Hva gjør jeg når jeg skal på ferie i 3-4 uker eller lenger i forhold til batteriet på leafen min?
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Bobbulf på mandag 10. februar 2014, klokken 21:32Sitat fra: Mippen på mandag 10. februar 2014, klokken 21:15Ja;
Noen som har erfaring med denne?
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45768168&searchQuery=Nissan+leaf+16a
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12355.0.html
Sitat fra: Griffel på søndag 09. februar 2014, klokken 23:57Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 23:05Denne anbefalingen kan ikke karaktiriseres som gammel overtro.
Altså, det er anbefalt å ha en egen kurs bare for elbilen og som har en ledning som er tykk nok etter dagens krav.Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 23:05Ja, men ikke fordi den ikke tåler 16A men for å gi større reserve for overlast.
Du har et peong der med 16a, men litt av grunnen til at elektrikere ikke alltid anbefaler å bruke 16A på 16A kurs er fordi det før var helt andre krav til tykkelsen på ledningene.
(Lader en med f.eks. 20A er det ikke sikkert at sikringen kobler ut raskt nok med de gamle tversnitts kravene.)
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 09. februar 2014, klokken 19:02Sitat fra: Mippen på søndag 09. februar 2014, klokken 18:38Dette har faktisk jeg fått høre også. Jeg trodde dette var noe som hørte sammen med gamle skrusikringer, men noen elektrikere sier dette også gjelder moderne automatsikringer, siden 100% belastning fører til at automatene over tid utvikler varme. Stemmer dette, eller bare et ønske om å være på den sikre siden?
Elektrikeren min anbefalte ikke å lade 16 amp på 16 amp over tid. Anbefalte å bruke i underkant av 80prosent av kursen.
Maks 80% "fast og varig beslastning" sies det. 8 timer lading av elbil regnes vel som slik fast og varig belastning, eller?