke om det har noen bettrening, men på carwings appen står det ladetid for 3kw og 6kw. Hva betyr det? Står det på alle?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA